Vedrørende Ministerens svar pa spørgsmal nr. 2 til L 145 – De facto
ekspropriation og kompensation i henhold til GRL § 73
Til Transportudvalget,
Jeg skriver på ny til udvalget i forlængelse af ministerens svar på mit spørgsmål (L 145 –
spørgsmål 2). Jeg fastholder, at ministerens svar baseret på Vejdirektoratets udtalelser inde-
holder faktuelle misforståelser og ikke adresserer den centrale problematik om de facto ek-
spropriation af min ejendomsret.
Uhensigtsmæssigheder ved reglerne om fremrykket ekspropriation
Vejdirektoratet udtaler til ministeren:
”I forbindelse med det oprindelige projekt, blev der vedtaget en anlægslov, der samtidig gav
mulighed for, at man som berørt lodsejer kunne anmode Vejdirektoratet om fremrykket ek-
spropriation, for på den måde at imødegå, at borgere bliver fanget i den situation, som hen-
vendelsen beskriver. I tilfældet med den konkrete ejendom valgte den daværende ejer ikke
at tage imod et tilbud om fremrykket ekspropriation. Vejdirektoratet har ingen registreringer
af, at den nuværende ejer skulle have søgt Vejdirektoratet herom.”
Det er korrekt at der findes en mulighed for det der hedder fremrykket ekspropriation eller
forhåndsekspropriation. Min situation har dog ikke været omfattet af reglerne herom. Af Vej-
direktoratets hjemmeside for projektet fremgår det, at følgende som minimum skal være til
stede for at blive omfattet af muligheden for fremrykket ekspropriation:
1. ”Ejendommen skal være usælgelig
2. Ejendommen skal være berørt af den projekterede udbygning på en sådan måde, at
der er risiko for at ejendommen alligevel vil blive eksproprieret på et senere tids-
punkt
3. Der skal være en begrundelse for, at erhvervelsen ikke kan vente til de almindelige
ekspropriationer sker. Det kan for eksempel være alder, sygdom, arbejde, skilsmisse,
familieforøgelse, m.m.”
Jeg opfyldte på daværende tidspunkt de to første krav, men jeg har ikke været gammel, syg,
oplevet skilsmisser eller familieforøgelser, og har således ikke haft nogen sociale forhold som
lever op til det sidste krav.
At det ikke er ligetil at blive omfattet af reglerne om fremrykket ekspropriation fremgår også
af spørgsmål nr. 756 af 11. oktober 2018, som blev stillet til den daværende transportminister
Ole Birk Olesen. Spørgsmålet var følgende:
”Vil ministeren tage initiativ til at ændre reglerne for forhåndsekspropriation/fremrykket ek-
spropriation og forlodsovertagelse, således at det bliver lettere at gennemføre disse mulighe-
der, så man ikke stavnsbinder eksempelvis boligejere i flere år?”.
Side
1
af
4