Transportudvalget 2024-25
L 145 Bilag 1
Offentligt
2983218_0001.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
Per Arne Simonsen ([email protected])
Høring om udkast til forslag om lov til ændring af lov om udbygning af Fynske Motorvej.
03-01-2025 11:25
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Hermed friluftsrådet fyn nord bemærkninger til ovennævnte udkast til lov.
Høringsmateriale er gennemgået og vi har følgende bemærkninger, med vægt på natur og friluftsliv.
Men først en generel betragtning om trafik., Nuværende trafik på motorvejen afvikles i dag med nedsat
hastighed, især sidst på eftermiddagen. Problem kan skyldes afvikling omkring af-påkørsels ramper, hvor
afgående trafik nedsætter hastigheden noget før afkørsel og modsat på kørende trafik ikke rammer vejen med
en hastighed, svarende til trafikken på vejen.
Anbefaling vil være,en generel nedsættelse af hastigheden til f.eks 90 km/t denne hastighed vil være mulig,
for små som store køretøjer, effekt vil være en glidende afvikling af trafikken, ikke opbremsninger, kortere
sikkerhedsafstand, bedre udnyttelse af de 2 spor, mindre støj og bedre økonomi for bilisten, samt større
chance for at kunne disponere sin tid, altså undgå buffertid i planlagt køretid.
En 3 sporet motorvej udnyttes ikke optimalt, det er set andre steder i landet, mange er usikre og vælger ofte
spor 2 og 3 uden hastighed til dette. Det er tillige kendt, at bedre veje giver mere trafik, det er vel ikke ønsket
i dag ? reelt tabes der mere tid bag rattet, end ved arbejde nær bopæl.
Natur og friluftsliv, kan se ca 134 ha skov skal fældes, det er ganske mod byens plan om fordobling af
skovarealet, derfor vort håb at erstatningsskov plantes i Odense kommune og gerne i forlængelse af
nuværende skov, f.eks ved Elmelund og Hollufgård.
Det bemærkes, at materiale beskriver friluftslivet allerede er væsentlig påvirket af motorvejen, dette må ikke
blive en blankocheck til yderligere støj, men en opfordring til begrænsning af støj, f.eks nedsat hastighed og
bedre støjværn, men helst mindre trafik.
I anlægsperioden vil friluftsliv blive påvirket, denne påvirkning skal helst være minimal og der opfordres til
stor kreativitet mht de spærringer der opsættes og en fleksibel åbning over motorvejen anbefales, så der er
åbnet når byggeriet står stille.
I erstatningsarealer bør der fra anlæggelse tænkes friluftsliv, så det rekreative tages med og planlægges i
respekt for naturen, så hensyn kan tages til evt sårbar natur.
Der er lagt op til samme antal overgange alene for gående-cyklende, det vil være oplagt at udvide antal, så
biler og bløde trafikanter adskilles, især omkring den store rundkørsel ved Dalumvej/Assensvej mangler der
konkret beskrivelse af håndteringen af denne både under og især efter udvidelse. (i dag undergang)
Den lange byggeperiode kræver særlige tiltag, så de rekreative områder også i byggeperioden kan anvendes.
Vi står gerne til rådighed med forslag,omkring friluftslivet langs motorvejen.
odense, den 030125
per arne simonsen
formand friluftsrådet.
L 145 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983218_0002.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Anders Robodo Petersen ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Søren Peschardt ([email protected])
Torben Bonde Andersen ([email protected])
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense (Id nr.: 418694)
09-01-2025 11:18
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Hej Anders
Energinet Gastransmission gør opmærksom på tilstedeværelsen af gastransmissionsledning, som krydser motorvejen mellem Elmelundsvej og jernbanen.
Gasledningen er vist med orange på nedenstående kortudsnit.
Energinet Gastransmission ønsker at blive inddraget så tidligt som muligt i projektet af hensyn til planlægning/udførelse af eventuelle foranstaltninger forud for vejprojektets anlægsfase. Herunder forhold, der skal iagttages under
anlægsarbejdet af hensyn til opretholdelsen af gasledningens sikkerhed.
Forespørgsel/kontakt vedr. gasledningen bedes rettet til
[email protected]
Venlig hilsen
Torben Bonde Andersen
Seniornaboretskonsulent
Asset Gas Support
+4525194639
[email protected]
Energinet Gastransmission A/S
Mosevej 3
6040 Egtved
www.energinet.dk
Til arbejdsbrug/Restricted
L 145 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983218_0003.png
DANSK ERHVERV
Børsgade 4
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Transportministeriet
Att.: Anders Petersen
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Den 15. januar 2025
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om udbygning af Fynske
Motorvej syd om Odense
Dansk Erhverv har modtaget høringen d. 13. december 2024.
Transportministeriet har vurderet, om projektet vil kunne gennemføres inden for den eksiste-
rende anlægslov, som trådte i kraft den 1. januar 2014. Konklusionen er, at der er behov for at æn-
dre anlægsloven, så den har et indhold svarende til nyere anlægslove på Transportministeriets
område samt at sikre det fornødne retlige grundlag for at gennemføre anlægsprojektet i overens-
stemmelse med den opdaterede miljøkonsekvensvurdering fra april 2024
1
. Lovforslaget vil ud-
gøre godkendelsen af den opdaterede miljøkonsekvensvurdering.
Projektet er en del af
Infrastrukturplan 2035,
som Dansk Erhverv støtter op om gennemførelsen
af.
Dansk Erhverv noterer sig, at projektet er samfundsøkonomisk rentabel med en nettonutidsværdi
på 1.896 mio. kr. og en intern rente på 6,0 pct. hvilket er noget større end diskonteringsrenten i
dag.
Dansk Erhverv bemærker, at det er vigtigt, at etablering eller udvidelse af ny infrastruktur på især
motorvejsnettet er dimensioneret til dobbelttrailere, som fx udbygning af Fynske Motorvej syd
om Odense.
Dansk Erhverv kan støtte lovforslaget.
Med venlig hilsen
Kristian Baasch Pindbo
Fagchef for tung transport
1
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2024-04/Syd%20om%20Odense_Resume%20MKV_WCAG.pdf
Deres ref.: 2024-2472
[email protected]
Side 1/1