Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 149 Bilag 12
Offentligt
3013004_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget Christiansborg
1240 København K
Vedr. bekymringer i forbindelse med lovforslag L149
Forhøjelse af pensionsalderen og konsekvenser for ar-
bejdsskadeområdet
30.04.2025
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Vi henvender os til jer med en række bekymringer vedrørende lovforslag
L149, der indebærer afledte ændringer i arbejdsskadesikringsloven, som
følge af forhøjelse af pensionsalderen til 70 år. Vi har ikke bemærkninger til
selve forhøjelsen af pensionsalderen og branchen støtter naturligvis, at til-
skadekomne efter arbejdsulykker, der bliver berørt af forhøjet pensionsalder,
også kompenseres for den forlængede erhvervsperiode. Men det er afgø-
rende, at dette sker på et klart og lovmedholdeligt grundlag.
Manglende klarhed af hjemmelsgrundlaget
Forsikring & Pension (F&P) har af to omgange indgivet høringsbemærknin-
ger, hvor vi overordnet rejser tvivl om, hvorvidt lovforslaget tilvejebringer
tilstrækkelig hjemmel til at fravige den absolutte 30-årige forældelsesfrist for
arbejdsulykker. Dette rejser en række principielle spørgsmål med potentielle
konsekvenser for både tilskadekomnes og selskabernes retsstilling.
Forældelse og lovbemærkningers retskraft
[email protected]
www.fogp.dk
CVR
11 62 81 84
Thomas Brenøe
Direktør for Forsikring og
Digitalisering
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2025-00025
511640
Det fremgår af ministeriets høringsnotat, at den 30-årige absolutte forældel-
sesfrist ikke vil være til hinder for, at tilskadekomne kan få forlænget deres
erhvervsevnetabserstatning – med henvisning til bemærkningerne til lov-
forslaget. Der savnes dog en tydelig og udtrykkelig lovbestemmelse, som
hjemler denne undtagelse.
Vi finder det både usædvanligt og potentielt retssikkerhedsmæssigt proble-
matisk, at lovbemærkninger bruges som grundlag til at tilsidesætte lovfæstede
regler.
Vi henviser til, at Højesteret netop har afsagt en dom på arbejdsska-
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 149 - 2024-25 - Bilag 12: Henvendelse af 30/4-25 fra Forsikring & Pension (F&P)
deområdet, der tilsidesætter en klar lovhjemmel med henvisning til lovbe-
mærkninger. Dommen indebærer, at tilskadekomne, der som følge af en ar-
bejdsskade er tilkendt fleksjob, har ret til erhvervsevnetabserstatning sva-
rende til 15 pct, hvis de har et tab på mellem 5 og 15 pct., selv om det aldrig
har været den politiske intention. Dommen in mente, vurderer vi, at det er
nødvendigt, at lovgivningen er klar og afgrænset, og at bemærkningerne
alene anvendes til at understøtte lovens affattelse og ikke til at indføre nye
regler.
Forlængelse af kapitaliseret erstatning
nyt krav eller ej?
F&P vurderer fortsat, at det er tvivlsomt, at der i lovforslaget er skabt den
nødvendige lovhjemmel til, at tidligere kapitaliserede erhvervsevnetabser-
statninger kan forlænges som følge af forhøjet pensionsalder. Kapitaliserede
erstatninger betragtes normalt som afsluttede, hvorfor yderligere udbetaling
i disse sager, nødvendigvis må betragtes som nye krav medmindre andet er
fastsat ved lov. Det fremgår alene af lovforslagets bemærkninger, at yderli-
gere kapitalbeløb beregnes med udgangspunkt i, at den løbende erstatning
udbetales for ét år længere, men det fremgår ikke eksplicit af lovforslagets
lovbestemmelser.
Som anført ovenfor er det afgørende for retssikkerheden med en klar og utve-
tydig retstilstand, og at lovbemærkninger ikke anvendes til at indføre æn-
drede regler, men alene understøtte lovens ord. Vi mener derfor, at det er
nødvendigt, at det eksplicit fremgår af lovteksten, at yderligere erstatnings-
udbetaling - som følge af forhøjet pensionsalder i sager, hvor erstatningen er
udbetalt som et kapitalbeløb - skal betragtes som en forlængelse og ikke et
nyt krav. Dette har også betydning ift. forældelsesspørgsmål.
Opbevaring af personoplysninger og databeskyttelse
Lovforslaget rejser også spørgsmål om, hvorvidt selskaberne har hjemmel til
at opbevare gamle arbejdsskadesager ud over den almindelige forældelses-
frist, særligt i sager uden løbende udbetalinger. GDPR og databeskyttelses-
loven stiller krav om, at personoplysninger kun må opbevares så længe, der
er et legitimt og aktuelt formål. Den hypotetiske mulighed for en fremtidig
lovændring kan næppe udgøre tilstrækkelig begrundelse for fortsat opbeva-
ring.
Vi mener, at det er nødvendigt at få dette spørgsmål afklaret med Datatilsy-
net.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2025-00025
511640
Afslutningsvis opfordrer vi udvalget til at sikre klare og afgrænsede lovhjem-
ler for fravigelse af den absolutte forældelsesfrist og retlig behandling af "for-
længelser" af kapitaliserede erstatninger - eventuelt med inddragelse af
Justitsministeriet.
Side 2
L 149 - 2024-25 - Bilag 12: Henvendelse af 30/4-25 fra Forsikring & Pension (F&P)
Vi takker for jeres opmærksomhed og håber, at I vil tage disse bekymringer
med i den videre behandling af lovforslaget.
Venlig hilsen
F&P
Thomas Brenøe
Direktør for Forsikring og Digitalisering
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2025-00025
511640
Side 3