Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
B 162
Offentligt
3042260_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Miljø- og Fødevareudvalget har ved brev af 20. maj 2025 (MOF B 162 spm. 8)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan man som forvaltningsmyndighed i dag
drager (eller bør drage) skellet mellem jordforbedring og deponi f.eks. ved ter-
rænregulering?”
Svar:
Som oplyst i min besvarelse af spørgsmål 7 til B 162, er det sådan, at terrænre-
gulering, der er nødvendig for forbedring af den landbrugsmæssige drift, ikke
kræver landzonetilladelse. Det kan f.eks. være til udjævning af visse skråninger
på en mark.
Hvis terrænreguleringen rækker ud over, hvad der er nødvendigt for forbed-
ring af den landbrugsmæssige drift, skal der derimod søges om landzonetilla-
delse hos kommunen.
Det fremgår af Planklagenævnets praksis, at det i tvivlstilfælde er lodsejeren,
der skal sandsynliggøre over for kommunen, at terrænreguleringen ikke over-
stiger det nødvendige for forbedring af den landbrugsmæssige drift. Det er i
kommunens samlede bedømmelse sagligt at lægge vægt på den ansøgte
mængde jord, ændringer af aktuelle terrænhøjder og varigheden af jordarbej-
det.
Det vurderes ikke umiddelbart muligt at opstille faste kriterier for f.eks. mæng-
den af jord i forhold til arealet, tykkelsen af det påførte lag eller varigheden af
arbejdet. Kommunen skal altid foretage en konkret vurdering af den ønskede
terrænregulering, der tager udgangspunkt i den konkrete ejendoms aktuelle
beskaffenhed i henseende til dyrkning af afgrøder.
Planklagenævnet har i en række orienteringer om nævnets praksis redegjort
for, hvordan det skal vurderes, om der er tale om terrænregulering, der er nød-
vendig for forbedring af den landbrugsmæssige drift.
Thomas Danielsen
/ Lise Marie Buhl
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 497517
Dato: 28. maj 2025