Beskæftigelsesudvalget 2024-25, Beskæftigelsesudvalget 2024-25, Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 143 , L 143 A , L 143 B
Offentligt
3011108_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024-56220
28. april 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 8
(L 143), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 8:
”Det
fremgår af ministerens svar på L 143, spørgsmål 4, at reglerne for unges ar-
bejde skal ændres igen med virkning fra sommeren 2025, så de danske regler bliver
lig med EU-direktivets niveau. De nuværende danske regler om børn og unges ar-
bejdsmiljø har været gældende i årtier, og EU-reglerne på arbejdsmiljøområdet
kræver en fortsat forbedring af arbejdsmiljøet. Beskyttelsesniveauet i de gældende
arbejdsmiljøregler for unges arbejde kan derfor ikke sænkes, uden at regeringen
kommer i konflikt med EU’s rammedirektiv om arbejdsmiljø. I rammedirektivet
står der sort på hvidt, at direktivet ikke kan berettige til en nedsættelse af beskyttel-
sesniveauer, som allerede er opnået. Det er et bærende princip i EU’s rammedirek-
tiv om arbejdsmiljø, at medlemsstaternes arbejdsmiljø skal bevæge sig mod et sta-
dig højere beskyttelsesniveau, og at EU’s minimumsdirektiver på arbejdsmiljøom-
rådet derfor ikke kan begrunde, at medlemslandene reducerer allerede gældende
højere beskyttelsesniveauer til direktivernes minimumsniveau. Hvornår forventer
ministeren at forelægge for Juridisk Specialudvalg, så de kan vurdere, om udkastet
er i overensstemmelse med EU-direktiv 94/33/EF
–Beskyttelse
af unge på arbejds-
pladsen? Agter ministeren at dele vurderingen med Beskæftigelsesudvalget?
Svar:
Det er vigtigt for mig, at flere unge får lyst til og mod på at arbejde efter skoletid,
og at det bliver nemmere for arbejdsgivere at ansætte unge i fritidsjob. Det skal
selvfølgelig ske i trygge og ordentlige rammer. Reglerne skal være tidssvarende og
sikre et arbejdsmiljø, der er sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt, ligesom at
reglerne skal tage højde for, at unge fortsat kan passe en uddannelse og møde vel-
udhvilede op.
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Arbejdstil-
synet, som oplyser følgende:
”Reglerne
om unges arbejde er udformet for efterhånden længe siden og tager ikke
højde for den samfundsmæssige og teknologiske udvikling. Det kan man blandt an-
det se på anvendelsen af lister i bilag, som hverken er tidssvarende eller giver ar-
bejdspladserne de bedste muligheder for at tilrettelægge arbejdet i dag. Derfor skal
der laves moderne og tidssvarende regler.
L 143b - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om forelæggelse for Juridisk Specialudvalg, så de kan vurdere, om udkastet er i overensstemmelse med EU-direktiv 94/33/EF -Beskyttelse af unge på arbejdspladsen
Beskyttelsesniveauet for unge skal fortsat være højt. De grundlæggende regler om,
at det skal være sikkert og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt for de unge at udføre
det pågældende arbejde, vil fortsat gælde.
Det er korrekt, at rammedirektivets indledning (præambel) indeholder en betragt-
ning om, at direktivet ikke kan berettige til nedsættelse af allerede eksisterende be-
skyttelsesniveauer, ligesom direktivet om beskyttelse af unge på arbejdspladsen
(ungedirektivet) indeholder en lignende bestemmelse.
Beskæftigelsesministeriet har i dialog med Justitsministeriet i 2018 foretaget en
vurdering af det nationale råderum på arbejdsmiljøområdet i forhold til rammedi-
rektivet og dets forbud mod forringelser af beskyttelsesniveauerne.
Det fremgår heraf, at der på baggrund af
EU-Domstolens retspraksis kan opstilles
to kriterier for, hvornår forbuddet mod forringelser af beskyttelsesniveauerne
gælder. Det første kriterie handler om i hvilket omfang de ændringer, der på-
tænkes gennemført ved nationale bestemmelser, er bestemt til at skulle gen-
nemføre det pågældende direktiv. Det andet kriterie handler om, hvorvidt æn-
dringerne forringer ”det generelle niveau for beskyttelse” af arbejdstagerne.
Begge betingelser skal være opfyldt for, at EU-Domstolen vil anse den natio-
nale lovændring som værende i strid med forbuddet mod forringelser af de ge-
nerelle beskyttelsesniveauer. EU-Domstolens praksis taler i retning af, at der
skal forholdsvis meget til, før en ændring af national ret bliver ”fanget” af for-
buddet mod forringelser af beskyttelsesniveauerne generelt.
På baggrund af vurderingen finder Arbejdstilsynet, at det kan lægges til grund, at
hvis regelændringerne
ikke
sker som led i gennemførelsen (implementeringen) af
direktivet, gælder forbuddet mod forringelser af beskyttelsesniveauerne ikke. De
nationale regler kan derfor ændres, efter direktivet er blevet implementeret, så
længe det sker inden for rammerne af direktivets bestemmelser.
Rammedirektivet giver således medlemslande mulighed for selv at fastsætte natio-
nale regler i overensstemmelse med direktivets minimumsforskrifter, når blot det
ikke sker i forbindelse med implementeringen af direktivet (såfremt beskyttelsesni-
veauet i forvejen var højere).
I ungedirektivet er bestemmelsen om forbud mod forringelser af beskyttelsesni-
veauerne formuleret i overensstemmelse med
den allerede foretagne
vurdering,
idet det fremgår af direktivets artikel 16, at
gennemførelsen
af direktivet ikke udgør
en gyldig begrundelse for at sænke det generelle niveau for beskyttelse af unge.
Både rammedirektivet og ungedirektivet blev implementeret i dansk ret i
1990’erne,
og de aktuelle ændringer af reglerne om unges arbejde sker derfor ikke
som led i implementeringen af direktiverne. Ændringerne sker for at tage højde for
udviklingen og sikre tidssvarende regler samt for at imødekomme et ønske om an-
sættelse af flere unge på det danske arbejdsmarked.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
2
L 143b - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om forelæggelse for Juridisk Specialudvalg, så de kan vurdere, om udkastet er i overensstemmelse med EU-direktiv 94/33/EF -Beskyttelse af unge på arbejdspladsen
Reglerne om unges arbejde er således udformet i overensstemmelse med rammedi-
rektivet og ungedirektivet. På den baggrund vurderes det ikke nødvendigt at fore-
lægge regelændringerne for Juridisk Specialudvalg.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3