Retsudvalget 2024-25
L 144 Bilag 4
Offentligt
3016639_0001.png
Til lovforslag nr.
L 144
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [8. maj 2025]
2. Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om offentligt ansattes ytringsfrihed
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Sociali-
stisk Folkepartis og Alternativets medlemer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2. Socialistisk Folkepartis med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4 og 6. Al-
ternativets medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1, 3, 5 og 7.
2. Indstillinger
<>
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
1)
Før paragraf 1 indsættes:
»§ 01.
Loven har til formål at understøtte, at offentligt an-
satte benytter deres ytringsfrihed uden at frygte for negative
ansættelsesretlige reaktioner.«
§§ 1-4 bliver herefter §§ 2-5.
[Tilføjelse af formålsbetemmelse. ]
Af et
mindretal
(SF og ALT), tiltrådt af <>:
Til § 1
2)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
Ved offentligt ansatte i denne lov forstås endvide-
re privatansatte, som udfører visse opgaver for det offentli-
ge.«
[Udvidelse af lovens anvendelsesområde til at omfatte pri-
vatansatte, som udfører væsentlige opgaver for det offentli-
ge. ]
Til § 2
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
3)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Arbejdsgivere for offentligt ansatte efter § 1, stk.
3, skal ved ansætaptelsesstart og efterfølgende en gang årligt
oplyse de nævnte ansatte om deres rettigheder efter denne
lov.«
[Indførelse af oplysningspligt for arbejdsgivere om rammer-
ne for offentligt ansattes ytringsfrihed. ]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
4)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Hvis en offentligt ansat har fremsat en lovlig
ytring, påhviler det arbejdsgiveren at godtgøre, at en negativ
ansættelsesretlig reaktion ikke er begrundet i ytringen.«
DokumentId
Journalnummer
L 144 - 2024-25 - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
3016639_0002.png
2
[Indførelse af omvendt bevisbyrde i sager om offentligt an-
sattes ytringsfrihed. ]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
5)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Hvis en offentligt ansat påviser faktiske omstæn-
digheder, der giver anledning til at formode, at en negativ
ansættelsesretlig reaktion er sket på grund af en lovlig yt-
ring, skal arbejdsgiveren bevise, at reaktionen ikke skyldes
ytringen.«
[Indførelse af delt bevisbyrde i sager om offentligt ansattes
ytringsfrihed. ]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
6)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Hvis en offentligt ansat mødes med negative an-
sættelsesretlige reaktioner på grund af en lovlig ytring, skal
arbejdsgiveren yde en godtgørelse, som udgør det femdob-
belte af det niveau, der er gældende på tidspunktet for denne
lovs ikrafttræden.«
[Indførelse af regel om, at størrelsen på godtgørelse hæves
til det femdobbelte. ]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
7)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Hvis en offentligt ansat mødes med negative
ansættelsesretlige reaktioner på grund af en lovlig ytring,
er den ansatte berettiget til en økonomisk godtgørelse, som
fastsættes under hensyn til den ansattes ansættelsestid og
sagens øvrige omstændigheder, dog således at godtgørelsen
udgør minimum seks måneders løn.«
[Indførelse af regel om, at størrelsen på økonomisk godtgø-
relse fastsættes under hensyn til ansættelsestid og sagens
øvrige omstændigheder og som udgør minimum seks måne-
ders løn. ]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget indsættes en formålsbestemmelse
som en ny § 1.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indføres hjem-
mel til, at privatansatte, som udfører visse opgaver for
det offentlige, omfattes af reglerne om offentligt ansattes
ytringsfrihed. Forslaget indebærer, at de gældende regler for
offentligt ansattes ytringsfrihed finder tilsvarende anvendel-
se for visse privatansatte. Sådanne privatansatte vil dermed i
lovens forstand anses for at være offentligt ansatte. Med æn-
dringsforslaget vil ansatte i private virksomheder, som ud-
fører opgaver for det offentlige som f.eks. omsorgserhverv
som ældrepleje, bosteder mv., som ellers varetages af det
offentlige, opnå samme grad af ytringsfrihed som offentligt
ansatte. Ved »privatansatte« forstås ansatte ved institutioner,
foreninger og selskaber m.v., der er organiseret på privatret-
ligt grundlag, og som udøver virksomhed, der kan sidestilles
med den, som sædvanligvis udøves af forvaltningsmyndig-
heder, f.eks. ældrepleje eller drift af bosteder mv.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at arbejdsgivere for
ansatte omfattet af den foreslåede § 1, stk. 3, ved ansæt-
telsesstart og efterfølgende en gang årligt skal oplyse de
ansatte om deres rettigheder efter lov om offentligt ansattes
ytringsfrihed. Dette indebærer, at der indføres en pligt for
arbejdsgivere ved offentlige myndigheder, institutioner m.v.
er til ved ansættelsesstart og som minimum en gang årligt
at orientere offentligt ansatte om rammerne for offentligt an-
sattes ytringsfrihed. Denne forpligtelse vil f.eks. kunne gen-
nemføres ved at orientere om indholdet af lov om offentligt
ansattes ytringsfrihed i introduktionsmateriale og personale-
politikker samt løbende via interne og eksterne kurser. Der
vil desuden kunne henvises til Justitsministeriets vejledning
om offentligt ansattes ytringsfrihed.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås det at indføre en regel
om omvendt bevisbyrde i sager om offentligt ansattes
ytringsfrihed. Bevisbyrdereglen indebærer, at det påhviler
arbejdsgiveren at godtgøre, at en negativ ansættelsesretlig
reaktion ikke er begrundet i den offentligt ansattes lovlige
ytring, dvs. en ytring, som er fremsat på egne vegne, og som
ikke er omfattet af de begrænsninger af offentligt ansattes
ytringsfrihed, som følger af den foreslåede § 2, stk. 2, nr.
1-4. Om den nærmere afgrænsning af »en lovlig ytring«
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger under
pkt. 2.3.2 og bemærkningerne til den foreslåede § 2. Side
4/4 Om den nærmere afgrænsning af »negative ansættelses-
retlige reaktioner« henvises til lovforslagets almindelige be-
mærkninger under pkt. 2.1.2.5 og bemærkningerne til den
foreslåede § 2.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det at indføre en regel
om delt bevisbyrde i sager om offentligt ansattes ytringsfri-
hed. Bevisbyrdereglen indebærer, at hvis en offentligt ansat
påviser faktiske omstændigheder, der giver anledning til at
formode, at en negativ ansættelsesretlig reaktion er sket på
grund af en lovlig ytring, dvs. en ytring, som er fremsat
af den offentligt ansatte på egne vegne, og som ikke er
omfattet af de begrænsninger af offentligt ansattes ytrings-
frihed, som følger af den foreslåede § 2, stk. 2, nr. 1-4, skal
arbejdsgiveren bevise, at den negative ansættelsesretlige re-
aktion ikke skyldes ytringen. Om den nærmere afgrænsning
af »en lovlig ytring« henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger under pkt. 2.3.2 og bemærkningerne til den
foreslåede § 2. Om den nærmere afgrænsning af »negative
ansættelsesretlige reaktioner« henvises til lovforslagets al-
mindelige bemærkninger under pkt. 2.1.2.5 og bemærknin-
gerne til den foreslåede § 2.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det, at størrelsen på godt-
gørelse i sager om offentligt ansattes ytringsfrihed hæves til
L 144 - 2024-25 - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
3016639_0003.png
3
det femdobbelte af, hvad der er gældende på tidspunktet for
lovens ikrafttræden. Dette indebærer, at hvis en offentligt
ansat mødes med negative ansættelsesretlige reaktioner på
grund af en lovlig ytring, skal størrelsen på den godtgørelse,
som arbejdsgiveren skal yde efter den relevante lovgivning,
overenskomst eller individuelle ansættelseskontakt, fastsæt-
tes til det femdobbelte af, hvad der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden er gældende. Om den nærmere afgrænsning
af »en lovlig ytring« henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger under pkt. 2.3.2 og bemærkningerne til den
foreslåede § 2. Om den nærmere afgrænsning af »negative
ansættelsesretlige reaktioner« henvises til lovforslagets al-
mindelige bemærkninger under pkt. 2.1.2.5 og bemærknin-
gerne til den foreslåede § 2.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indføres en
særlig regel om størrelsen på økonomisk godtgørelse i sager
om offentligt ansattes ytringsfrihed, hvorefter denne skal
fastsættes under hensyn til den ansattes ansættelsestid og
sagens øvrige omstændigheder, dog således at godtgørelsen
udgør minimum seks måneders løn. Dette indebærer, at hvis
en offentligt ansat mødes med negative ansættelsesretlige
reaktioner på grund af en lovlig ytring, vil den ansatte væ-
re berettiget til en økonomisk godtgørelse fra arbejdsgive-
ren. Den økonomiske godtgørelse vil skulle fastsættes under
hensyntagen til, hvor længe den pågældende har været ansat,
samt sagens øvrige omstændigheder. Der fastsættes dog et
minimumsbeløb for størrelsen på den økonomiske godtgø-
relse svarende til seks måneders løn. Den foreslåede bestem-
melse berører ikke øvrige gældende regler for godtgørelse
til offentligt ansatte i tilfælde af uretmæssige sanktioner, der
følger af lovgivningen, overenskomster og individuelle an-
sættelseskontrakter, herunder om beregningsgrundlaget for
godtgørelse og ansættelsestid, som fortsat vil finde anven-
delse. Om den nærmere afgrænsning af »en lovlig ytring«
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger under
pkt. 2.3.2 og bemærkningerne til den foreslåede § 2. Om den
nærmere afgrænsning af »negativ ansættelsesretlig reaktion«
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger under
pkt. 2.1.2.5 og bemærkningerne til den foreslåede § 2.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2025 og var til
1. behandling den 25. marts 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <3> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 18. december
2024 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
103. Den 26. februar 2025 sendte jutitsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <3> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Morten Klessen (S)
Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (N)
Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV)
Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
50
23
16
15
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
6
6
1
1
L 144 - 2024-25 - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
3016639_0004.png
4
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
15
12
10
9
7
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
5