Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
B 173
Offentligt
3027654_0001.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Dato
22. maj 2025
Bilag
Ingen
Sag
25/19148
Enhed
SIKPOL/INTJUR
FOU B 173 – endeligt svar på spørgsmål 7 fra Theresa Scavenius
stillet den 29. april 2025 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der indskriver
i beslutningsforslaget, at det kræver en Folketingsbeslutning, hvis aftalen skal
forlænges efter de 10 år?
Svar
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 30, stk. 1, at aftalen træder i kraft på
datoen for den sidste note i Danmarks eller USA’s noteudveksling, der angiver, at
hver part har gennemført de interne procedurer, der er nødvendige for aftalens
ikrafttræden.
Det følger videre af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 30, stk. 4, at aftalen gælder
for en indledende periode på ti år. Efter den indledende periode fortsætter aftalen
med at være i kraft, men kan opsiges af en af Parterne med et års skriftligt varsel til
den anden Part ad diplomatiske kanaler. Parterne vil således ikke aktivt skulle
forlænge aftalen ved udløbet af den indledende periode.
Det bemærkes, at regeringens kompetence til at handle på rigets vegne i
mellemfolkelige anliggender efter grundlovens § 19, stk. 1, 1. pkt., er et
regeringsprærogativ. Gennemførelse af en række udenrigspolitiske dispositioner
kræver dog Folketingets forudgående samtykke, jf. grundlovens § 19, stk. 1, 2. og 3.
pkt., og stk. 2. Det forhold, at grundlovens § 19, stk. 1, 1. pkt., er et
regeringsprærogativ indebærer bl.a., lovgivning mv., der pålægger regeringen at
foretage eller undlade at foretage bestemte udenrigspolitiske handlinger, ikke er
retligt bindende for regeringen. Hertil kommer, at det almindeligvis antages, at
regeringen ikke er retligt forpligtet til at følge folketingsbeslutninger, der pålægger
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2, 1448 København K Tlf.: +45 3392 0000 Fax: +45 32 54 05 33
E-mail:
[email protected]
Web: UM.dk
1/3
B 173 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der indskriver i beslutningsforslaget, at det kræver en Folketingsbeslutning, hvis aftalen skal forlænges efter de 10 år
eller opfordrer regeringen til f.eks. at fremsætte et lovforslag, eller som uden
særlighjemmel i grundloven eller den almindelige lovgivning pålægger eller
opfordrer regeringen til at træffe andre foranstaltninger.
Såfremt regeringen efter de 10 år måtte ønske at opsige aftalen, vil det derimod
kræve Folketingets samtykke efter grundlovens § 19. stk. 1, 3. pkt., hvorefter
regeringen ikke uden Folketingets samtykke kan opsige nogen mellemfolkelig
overenskomst, som er indgået med Folketingets samtykke.
Med spørgsmålet ønskes der teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der
indskriver i beslutningsforslaget, at en forlængelse af aftalen ud over den 10-årige
periode forudsætter en beslutning truffet af Folketinget. Ændringsforslaget vil i
medfør af grundlovens § 19, stk. 1, 1. pkt., ikke være retligt bindende for regeringen.
Det er i øvrigt regeringens holdning, at de almindelige regler og praksis for
folketingsinddragelse er hensigtsmæssige. Regeringen kan på den baggrund ikke
støtte et ændringsforslag af denne karakter. Et ændringsforslag, som opnår
spørgerens ønske, vil dog kunne formuleres på følgende måde:
Ændringsforslag
Til
B 173 Forslag til folketingsbeslutning om Danmarks indgåelse af
forsvarssamarbejdsaftalen med Amerikas Forenede Stater
(B 173)
Af (…), tiltrådt af: (…)
Til teksten
1) I den indledende tekst indsættes: ”Videreførelse af forsvarssamarbejdsaftalen ud
over den 10-årige periode efter aftalens artikel 30, stk. 1, kræver Folketingets
samtykke.”
[Folketingets samtykke til videreførelse af forsvarssamarbejdsaftalen]
Bemærkninger
Til nr. 1. Med ændringsforslaget foreslås det, at det tilføjes til teksten, at en
videreførelse af forsvarssamarbejdsaftalen ud over den 10-årige periode efter
aftalens artikel 30, stk. 1, kræver Folketingets samtykke.
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 30, stk. 1, at aftalen træder i kraft på
datoen for den sidste note i Danmarks eller USA’s noteudveksling, der angiver, at
hver part har gennemført de interne procedurer, der er nødvendige for aftalens
ikrafttræden.
2/3
B 173 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der indskriver i beslutningsforslaget, at det kræver en Folketingsbeslutning, hvis aftalen skal forlænges efter de 10 år
Det følger videre af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 30, stk. 4, at aftalen gælder
for en indledende periode på ti år. Efter den indledende periode fortsætter aftalen
med at være i kraft, men kan opsiges af en af parterne med et års skriftligt varsel til
den anden part ad diplomatiske kanaler.
Ændringsforslaget indebærer en tilkendegivelse fra Folketinget om, at en
videreførelse af forsvarssamarbejdsaftalen efter den indledende 10-årige periode
kræver Folketingets samtykke. En eventuel opsigelse af forsvarssamarbejdsaftalen
vil skulle ske i overensstemmelse med opsigelsesproceduren i aftalens artikel 30, stk.
4.]
Det bemærkes at regeringens kompetence til at handle på rigets vegne i
mellemfolkelige anliggender efter grundlovens § 19, stk. 1, 1. pkt., er et
regeringsprærogativ. Gennemførelse af en række udenrigspolitiske dispositioner
kræver dog Folketingets forudgående samtykke, jf. grundlovens § 19, stk. 1, 2. og 3.
pkt., og stk. 2. Det forhold, at grundlovens § 19, stk. 1, 1. pkt., er et
regeringsprærogativ, indebærer bl.a., at lovgivning mv., der pålægger regeringen at
foretage eller undlade at foretage bestemte udenrigspolitiske handlinger, ikke er
retligt bindende for regeringen. Den foreslåede bestemmelse vil således i medfør af
grundlovens § 19, stk. 1, 1. pkt., ikke være retligt bindende for regeringen. Hertil
kommer, at det almindeligvis antages, at regeringen ikke er retligt forpligtet til at
følge folketingsbeslutninger, der pålægger eller opfordrer regeringen til f.eks. at
fremsætte et lovforslag, eller som uden særlig hjemmel i grundloven eller den
almindelige lovgivning pålægger eller opfordrer regeringen til at træffe andre
foranstaltninger.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen
3/3