Kulturudvalget 2024-25
L 162 Bilag 12
Offentligt
3030970_0001.png
Bekendtgørelse om forretningsorden for Radio- og tv-nævnet
1
I medfør af § 9 a, stk. 3, § 39, stk. 5, § 40, stk.
1, stk. 5-7,
og § 48, stk. 1, i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020, som ændret ved lov
nr.
[xx],
og efter indhentet udtalelse fra Radio- og tv-nævnet, fastsættes:
Kapitel 1
Radio- og tv-nævnets organisation og opgaver
Radio- og tv-nævnets organisation
§ 1.
Radio- og tv-nævnet består af 12 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren.
Kulturministeren udpeger
10
medlemmer, herunder formand og næstformand. Samarbejdsforum for
Danske Lytter- og Seerorganisationer udpeger 1 medlem og Den Danske Dommerforening udpeger
1 medlem. Danske Medier og Dansk Journalistforbund indstiller hver to kandidater, der
repræsenterer praktisk mediefaglighed, og ministeren udpeger en af de indstillede kandidater fra
hver af de to indstillende parter. De enkelte medlemmer kan genudpeges.
Stk. 2.
De medlemmer, ministeren udpeger, skal repræsentere juridiske og
økonomisk/administrative kompetencer, medieforskningskompetencer,
markedsføringsretlige
kompetencer
samt praktisk mediefaglighed. Formanden skal være jurist. Et medlem skal have
særlig strafferetlig indsigt.
Stk. 3.
Nævnet er nedsat for 4 år ad gangen. Beskikkelsen af nævnet kan forlænges med en periode
på op til 1 år. Forlængelse af beskikkelsesperioden kan kun finde sted én gang.
Stk. 4.
Det medlem, der er udpeget af Den Danske Dommerforening, og det medlem med særlig
strafferetlig indsigt, der er udpeget af kulturministeren, deltager alene i nævnets arbejde ved
behandlingen af sager, hvor der vil kunne træffes afgørelse efter § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, eller
stk. 3, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. vedrørende regler som fastsat i medfør af lovens
§ 48, 3. pkt. Ved behandlingen af disse sager fungerer det medlem, der er udpeget af Den Danske
1
1) Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/13/EU af 10. marts 2010 om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om
udbud af audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester), EU-Tidende 2010, nr. L 95, side 1,
samt dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1808/EU af 14. november 2018 om ændring af direktiv
2010/13/EU om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af
audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester) i betragtning af de ændrede markedsforhold,
EU-tidende 2018, nr. L 303, side 69.
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030970_0002.png
Dommerforening, som nævnets formand, og den af ministeren udpegede formand fungerer som
næstformand.
Stk. 5.
Bekendtgørelsens bestemmelser om formandens ansvar og opgaver finder tilsvarende
anvendelse på de i stk. 4 nævnte sager, jf. dog § 15, stk.
5-6.
§ 2.
Radio- og tv-nævnet kan oprette sagsforberedende underudvalg vedrørende nævnets opgaver.
§ 3.
Radio- og tv-nævnet kan beslutte at knytte tilforordnede med særlig sagkundskab til sig eller til
de nævnte underudvalg.
Stk. 2.
Tilforordnede har ikke stemmeret.
Radio- og tv-nævnets opgaver
§ 4.
Radio- og tv-nævnets opgaver fremgår af §§ 40-44
d
i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v.
Stk. 2.
Radio og tv-nævnets
behandling af sager om godkendelse af DR’s og de regionale TV 2-
virksomheders iværksættelse af væsentlige nye tjenester og væsentlige ændringer af eksisterende
tjenester sker efter reglerne i lovens § 44 b og bestemmelserne herom fastsat efter loven.
Stk. 3.
Radio- og tv-nævnet kan efter lovens § 9 a, træffe foranstaltninger, der midlertidigt
begrænser adgangen til at levere en fjernsynsudsendelse eller en on demand audiovisuel
medietjeneste, over for en udbyder, der hører under en anden EU-medlemsstats myndighed i
tilfælde af en åbenlys, væsentlig og alvorlig overtrædelse af reglerne om forbud mod tilskyndelse til
had eller vold eller offentlig opfordring til at begå en terrorhandling eller for beskyttelse af
mindreårige i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om samordning af visse love og
administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester, eller
hvor der er fare for folkesundheden eller den offentlige sikkerhed, jf. § 19.
Stk. 4.
Radio- og tv-nævnet fører tilsyn med, at udbydere af fjernsynsvirksomhed og on demand
audiovisuelle medietjenester aldersmærker programmer efter regler fastsat i medfør af lov om radio-
og fjernsynsvirksomhed.
Kapitel 2
Radio- og tv-nævnets behandling af sager m.v.
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030970_0003.png
Behandling af sager
§ 5.
Radio- og tv-nævnet kan på grundlag af ansøgninger, klager eller lignende eller på eget initiativ
tage sager op til behandling.
Stk. 2.
Nævnet er ikke forpligtiget til at behandle alle klager, som nævnet modtager.
Stk. 3.
Nævnet kan afvise åbenbart grundløse klager, ansøgninger m.v. uden at inddrage den
radiostation, tv-station eller medietjenesteudbyder, der er klaget over.
§ 6.
Klager skal være skriftlige og modtaget i Radio- og tv-nævnet senest 3 måneder efter, at det
forhold, der har givet anledning til klagen, er indtruffet,
jf. dog stk. 2.
Nævnet kan i særlige tilfælde
fravige fristen.
Stk. 2.
Klager over indholdet af reklameindslag, jf. § 44 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v., skal dog være modtaget i nævnet senest 4 uger efter, at indslaget eller programmet er udsendt.
§ 7.
Radio- og tv-nævnet kan afkræve DR, de regionale TV 2-virksomheder, indehavere af tilladelse
til programvirksomhed og registrerede foretagender enhver oplysning, som er af betydning for
nævnets sager, ligesom de nævnte foretagender skal stille optagelser af reklamer, udsendelser m.v.
til rådighed for nævnet, jf. § 39, stk.
6,
og § 87 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
§ 8.
Ved høring af en sags parter fastsætter Radio- og tv-nævnet en frist for indsendelse af svar.
Fristen bør normalt ikke overstige 14 dage.
§ 9.
Radio- og tv-nævnets afgørelser skal ledsages af en begrundelse, og skal indeholde oplysning
om eventuelle mindretalsopfattelser og begrundelser for disse.
§ 8.
Radio- og tv-nævnets formand sørger for, at afgørelser og udtalelser snarest bringes til
adressatens kundskab, samt for, at principielle afgørelser og udtalelser offentliggøres.
§ 9.
Radio- og tv-nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed,
jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Afgørelser kan dog forlanges indbragt for domstolene, såfremt der er tale om:
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030970_0004.png
a) Afgørelser truffet jf. § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, eller stk. 3, i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v., og som vedrører regler som fastsat i medfør af lovens § 48, 2.
eller 3. pkt.
b) Afgørelse truffet efter lovens § 51 c, stk. 1, og som vedrører regler som fastsat i medfør af
lovens § 51 b, stk. 2, 1. pkt., eller stk. 3.
Stk. 3.
Begæring om indbringelse for domstolene skal fremsættes af den som afgørelsen vedrører til
Radio- og tv-nævnet, inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt pågældende. Afgørelsen skal
indeholde oplysninger om adgangen til at kræve domstolsprøvelse og om fristen herfor. Radio- og
tv-nævnet anlægger sag mod den pågældende i den borgerlige retsplejes former.
§ 12.
En afgørelse truffet efter § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, eller stk. 3, i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v., kan af den, afgørelsen vedrører, forlanges indbragt for domstolene, hvis
afgørelsen vedrører regler som fastsat i medfør af lovens § 48, 2. eller 3. pkt.
Stk. 2.
En afgørelse truffet efter lovens § 51 c, stk. 1, kan tillige af den, afgørelsen vedrører,
forlanges indbragt for domstolene, hvis afgørelsen vedrører regler som fastsat i medfør af lovens §
51 b, stk. 2, 1. pkt., eller stk. 3.
Stk. 3.
Begæring om indbringelse for domstolene efter stk. 1 og 2 skal fremsættes til Radio- og tv-
nævnet, inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt den pågældende. Afgørelsen skal indeholde
oplysninger om adgangen til at kræve domstolsprøvelse og om fristen herfor. Radio- og tv-nævnet
anlægger sag mod den pågældende i den borgerlige retsplejes former.
Udtalelser
§ 10.
Nævnet afgiver årligt udtalelser om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af
public service-kontrakter og tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed, jf. § 40, stk.
2, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
Stk. 2.
Herudover afgiver nævnet udtalelse om andre forhold, hvis dette er fastsat i radio- og
fjernsynsforetagenders public service-kontrakter, tilladelser eller lignende, jf. § 40, stk. 3, i lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
Stk. 3.
Forinden nævnet afgiver de i stk. 1 nævnte udtalelser om DR’s, TV 2 DANMARK A/S’ og
de regionale TV 2-virksomheders redegørelser gennemfører nævnet en offentlig høring over
redegørelserne.
Stk. 4.
Høringen omfatter de i stk. 3 nævnte foretagenders redegørelser for opfyldelse af de krav, der
fremgår af kontrakter og tilladelse.
Nævnets møder m.v.
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030970_0005.png
§ 11.
Radio- og tv-nævnets formand tilrettelægger nævnets arbejde og leder forhandlingerne på
nævnets møder. Formanden fastsætter tid og sted for møderne og påser, at de for nævnet forelagte
sager fremmes med tilbørlig hurtighed.
Stk. 2.
Slots- og Kulturstyrelsen yder sekretariatsbistand til nævnet. Styrelsen indkalder og udsender
materiale til nævnsmøderne senest 1 uge før mødernes afholdelse.
Stk. 3.
Formanden kan træffe beslutning om, at der sker udsendelse af materiale til nævnsmøderne
senere end 1 uge før mødernes afholdelse, hvis forholdene taler herfor. Nævnet orienteres herom.
Stk. 4.
Formanden kan træffe beslutning om, at sager af rutinemæssig karakter behandles skriftligt.
Stk. 5.
I særlige tilfælde kan formanden, når praktiske hensyn tilsiger dette, træffe beslutning om, at
sager behandles skriftligt.
Stk. 6.
Formanden kan på nævnets vegne træffe afgørelse i følgende sagstyper:
1. Frekvensflytninger.
2. Midlertidige tilladelser.
3. Konkrete sager af rutinemæssig karakter.
Stk. 7.
Sekretariatet kan, efter nævnets retningslinjer, varetage visse sager på nævnets vegne.
§ 12.
Radio- og tv-nævnet er beslutningsdygtigt, når mindst 5 medlemmer er til stede, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
I sager om overtrædelse af § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, eller stk. 3, i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v., vedrørende regler som er fastsat i medfør af lovens § 48, 3. pkt. er
Radio- og tv-nævnet dog beslutningsdygtigt, når mindst 6 medlemmer er til stede.
Stk. 3.
Afgørelser træffes ved almindelig stemmeflerhed,
jf. dog stk. 4.
Ved stemmelighed er
formandens stemme udslagsgivende.
Stk. 4.
Afgørelser skal indeholde oplysning om eventuelle mindretalsopfattelser og begrundelse
herfor.
Stk. 5.
I sager, der ikke tåler opsættelse, kan formanden træffe afgørelse på nævnets vegne, såfremt
det ikke er praktisk muligt at indkalde nævnsmedlemmerne eller at behandle sagen skriftligt,
jf. dog
stk. 6.
Stk. 6.
I sager, hvor der vil kunne træffes afgørelse jf. lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. §
50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, eller stk. 3, vedrørende regler som fastsat i medfør af lovens § 48, 3.
pkt. finder stk. 5 ikke anvendelse.
§ 13.
Formanden sørger for, at der tages referat af de trufne beslutninger. Et medlem, der ikke er
enig i en beslutning, har ret til at få sin mening tilført referatet.
Stk. 2.
Kopi af referatet udsendes til medlemmerne senest i forbindelse med indkaldelse til det
efterfølgende nævnsmøde. Hvis der ikke på dette møde fremkommer indsigelser mod referatets
indhold, betragtes dette som godkendt.
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030970_0006.png
§ 14.
Ved udgangen af hvert finansår udarbejder nævnet en beretning om nævnets virksomhed i det
forløbne år. Beretningen sendes til kulturministeren.
Habilitet
§ 15.
Ingen af nævnets medlemmer kan deltage i behandlingen af en sag, hvor vedkommende er
inhabil efter reglerne i forvaltningsloven. Et medlem har pligt til så tidligt som muligt at underrette
nævnet om sin eventuelle inhabilitet. Nævnet træffer afgørelse om et medlems inhabilitet. Et
medlem kan ikke deltage i behandling og afgørelse af spørgsmålet om egen inhabilitet.
Tavshedspligt
§ 16.
Der påhviler nævnets medlemmer, sekretariatets medarbejdere og de tilforordnede
tavshedspligt efter (forvaltningslovens) de almindelige regler herom.
Kapitel 3
Samarbejde med andre tilsynsorganer m.fl.
§ 17.
Radio- og tv-nævnet samarbejder med tilsynsorganer i andre EU-medlemsstater, lande, som
Fællesskabet har indgået aftale med, og øvrige europæiske lande, jf. § 40, stk. 6, i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. Dette sker eksempelvis ved at deltage i arbejdet i
Det Europæiske Råd
for Medietjenester (Rådet) Gruppen af Europæiske Tilsynsmyndigheder for Audiovisuelle Tjenester
(ERGA), der er etableret ved art. 8, stk. 1, i ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
oprettelse af en fælles ramme for medietjenester i det indre marked (den europæiske forordning om
mediefrihed).Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om samordning af visse love og
administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester.
Hjemlandskontrol og gensidig anerkendelse
§ 18.
Radio- og tv-nævnet kan efter § 9 a, stk. 2, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
træffe foranstaltninger, der midlertidigt begrænser adgangen til at levere en fjernsynsudsendelse
eller en on demand audiovisuel medietjeneste, over for en udbyder, der hører under en anden EU-
medlemsstats myndighed i tilfælde af en åbenlys, væsentlig og alvorlig overtrædelse af forbud mod
tilskyndelse til had eller vold eller offentlig opfordring til at begå en terrorhandling eller regler for
beskyttelse af mindreårige som fastsat i bestemmelser i medfør af loven, eller hvor der er fare for
folkesundheden eller den offentlige sikkerhed, jf. dog stk. 2 og 4.
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030970_0007.png
Stk. 2.
Radio- og tv-nævnet kan alene træffe de foranstaltninger, der er nævnt i stk. 1, i tilfælde af en
åbenlys, væsentlig og alvorlig overtrædelse af de nævnte forbud mod tilskyndelse til had eller vold
eller regler for beskyttelse af mindreårige, eller hvis tjenesten bringer folkesundheden i fare eller
udgør en væsentlig og alvorlig risiko for at bringe den i fare, hvis følgende betingelser er opfyldt:
1) udbyderen har i løbet af de foregående 12 måneder mindst to gange tidligere allerede udført en
eller flere af de nævnte handlinger,
2) nævnet har skriftligt underrettet udbyderen, den medlemsstat, der har myndighed (jurisdiktion)
over denne udbyder, og Kommissionen om de påståede overtrædelser og om de forholdsmæssige
foranstaltninger, som nævnet agter at træffe, hvis der igen sker en sådan overtrædelse,
3) nævnet har respekteret udbyderens ret til forsvar og navnlig givet denne udbyder mulighed for at
udtrykke sin holdning til de påståede overtrædelser, og
4) konsultationer med den medlemsstat, der har myndighed over udbyderen, og Kommissionen har
ikke ført til en mindelig løsning inden for en måned efter Kommissionens modtagelse af den i nr. 2
nævnte underretning.
Stk. 3.
Senest tre måneder efter modtagelsen af underretningen om de foranstaltninger, som Radio-
og tv-nævnet har truffet efter stk. 1 og 2, og efter at have anmodet
ERGA Rådet,
jf. § 17, om at
afgive en udtalelse, træffer Kommissionen afgørelse om, hvorvidt disse foranstaltninger er
forenelige med EU-retten. Kommissionen holder kontaktudvalget, der er nedsat ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om samordning af visse love og administrative bestemmelser i
medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester, behørigt underrettet. Træffer
Kommissionen afgørelse om, at disse foranstaltninger ikke er forenelige med EU-retten, skal den
pålægge Radio- og tv-nævnet straks at bringe de pågældende foranstaltninger til ophør.
Stk. 4.
Radio- og tv-nævnet kan alene træffe de foranstaltninger, der er nævnt i stk. 1, i tilfælde af en
åbenlys, væsentlig og alvorlig overtrædelse af det nævnte forbud mod offentlig opfordring til at
begå en terrorhandling eller hvis tjenesten bringer den offentlige sikkerhed i fare eller udgør en
væsentlig og alvorlig risiko for at bringe den i fare, herunder med hensyn til national sikkerhed og
forsvar, hvis følgende betingelser er opfyldt:
1) den nævnte handling har i løbet af de foregående 12 måneder fundet sted mindst én gang,
2) nævnet har skriftligt underrettet udbyderen, den medlemsstat, der har myndighed over denne
udbyder, og Kommissionen om den påståede overtrædelse og om de forholdsmæssige
foranstaltninger, som nævnet agter at træffe, hvis der igen sker en sådan overtrædelse, og
3) nævnet har respekteret den pågældende udbyders ret til forsvar og navnlig givet denne udbyder
mulighed for at udtrykke sin holdning til de påståede overtrædelser.
Stk. 5.
Senest tre måneder efter modtagelsen af underretningen om de foranstaltninger, som Radio-
og tv-nævnet har truffet efter stk. 1 og 4, og efter at have anmodet
ERGA Rådet
om at afgive en
udtalelse træffer Kommissionen afgørelse om, hvorvidt disse foranstaltninger er forenelige med
EU-retten. Kommissionen holder kontaktudvalget behørigt underrettet. Træffer Kommissionen
afgørelse om, at disse foranstaltninger ikke er forenelige med EU-retten, skal den pålægge Radio-
og tv-nævnet straks at bringe de pågældende foranstaltninger til ophør.
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030970_0008.png
Stk. 6.
Uanset stk. 1-5, kan der iværksættes procedurer, forholdsregler eller sanktioner som følge af
de pågældende overtrædelser i den medlemsstat, under hvis myndighed den pågældende udbyder
hører.
Stk. 7.
Radio- og tv-nævnet kan i hastende tilfælde senest en måned efter den påståede overtrædelse
fravige betingelserne i stk. 4, nr. 1 og 2. De foranstaltninger, som er truffet, skal i så fald snarest
muligt meddeles Kommissionen og den medlemsstat, under hvis myndighed udbyderen hører, med
angivelse af grundene til, at nævnet finder, at der er tale om et hastende tilfælde. Kommissionen
undersøger hurtigst muligt, om de anmeldte foranstaltninger er i overensstemmelse med EU-retten.
Hvis Kommissionen finder, at foranstaltningerne ikke er forenelige med EU-retten, skal den kræve,
at Radio- og tv-nævnet straks bringer disse foranstaltninger til ophør.
Stk. 8.
Hvis Kommissionen mangler oplysninger, der er nødvendige for at kunne træffe en afgørelse
i henhold til stk. 1-5, anmoder den inden for en måned efter modtagelsen af underretningen Radio-
og tv-nævnet om alle de oplysninger, der er nødvendige for, at den kan træffe denne afgørelse. Den
tidsfrist, som Kommissionen har til at træffe afgørelsen, suspenderes, indtil Radio- og tv-nævnet har
indgivet sådanne nødvendige oplysninger. Suspenderingen af tidsfristen må under ingen
omstændigheder vare mere end en måned.
Procedurer ved omgåelse af mere restriktive bestemmelser
§ 19.
Hvis Radio- og tv-nævnet vurderer, at en udbyder af fjernsynsvirksomhed eller en udbyder af
en on demand audiovisuel medietjeneste, som hører under en anden EU-medlemsstats myndighed,
ved udbud af en tjeneste, der er rettet helt eller fortrinsvis mod Danmark, overtræder bestemmelser i
lov om radio- og fjernsynsvirksomhed eller bestemmelser fastsat i medfør af loven vedrørende
offentlighedens interesse, der er mere restriktive end bestemmelserne i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om
udbud af audiovisuelle medietjenester, kan nævnet anmode den anden medlemsstat om at løse
eventuelle konstaterede problemer i relation hertil med henblik på i samarbejde at finde en gensidigt
tilfredsstillende løsning.
Stk. 2.
Ved modtagelsen af en begrundet anmodning i henhold til stk. 1, anmoder den medlemsstat,
der har myndighed, udbyderen om at overholde de relevante bestemmelser i offentlighedens
interesse. Den medlemsstat, der har myndighed, underretter regelmæssigt Radio- og tv-nævnet om,
hvilke skridt der er truffet for at løse de konstaterede problemer. Senest to måneder efter
modtagelsen af anmodningen underretter den medlemsstat, der har myndighed, nævnet og
Kommissionen om resultaterne og angiver årsagerne hertil, hvis der ikke har kunnet findes en
løsning. Både nævnet og den medlemsstat, der har myndighed, kan på ethvert tidspunkt anmode
kontaktudvalget om at behandle sagen.
Stk. 3.
Radio- og tv-nævnet kan træffe passende foranstaltninger over for udbyderen, hvis nævnet
vurderer, at det resultat, der er opnået ved anvendelsen af stk. 1 og 2, ikke er tilfredsstillende, og
nævnet har fremlagt beviser for, at udbyderen har etableret sig i den medlemsstat, der har
myndighed, for på de områder, der samordnes ved direktivet om samordning af visse love og
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030970_0009.png
administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester, at omgå
de strengere bestemmelser, der ville være gældende, hvis udbyderen var etableret i Danmark.
Sådanne beviser skal gøre det muligt med rimelig sikkerhed at konstatere en sådan omgåelse, uden
at det er nødvendigt at bevise, at udbyderen havde til hensigt at omgå de strengere regler. De
foranstaltninger, der er nævnt i 1. pkt., skal være objektivt nødvendige og anvendes på en
ikkediskriminerende måde, og de må ikke gå videre end nødvendigt for at nå de mål, der forfølges.
Stk. 4.
Radio- og tv-nævnet kan alene træffe de foranstaltninger, der er nævnt i stk. 3, hvis følgende
betingelser er opfyldt:
1) nævnet har underrettet Kommissionen og den medlemsstat, hvor udbyderen er etableret, at
nævnet har til hensigt at træffe sådanne foranstaltninger, og nævnet har angivet de grunde, nævnet
baserer sin vurdering på,
2) nævnet har respekteret den pågældende udbyders ret til forsvar og navnlig givet udbyderen
mulighed for at udtrykke sin holdning til den påståede omgåelse og de foranstaltninger, som nævnet
agter at træffe, og
3) Kommissionen har, efter at have anmodet
ERGA Rådet
om at afgive en udtalelse, truffet
afgørelse om, at foranstaltningerne er forenelige med EU-retten, og navnlig om, at den vurdering,
der er foretaget af nævnet om foranstaltningerne, hviler på et korrekt grundlag.
Stk. 5.
Senest tre måneder efter modtagelsen af underretningen efter stk. 4, nr. 1, træffer
Kommissionen afgørelse om, hvorvidt foranstaltningerne er forenelige med EU-retten, og at den
vurdering, der er foretaget af Radio- og tv-nævnet i forhold til foranstaltningerne, hviler på et
korrekt grundlag. Hvis Kommissionen træffer afgørelse om, at foranstaltningerne ikke er forenelige
med EU-retten, pålægger den nævnet at afstå fra at træffe de påtænkte foranstaltninger.
Stk. 6.
Hvis Kommissionen mangler oplysninger, der er nødvendige for at kunne træffe en afgørelse
i henhold til stk. 5, anmoder den inden for en måned efter modtagelsen af underretningen Radio- og
tv-nævnet om alle de oplysninger, der er nødvendige for, at den kan træffe denne afgørelse. Den
tidsfrist, som Kommissionen har til at træffe afgørelsen, suspenderes, indtil nævnet har indgivet
sådanne nødvendige oplysninger. Suspenderingen af tidsfristen må under ingen omstændigheder
vare mere end en måned.
Stk. 7.
Radio- og tv-nævnet skal, hvis en anden EU-medlemsstat har fremsat en begrundet
anmodning som nævnt i stk. 1 og 2 til Danmark, vurdere om anmodningen vedrører en udbyder af
fjernsynsvirksomhed eller en udbyder af en on demand audiovisuel medietjeneste under dansk
myndighed, som udbyder en tjeneste, som helt eller fortrinsvis er rettet mod denne anden
medlemsstat, og om anmodningen vedrører overtrædelse af bestemmelser vedrørende
offentlighedens interesse, som er mere restriktive end bestemmelserne i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om
udbud af audiovisuelle medietjenester. Hvis Radio- og tv-nævnet vurderer, at dette er tilfældet, skal
nævnet anmode udbyderen om at overholde bestemmelserne. Radio- og tv-nævnet skal efter, at
nævnet har modtaget anmodningen, efter reglerne i stk. 2 underrette den anden medlemsstat og
Kommissionen om de foretagne tiltag og opnåede resultater.
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030970_0010.png
Uenighed om myndighed (jurisdiktion)
§ 20.
Hvis Radio- og tv-nævnet og en anden EU-medlemsstat ved anvendelse af bestemmelserne i
§§ 18og 19ikke er enige om, hvilken medlemsstat der har myndighed over en udbyder af
fjernsynsvirksomhed eller en udbyder af en on demand audiovisuel medietjeneste, forelægger de
sagen for Kommissionen uden unødig forsinkelse. Kommissionen kan anmode
Rådet ERGA
om at
afgive en udtalelse om spørgsmålet.
Rådet ERGA
afgiver en sådan udtalelse senest 15 arbejdsdage
efter Kommissionens anmodning. Kommissionen holder kontaktudvalget behørigt underrettet. Når
Kommissionen vedtager en afgørelse i henhold til § 18, stk. 1-5, eller § 19, stk. 5, afgør den også,
hvilken medlemsstat der har myndighed.
Udveksling af oplysninger
§ 21.
Radio- og tv-nævnet skal give tilsynsmyndigheder eller -organer i andre EU-medlemsstater og
Kommissionen de oplysninger, der er nødvendige for anvendelsen af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om
udbud af audiovisuelle medietjenester.
Stk. 2.
Når Radio- og tv-nævnet i forbindelse med udveksling af oplysninger efter stk. 1 modtager
oplysninger fra en udbyder af fjernsynsvirksomhed eller en udbyder af en on demand audiovisuel
medietjeneste, der hører under dansk myndighed, om at udbyderen vil levere en tjeneste, som helt
eller fortrinsvis er rettet mod publikum i en anden medlemsstat, underretter nævnet den nationale
tilsynsmyndighed eller det nationale tilsynsorgan i målmedlemsstaten.
Stk. 3.
Hvis tilsynsmyndigheden eller -organet i en medlemsstat, hvis område er mål for en udbyder,
der hører under dansk myndighed, sender en anmodning vedrørende denne udbyders aktiviteter til
Radio- og tv-nævnet, skal nævnet bestræbe sig på i videst muligt omfang på at tage stilling til
anmodningen inden for to måneder, uden at dette berører de strammere tidsfrister, der gælder i §§
18 og 19. Tilsynsmyndigheden eller -organet i målmedlemsstaten forelægger efter anmodning alle
oplysninger, der kan bidrage til at tage stilling til anmodningen, for Radio- og tv-nævnet.
Aldersmærkning
§ 22.
Radio- og tv-nævnet fører tilsyn med, at udbydere af fjernsynsvirksomhed og on demand
audiovisuelle medietjenester aldersmærker programmer efter regler fastsat i medfør af lov om radio-
og fjernsynsvirksomhed.
Kapitel 4
Ikrafttræden
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030970_0011.png
§ 23.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 8. august 2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 2279 af 29. december 2020 om forretningsorden for Radio- og tv-nævnet
ophæves.