Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
L 153
Offentligt
3007639_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. april 2025 har udvalget efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG) stillet
mig følgende spørgsmål:
L 153 spørgsmål 4
Bologna-processen og dets dertilhørende standarder (»Standards and Guidelines
for Quality Assurance in the European Higher Education Area« (ESG), 2015) iden-
tificerer også organisatorisk uafhængighed som afgørende for universiteternes
uafhængighed. Vil ministeren forklare, hvordan princippet om organisatorisk uaf-
hængighed overholdes, når sekretariatet rykkes ind i ministeriet, hvor medarbej-
dere i sekretariatet også skal foretage andre ministerielle opgaver og når ministe-
ren nu skal udpege hele Akkrediteringsrådet?
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at det efter gældende ret er Akkrediteringsrå-
det, der træffer afgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutio-
ner og disses uddannelser, og at det i den nugældende akkrediteringslov er fast-
lagt, at Akkrediteringsrådet er et fagligt uafhængigt råd.
Dette lovforslag ændrer ikke på dette.
Det følger af Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European
Higher Education Area (ESG), punkt 3.3, at der bl.a. lægges vægt på organisato-
risk uafhængighed (f.eks. dokumenteret ved lovgivning), operationel uafhængig-
hed samt uafhængighed af formelle resultater.
Det fastlægges i lovforslaget, at sekretariatet for Akkrediteringsrådet er fagligt uaf-
hængigt i sin opgavevaretagelse, og at sekretariatet skal leve op til internationale
standarder for akkreditering og i den forbindelse skal samle national og internatio-
nal erfaring af betydning for akkreditering.
Som anført i lovforslagets bemærkninger vil sekretariatet dermed i faglige spørgs-
mål omfattet af akkrediteringsloven ikke være underlagt uddannelses- og forsk-
ningsministerens instruktionsbeføjelse.
Som det også anføres i lovforslagets bemærkninger, forventes arbejdsbelastnin-
gen for det nye sekretariats betjening af Akkrediteringsrådet at variere en del over
22. april 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2025 - 2061
Side 1/2
L 153 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm., om den præcise forskel mellem en institution, der opererer uden for ministeriet, og en institution, der opererer inden for ministeriet, hvis begge angiveligt er uafhængige
3007639_0002.png
tid. Derfor er det mest hensigtsmæssigt, hvis medarbejderne eventuelt kan løse
andre opgaver for den myndighed, hvor sekretariatet er placeret, i perioder med få
eller ingen akkrediteringsopgaver. Der skal konstant være klarhed og transparens
om, hvilke arbejdsopgaver de pågældende medarbejdere udfører, og for hvilken
myndighed disse arbejdsopgaver udføres.
Som anført i det kommenterede høringsnotat har lovforslaget bl.a. til formål at
fastlægge de retlige rammer for det nye sekretariat og for sekretariatsbetjeningen
af Akkrediteringsrådet. Det er i den forbindelse blevet tilstræbt at bevare en vis
fleksibilitet med henblik på den kommende udvikling af et nyt, justeret akkredite-
ringskoncept, samt tilrettelæggelse af øvrige sagsgange m.v., der vil skulle bi-
drage til efterlevelse af de europæiske standarder.
Det er på den samlede baggrund min forventning, at kravet om uafhængighed i de
europæiske retningslinjer (ESG) vil være opfyldt.
For så vidt angår udpegning af medlemmer til Akkrediteringsrådet kan jeg henvise
til min besvarelse af spørgsmål 2.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2