Notat om gennemførelsesfristen for nationale
sanktionsbestemmelser i forordningen om
gennemsigtighed og målretning ifm. politisk
reklame
Forordningen om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
træder i kraft den 25. oktober 2025.
Forordningens bestemmelser om sanktioner fremgår af art. 25, og det følger heraf
art. 25, stk. 1, at det er op til medlemsstaterne at fastsætte regler om sanktioner
eller andre foranstaltninger for overtrædelse af artikel 5-17, 20 og 21 i forordningen.
Det indebærer, at medlemsstaterne skal fastsætte nationale regler om sanktioner
eller andre foranstaltninger, men at medlemsstaterne har et rum til at vælge den
konkrete model. Det fremgår endvidere, at medlemsstaterne skal træffe alle nødven-
dige foranstaltninger for at sikre, at reglerne om sanktioner eller andre foranstalt-
ninger gennemføres rettidigt. I art. 25, stk. 3, anføres, at medlemsstaterne skal give
Kommissionen meddelelse om nationale regler om sanktioner eller andre foranstalt-
ninger senest den 10. januar 2026.
I modsætning til de fleste øvrige bestemmelser i forordningen kræver art. 25, stk. 1,
national gennemførelse. I sådanne tilfælde er det ikke usædvanligt, at der meddeles
en længere frist til gennemførelse end forordningens ikrafttrædelsesdato. Termino-
logien om at skulle
”meddele”
Kommissionen de relevante bestemmelser svarer i
denne situation til den terminologi, som anvendes ved gennemførelsesforanstaltnin-
ger for direktiver,
der også formuleres som en pligt til at ”meddele” Kommissionen
de nationale gennemførelsesforanstaltninger inden et direktivs implementerings-
frist.
Det vurderes på den baggrund, at fristen den 10. januar 2026 skal anses som en
gennemførelsesfrist og ikke blot en frist for at underrette Kommissionen om gen-
nemførelsen.
Det bemærkes i den forbindelse, at denne meddelelsesfrist i Kommissionens begrun-
dede forslag var lagt op til at være 12 måneder og ikke kun 3 måneder, hvilket un-
derstøtter, at der ikke blot er tale om en underretningsfrist
–
der i så fald ville være
unødvendig lang
–
men en egentlig gennemførelsesfrist.
Af bemærkningerne til lovforslag, L 162, følger, at det er Kulturministeriets vurde-
ring, at der af hensyn til håndhævelse af forordningen er behov for at strafbelægge
overtrædelse af de artikler om gennemsigtighed, som den nationale tilsynsmyndig-
hed skal føre tilsyn med. Der er på den baggrund indsat en bemyndigelsesbestem-
melse i lovforslagets § 1, nr. 7, hvorefter kulturministeren kan fastsætte regler om
straf i form af bøde for overtrædelse af art. 5, 9, 11, 12 og 16 i forordningen. Reglerne
herom vil skulle udmøntes i en bekendtgørelse.
Jour. nr. 219138