Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 142
Offentligt
3017505_0001.png
Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 581
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. april 2025
Sikkerhedskontoret
Amalie
Munkholm
Frederiksen
2025-02239
3623837
Besvarelse af spørgsmål nr. 581 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 581 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. februar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 142 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om virksomhedernes ventetid på, at deres medarbejdere kan få sikkerhedsgodkendelser, nedbringes betragteligt
Spørgsmål nr. 581 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan han har fulgt op på
problemerne med langsomme sikkerhedsgodkendelser siden
2022, herunder hvilke initiativer han har taget og vil tage for at
nedbringe sagsbehandlingstiden? Ministeren bedes ligeledes
redegøre for, om det er god forvaltningsskik ikke at kunne
oplyse om sagsbehandlingstiden for en sikkerhedsgodkendelse.
Der henvises til besvarelse af REU alm. del – spørgsmål nr. 84
(2022-23, 2. samling).”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”PET forestår, på baggrund af en anmodning fra den ansættende
myndighed, den sikkerhedsundersøgelse, der ligger til grund for
myndigheders afgørelse om sikkerhedsgodkendelse, jf.
sikkerhedscirkulærets § 13, stk. 3. Omfanget af den konkrete
undersøgelse af en person afhænger af, hvilken
klassifikationsgrad og på hvilket område den pågældende skal
godkendes til. På baggrund af PET’s sikkerhedsundersøgelse
træffer myndigheden afgørelse om sikkerhedsgodkendelse.
Efterspørgslen på sikkerhedsundersøgelser til brug for
sikkerhedsgodkendelser er det seneste årti steget markant. Som
følge heraf iværksatte PET i 2022 og 2023 en række initiativer
for at sikre, at så mange som muligt af sagerne behandles inden
for de seks uger, som er PET’s målsætning for sager, hvor
anmodningen ikke giver anledning til indhentning af
supplerende oplysninger som f.eks. bidrag fra udenlandske
aktører eller yderligere sagsbehandlingsskridt.
Initiativerne har haft stor ledelsesmæssig fokus i PET og har
medført tilførsel af ressourcer til området, optimering af
arbejdsgange og prioritering af mindre komplicerede sager,
således at disse ikke bliver uforholdsmæssigt forsinket af
behandlingen af mere komplekse sager. PET er løbende i dialog
med de godkendende myndigheder om prioritering af de mest
hastende ansøgninger og PET’s initiativer på området.
I 2024 modtog PET ca. 39.700 anmodninger, hvilket er en
stigning på ca. 5.100 i forhold til året før. I 2024 besvarede PET
34.700 anmodninger.
Side 2/4
L 142 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om virksomhedernes ventetid på, at deres medarbejdere kan få sikkerhedsgodkendelser, nedbringes betragteligt
Den samlede beholdning af verserende sager er aktuelt ca.
11.700. Det er en væsentlig stigning i forhold til, at niveauet for
verserende sager i oktober 2023 var nedbragt til ca. 7.000 og lå
på dette niveau frem til september 2024.
Stigningen i beholdningen af verserende sager vedrører i
overvejende grad sikkerhedsgodkendelser af medarbejdere på
forsvarsområdet, som er i kraftig vækst. Det er i december 2023
aftalt mellem Justitsministeriet og Forsvarsministeriet, at
opgaven med og ansvaret for sikkerhedsundersøgelse af
personer, der skal sikkerhedsgodkendes til Forsvarsministeriets
område, snarest muligt skulle overdrages fra PET til Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE). Med henblik herpå har FE
udstationeret et antal medarbejdere i PET, som bistår med
sagsbehandlingen heraf. FE er i færd med at tilføre yderligere
ressourcer til området.
PET’s hidtidige IT-løsning for sikkerhedsundersøgelser og
sikkerhedsgodkendelser understøttede ikke en kvalificeret
beregning af sagsbehandlingstiderne. Det har derfor ikke været
muligt at oplyse gennemsnitlige sagsbehandlingstider.
PET lancerede den 31. marts 2025 en ny digital løsning på
området. Løsningen har været forsinket bl.a. som følge af
behovet for at styrke sikkerheden om systemet. Det er
forventningen, at den nye digitale løsning efter en
indkøringsperiode vil bidrage til en effektivisering af
sagsbehandlingen, ligesom den vil medføre forbedret
information til myndighederne om sagsbehandlingsstatus for
konkrete sager, dog ikke sagsbehandlingstider på kort sigt.”
2.
Der er ikke i forvaltningsloven eller anden lovgivning fastsat generelle
regler om myndighedernes sagsbehandlingstid. Det følger dog af god
forvaltningsskik, at den myndighed, der træffer afgørelse, overfor
adressaten efter omstændighederne kan være forpligtet til at give en
tidsmæssig ramme for, hvornår sagen ud fra de foreliggende oplysninger
kan forventes færdigbehandlet.
Som det fremgår ovenfor, ses der fortsat en markant stigning i antallet af
anmodninger om sikkerhedsundersøgelser og sikkerhedsgodkendelser. Det
er grundlæggende positivt, da udviklingen skal ses i lyset af det skærpede
fokus på at øge modstandskraften mod trusler i det danske samfund.
Jeg har samtidig stor forståelse for den frustration, som
sagsbehandlingstiderne på området giver anledning til hos de berørte
myndigheder og virksomheder. Som det fremgår ovenfor, har PET iværksat
Side 3/4
L 142 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om virksomhedernes ventetid på, at deres medarbejdere kan få sikkerhedsgodkendelser, nedbringes betragteligt
en række initiativer, der skal bidrage til at nedbringe sagsbehandlingstiden
for sikkerhedsundersøgelser, ligesom bl.a. FE tilfører yderligere ressourcer
til brug for behandling af sikkerhedsundersøgelser på forsvarsområdet. Jeg
vil løbende følge op på, om de iværksatte initiativer får den forventede
effekt, og om sagsbehandlingstiderne nedbringes til et tilfredsstillende
niveau.
Side 4/4