Kulturudvalget 2024-25
L 162 Bilag 12
Offentligt
3030969_0001.png
Bekendtgørelse om tilsyn med samt straffebestemmelser for overtrædelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2024/900 af 13. marts 2024 om gennemsigtighed og målretning i
forbindelse med politisk reklame
1)
I medfør af § 44 d, stk. 2, § 85 e, § 92 c, § 93, stk. 2, og § 93, stk. 4, i lov nr. 1350 af 4. september
2020 om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., som ændret ved lov nr. [xx], fastsættes:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen fastsætter regler for Radio- og tv-nævnets opgaver som national
tilsynsmyndighed. Bekendtgørelsen fastsætter endvidere straffebestemmelser for overtrædelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/900 af 13. marts 2024 om gennemsigtighed
og målretning i forbindelse med politisk reklame.
§ 2.
Definitioner i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/900 af 13. marts 2024
om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame finder anvendelse i denne
bekendtgørelse.
Kapitel 2
Radio- og tv-nævnets opgaver og beføjelser som national tilsynsmyndighed
§ 3.
Radio- og tv-nævnet varetager tilsynet med forordningens regler om politisk reklame i artikel
9, artikel 11, og artikel 12, jf. artikel 16, stk. 1.
§ 4.
Radio- og tv-nævnets beføjelser følger af artikel 22, stk. 5, litra a-h.
§ 5.
Radio- og tv- nævnet kan ved overtrædelse af forordningen påbyde,
1) at den pågældende politiske reklame fjernes eller ændres for at overholde forordningens
bestemmelser eller
2) at overtrædelser bringes til ophør, og kræve, at sponsorer eller udbydere af politiske
reklametjenester træffer de nødvendige foranstaltninger for at overholde forordningen.
Stk. 2.
Påbuddet skal indeholde:
1) En præcis angivelse af den reklame, der er i strid med forordningen.
1
I bekendtgørelsen er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/900 af
13. marts 2024 om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame, nr. L 202400900, side
….
Ifølge
artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i
bekendtgørelsen er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030969_0002.png
2) En detaljeret beskrivelse af, hvordan reklamen skal ændres eller fjernes for at efterleve de
krav, der er fastsat i forordningen, herunder regler om gennemsigtighed, finansiering og
målretning af reklamen.
3) En frist for, hvornår ændringerne skal være foretaget eller reklamen fjernet.
Stk. 3.
Påbuddet skal være skriftligt og sendes til den ansvarlige for reklamen, som skal bekræfte
modtagelsen.
§ 6.
Radio- og tv-nævnet kan i medfør af artikel 16, stk. 1, i forordning (EU) 2024/900 af 13.
marts 2024 om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame og § 39, stk. 4, i
lov om radio og fjernsyn m.v., anmode udbydere af politiske reklametjenester om at videregive alle
nødvendige oplysninger, der er nødvendige for udførelsen af nævnets opgaver.
Stk. 2.
De videregivne oplysninger skal være fuldstændige, nøjagtige og pålidelige.
Oplysningerne skal endvidere fremlægges i et klart, sammenhængende, konsolideret og forståeligt
format. Hvis det er teknisk muligt, videregives oplysningerne i et standardiseret og maskinlæsbart
format.
Stk. 3.
Anmodningen skal indeholde følgende:
1. en begrundelse for formålet med anmodningen om oplysninger, medmindre anmodningen har
til formål at forebygge, afsløre, efterforske eller retsforfølge strafbare handlinger eller
alvorlige administrative lovovertrædelser, og i hvilket omfang begrundelsen for anmodningen
vil modvirke dette formål
2. oplysninger om de klagemuligheder, der er tilgængelige for den relevante udbyder af
politiske reklametjenester og sponsoren af den politiske reklametjeneste.
Stk. 4.
Ved modtagelse af en anmodning, jf. stk. 1, bekræfter udbydere af politiske
reklametjenester inden for to arbejdsdage modtagelsen af anmodningen og underretter Radio- og tv-
nævnet om de skridt, der er taget for at efterkomme den. Den relevante udbyder af politiske
reklametjenester skal fremlægge de ønskede oplysninger inden for otte arbejdsdage jf. artikel 16,
stk. 3, 1., og 2. punktum, jf. dog stk. 5 og stk. 6.
Stk. 5.
Udbydere af politiske reklametjenester, der betragtes som mikrovirksomheder, små eller
mellemstore virksomheder jf. artikel 16, stk. 3, 3. punktum, skal gøre en rimelig indsats for at
tilvejebringe de ønskede oplysninger inden for 12 arbejdsdage. Hvis dette ikke er muligt, skal dette
ske uden unødig forsinkelse efter modtagelse af anmodningen, jf. dog stk. 6.
Stk. 6.
Udbydere af politiske reklametjenester skal i den sidste måned forud for et valg eller en
folkeafstemning fremlægge de ønskede oplysninger, som de er i besiddelse af, uden unødig
forsinkelse og senest 48 timer efter modtagelse af anmodningen, jf. stk. 1.
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030969_0003.png
Stk. 7.
Udbydere af politiske reklametjenester, der betragtes som mikrovirksomheder eller små
virksomheder jf. artikel 16, stk. 3, 3. punktum, skal give de ønskede oplysninger, som de er i
besiddelse af, uden unødig forsinkelse og om muligt inden datoen for valget eller
folkeafstemningen.
Stk. 8.
Udbydere af politiske reklametjenester udpeger et fysisk eller elektronisk kontaktpunkt til
kommunikation med Radio- og tv-nævnet, jf. artikel 16, stk. 5, 1. pkt. Udbydere af politiske
reklametjenester, der betragtes som mikrovirksomheder, små eller mellemstore virksomheder, jf.
artikel 16, stk. 5, 2. pkt., kan udpege en ekstern fysisk person som kontaktpunkt.
§ 7.
Henvendelser vedrørende overtrædelser af de anførte bestemmelser i forordningen indgives
skriftligt til Radio- og tv-nævnet jf. § 8.
Stk. 2.
Henvendelsen skal indeholde:
1) En beskrivelse af og dokumentation for den påståede overtrædelse, og
2) Angivelse af kontaktoplysninger.
Stk. 3.
Radio- og tv-nævnet kvitterer for modtagelsen af henvendelsen.
Kapitel 3
Digital kommunikation og selvbetjening
§ 8.
Henvendelser vedrørende politisk reklame, herunder indberetning af oplysninger og
efterfølgende kommunikation om sagen skal indsendes til Radio- og tv-nævnet ved anvendelse af
digital selvbetjening. Nævnet afviser en henvendelse, der ikke indgives ved digital selvbetjening, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
Nævnet kan behandle en henvendelse, som ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis
der foreligger særlige forhold, der gør, at der ikke må forventes at kunne anvendes digital
selvbetjening.
Kapitel 4
Klageadgang
§ 9.
Nævnets afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed.
Kapitel 5
Straffebestemmelser
§ 10.
Overtrædelse af § 5, stk. 1, § 6, stk. 2, 1. pkt., eller stk. 4-8, straffes med bøde.
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030969_0004.png
§ 11.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
overtræder artikel 9, artikel 11 eller artikel 12.
Stk. 2.
På samme måde som efter § 10, straffes den, der ikke imødekommer Radio- og tv-nævnets
anmodning om at fremsende oplysninger, jf. artikel 16.
§ 12.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 6
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 13.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 10. oktober 2025, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kapitel 5 træder i kraft den [dato tilgår].
[Hovedunderskriver]
/
[Medunderskriver]
L 162 - 2024-25 - Bilag 12: Orientering om offentlig høring af bekendtgørelser, fra kulturministeren
3030969_0005.png
Bilag 1
[Overskrift]
….