Sundhedsudvalget 2024-25
L 164 Bilag 1
Offentligt
2989239_0001.png
Danmarks Apotekerforening
Bredgade 54 · 1260 København K
Telefon 33 76 76 00 · Fax 33 76 76 99
[email protected] · www.apotekerforeningen.dk
Indenrigs- og sundhedsministeriet
Enhed: Patientsikkerhed og Lovkvalitet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
23-01-2025
MOL/4201/00001
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 20. december 2024 udsendt høring over
udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven ved overførsel af administra-
tion af Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD) og behandling af rapporteringer om
utilsigtede hændelser m.v. til regionerne.
Danmarks Apotekerforening takker for muligheden for at kommentere på udkastet.
Danmarks Apotekerforening bifalder ændringen af beslutningen fra september 2024
om, at pligten til rapportering af utilsigtede hændelser skulle ophøre samt nedlæg-
gelse af DPSD. Danmark har haft en patientsikkerhedslov siden 2004, og muligheden
for at rapportere utilsigtede hændelser sanktionsfrit betyder, at vi i dag har opbygget
en unik læringskultur, der går på tværs af landet, faggrupper og sektorer. Apoteker-
foreningen er derfor enig i beslutningen om at lade administration af DPSD og be-
handling af rapporteringer om utilsigtede hændelser m.v. overgå til regionerne.
Som Apotekerforeningen bemærkede i høringssvaret til lovforslaget fra september,
har rapporteringssystemet længe været kritiseret. Både serviceeftersyn og Rigsrevi-
sionens revision viste også, at der var rigtig meget spildarbejde, samt at praktikerne
til tider har haft svært ved at se værdien og effekten af rapporteringerne.
Af denne høring fremgår det, at systemet bør overdrages i dets nuværende form for
at sikre en smidig og uproblematisk overdragelse. Dette er Apotekerforeningen for så
vidt enig i, men Apotekerforeningen må opfordre til, at der hurtigst muligt efter
overdragelsen kigges på forbedringer af rapporteringssystemet med henblik på at
generere nyttige data til arbejdet med patientsikkerhed og medicinsikkerhed. Der
bør ses på, hvordan rapporteringssystemet og data gøres mindre komplekst og knap
så administrationstungt. Apotekerforeningen er orienteret om, at der er indsamlet vi-
den og lavet en analyse af rapporteringssystemet forud for beslutningen om først op-
hør og sidenhen om overdragelse til regionerne, som bør kunne anvendes i arbejdet
med at forbedre systemet. Det ligges til grund, at det arbejde, som allerede er lavet
med henblik på forbedring af rapporteringssystemet, overføres sammen med admini-
stration af databasen.
Ministeriet skriver i udkastet, at det er afgørende, at systemet fortsat er et system
for hele sundhedsvæsenet og alle dets interessenter
og ikke regionernes alene.
Apotekerforeningen er enig i denne betragtning og vil gerne opfordre til, at regio-
nerne inddrager interessenter både i forbedring af databasen og i arbejdet med møn-
stre og tendenser i utilsigtede hændelser. Dertil vil Apotekerforeningen understrege
vigtigheden af, at hændelserne og beskrivelserne heraf skal retur til de sundhedspro-
fessionelle, som kan arbejde med forbedringer i praksis. Hændelserne og beskrivel-
serne heraf skal ikke kun ende i oversigter, rapporter og statistikker.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2 af 2
I bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser til nr. 9 fremgår det, at §
199 a, som omhandler Fagligt Forum for Patientsikkerhed, som har bistået Styrelsen
for Patientsikkerhed med faglig sparring om læringsaktiviteter,
ophører.
Videre er
det angivet, at det forudsættes, at regionerne sikrer, at rapporteringssystemet fort-
sat vil være et system for alle interessenter på sundhedsområdet. Yderligere at det
udpegede regionsråd fortsat vil skulle inddrage alle relevante interessenter i lærings-
arbejdet og konkrete læringsindsatser og -aktiviteter. Apotekerforeningen vil gerne
understrege vigtigheden af, at alle relevante interessenter inddrages i læringsarbej-
det og de konkrete tiltag. Vi vil derfor opfordre til, at det skal være fastsat i loven, at
der skal være et forum med relevante aktører for at sikre læringen på tværs, så der
kan sættes rammer for læringen af de rapporterede hændelser.
Det danske sundhedsvæsen skylder vores patienter og sundhedspersoner at fast-
holde det nationale fokus på patientsikkerhed og læring på tværs
så det ikke sker
for den næste patient og sundhedsperson.
Med venlig hilsen
Birthe Søndergaard
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0003.png
Flemming Frandsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Jens Valdemar Krenchel <[email protected]>
16. januar 2025 11:11
DEP Sundhedsministeriet; Flemming Frandsen; Amila Nuhanovic
Christina Munk Eriksen
SV: Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven
Signature-20250116101224.txt
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dansk Kiropraktor Forening (DKF) værdsætter at blive hørt.
Den fremsendte høring giver ikke DKF anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jens Valdemar Krenchel
Chefjurist
Dansk Kiropraktor Forening
Peter Bangsvej 30, 4.
2000 Frederiksberg
Tlf.:
+45 33 93 04 00
Direkte: +45 33 37 60 96
Mobil: +45 53 86 60 96
E-mail:
[email protected]
www.danskkiropraktorforening.dk
Fra:
Flemming Frandsen <[email protected]>
Sendt:
20. december 2024 12:40
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Danmarks
Apotekerforening <[email protected]>; Dansk Erhverv (info) <[email protected]>;
[email protected];
Emballageindustrien <[email protected]>; DKF <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Regioner
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Diabetesforeningen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Kliniske Diætister <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Gigtforeningen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Hjerteforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected];
Kræftens
Bekæmpelse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Lægeforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
1
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0004.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Vive
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>
Emne:
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven
Til høringsparterne, jf. vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Overførsel af administrationen af Dansk
Patientsikkerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om utilsigtede hændelser m.v. til regionerne) til evt.
bemærkninger.
Høringsfristen er fastsat til den 30. januar 2025, kl. 12.
Med venlig hilsen
Flemming Frandsen
Chefkonsulent
Patientsikkerhed og Lovkvalitet
M
2041 1669
@
[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tlf. 7226 9000
Læs ministeriets datapolitik
her
www.sum.dk
2
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0005.png
København, den 29. januar 2025
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af sund-
hedsloven (Overførsel af administrationen af Dansk Patientsik-
kerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om utilsigtede
hændelser m.v. til regionerne)
Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) takker for muligheden for at afgive høringssvar
vedrørende nærværende udkast til forslag om overførsel af administrationen af Dansk Pa-
tientsikkerhedsdatabase (DPSD) og rapporteringer om utilsigtede hændelser til regio-
nerne.
DSAM anerkender formålet med udkastet, med fokus på patientsikkerhed gennem et læ-
ringssystem, der bygger på rapportering og analyse af utilsigtede hændelser.
DSAM finder det afgørende, at det danske sundhedsvæsen fastholder og udvik-
ler systemer, der fremmer patientsikkerhed gennem åbenhed, læring og kvali-
tet.
DSAM forstår, at administrationen af DPSD og relaterede opgaver overdrages til et regi-
onsråd udpeget i samarbejde mellem alle regionsråd og derved søger at sikre en national
tilgang til patientsikkerhed.
DSAM støtter, at lovforslaget fastholder og udvider kravet om anonymisering
af oplysninger, herunder også sundhedspersoner, der indgår i rapporteringer.
DSAM ser frem til, at lovforslaget kan bidrage til at styrke et sammenhængende og læ-
ringsorienteret patientsikkerhedssystem. Almen praksis spiller en central rolle i rapporte-
ringen af utilsigtede hændelser, og DSAM er derfor åben for dialog og yderligere input.
Med venlig hilsen
Bolette Friderichsen
Formand for DSAM
Dansk Selskab for Almen Medicin
Stockholmsgade 55, 2100 København Ø
7070 7431
[email protected]
www.dsam.dk
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0006.png
c/o Frederiksberg Hospital
Vej 8, indgang 1, 1. sal
Nordre Fasanvej 57
2000 Frederiksberg
T +45 8282 8246
E
[email protected]
www.patientsikkerhed.dk
Høringssvar over udkast til forslag om ændring af
sundhedsloven
Dansk Selskab for Patientsikkerhed (herefter PS!) takker for muligheden for at afgive svar til
høring
over udkast til forslag om ændring af Sundhedsloven.
Høringssvar er bygget op således, at der først
er bemærkninger til
Forslag til lov om ændring af Sundhedsloven
og efterfølgende bemærkninger til
bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkning.
PS! vil først og fremmest meget gerne anerkende, at loven bevares. Rapportering af utilsigtede
hændelser og den læring, der kan trækkes ud af systematisk arbejde med utilsigtede hændelser
betyder, at vi i Danmark har en unik læringskultur. Det giver os en mulighed for at arbejde med
proaktiv læringskultur således, at der fortsat kan leveres høj kvalitet og høj sikkerhed for patienter i
sundhedsvæsenet. Med bevarelsen af loven fastholder Danmark sin internationale anerkendelse
for vores sanktionsfrie rapportering, som vi bliver beundret for og misundt internationalt. At
personale i sundhedsvæsenet kan rapportere sanktionsfrit, er helt afgørende for, at vi kan
videreudvikle læringskulturen, øge patientsikkerheden og sikre trivsel hos sundhedspersonale.
Forslag til lov om ændring af Sundhedsloven
7. I
§ 199, stk. 4,
ændres »Rapportering om utilsigtede hændelser fra regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til Styrelsen for patientsikkerhed efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af stk.
3« til: »Rapportering efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af stk. 3 om utilsigtede hændelser fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til det regionsråd, der er udpeget efter stk. 1,«, og efter
»patienten« indsættes: », sundhedspersoner, som indgår i en rapportering,«.
Denne tilføjelse er en velkommen skærpelse af anonymisering af personale, som har været
involveret i en utilsigtet hændelse. PS! vil dog gerne påpege at personale, der leverer
sundhedsydelser kan have andre faglige baggrunde end sundhedsfaglige fx pædagogiske
personale i ældreplejen, i socialpsykiatrien osv. PS! anbefaler at ordet
”sundhedspersoner”
erstattes med
”personale”.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkning
Indledning:
I indledningen står det beskrevet, at indrapporteringer skal ske fra sundhedspersonale, patienter
og pårørende på tværs af regioner, kommuner, almen praksis og apoteker m.v. PS! anbefaler, at
UTH ordningen udvides til også at omfatte statslige institutioner f.eks. fængsler. Udvidelsen skal
sikre læring på tværs af sundhedsvæsenet og patientsikker behandling alle steder hvor, der leveres
sundhedsydelser.
I forhold til udvidelse af UTH ordningen finder PS! det relevant, at der tages stilling til om og
forhåbentlig hvordan, der skal rapporteres utilsigtede hændelser relateret til hjemmebehandling.
Med hjemmebehandling f.eks. hospitalsbehandling i eget hjem som en ny arena bliver man også
nødt til at overveje, om hændelsessted er den korrekte måde at tænke i forhold til indrapportering.
Hændelsessted er en traditionel måde at tænke sundhedsvæsen. Et forslag kunne være at
sektorovergange kunne have sit eget rapporteringssted.
30. januar 2025
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0007.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
til nr. 2:
Det beskrives, at regionerne skal sikre, at alle interessenter skal inddrages, når det overordnede
billede viser mønstre og tendenser i utilsigtede hændelse, hvor der burde være
opmærksomshedspunkter. Det beskrives, at regionerne skal være national koordinator, der sikrer,
at arbejdet med læring sker på tværs i sundhedsvæsenet. For PS! er det vigtigt at pointere, at alle
interessenter skal inddrages, såvel før, under og efter, der ses mønstre og tendenser. Det er netop
denne interessentinddragelse, som Faglig Forum har kunnet bidrage med hidtil. Det vil være
hensigtsmæssigt at fremme en proaktiv patientsikkerhedskultur frem for en mere reaktiv
patientsikkerhedskultur. Den proaktive patientsikkerhedskultur kan fremmes ved at inddrage alle
parter systematisk. Fagligt Forum, eller tilsvarende, kunne lægges sammen med
eller tænkes ind
i et tæt samarbejde med - en national risikomanagerfunktion og indgå i en governance struktur, der
har repræsentanter med driftsansvar og ledelseskompetence. Herved vil patientsikkerhed i højere
grad knyttes an til ledelsessystemet og de politiske råd.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
til nr. 3 og 4:
Styrelsen for Patientsikkerhed har på sin hjemmeside oprettet adgang til at indrapportere
utilsigtede hændelser via rapporteringsskemaer, dels for sundhedspersoner, dels for patienter og
pårørende. Det fremgår, at der er adgang til rapportering via Styrelsen for Patientsikkerheds
hjemmeside for både patienter, pårørende og personale. Det fremgår ikke af lovforslaget, hvorvidt
denne adgang fortsætter eller om adgangen bliver fra et andet sted. PS! anbefaler, at der forsat er
et centralt sted, hvorfra der kan rapporteres. PS! anbefaler desuden at
ordet ”rapportere”
anvendes
frem for ”indberette”.
Der er ikke tale om indberetninger, men om at personale,
borgere/patienter og pårørende kan meddele og oplyse en situation. Derfor vil det rette ordvalg
fortsat være rapportering.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
til nr.9:
Ophør af Fagligt Forum for Patientsikkerhed:
Fagligt Forum har i dag repræsentation af både regioner, kommuner og en række interessenter
(inkl. patienter) i sundhedsvæsenet. De kommunale repræsentanter er udpeget, så de
repræsenterer kommunerne i en region. Gennem Fagligt Forum kan alle interessenter rejse
problemstillinger af vigtighed for patientsikkerheden i Danmark. Det kan være mønstre i UTH som
ses lokalt, ny identificeret risici som endnu ikke er slået igennem i UTH og gensidig orientering, som
bidrager til hurtigere spredning. Dette vil også være hensigtsmæssigt under den kommende reform,
hvor ukendte patientsikkerhedsrisici kan opstå som følge af nye samarbejdsflader og nye
patientovergange. PS! anbefaler, at der fastholdes et Fagligt Forum, som kan varetage den hidtidig
funktion, der bidrager til læringsindsatsen, jf. ovenfor.
Læringsindsatsen:
Læringsindsatsen fra Styrelsen for Patientsikkerhed foregår i dag i høj grad som vidensformidling
via STPS.dk, som er et centralt sted for alle aktører i sundhedsvæsenet (kommuner, almen praksis,
hospitaler, private aktører, patienter og pårørende). Flytning af læringsindsatsen fra Styrelsen for
Patientsikkerhed er positiv, da det understreger skelnen mellem det lærende og det
sanktionerende system. Samtidig vil det være af stor værdi at formidling af information, som en del
af læringsindsatsen, forsat fastholdes et centralt sted med naturlig og intuitiv adgang for alle
aktører.
I forhold til adgang vil PS! gerne påpege vigtigheden af, at der skal sikres adgang til anonymiserede
data, som tredjeparter kan anvende til at understøtte arbejdet med patientsikkerhed, herunder i
undervisning og forskning. Dette skal sikres i lovgivningen.
Helt væsentligt er det også, at der udvikles en national risikomanagerfunktion, som dels kan
formidle risici for patienter og medarbejdere, dels kan arbejde proaktivt med de nye tendenser,
Side 2
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0008.png
som kan forudses og dermed mitigeres. Det foreslås, at dette fremgår af lovarbejdet og
lovgivningen.
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
30. januar 2025
Side 3
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0009.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K.
Høringssvar angående:
Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Overførsel af administrationen af Dansk Patientsikkerhedsdatabase og be-
handling af rapporteringer om utilsigtede hændelser mv til regionerne)
Dansk Sygepleje Selskab (DASYS) takker for muligheden for at afgive høringssvar over ud-
kast til forslag for lov om ændring af Sundhedsloven. Vi har sendt høringsanmodningen til
vores medlemmer og har modtaget svar fra Dokumentationsrådet under DASYS.
Da ændringerne primært er organisatoriske og handler om overflytning af ansvar af admini-
stration af et allerede etableret system, vurderes det ikke at få indflydelse på selve indrappor-
teringen af UTHer, idet databasen migreres uændret.
Der er dog noget, som står lidt uklart på side 9, afsnit 2.2 :
”Der
er indgået en databehandleraftale med en eller flere eksterne aktør, bl.a. til drift af selve
systemet.”
Vi er interesserede i at tilføje: ”Er
databehandleraftalen indgået med en eller flere aktører?”
Med venlig hilsen
DASYS; Dansk Sygeplejeselskab, januar 2025.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0010.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotholmsgade 10-12
1216 København K.
Dansk Sygeplejeråds høringssvar vedrørende
lov om ændring af sundhedsloven
Dansk Sygeplejeråd takker for muligheden for at afgive
høringssvar vedrørende lov om ændring af sundhedsloven, der
handler om overførsel af administrationen af Dansk
Patientsikkerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om
utilsigtede hændelser m.v. til regionerne.
Indledningsvist vil Dansk Sygeplejeråd gerne anerkende, at den
sanktionsfrie afrapportering fastholdes, og at der fortsat skal
arbejdes nationalt og systematisk med at udlede læring af
utilsigtede hændelser. Og dermed at der fortsat vil blive
arbejdet med en patientsikkerhedskultur, der er med til at
understøtte en kultur som sikrer læring og trivsel hos
medarbejderne.
Tekstnær bemærkning vedr. brug af ordet
”sundhedspersoner”
Dansk Sygeplejeråd vil gerne henlede opmærksomheden på
afsnit 7
§ 199, stk. 4,
hvor ordet ”sundhedspersoner” fremgår.
Personer som arbejder i sundheds- og ældreplejen eller
psykiatrien kan have andre faglige baggrunde. Derfor bør
lovgivning dække bredere ved fx at anvende ”personale” i
stedet for ”sundhedspersoner. Dette da der flere steder i
sundhedsvæsnet er ansat personale med fx pædagogisk
uddannelse eller ufaglærte.
Fasthold et nationalt rådgivende forum
Det er afgørende at, selvom der kommer en ny administration
af utilsigtede hændelser, så skal det fortsat dække kvalitet og
patientsikkerhed i hele sundhedsvæsenet, hvilket også
bemærkes i lovforslaget. Selvom det fremadrettet er en udpeget
region, der har ansvaret for at drive
patientsikkerhedsdatabasen og har rollen som national
koordinator og vidensformidler, så bør der være et samlet
ansvar og blik for et samlet sundhedsvæsen, der er organiseret
Dansk Sygeplejeråd
Sankt Annæ Plads 30
DK-1250 København K
mandag-torsdag 9.00-16.00
fredag 9.00-15.00
Tlf: +45 33 15 15 55
www.dsr.dk
[email protected]
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0011.png
på tværs af sektorer. Med ansvaret placeret regionalt kræver
det en særlig opmærksom på andre sektorer.
Forslaget lægger op til, at der i loven ikke fastsættes en formel
pligt til, at det regionsråd, som regionsrådene i forening
udpeger, skal oprette eller videreføre Fagligt Forum for
Patientsikkerhed.
Dansk Sygeplejeråd mener, at det også fremadrettet vil
kvalificere indsatsen med et rådgivende udvalg. Et forum/råd
kan være med til at understøtte og fremme læringsindsatsen.
Øvrige perspektiver
For uddybende kommentarer og argumentation henviser Dansk
Sygeplejeråd til Dansk Selskab for Patientsikkerheds
høringssvar, hvor DSR er repræsenteret.
I Dansk Sygeplejeråd står vi til rådighed for dialog og
samarbejde i forhold til at arbejde med at udvikle arbejdet med
patientsikkerhed som et væsentligt element for at sikre kvalitet i
det danske sundhedsvæsen.
Med venlig hilsen
Harun Demirtas
1. næstforperson i Dansk Sygeplejeråd
Side 2 af 2
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0012.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
E-mail:
[email protected],
cc:
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (Overførsel af administrationen af Dansk
Patientsikkerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om
utilsigtede hændelser m.v. til regionerne)
Danske Patienter takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr.
lovforslaget, hvormed administrationen af Dansk
Patientsikkerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om
utilsigtede hændelser (UTH) foreslås overført til et regionsråd, som
udpeges af regionsrådene i forening.
I Danske Patienter er vi lige dele lettede og positive over, at man har
valgt at videreføre den nuværende ordning med UTH i
sundhedsvæsenet. En ordning, der må siges at have været en succes
for sundhedsvæsenets læringskultur, fordi den sanktionsfri
indrapporteringspligt og opsamlingen på indrapporterede UTH’er har
skabt et stærkt grundlag for læringsaktiviteter på tværs af
sundhedsvæsenet. Vi har imidlertid en række opmærksomhedspunkter
og anbefalinger, som vi opfordrer ministeriet og regionerne til at have
fokus på i det kommende arbejde med ordningen.
Et system for hele sundhedsvæsenet
Det er positivt, at det flere gange i høringsmaterialet er fremhævet som
en forudsætning, at ordningen med UTH fortsat skal være et system for
hele sundhedsvæsenet og alle dets interessenter – ikke regionerne
alene. Det synspunkt bakker vi fuldt op om i Danske Patienter, og det er
afgørende for ordningens succes, at det bliver et vedvarende fokus for
det ansvarlige regionsråd.
Danske Patienter har to forslag, som skal understøtte dette fokus. For
det første er det væsentligt at sikre et system for indrapportering af
UTH’er, som er lettilgængeligt for alle aktører på tværs af
sundhedsvæsenet. Det skal tænkes ind i den online platform, hvor man
vælger, at rapporteringen skal finde sted, og det er ikke uvæsentligt at
tænke ind, hvilken signalværdi det har, hvor man vælger at placere
indgangen til UTH-systemet. I dag findes indgangen til Dansk
Patientsikkerhedsdatabase på STPS’ hjemmeside, altså hos en
national styrelse. Det skaber et tydeligt signal om, at løsningen er til for
alle aktører i sundhedsvæsenet. Nu hvor ansvaret for ordningen skal
overtages af et regionsråd – og den daglige administration af Dansk
Patientsikkerhedsdatabase og læringsindsatsen formentlig skal
varetages af Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut – vil indgangen til
rapporteringssystemet formentlig blive flyttet. Danske Patienter foreslår
i den forbindelse, at der fortsat bliver en central indgang for rapportering
af UTH på tværs af hele sundhedsvæsenet.
Dato:
30. januar 2025
Danske Patienter
Kompagnistræde 22, 1. sal
1208 København K
Tlf.: 33 41 47 60
www.danskepatienter.dk
E-mail:
[email protected]
Cvr-nr: 31812976
Side 1/4
Danske Patienter er paraply for patient- og pårørendeforeninger i Danmark. Danske Patienter har 25 medlemsforeninger, der repræsenterer 106
patientforeninger og 900.000 medlemmer: Alzheimerforeningen, Amputationsforeningen, Astma-Allergi Danmark, Bedre Psykiatri, Colitis-Crohn
Foreningen, Depressionsforeningen, Diabetesforeningen, Epilepsiforeningen, Fibromyalgi- & Smerteforeningen, Foreningen Spiseforstyrrelser og
Selvskade, Gigtforeningen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Lungeforeningen, Muskelsvindfonden, Nyreforeningen,
Osteoporoseforeningen, Parkinsonforeningen, Patientforeningen Fertilitet og Tab, PolioForeningen, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
UlykkesPatientForeningen og Øjenforeningen.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0013.png
For det andet skal det udpegede regionsråd have et særskilt fokus på,
om der sker en udvikling i antallet af UTH generelt og specifikt ift. hvilke
dele af sundhedsvæsenet, indrapporteringerne kommer fra. Dette for at
sikre et vedvarende fokus på, at systemet netop – som i dag – skal
være tilgængeligt for hele sundhedsvæsenet. Det bør blandt andet ske
som en del af den årlige opgørelse, regionen med lovændringen
overtager ansvaret for. I dag opgør STPS i sine årsberetninger bl.a.
fordelingen af UTH’er på lokationsgruppe. Det skal fortsat være et
fokus, for det er vigtigt for arbejdet med UTH’er, at fordelingen af
UTH’er ikke bliver skæv som en konsekvens af flytningen af ansvaret til
et udpeget regionsråd – altså at der kommer færre indrapporteringer fra
eksempelvis kommunerne eller fra nogle regioner.
Vi bemærker i øvrigt en enkelt misvisende formulering i
bemærkningerne til denne del af lovforslaget. På side 19 står der:
”Forslaget vil betyde, at det regionsråd, som regionerne i forening
udpeger, årligt skal afgive en årlig beretning om sin virksomhed i forhold
til utilsigtede hændelser ophører.” Vi antager, at ordet ”ophører” har
sneget sig med ved en fejl, men vil for god ordens skyld opfordre til, at
det tages ud.
Sammenhæng til læringsaktiviteter og tilsyn
Den nuværende ordning med UTH bidrager til læringsaktiviteter i
sundhedsvæsenet, og det fremgår af bemærkningerne, at regionerne
får ansvaret for dette fremadrettet. Det er positivt, og i forlængelse heraf
bemærker vi, at tendenser uddraget fra det nuværende UTH-system i
dag indgår i Styrelsen for Patientsikkerheds (STPS) arbejde med
organisationstilsyn – bl.a. ved at inspirere til målepunkter for tilsynet.
Tilsynet vejleder og hjælper behandlingssteder med patientsikkerhed,
og i den forbindelse kan UTH-analyser anvendes til læring lokalt. Vi
mener, at man fortsat bør sikre denne synergi til styrelsens arbejde,
selvom det ikke længere er styrelsen, der er ansvarlig for UTH-
ordningen. Det bør nævnes tydeligt i lovbemærkningerne.
Fagligt Forum for Patientsikkerhed bør bevares
Det foreslås, at § 199 a, som fastsætter STPS’ opgave med at drive
Fagligt Forum for Patientsikkerhed, ophører, og der er dermed ikke lagt
op til, at den udpegede region skal overtage opgaven. Det nævnes i
lovbemærkningerne på s. 8, at det skal sikres, at alle interessenter
inddrages, når det overordnede billede viser mønstre og tendenser i
UTH, hvor der bør være opmærksomhedspunkter – og at inddragelse
f.eks. vil kunne ske ved nedsættelse af et rådgivende udvalg, som
ligner det eksisterende Forum for Patientsikkerhed.
Danske Patienter vil kraftigt anbefale, at det skrives ind, at forummet
skal bevares i sin nuværende form og med de samme aktører
repræsenteret.
Formålet med forummet er at bistå STPS med faglig sparring om
læringsaktiviteter. En videreførelse af Fagligt Forum for
Patientsikkerhed med sin brede sammensætning kan i vores øjne være
med til at sikre kontinuitet og den sammenhæng til STPS’ arbejde, som
vi bemærkede i forrige afsnit.
Side 2/4
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0014.png
Danske Patienter er repræsenteret i forummet i dag, og det er vores
klare opfattelse, at der på grund af den brede sammensætning af
dedikerede medlemmer – herunder patientrepræsentation og den
tydelige sammenhæng mellem det lokale og nationale niveau – er skabt
et unikt rum for læring. Forummet er med til at sikre, at de enkelte
regioner og kommuner udveksler erfaringer, som skaber grundlag for
vigtig læring lokalt andre steder. Samtidig fodrer denne viden ind i
STPS’ arbejde med læring og tilsyn på nationalt plan, hvilket igen
udmønter sig i læring lokalt. Forummet rummer altså en masse vigtig
viden, som bidrager centralt til sundhedsvæsenets læringskultur, og det
bidrag er i risiko for at gå tabt, hvis ikke forummet videreføres.
UTH-ordningen bør udvides på sigt
Det nævnes i lovbemærkningerne, at der i første omgang er lagt op til
at bevare ordningen i sin nuværende form for at sikre en smidig og
uproblematisk overdragelse inden 1. maj 2025 – og at eventuelle
ændringer, f.eks. ud fra ønsker om øget uddragelse af læring, vil kunne
aftales på længere sigt. Det synes fornuftigt at overdrage ordningen,
som den er til en start, men vi vil opfordre til, at UTH-ordningen på sigt
udvides til at omfatte alle steder i systemet, hvor der leveres
sundhedsydelser. Det gælder f.eks. også fængsler og øvrige statslige
institutioner.
Grundlæggende bekymring for et til tider uhensigtsmæssigt fokus
på afbureaukratisering
Afslutningsvis vil vi gøre opmærksom på en mere grundlæggende
bekymring over den tendens, vi ser lige nu, hvor man i
afbureaukratiseringens navn træffer beslutninger, det er svært at se
fornuften i fra et patientsikkerhedsperspektiv. Det affødte massiv kritik,
bl.a. fra Danske Patienter, da lovforslaget om afskaffelse af UTH-
ordningen kom i høring i efteråret. Vi vil gerne kvittere for, at det af
bemærkningerne til indeværende lovforslag fremgår, at aftalen med
regionerne vil ”sikre fortsættelsen af et system, der har været en succes
og har styrket patientsikkerheden ved at understøtte udviklingen af en
kultur, hvor der er fokus på læring, og hvor der er åbenhed om fejl.” En
retorik, der har ændret sig fra tidligere, hvor ministeriet argumenterede
for, at læringskulturen nu var så fast forankret i sundhedsvæsenet, at
der lokalt var etableret rum for arbejdet med læring – og at der dermed
ikke længere var samme behov for UTH-ordningen.
Som vi påpegede i høringssvaret dengang, bakker Danske Patienter op
om at fjerne
unødig
administration og bureaukrati. Men vi har på det
seneste set flere initiativer med afbureaukratisering som sigte, som vi
ganske enkelt er uenige i, at man kan kalde unødvendige. Det gælder
bl.a. en række forringelser af patienters klageadgang.
Selvom det er meget positivt, at UTH-ordningen videreføres, vil vi
gentage vores forundring over, at forslaget overhovedet blev stillet i
første omgang. Ser man på de økonomiske konsekvenser af
lovforslaget, er der tale om en besparelse på seks årsværk i staten,
samtidig med at ordningen vil medføre udgifter på 5 mio. årligt for
staten. Uden at kende de præcise beregninger, der ligger til grund for
forslaget, ser vi en risiko for, at ordningen samlet set bliver dyrere for
staten, end den var i første omgang.
Side 3/4
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0015.png
På den baggrund vil vi opfordre til, at der foretages mere dybdegående
analyse af behov for og effekt af opgaver, før de afskaffes som led i en
afbureaukratiseringsdagsorden. Det vil være bedre for både patienter,
pårørende, borgere, medarbejdere og sundhedsvæsenets samlede
økonomi.
Med venlig hilsen
Side 4/4
Morten Freil
Direktør
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0016.png
NOTAT
28-01-2025
EMN-2024-01199
1750398
[email protected]
Danske Regioners høringssvar til forslag til lov om ændring af sund-
hedsloven (Overførsel af administrationen af Dansk Patientsikker-
hedsdatabase og behandling af rapporteringer om utilsigtede hæn-
delser mv. til regionerne)
Danske Regioner har den 20. december 2024 modtaget lovforslag om ændring
af sundhedsloven, herunder overførsel af administration af Dansk Patientsik-
kerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om utilsigtede hændelser i
høring. Dette høringssvar er lavet på vegne af de fem regioner.
Høringssvaret fremsendes med forbehold for politisk godkendelse i Danske Re-
gioners bestyrelse.
Generelt
Danske Regioner finder det afgørende, at vi fortsat har en UTH-ordning, hvor
sundhedspersonale sanktionsfrit og fortroligt kan indrapportere utilsigtede
hændelser til brug for læring med det formål at skabe kvalitetsforbedringer for
patienterne. Vi kommer aldrig til at kunne undgå, at der bliver begået fejl i det
danske sundhedsvæsen. Men vi kan sikre, at vi drager læring af fejlene, så de
ikke sker igen. UTH-ordningen er en grundsten i arbejdet med at styrke kvalite-
ten og sikkerheden for patienterne i det danske sundhedsvæsen.
Det er også baggrunden for, at Danske Regioner i efteråret 2024 tog ansvaret
på sig og indgik en politisk aftale med regeringen om at overtage UTH-ordnin-
gen. Så det vigtige arbejde med at styrke patienternes sikkerhed gennem syste-
matisk indrapportering og læring af utilsigtede hændelser
i hele
sundhedsvæ-
senet kan fortsætte.
Udfordring ifm. vederlagsfri brug af UTH-ordningen for alle aktører
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at regionerne skal sikre,
”at syste-
met med rapportering af utilsigtede hændelser fortsat vil være et system, der
stilles vederlagsfrit til rådighed for alle interessenter på sundhedsområdet, både
1
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
hvad angår driften af systemet og den læring, der kan udledes på baggrund
heraf”.
Danske Regioner mener, at det er vigtigt og afgørende, at UTH-systemet
fortsat skal kunne bruges af hele sundhedsvæsenet og ikke mindst sikre det
vigtige samarbejde mellem sektorer om patientsikkerhed i sektorovergange.
Når regionerne overtager UTH-ordningen 1. maj, er det således ambitionen at
stille ordningen til rådighed for hele sundhedsvæsenet på samme vilkår som
hidtil, hvor opgaven har været forankret i Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS).
Bestemmelsen om, at det skal være vederlagsfrit for alle aktører i sundhedsvæ-
senet at anvende UTH-ordningen, er imidlertid ikke holdbar på længere sigt.
UTH-databasen står foran et teknisk udløb, og der skal derfor inden for få år
igangsættes et udviklingsprojekt, som vil indebære væsentlige merudgifter, der
langt overstiger den årlige økonomiske kompensation, regionerne modtager til
drift af ordningen. I forbindelse med udviklingen af et nyt og forbedret system
vil øvrige aktører i sundhedsvæsenet kunne have ønsker til nye funktioner i sy-
stemet mv., som regionerne ikke med rimelighed kan forventes at finansiere.
Der bør derfor være mulighed for, at regionerne og sundhedsvæsenets øvrige
aktører kan aftale medfinansiering af sådanne ønsker. I forlængelse heraf vil
det også være oplagt, at regionerne i regi af Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut
kan udarbejde særskilte analyser mv. (udover den almindelige drift af ordnin-
gen) efter ønske fra sundhedsvæsenets øvrige aktører som tilkøb mod betaling.
Bestemmelsen om forpligtelsen af vederlagsfri brug af UTH-ordningen vil på
den længere bane modvirke lovforslagets intention om at bevare et fælles sy-
stem for hele sundhedsvæsnet.
Beskyttelse af oplysninger fra UTH og involverede personer uden for Dansk
Patientsikkerhedsdatabase (DPSD)
Fortrolighed og sanktionsfrihed for personalet er en afgørende forudsætning
for, at utilsigtede hændelser indrapporteres. Regionerne opfordrer til, at lov-
givningen regulerer, at den lovfæstede fortrolighed også gælder, når data fra
UTH’er tages ud af Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD). Dvs. at den
samme beskyttelse omkring sanktionsfrihed og manglende mulighed for akt-
indsigt også gælder, når data trækkes ud af databasen.
Regionerne foreslår derfor, at der enten laves en tilføjelse i § 200, og/eller laves
en uddybelse i bemærkningerne til loven, hvor det beskrives, at data fra UTH
er beskyttet på samme vis inden for og uden for DPSD.
Læring på tværs af sektorer
Arbejdet med læring af utilsigtede hændelser er vigtigt, og det gælder også når
hændelserne sker i overgangen mellem regioner eller mellem region og kom-
mune. Fra 1. januar 2021 blev lovgivningen ændret, så også
oplysninger om
2
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
identiteten af sundhedspersoner, som indgår i en rapportering
kun må videre-
gives inden for samme region eller kommune. For regionerne er det som nævnt
afgørende, at oplysninger om involverede sundhedspersoner er omfattet af
sanktionsfrihed og fortrolighed. Men det er et problem for den tværsektorielle
læring, hvis ikke involverede sundhedspersoner må deltage i analyser sammen
med relevante personer fra andre regioner eller kommuner, der varetager op-
gaver efter § 198, stk. 1. Allerede i forbindelse med lovændringen i 2021 blev
der i høringen udtrykt bekymring for, at ændringen ville give problemer i for-
hold til at opfylde lovens formål om læring afhændelser i overgangen mellem
regioner, eller mellem region og kommune. Hændelser i overgange er et meget
vigtigt fokusområde, da der er mange risikofaktorer forbundet hermed.
Som løsning foreslår regionerne at slette
”i samme region eller kommune”
i
§200, stk. 2. Denne ændring vil kunne sikre mere fyldestgørende analyser og
dermed mere og bedre læring af hændelser i overgange. Samtidig mener regi-
onerne som beskrevet i det vedhæftede notat, at de involverede sundhedsper-
soner fortsat vil være beskyttet.
Udvidelse af rapporteringspligt
I dag er de statslige institutioner, der varetager sundhedsfaglig virksomhed,
f.eks. fængsler, militæret og Statens Seruminstitut, undtaget rapporteringsplig-
ten. Regionerne og Danske Regioner foreslår, at disse statslige institutioner
også har en pligt til at indrapportere UTH’er, særligt i de tilfælde, hvor der er
tale om forløb på tværs af sektorer.
Forankring af rapporteringssystemet og læringsarbejdet
Det fremgår flere steder i bemærkningerne til lovforslaget, at den udpegede
region både vil skulle varetage opgaven som ansvarlig for rapporteringssyste-
met, og rollen som national koordinator og vidensformidler. Det fremgår imid-
lertid ikke tydeligt, hvorvidt opgaverne kan uddelegeres, så opgaverne f.eks.
kan deles mellem to regioner, der kan varetage dele af opgaverne. Danske Re-
gioner er enig i, at der er en stor synergi ved at holde de to ting sammen, men
der bør være en vis fleksibilitet, så der er mulighed for uddelegering, såfremt
regionerne på et senere tidspunkt finder dette hensigtsmæssigt, og dette bør
afspejles i lovgivningen.
Governance
I regi af STPS har der hidtil været nedsat en række rådgivende råd og fora, her-
under Faglig Forum mv., med fokus på kvalitetsarbejde og læring. Det er Danske
Regioners holdning, at det ikke bør fremgå af lovgivningen, hvordan et fremti-
digt governance-setup skal se ud eller hvilke råd og fora, der skal nedsættes.
Dermed undgår man at lægge sig fast på et governance-setup i lovgivningen,
der over tid kan være uhensigtsmæssig eller utidssvarende.
3
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0019.png
Danske Regioner vil naturligvis inddrage relevante interessenter i udviklingen
af et fremtidigt system for indrapportering og analyse af UTH.
Bemyndigelser til indenrigs- og sundhedsministeren
Flere af de bemyndigelser STPS har haft ifølge loven, foreslås flyttet til inden-
rigs- og sundhedsministeren. Selvom der er ræson heri, betyder det også, at
indenrigs- og sundhedsministeren kan foretage ændringer, der vil få meget
store konsekvenser for opgavemængden for den region, der varetager opgaven
med rapporteringssystemet og læringsarbejdet, samt for regionerne samlet
rent økonomisk. Regionerne bør derfor altid inddrages i beslutninger om even-
tuelle ændringer, og dette bør afspejles i lovgivningen.
Økonomi
(Er også fremsendt særskilt i økonomisk DUT-høring)
Jf. den indgåede aftale mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske
Regioner, samt det fremsendte lovforslag, får regionerne 5 mio. kr. årligt til at
varetage UTH-ordningen. Derudover står UTH-systemet foran et teknisk udløb,
og der vil inden for en kort årrække være et behov for nyt system. Der bliver
derfor tale om øgede udgifter for regionerne, der overstiger de 5 mio. kr. Det
fremgår desuden af lovforslaget, at regionerne skal varetage opgaven for hele
sundhedsvæsenet. Derfor bør lovgivningen, som også nævnt ovenfor, ikke
være til hinder for, at regionerne kan lave bilaterale aftaler med andre aktører
i sundhedsvæsnet om medfinansiering til et nyt system, og heller ikke for mu-
ligheden for, at regionerne kan tilbyde tillægsydelser, hvis andre aktører ønsker
at betale for særskilte analyser mv., der ikke ligger indenfor rammerne af den
nuværende ordning.
Med venlig hilsen
4
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0020.png
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmgade 10-12
1216 København K
Att. Sagsbehandler: Amila Nuhanovic
Den 14. januar 2025
Høringssvar til:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Overførsel af administrationen
af Dansk Patientsikkerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om utilsigtede hændelser m.v.
til regionerne).
Fra:
DØNHO
Danske Øre-Næse-Halslægers Organisation
Sagsnr.: 2024 - 14020
Indledningsvis skal DØNHO takke for muligheden for at kommentere på udkast til lovændring.
Vi, i DØNHO, anerkender vigtigheden af et system, der kan fange utilsigtede hændelser (UTH) i
sundhedsvæsenet, med det formål at lære af fejl og dermed øge patientsikkerheden. Vi mener, at
der er et klart behov for et system, der håndterer utilsigtede hændelser, men at det nuværende
system bestemt kan forbedres frem for at blive afskaffet.
Et godt fungerende system til indrapportering og håndtering af utilsigtede hændelser kan øge
offentlighedens tillid til sundhedsvæsenet. Når patienter ser, at der er en velfungerende struktur til
at håndtere og lære af fejl, er det mere sandsynligt, at de føler sig trygge ved at modtage
behandling.
DØNHO er dog bekymret for, om det kan blive et problem at regionerne kommer til at kontrollere
sig selv i de tilfælde UTH’er indrapporteres
fra sygehusvæsnet. Når regionerne skal kontrollere sig
selv, kan der opstå interessekonflikter og en svækkelse af den uafhængige kontrol. Dette kan
potentielt set skabe mistillid blandt sundhedspersonale og patienter, der kan føle, at
indrapporteringerne ikke bliver håndteret objektivt. For at undgå problemerne med selvkontrol kan
det være nødvendigt med uafhængige revisioner eller evalueringer for at sikre en fair og korrekt
behandling af indrapporteringerne.
Der bør være klare nationale standarder og retningslinjer, som regionerne skal følge for at sikre et
ensartet og effektivt system, der beskytter patientsikkerheden. At adressere disse udfordringer vil
være afgørende for at sikre, at den nye ordning fortsat forbedrer patientsikkerheden og ikke blot
skaber flere komplekse lag af administration.
På vegne af DØNHO´s bestyrelse
Med venlig hilsen
Rikke Haahr
Formand DØNHO
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0021.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
15. januar 2025
J.nr. 2024-11-0249
Dok.nr. 679280
Sagsbehandler
Christine Børrum
Sendt til
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Høring over Indenrigs- og Sundhedsministeriets udkast til forslag til
lov om ændring af sundhedsloven
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 20. december 2024 som led i en offentlig høring
anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovenstående udkast til lovforslag.
Det fremgår af lovforslaget, at dets formål er at udmønte en politisk aftale af 2. oktober 2024
mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regioner om, at Danske Regioner pr.
1. maj 2025 skal overtage opgaven med at modtage og analysere rapporteringer om utilsig-
tede hændelser samt driften af og dataansvaret for Dansk Patientsikkerhedsdatabasen
(DPSD) med indrapporteringer fra sundhedspersonale, patienter og pårørende på tværs af
regioner, kommuner, almen praksis og apoteker m.v.
Udkastet giver ikke umiddelbart anledning til konkrete bemærkninger fra Datatilsynet.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Med venlig hilsen
Christine Børrum
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0022.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Att. Enhed: Patientsikkerhed og Lovkvalitet
Ergoterapeutforeningen
Nørre Voldgade 90
DK-1358 København K
Tlf: +45 88 82 62 70
Fax: +45 33 41 47 10
Cvr nr. 19 12 11 19
etf.dk
Den 30. januar 2025
Side 1
Ref.: UG
E-mail: [email protected]
Direkte tlf.: 53 36 49 25
Ergoterapeutforeningens høringssvar vedrørende:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Overførsel
af administrationen af Dansk Patientsikkerhedsdatabase og behandling af
rapporteringer om utilsigtede hændelser m.v. til regionerne).
Ergoterapeutforeningen takker for invitationen til at være høringspart til oven-
nævnte høring.
Ergoterapeutforeningen bakker op om, at indrapportering af utilsigtede hændel-
ser forsat kan finde sted og at der grundlæggende vil være tale om at forsætte
databasen med en anden driftsherre, som aftalen af den 2. oktober 2024 mellem
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regioner om Danske Regioners
overtagelse af opgaven med at modtage og analysere rapporteringer om utilsig-
tede hændelser samt driften af Dansk Patientsikkerhedsdatabasen med indrap-
porteringer fra sundhedspersonale, patienter og pårørende på tværs af regioner,
kommuner, almen praksis og apoteker m.v. ligger op til.
Vi har ikke øvrige bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Tina Nør Langager
Formand for Ergoterapeutforeningen
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0023.png
Til: Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Mail:
[email protected]
CC:
[email protected]
og
[email protected]
Dato:
28-01-2025
Høringssvar: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven
FOA vil gerne takke for muligheden for at afgive høringssvar.
FOA vil indledningsvist kvittere for, at der med lovforslaget lægges op til at bevare
det nuværende rapporteringssystem for utilsigtede hændelser. Den sanktionsfrie
rapporteringsform understøtter, at sundhedspersoner trygt kan rapportere om
utilsigtede hændelser uden frygt for eventuelle sanktioner, hvilket sikrer en unik
mulighed for at skabe læring og forandring i sundhedsvæsnet. Systemet har
således potentiale til at sikre en proaktiv og kollektiv læring i sundhedsvæsenet,
der understøtter kvalitetsudviklingen og øger patientsikkerheden. FOA vil i
forlængelse heraf ligeledes kvittere for, at der med lovændringen ikke foretages
ændringer i selve rapporteringspligten.
FOA har enkelte bemærkninger i relation til det foreliggende udkast, som
vedrører:
Anonymisering i rapporteringen (§ 199, stk. 4) – FOA finder det positivt, at
anonymiseringsgraden udvides i loven.
Nedlæggelse af Fagligt Forum (ophævelse af § 119 a) – FOA er ærgerlige
over, at Fagligt Forum afvikles.
FOA
Staunings Plads 1-3
1790 København V
Ovennævnte bemærkninger vil blive uddybet i det følgende.
Kontaktperson:
Sofie Tolstrup
Anonymisering i rapporteringen (§ 199, stk. 4)
Der lægges med ændringen af § 199, stk. 4, op til, at anonymiseringen i rap-
porteringen af utilsigtede hændelser udvides til også at omfatte den eller de
sundhedspersoner, der indgår i en rapportering. Med ændringen fastsættes den
udvidede grad af anonymisering direkte i loven.
FOA mener, at denne tilføjelse er en vigtig ændring, der tydeligt understreger
UTH-systemets formål, nemlig at sikre læring. Anonymiseringen af det personale,
som har været involveret i en utilsigtet hændelse, tydeliggør, at formålet med
rapporteringen ikke er at hænge enkeltpersoner ud, men at der sikres læring af
hændelsesforløbet. Denne tilgang skaber tryghed for sundhedspersonalet, som
ikke skal frygte for sanktioneringer, når en utilsigtet hændelse indrapporteres.
Mail:
soto.foa.dk
Telefon:
46972626
Direkte telefon:
31790841
www.foa.dk
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0024.png
-2-
Nedlæggelse af Fagligt Forum (ophævelse af § 119 a)
Det ærgrer FOA, at der med lovændringen lægges op til en afvikling af Fagligt
Forum for Patientsikkerhed. Formaliserede samarbejder er vigtige, når det
handler om at sikre og forankre læring i sundhedsvæsenet, ligesom det er vigtigt,
at alle interessenter på sundhedsområdet involveres i dette arbejde.
FOA finder det imidlertid betryggende, at der med ændringerne trods alt lægges
op til, at det skal sikres, ”at
der er fokus på at uddrage læring i alle dele af
sundhedsvæsenet, og at alle relevante interessenter inddrages,”
(s. 20).
Indsamlingen af UTH-data kan medvirke til at sikre kvalitet og udvikling i
sundhedsvæsenet, hvis det sikres, at data anvendes på en måde, så læring og
positive forandringer i praksis fremstår som det absolutte formål. Til at opnå dette
spiller de formaliserede fora en vigtig rolle. FOA håber derfor, at det udpegede
regionsråd opretter et forum, som inddrager alle relevante interessenter i
arbejdet med at uddrage læring fra UTH-rapporteringen. FOA stiller sig naturligvis
til rådighed herfor.
FOA stiller sig ligeledes til rådighed, hvis der er behov for uddybning eller drøftelse
af vores bemærkninger.
Venlig hilsen
Tanja Nielsen
Formand for social- og sundhedssektoren
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0025.png
Flemming Frandsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Aud í Soylu <[email protected]>
27. december 2024 14:04
DEP Sundhedsministeriet
Rigsombuddet; Flemming Frandsen; Amila Nuhanovic
Høringssvar: Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af
sundhedsloven
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Lovforslag.pdf; Signature-20241227130620.txt
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Heilsumálaráðið har modtaget ovenfornævnte lovforslag i høring.
Eftersom der er tale om et lovforslag der skal forelægges Folketinget, og ikke en kongelig anordning, der skal
forelægges Lagtinget, tager de færøske myndigheder foreløbigt stilling til ikrafttrædelsesbestemmelsen.
Heilsumálaráðið har noteret sig, at der her er tale om et område, der ikke er overgået til færøske myndigheder
som særanliggende iht. hjemmestyrelovgivningen.
Iht. § 3 í lovforslaget gælder loven ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis
i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Det er derfor muligt at sætte loven i
ikrafttrædelsesbestemmelsen er derfor korrekt.
kraft
for
Færøerne
ved
kongelig
anordning
og
Færøerne vil på et senere tidspunkt, når lovforslaget er trådt i kraft i Danmark, tage stilling til, hvorvidt
lovforslaget skal sættes i kraft for Færøerne, med hensyntagen til særlige færøske forhold.
Med venlig hilsen
På vegne af Sundhedsministeriet på Færøerne
/Aud í Soylu
Samskipari / Coordinator
Mobile: +298 73 40 04
[email protected]
Eirargarður 2
FO-100 Tórshavn
+298 304050
www.hmr.fo
1
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0026.png
Fra:
Flemming Frandsen <[email protected]>
Sendt:
20. december 2024 11:40
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Danmarks
Apotekerforening <[email protected]>; Dansk Erhverv (info) <[email protected]>;
[email protected];
Emballageindustrien <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Regioner
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Diabetesforeningen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Kliniske Diætister <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Gigtforeningen
<[email protected]>; Heilsumálaráðið <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Hjerteforeningen <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected];
Kræftens Bekæmpelse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Lægeforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Vive <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>
Emne:
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven
Til høringsparterne, jf. vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Overførsel af administrationen af Dansk
Patientsikkerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om utilsigtede hændelser m.v. til regionerne) til evt.
bemærkninger.
Høringsfristen er fastsat til den 30. januar 2025, kl. 12.
Med venlig hilsen
Flemming Frandsen
Chefkonsulent
Patientsikkerhed og Lovkvalitet
M
2041 1669
@
[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tlf. 7226 9000
Læs ministeriets datapolitik
her
www.sum.dk
2
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0027.png
NOTAT
Høringssvar vedr. lovforslag om overdragelse af UTH-
ordningen til regionerne fra Styrelsen for
Patientsikkerhed
KL takker for muligheden for at afgive høringssvar på lovforslaget og tager
forbehold for politisk behandling.
KL finder det positivt, at ordningen med Utilsigtede Hændelser (herefter
UTH) fortsætter, så den vigtige indsats med kontinuerlig forbedring af
patientsikkerheden ikke går tabt.
KL er indforstået med, at Region Midtjylland og ”Sundhedsvæsenets
Kvalitetsinstitut” (herefter SUKI) får rollen som driftsansvarlig for Dansk
Patientsikkerhedsdatabase (herefter DPSD) og hertil også rollen som
national koordinator og ansvarlig for at understøtte, at der udvindes læring
fra DPSD både lokalt og nationalt.
I forhold til rollen som national koordinator vil det være relevant, at SUKI
fremover varetager den rolle, som STPS har haft fx i forhold til at indgå i
dialog med Lægemiddelstyrelsen og andre relevante aktører på baggrund af
nationale UTH-data.
Kvalitetsarbejdet i kommunerne
KL og kommunerne ser frem til at blive involveret i det fremtidige arbejde,
både når der skal udvikles en ny og tidssvarende database og i det løbende
arbejde med forbedringer af patientsikkerheden i det samlede
sundhedsvæsen.
Når en ny database skal udvikles, opfordrer KL til, at man tager
udgangspunkt i det arbejde som DPSD-driftgruppen var en central del af, og
hvor både kommuner og regioner var repræsenteret.
Kommunerne står for ca. halvdelen af de indrapporterede uth’er på
landsplan, og er derfor en central aktør i det nationale forbedringsarbejde. I
forhold til at understøtte læring både lokalt og nationalt ser KL og
kommunerne frem til et tæt og konstruktivt samarbejde med SUKI om
muligheder og prioriteringer.
De hidtil fungerende fora; Fagligt Forum og DPSD-driftgruppe har været
velfungerende for sparring og input, og derfor finder KL det positivt, at
lovforslaget understøtter en fortsættelse af disse.
Vederlagsfrihed
Det er af stor og afgørende betydning, at lovforslaget understreger, at det
også fremadrettet er vederlagsfrit at benytte databasen for alle
sundhedsvæsenets aktører. Ligeledes er det vigtigt, at lovforslaget tydeligt
stadfæster, at regionerne vil være forpligtet til at uddrage og stille læring fra
Dato: 28. januar 2025
Sags ID: SAG-2025-00026
Dok. ID: 3538463
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3680
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0028.png
NOTAT
uth-ordningen vederlagsfrit til rådighed for hele sundhedsvæsenet herunder
kommunerne. Det vil være skadeligt for patientsikkerhedsarbejdet, såfremt
det fremadrettet vil skulle ske mod betaling.
Hanne Agerbak, Kontorchef
Center for Sundhed og Ældre, KL
Dato: 28. januar 2025
Sags ID: SAG-2025-00026
Dok. ID: 3538463
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3680
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0029.png
Center for Økonomi og Kvalitet
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Notat
Høringssvar til:
Forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Overfør-
sel af administrationen af Dansk Patientsikkerhedsda-
tabase og behandling af rapporteringer om utilsigtede
hændelser m.v. til regionerne)
Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsforvaltning bakker op
om, at Dansk Patientsikkerhedsdatabase og behandlingen af utilsigtede
hændelser overdrages til regionerne uden væsentlige ændringer.
Ligeledes finder vi det hensigtsmæssigt, at lovforslaget medfører en
øget sikring af medarbejderes anonymitet, når de indgår i rapporterin-
ger om utilsigtede hændelser.
Lovforslaget lægger op til at ophæve §199 a, som hidtil har stillet krav
om at Styrelsen for Patientsikkerhed skulle nedsætte
”Fagligt Forum for
Patientsikkerhed, hvis formål er at bistå Styrelsen for Patientsikkerhed
med faglig sparring om læringsaktiviteter”.
Forummet har været sam-
mensat af ”repræsentanter
for relevante myndigheder og organisatio-
ner efter Styrelsen for Patientsikkerheds nærmere bestemmelser”.
Hvis ophævelsen af §199 a gennemføres, vil regionerne ikke være for-
pligtede til at nedsætte et forum med repræsentanter på tværs af sund-
hedsvæsnet, som kan understøtte læringsaktiviteter, som er relevante
på tværs af sundhedsvæsnet. Dette finder Københavns Kommunes
Sundheds- og Omsorgsforvaltning uhensigtsmæssigt, idet vi ser behov
for at sikre tværsektoriel involvering og sparring ifm. såvel læringsaktivi-
teter og fremadrettet i udviklingen af både patientsikkerhedsordningen
og den dertilhørende database.
29. januar 2025
Edoc-sagsnummer
2025-0017794
F2 sagsnummer
2025 - 1228
Sagsbehandler
Mette Schaap Nygaard
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0030.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
DET SUNDHEDSVIDENSKABELIGE FAKULTET
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Att:
[email protected]
Cc:
[email protected], [email protected]
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (Overførsel af administrationen af Dansk
Patientsikkerhedsdatabase og behandling af rapporteringer
om utilsigtede hændelser m.v. til regionerne).
30.
JANUAR
2025
LEDELSESSEKRETARIATET
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultetet (SUND) ved Københavns
Universitet takker for muligheden for at deltage i høringen. SUND har som
grundlag for høringssvaret indhentet input fra Institut for Klinisk Medicin.
SUND påskønner, at fagmiljøernes bemærkninger blev taget i betragtning
ved høringen fra efteråret 2024 om
udkast til lov om ændring af
sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet.
Til foreliggende udkast til forslag til lov foreslås følgende tilføjelser fra
Børne- og Ungepsykiatrien
Vedr. teksten i Punkt 2.1.2:
Heri ligger bl.a. en pligt til at stille databasen og rapporteringsmetoder til
rådighed for de parter, som efter lovgivningen har rapporteringspligt eller -
muligheder, herunder øvrige regioner, kommuner, sundhedspersoner,
patienter og pårørende.
Forslag:
For at sikre den mest optimale læring af indrapporterede utilsigtede
hændelser (UTH’er) bør forskere også have mulighed for at få adgang til
data i anonymiseret eller pseudo-anonymiseret form. Det foreslås, at der for
hver registreret UTH bliver mulighed for videregivelse af data til forskning,
herunder informationer om identiteten af patienten (cpr-nr) og dato for UTH
og evt. type af UTH, men ikke information om identiteten af den der har
indrapporteret UTH’en eller identiteten af evt. sundhedspersoner som indgår
i UTH’en.
BLEGDAMSVEJ 3
KØBENHAVN N.
DIR
MOB
35 33 24 69
93565764
[email protected]
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Under punktet om hvem Regionsrådet med ansvar for databasen skal stille
den til rådighed for, bør det derfor tilføjes, at der også er pligt til at stille
disse udvalgte data fra databasen til rådighed for forskning, med henblik på
at give forskere mulighed for samkøring med data fra andre nationale
registre via Danmarks Statistik, f.eks. data fra CPR-registeret, Landspatient-
registeret, Lægemiddeldatabasen og Dødsårsagsregisteret. En sådan
videregivelse forudsætter naturligvis at forsker i øvrigt har de nødvendige
data-tilladelser og godkendelser til gennemførsel af et sådant
forskningsprojekt.
SIDE 2 AF 2
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0032.png
Høringssvar
Høring over udkast til lov om ændring af sundhedsloven (Overførsel af ad-
ministrationen af DPSD og behandling af utilsigtede hændelser mv. til regio-
nerne)
30. januar 2025
Sagsnr: 2024-6105
Aktnr: 6338220
Vigtigt at pligten til at indrapportere utilsigtede hændelser fastholdes
Lægeforeningen vil hermed gerne positivt kvittere for, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regio-
ner har indgået aftale om at overføre administrationen af Dansk Patientsikkerhedsdatabase og behandling af
rapporteringer om utilsigtede hændelser mv. til regionerne. En aftale der gør det muligt at videreføre og ud-
vikle den unikke danske patientsikkerhedskultur, som har sit udspring i indberetningssystemet.
Lægeforeningen har noteret, at det nu direkte lovfæstes, at der er tale om anonyme indberetninger omfat-
tende patienten, den rapporterende person samt også den eller de sundhedspersoner, der indgår i rapporterin-
gen. Det er også tilfældet i dag. Men det er et godt signal og en understregning af, at der helt igennem er tale
om et system til læring og styrkelse af patientsikkerheden. Og at overførslen til regionerne ikke ændrer herpå.
Lægeforeningen skal i forlængelse heraf også bemærke, at vi har tillid til, at regionerne kan sikre, at indberet-
ningssystemet fortsat vil være et system for alle interessenter på sundhedsområdet, såvel det kommunale og
regionale sundhedsvæsen, som fra læring på den enkelte arbejdsplads til læring i det samlede nationale sund-
hedsvæsen, hvor det er relevant.
Anbefaling: Gennemfør en moderniseringsproces
Det skal så bemærkes, at indrapporteringssystemet jo ikke er et
”top moderne” IT-system,
som regionerne
overtager. Godt 20 år med udgangspunkt i samme IT-system er mange år. Her er der plads til forbedringer. Fra
klinikerside har vi et ønske om, at det gerne må blive lettere at indberette. Der er også et spørgsmål, om der
bliver indberettet for mange mindre alvorlige hændelser. Vi skal som udgangspunkt kunne fokusere på de al-
vorligste hændelser og dem, der har størst læringspotentiale.
Derfor ser vi gerne, at overførslen til regionerne følges op af en moderniseringsproces for indrapportering samt
at der sker en vurdering af de aktuelle kriterier for indrapportering, så det sikres, at det, der indrapporteres, er
relevant for patientsikkerheden. Vi anbefaler, at sådanne moderniseringsprocesser sker med inddragelse af de
relevante interessenter på området. Lægeforeningen deltager gerne konstruktivt og ser i øvrigt frem til videre-
udvikling af patientsikkerhedsarbejdet i de kommende år.
Med venlig hilsen
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0033.png
Camilla Noelle Rathcke
Formand for Lægeforeningen
Kopi er sendt til Danske Regioner
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0034.png
Flemming Frandsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Camilla Molich Hoff <[email protected]>
21. januar 2025 12:24
DEP Sundhedsministeriet
Flemming Frandsen; Amila Nuhanovic
SV: LVS - Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven
Signature-20250121112626.txt
Kære Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Ingen kommentarer eller bemærkninger fra DSKFNM’s side
BH
Camilla Hoff
Fra:
Lene Kristensen <[email protected]>
Sendt:
9. januar 2025 09:36
Emne:
LVS - Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven
Kære formænd/forpersoner samt sekretariat i de Lægevidenskabelige selskaber.
LVS’ laver høringssvar. Hvis man vil bidrage til det, kan man sende kommentarer senest 22. januar kl. 10, beklager
den sene frist.
Venlig hilsen
Lene Kjærsgaard Kristensen
Administra v konsulent
Kris aniagade 12 - 2100 København Ø
Telefon 35 44 84 03 - Mobil 27 79 69 26
[email protected]
www.selskaberne.dk
Til høringsparterne, jf. vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Overførsel af administrationen af Dansk
Patientsikkerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om utilsigtede hændelser m.v. til regionerne) til evt.
bemærkninger.
Høringsfristen er fastsat til den 30. januar 2025, kl. 12.
Med venlig hilsen
Flemming Frandsen
Chefkonsulent
Patientsikkerhed og Lovkvalitet
M
2041 1669
@
[email protected]
1
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0035.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tlf. 7226 9000
Læs ministeriets datapolitik
her
www.sum.dk
2
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0036.png
Flemming Frandsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Niels Jørgen Langkilde - Patientforeningen <[email protected]>
7. januar 2025 02:19
Flemming Frandsen; DEP Sundhedsministeriet; Amila Nuhanovic
Høringssvar
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Mange tak for lejligheden til at afgive høringssvar på dette lovforslag.
Patientforeningen har ingen bemærkninger til enkeltdele af lovforslaget, men understreger nødvendigheden af en
omhyggelig indrapportering af utilsigtede hændelser og analysering af samme for på den måde at gave
patientsikkerheden
Med venlig hilsen
Mag. art. Niels Jørgen Langkilde, fhv. MF,
Landsformand,
Patientforeningen,
Hegelsvej 28,
Ordrup,
2920 Charlottenlund
For at besk y tte dine personlige oply sninger har Microsoft Office forhindret automatisk hentning af dette billede fra internettet.
Tlf. +45 20 96 70 00
www.patientforeningen.dk
CVR.nr.: 30011538
For et frit læge- og sygehusvalg
1
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0037.png
20-01-2025
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Patientsikkerhed og Lovkvalitet
Att. Flemming Frandsen
Høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af sundhedsloven
(Overførsel af administrationen af Dansk Patientsikkerhedsdatabase
og behandling af rapporteringer om utilsigtede hændelser til
regionerne)
Vi vil gerne takke for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende lovforslaget om overførsel
af administrationen af Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD) og behandling af rapporteringer
om utilsigtede hændelser til regionerne. Sundhed Danmark anerkender vigtigheden af at sikre en
effektiv og læringsorienteret håndtering af utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet. Vi har
følgende kommentarer og opmærksomhedspunkter:
1. Bevarelse af et nationalt læringssystem:
Det er afgørende, at overførslen af DPSD til
regionerne ikke medfører en fragmentering af læringssystemet. Vi støtter, at systemet fortsat skal
være nationalt og omfatte alle sektorer i sundhedsvæsenet, herunder regioner, kommuner, almen
praksis og apoteker. Dette sikrer en helhedsorienteret tilgang til patientsikkerhed og læring på
tværs af sektorer.
2. Sikring af ressourcer og kompetencer:
For at sikre en succesfuld overførsel af DPSD er det
vigtigt, at regionerne tilføres de nødvendige ressourcer og kompetencer. Dette inkluderer både
økonomiske midler og faglig ekspertise til at håndtere administrationen, analysen og
formidlingen af rapporteringerne om utilsigtede hændelser. Vi anbefaler, at der etableres klare
retningslinjer og støtteordninger for at sikre en smidig overgang.
3. Fortsat anonymisering og databeskyttelse:
Vi støtter, at anonymiseringen af
rapporteringerne udvides til også at omfatte sundhedspersoner, der indgår i en rapportering.
Dette er vigtigt for at beskytte de involverede parter og fremme en åben rapporteringskultur. Det
er dog vigtigt at sikre, at anonymiseringen ikke hindrer muligheden for at uddrage læring og
forbedre patientsikkerheden.
4. Involvering af relevante interessenter:
Det er essentielt, at alle relevante interessenter
inddrages i læringsarbejdet og i drøftelser om konkrete læringsindsatser og -aktiviteter. Vi
anbefaler, at der nedsættes et rådgivende udvalg, som ligner det eksisterende Fagligt Forum for
Patientsikkerhed, for at sikre en bred inddragelse og faglig sparring.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0038.png
5. Fokus på læring og forbedring:
Vi støtter, at systemet med rapportering af utilsigtede
hændelser fortsat skal være læringsorienteret og ikke anvendes til disciplinære foranstaltninger.
Det er vigtigt, at fokus forbliver på at uddrage læring og forbedre patientsikkerheden, frem for at
straffe de involverede sundhedspersoner.
6. Evaluering og justering:
Vi anbefaler, at der indføres en evalueringsmekanisme, hvor
overførslen af DPSD og dens konsekvenser løbende vurderes. Dette vil sikre, at eventuelle
udfordringer kan identificeres og adresseres hurtigt, og at systemet kan justeres for at opnå de
bedste resultater for patientsikkerheden.
Vi håber, at disse forslag vil blive taget i betragtning i den endelige udformning af lovforslaget. Vi
ser frem til at følge udviklingen og bidrage til at sikre, at rapporteringen af utilsigtede hændelser
fortsat understøtter en høj patientsikkerhed og læring i sundhedsvæsenet.
Med venlig hilsen,
Jakob Karlsson Rixen, branchedirektør
Sundhed Danmark
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0039.png
30. januar 2025
Høringssvar til Indenrigs- og sundhedsministeriet
Input til Indenrigs- og Sundhedsministeriets høring vedr. forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Overførsel
af administrationen af Dansk Patientsikkerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om utilsigtede
hændelser m.v. til regionerne)
Tak for mulighed for at give afgive høringssvar vedr. ovenstående lovforslag.
I nedenstående fremgår en række opmærksomhedspunkter og spørgsmål, som Sundhedsvæsenets
Kvalitetsinstitut (SundK) ønsker at gøre opmærksomhed på i forbindelse med Indenrigs- og Sundhedsministeriets
høring. Disse udspringer direkte af det fremsatte lovforslag. Som den organisation, der overtager UTH-ordningen,
er en række af de fremsendte spørgsmål og input i særlig grad rettet imod de praktiske implikationer af
lovgivningen.
Angående økonomi
Af ”Bemærkninger til lovforslaget – Almindelig bemærkninger” afsnit 3, side 11 fremgår følgende: ”Regionerne
vil fra 2025 få overført 5 mio. kr. årligt fra staten til dækning af omkostningerne ved administrationen af DPSD
m.v.”
SundK) ønsker i forlængelse af ovenstående at gøre opmærksom på to forhold:
De 5 mio. kr., der årligt overføres til regionerne, dækker omkostningerne til driften af DPSD (inkl. to tekniske
årsværk). Beløbet dækker ikke de forvaltningsmæssige forpligtelser i driften af den nationale UTH-ordning (4
årsværk). Det
er en forudsætning for SundK’s
muligheder for at honorere lovgivningen, at der findes finansiering
til disse forpligtelser.
Databasen DPSD og det underliggende system til indberetning og sagsbehandling skal erstattes snarest, da
leverandøren af det eksisterende system har opsagt kontrakten. Leverandøren har tilbudt en forlængelse af
kontrakten på 2 år (med en option på yderligere forlængelse med 1 år) uden mulighed for yderligere forlængelse.
Det
er en forudsætning for SundK’s
muligheder for at sikre den fremtidige systemmæssige understøttelse af
ordningen, at regionerne accepterer forpligtelsen til anskaffelse og finansiering af en ny IT-løsning.
Af ”Bemærkninger til lovforslaget – Almindelig bemærkninger” afsnit “2.1.2. Indenrigs-
og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning”, side 8 fremgår følgende: “Der er således også en forudsætning, at
regionerne og den udpegede region ved overtagelse af opgaven sikrer, at systemet med rapportering af
utilsigtede hændelser fortsat vil være et system, der stilles vederlagsfrit til rådighed for alle interessenter på
sundhedsområdet, både hvad angår driften af systemet og den læring, der kan udledes
på baggrund heraf.”
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0040.png
Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut ønsker i forlængelse af ovenstående at gøre opmærksom på, at
accentueringen af vederlagsfrihed kan medføre en risiko for manglende kontrol af udgifter. For at imødegå dette
må den antagne vederlagsfrihed være under forudsætning af, at antallet af brugere (anslås aktuelt at være ca.
5000) og omfanget i funktionalitet i den eksisterende løsning ikke ændres betragteligt. Systemmæssig udvikling
og efterfølgende vedligeholdelse af løsningen kan ikke ske uden passende finansiering. Der er følgelig behov for
en model, der tydeliggør sammenhæng mellem udvikling og ændringsønsker og så bidrag til finansiering.
I forlængelse af ovenstående betragtning er det vigtigt at gøre opmærksom på følgende: Det er regionerne, der
overtager opgaven og medfinansierer driften og bærer omkostningerne til et nyt IT-system. Det er kommunerne,
der står for langt størsteparten af indberetningerne. Dermed er der et vist misforhold imellem på den ene side
dem, der bruger mest tid på indberetning og forventeligt har flest ønsker til ændringer og opdateringer, og på
den anden side dem, der betaler for systemet og dermed alt andet lige vil have størst indflydelse på ændringer
og opdateringer af systemet.
Angående evt. behov for en databehandleraftale
Af ”Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser”, afsnit ”Til nr. 1”, side 15 fremgår følgende: ”Der vil
ikke være noget til hinder for, at det udpegede regionsråd indgår en databehandleraftale med andre til bl.a. drift
af systemet og til analyse og arbejdet med læring på grundlag af de rapporterede utilsigtede hændelser. Det vil
betyde, at den daglige administration af DPSD med analyse- og læringsarbejdet kan blive forankret i f.eks.
Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut.”
SundK
ønsker
at
gøre
følgende
gældende:
Region
Midtjylland
udarbejder
som
dataansvarlig
databehandleraftaler, når drift af IT-systemer og databehandling uddelegeres til eksempelvis eksterne
leverandører. Dette vil også ske, såfremt UTH-opgaver, som eksempelvis analyser, overdrages til eksempelvis
Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Tilsvarende forventes det, at Region Midtjylland, som databehandler på
vegne af de enkelte rapporterende myndigheder (der er dataansvarlige), overtager de eksisterende 147
databehandleraftaler med kommuner, regioner og leverandører fra Styrelsen for Patientsikkerhed. (Jf. også
”Bemærkninger til lovforslaget –
Almindelig bemærkninger”
s. 9-10)
Da SundK formelt er en del af Region Midtjylland, er der ikke udarbejdet en databehandleraftale imellem SundK
og Region Midtjylland i forbindelse med driften af de kliniske kvalitetsdatabaser, som Region Midtjylland
varetager v/SundK. Der kan dermed ikke meningsfuldt indgås databehandleraftaler mellem SundK og Region
Midtjylland, som det ellers beskrives i bemærkninger til lovforslaget..
Angående Fagligt Forum for Patientsikkerhed
Af ”Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser”, afsnit ”Til nr. 9”, side 20 fremgår følgende: ”Forslaget
vil betyde, at der i loven ikke fastsættes en formel pligt til, at det regionsråd, som regions-rådene i forening
udpeger, skal oprette eller videreføre Fagligt Forum for Patientsikkerhed.”
Høringssvar til Indenrigs- og sundhedsministeriet - 30. januar 2025
2
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0041.png
Der har været udtalt stærke ønsker om, at SundK bibeholder Fagligt Forum for Patientsikkerhed. SundK vil sikre
”at systemet med rapportering af utilsigtede hændelser fortsat vil være et system for alle interessenter på
sundhedsområdet”, men forbeholder sig
muligheden for at udfase det eksisterende forum efter en
overgangsperiode. Det forventes, at der vil være betydelige muligheder for kompetencesammenfald med SundK
øvrige aktiviteter, samt gode muligheder for inddragelse af et endnu bredere spektrum af klinisk ekspertise ved
at sammentænke interessentinddragelsen
i UTH med relevante dele af SundK’s øvrige netværk og styregrupper.
Høringssvar til Indenrigs- og sundhedsministeriet - 30. januar 2025
3
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989239_0042.png
Til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmen 10-12
1216 København K
Tandlægeforeningen
Amaliegade 17
1256 København K
[email protected]
www.tandlaegeforeningen.dk
CVR nr. 21318418
Dato: 13-01-2025
Sagsnr.: 2024 - 14020
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
sundhedsloven
Tandlægeforeningen takker Indenrigs- og Sundhedsministeriet for
høringsbrev vedrørende forslag til lov om ændring af Sundhedsloven.
Tandlægeforeningen ser positivt på ændringen og har ingen bemærkninger til
høringen.
Med venlig hilsen
Torben Schønwaldt
Formand, tandlæge mTF
Isabel Brandt Jensen
Adm. direktør
Sund mund - Sund krop
#SundmundSundkrop
Side 1/1