Beskæftigelsesudvalget 2024-25, Beskæftigelsesudvalget 2024-25, Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 143 Bilag 9, L 143 A Bilag 9, L 143 B Bilag 9
Offentligt
3015765_0001.png
Til lovforslag nr.
L 143
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 30. april 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø, lov om arbejdsskadesikring
og forskellige andre love
(Implementering af dele af aftale om flere unge i fritidsjob, nedlæggelse af arbejdsmiljøcertifikatordningen og justering af
reglerne om årsløn m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Danmarksdemokraternes med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-6.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL)
indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse.
Fler-
tallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller det under A nævn-
te lovforslag til
forkastelse.
Mindretallet indstiller det under
B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af beskæftigelses-
ministeren stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Lovforslaget spænder for bredt over emner som arbejds-
miljølovgivning for unge, Arbejdstilsynets oplysningspligt
og justeringen af regler om udregningen af årsløn. Dette er
uhensigtsmæssigt, da det besværliggør en ordentlig behand-
ling af alle lovforslagets dele. Det medfører, at der er dele
af lovforslaget, som Enhedslisten er enig i, men som vi må
stemme imod, da vi ikke kan stå inde for forslaget i sin
helhed. Enhedslisten er her positivt stemt over for forslaget
om efter arbejdsmiljøforligskredsens befordring at ophæve
ordningen med anerkendt arbejdsmiljøcertifikat.
Enhedslisten er særlig kritisk over for delen af lovforsla-
get, som foreslår at udvide tidsrummet, hvor unge 15- til
17-årige, der ikke er omfattet af undervisningenspligten, må
arbejde. Det er desværre et veldokumenteret fænomen, at
der er store udfordringer med unges arbejdsmiljø. Børnerå-
det tegner i sit høringssvar et skræmmende billede af danske
unges arbejdsvilkår, hvor 80 pct. af de 13- til 17-årige ople-
ver brud på deres rettigheder, 10 pct. får en arbejdsskade, og
20 pct. får fysiske men af deres arbejde. Videre peger Bør-
nerådet på særlige risici, som er forbundet med arbejde i af-
tentimerne og refererer til skræmmende tal fra HK Handel,
som viser, at hele 36 pct. af de 15- til 19-årige i restaurati-
onsbranchen har oplevet seksuel chikane. Enhedslisten deler
videre Børnerådets bekymring over, at lovforslaget falder
sammen med nedskæringen på Arbejdstilsynets bevilling i
finansloven for 2025.
Til høringen om elevers arbejdsforhold i hotel- og restau-
rationsbranchen afholdt den 2. april 2025 præsenterede se-
niorforsker i arbejdsliv Peter Hagedorn-Rasmussen og lektor
og organisationspsykolog Liv Berit Starheim historier om
arbejdsmiljøet i branchen delt af elever. Eleverne beskrev
et arbejdsliv præget af frygt, mobning, trusler, racistiske og
sexistiske kommentarer og decideret vold. Enhedslisten me-
ner derfor, at man skal være meget påpasselig med at udvide
mulighederne for helt unge for at arbejde i disse brancher.
Enhedslisten mener, at ministeren burde forelægge lov-
forslaget for Juridisk Specialudvalg, så det kan vurdere, om
AX031283
L 143 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 30/4-25
3015765_0002.png
2
loven er i overensstemmelse med EU-direktiv 94/33/EF om
beskyttelse af unge på arbejdsplandsen.
Enhedslisten mener ikke, at vi bør lempe på arbejdsmil-
jølovgivningen for unge, når reglerne på dette område i
forvejen efterleves i så ringe grad. Vi er forpligtet af børne-
konventionen til at beskytte børn og unge mod arbejde, der
kan skade deres sundhed eller psykiske, åndelige, moralske
eller sociale udvikling. Grænseoverskridende og krænkende
oplevelser hører ingen steder hjemme i unges første møde
med arbejdsmarkedet, og vi mener, at en lovliggørelse af
senere arbejdstider desværre vil få os længere væk fra at
sikre et trygt og ordentligt arbejdsmiljø for danske unge.
Enhedslisten kan af disse grunde ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af
et flertal
(det øvrige ud-
valg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø, lov
om folkeskolen og lov om kommunalindsats for unge under
25 år (Implementering af dele af »Aftale om flere unge i
fritidsjob«)« omfattende § 1, nr. 1, §§ 6 og 7 og § 8, stk. 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø,
lov om arbejdsskadesikring, lov om Arbejdsretten og fag-
lige voldgiftsretter og lov om mægling i arbejdsstridighe-
der (Nedlæggelse af arbejdsmiljøcertifikatordningen og ju-
stering af reglerne om årsløn m.v.)« omfattende § 1, nr. 2-9,
og §§ 2-5 og 8.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
b
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
2)
Før nr. 2 indsættes:
»01.
I
§ 2 a, stk. 1
og
3,
udgår »11a,«.«
[Konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 2]
Til § 2
3)
I det under
nr. 11
foreslåede
§ 24, stk. 2, nr. 11, 3.
og
4. pkt.,
ændres »arbejdsskaden« til: »arbejdsskadens indtræ-
den«.
[Ensretning af formulering]
4)
I det under
nr. 14
foreslåede
§ 24, stk. 2, nr. 12, 2. pkt.,
ændres »arbejdsskaden« til: »arbejdsskadens indtræden«.
[Ensretning af formulering]
Til § 4
5)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 3, stk. 1, nr. 2,
ændres »og Finanssektorens Arbejds-
giverforening« til: », Finans Danmark/Arbejdsgiver og F&P
Arbejdsgiver«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 8
6)
I
stk. 3
ændres »fra den 1. januar 2025« til: »den 1.
januar 2025 eller senere«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag.
Lovforslag A indeholder ændringer, der udmønter dele
af aftalen om flere unge i fritidsjob, som blev indgået i
september 2024.
Lovforslag B indeholder ændringer om nedlæggelse af
ordningen med anerkendte arbejdsmiljøcertifikater, hjemmel
til adfærdsbaseret kommunikation, begrænsning af den regi-
streredes rettigheder til oplysning og indsigt, Arbejdstilsy-
nets anvendelse af kunstig intelligens, iagttagelse af oplys-
ningspligten i forbindelse med Arbejdstilsynets samarbejde
med andre offentlige myndigheder, justering af reglerne
om årsløn, ændring af reglerne om voldsskadeforsikring,
behandling af sager i arbejdsretten og forrentning af bod
samt ændringer af ordensmæssig karakter.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring, da kapitel 11 a
udgår som følge af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 3 og 4
Der er tale om en sproglig ensretning, så der bruges den
samme formulering »5 indtægtsår forud for arbejdsskadens
indtræden« i de foreslåede ændringer.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 6
Der er tale om en sproglig korrektion.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. februar 2025 og var til
1. behandling den 13. marts 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 143 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 30/4-25
3015765_0003.png
3
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 4.
oktober 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 9. Beskæftigelsesministeren sendte den 9. december
2024 en tilføjelse til lovforslaget i høring. Den 19. februar
2025 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene, en li-
gestillingsvurdering og 2 høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V)
Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (ALT) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF)
Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Sigurd Agersnap (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5