Transportudvalget 2024-25
L 145 Bilag 1
Offentligt
2983217_0001.png
Transportministeriets Logo
NOTAT
24. januar 2025
2024-2472
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af
lov om udbygning af Fynske Motorvej syd om
Odense
Indholdsfortegnelse
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om udbygning af
Fynske Motorvej syd om Odense...................................................... 1
1. Høringen ....................................................................................... 1
1.1. Høringsperiode ....................................................................... 1
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v. .............................. 2
2. Høringssvarene............................................................................ 3
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ............................... 4
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ............. 4
2.2.1. Natur .................................................................................. 4
2.2.2. Støj ..................................................................................... 4
2.2.3. Rekreative forhold ............................................................. 5
2.2.4. Ledninger ........................................................................... 6
2.2.5. Dimensionering ................................................................. 6
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet........................................... 6
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om udbygning af Fyn-
ske Motorvej syd om Odense har i perioden fra den 13. december
2024 til den 15. januar 2025 (34 dage) været sendt i høring hos en
række myndigheder, organisationer m.v.
L 145 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983217_0002.png
Side 2/7
Udkastet til lovforslag blev den 13. december 2024 endvidere sendt
til Transportudvalget til orientering.
Herudover blev
udkastet til lovforslag
offentliggjort på Hørings-
portalen den 13. december 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag. Det bemærkes, at oversigten
er tilpasset i forlængelse af enkelte høringsparters orientering om
navneskift, således at høringsparternes nye navne indgår. Hørings-
parter, som er ophørt, er ikke medtaget.
Der er ikke myndigheder, organisationer m.v., som på egen foran-
ledning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive
hø-
rings-
svar
Cyklistforbundet
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv
Danmarks Na-
turfredningsfor-
ening
Dansk Ornitolo-
gisk Forening
Dansk Vandrel-
aug
x
x
L 145 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983217_0003.png
Side 3/7
Danske Regioner
DI Transport
Energinet
FDM
Fredningsnævnet
for Fyn
Friluftsrådet
KL
NOAH
Odense Kom-
mune
Region Syddan-
mark
Rådet for Bære-
dygtig Trafik
x
x
X
x
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar om udkastet til lovforslag.
Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omta-
les også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne hørings-
svar, men er foretaget på Transportministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
L 145 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983217_0004.png
Side 4/7
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Dansk Erhverv bemærker, at de kan støtte lovforslaget.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforsla-
get
2.2.1. Natur
Friluftsrådet bemærker bl.a., at 134 hektar skov skal fældes, hvilket
er imod Odenses plan om fordobling af skovarealet. Friluftsrådet
håber på, at erstatningsskoven plantes i Odense Kommune, og
gerne i forlængelse af nuværende skov, hvilket f.eks. kan være ved
Elmelund eller Hollufgård.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at plantning af
erstatningsskov så vidt muligt vil ske i nærområdet omkring ud-
bygningsprojektet. Odense Kommune vil blive inddraget i det vi-
dere arbejde med udpegning af arealer til erstatningsskov.
Endelig bemærker Transportministeriet, at det ikke er 134 hektar,
som anført i høringssvaret, men 13,4 hektar.
2.2.2. Støj
Friluftsrådet bemærker, at den nuværende støj ikke bør være en
blankocheck til yderligere støj fra motorvejen. Derfor opfordres der
til at gøre en indsats for at begrænse støjen. Det kan f.eks. være ved
nedsat hastighed og bedre støjværn, men helst ved mindre trafik.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at udbygningen
af motorvejen vil medføre en smule mere støj i omgivelserne langs
de dele af motorvejen, hvor der ikke opsættes støjskærme. Støj-
skærmene har til formål at reducere støjen ved boligområder og
et kolonihaveområde. Det følger af Vejdirektoratets opdaterede
miljøkonsekvensvurdering, at støjmodelberegninger viser, at an-
tallet af støjbelastede boliger vil blive reduceret fra 4.311 til 3.047
ved gennemførelse af anlægsprojektet.
Dette opnås ved projektets støjreducerende tiltag. Om de støjredu-
cerende tiltag står der følgende i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget (punkt 3.1.4):
L 145 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983217_0005.png
Side 5/7
”Det fremgår af den eksisterende anlægslov at der vil blive etable-
ret støjskærme med en højde på fire meter fordelt på begge sider
af motorvejen på den bynære strækning. Herudover er det beslut-
tet at eksisterende støjvolde skal forhøjes.
Efter vedtagelse af den eksisterende anlægslov er der etableret
støjafskærmning på strækningen mellem Holkebjergvænget og
Assensvej i Dalum.
Det foreslås med lovforslaget, at den del af støjafskærmningen,
der ikke er etableret, opdateres med højere og længere støj-
skærme på samme placeringer som forudsat i den eksisterende
anlægslov. Dette indebærer, at der foreslås etablering af støj-
skærme i ni meters højde på strækninger omkring Hjallese, mens
støjskærme fra Odense Å til tilslutningsanlæg 52, nord for motor-
vejen foreslås etableret i syv meters højde. ”
2.2.3. Rekreative forhold
Friluftsrådet bemærker bl.a., at friluftslivet vil blive påvirket i an-
lægsfasen. Påvirkningen skal helst være minimal, hvorfor der op-
fordres til kreative løsninger med hensyn til spærringer, der opsæt-
tes, og en fleksibel åbning over motorvejen anbefales, så der er åb-
net, når byggeriet står stille.
Ligeledes bemærker Friluftsrådet, at der er lagt op til samme antal
overgange alene for gående og cyklende. Det vil være oplagt at ud-
vide antal, så biler og bløde trafikanter adskilles, især omkring den
store rundkørsel ved Dalumvej/Assensvej mangler der konkret be-
skrivelse af håndteringen af denne både under og især efter udvi-
delse.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at der i anlægs-
fasen vil være fokus på opretholdelse af gode forbindelser for fod-
gængere og cyklister langs med
og på tværs af udbygnings-
strækningen. Der kan dog opstå situationer, hvor også bløde tra-
fikanter må accepter en vis omvej som følge af konstruktionsar-
bejde og nødvendige afspærringer ved arbejdsarealer.
Tilslutningsanlæg 51, Odense S, vil efter ombygningen principielt
fungere på samme måde for fodgænger- og cyklister som i dagens
situation.
L 145 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983217_0006.png
Side 6/7
2.2.4. Ledninger
Energinet gør opmærksom på tilstedeværendelsen af en gastrans-
missionsledning, som krydser motorvejen mellem Elmelundsvej og
jernbanen. På den baggrund ønsker Energinet, at de inddrages så
tidligt som muligt.
Transportministeriet skal hertil bemærke,
at
Vejdirektoratet er
opmærksomme på placeringen af Energinets ledning, og vil ind-
drage Energinet i den videre proces.
2.2.5. Dimensionering
Dansk Erhverv bemærker, at det er vigtigt, at etablering eller udvi-
delse af ny infrastruktur på især motorvejsnettet er dimensioneret
til dobbelttrailere, som f.eks. udbygningen af Fynske Motorvej syd
om Odense.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at tilslutnings-
anlæg 51, Odense S, dimensioneres til modulvogntog i forhold til
det allerede tilladte vejnet, men ikke til de lange dobbelttrailere
(EMS2 vogntog) omfattet af den igangværende forsøgsordning.
Tilslutningsanlæg 51 ligger i bymæssig bebyggelse, og det vil der-
for betyde et væsentligt større indgreb i de omkringliggende ejen-
domme, hvis der skal skabes plads til EMS2, som umiddelbart
også vil udfordre fremkommeligheden i fordelerringen. Ligeledes
vurderes det tilgrænsende vejnet ikke umiddelbart egnet til at be-
tjene disse lange vogntog. Endeligt vurderes behovet for at di-
mensionere til EMS2 at være af forholdsvis begrænset relevans
for erhvervet i nærområdet.
Tilslutningsanlæg 52, Odense SV, er tidligere ombygget, og derfor
ikke en del af det aktuelle udbygningsprojekt. Der er gennemført
en analyse af en mulig ombygning af dette tilslutningsanlæg til
EMS2 vogntog. Anlægsomkostningen til en sådan ombygning er
beregnet til ca. 7,6 mio. kr. Dette beløb er ikke indeholdt i det be-
sluttede projekt.
Tilslutningsanlæg 50, Odense SØ, ligger udenfor projektstræknin-
gen, og ændres således ikke i udbygningsprojektet.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag ikke indholdsmæssige ændringer.
L 145 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983217_0007.png
Side 7/7
Der er foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk
karakter.