Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
B 100
Offentligt
3015614_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. april 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1 (B 100) efter ønske fra Brigitte Klintskov Jerkel (KF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren oplyse, om forslaget strider mod Schengens grænsekodeks, EU’s vi-
sumkodeks, Dublin-forordningen,
FN’s flygtningekonvention
eller Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention?
Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at et generelt og absolut indrejseforbud for samtlige
udlændinge med en bestemt nationalitet ikke vurderes at kunne rummes inden for
rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.
I det følgende gennemgås de af spørgeren fremhævede internationale forpligtelser,
som det umiddelbart vurderes, at beslutningsforslaget strider imod.
1.
Schengengrænsekodeksen fastsætter bl.a. indrejsebetingelserne for tredjelands-
statsborgere, som ønsker at indrejse i Schengenområdet. En tredjelandsstatsborger
skal således opfylde en række grundlæggende indrejsebetingelser, herunder skal
den pågældende som udgangspunkt være i besiddelse af pas eller anden rejselegi-
timation, et gyldigt visum, hvis påkrævet, og må ikke være indberettet som uønsket
til Schengeninformationssystemet (SIS) eller være at betragte som en trussel mod
Schengenlandenes offentlige orden, indre sikkerhed, offentlige sundhed eller inter-
nationale forbindelser.
En tredjelandsstatsborger, der ikke opfylder alle indrejsebetingelserne, skal nægtes
indrejse på medlemsstaternes område, medmindre særlige oplistede forhold, hvor-
efter der kan gives tilladelse til indrejse, gør sig gældende.
Beslutningsforslaget vurderes umiddelbart at være i strid med reglerne i Schengen-
grænsekodeksen, idet gennemførelsen af forslaget forudsætter indførelsen af
yderligere indrejsebetingelser end dem, som fremgår af Schengengrænsekodeksen
Side
1/3
6. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 5426
3164111
B 100 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om forslaget strider mod Schengens grænsekodeks, EU's visumkodeks, Dublin-forordningen, FN’s flygtningekonvention eller Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
ved at nægte tredjelandsstatsborgere at indrejse i Danmark alene med begrundel-
sen, at de er statsborgere i et land, som Danmark ikke kan hjemsende til.
2.
Visumkodeksen fastsætter procedurer og betingelser for udstedelse af visa til
forventede ophold på medlemsstaternes område i højst 90 dage inden for en peri-
ode på 180 dage.
Visumkodeksen regulerer ikke visumpligtige udlændinges indrejse i Danmark, og
det at være i besiddelse af et Schengenvisum giver ikke i sig selv ret til indrejse. Men
det er som nævnt oven for en af indrejsebetingelserne efter Schengengrænseko-
deksen, at en visumpligtig udlænding skal være i besiddelse af et gyldigt visum ved
indrejse i Schengenområdet.
Det følger af Schengensamarbejdet og reglerne i visumkodeksen, at et visum som
udgangspunkt udstedes med gyldighed overalt på medlemsstaternes område. Det
vil derfor umiddelbart ikke harmonere med reglerne i visumkodeksen og Schengen-
samarbejdet på visumområdet, hvis Danmark konsekvent begynder at nægte ind-
rejse i Danmark af tredjelandsstatsborgere, uanset at de måtte være i besiddelse af
et gyldigt Schengenvisum, alene med begrundelsen, at de er statsborgere i et land,
som Danmark ikke kan hjemsende til.
3.
Beslutningsforslaget vurderes også at være problematisk i forhold til vores del-
tagelse i Dublinsamarbejdet, som baseres på Dublinforordningen. Forordningen
fastsætter kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er an-
svarlig for behandlingen af en asylansøgning, som indgives af en tredjelandsstats-
borger i en af medlemsstaterne. Dublinsamarbejdet har således bl.a. til formål at
begrænse forekomsten af irregulær migration. Hvis Danmark udpeges som ansvar-
lig medlemsstat, forpligtes Danmark derfor til at overtage eller tilbagetage udlæn-
dingen med henblik på behandlingen af den pågældendes asylansøgning.
I et sådant tilfælde vil beslutningsforslaget forhindre Danmark
som ansvarlig med-
lemsstat
i at acceptere Dublinoverførsler vedrørende statsborgere fra de i forsla-
get beskrevne lande, idet sådanne statsborgere vil blive nægtet indrejse. Danmark
vil derfor ikke være i stand til at efterleve vores forpligtelser i medfør af Dublinfor-
ordningen, og det kan i yderste konsekvens medføre dansk udtræden af Dublin-
samarbejdet.
4.
Princippet om non-refoulement følger af en række internationale konventioner,
herunder flygtningekonventionen og Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion (EMRK), som Danmark har tiltrådt. Princippet indebærer overordnet, at en ud-
lænding ikke må udsendes til et land, hvor den pågældende risikerer dødsstraf eller
at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling el-
ler straf, eller hvor udlændingen ikke er beskyttet mod videresendelse til et sådant
land.
Side
2/3
B 100 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om forslaget strider mod Schengens grænsekodeks, EU's visumkodeks, Dublin-forordningen, FN’s flygtningekonvention eller Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Beslutningsforslaget vurderes umiddelbart at kunne være i strid med refoulements-
forbuddet, idet forslaget bl.a. vil have den konsekvens, at udlændinge, som opfyl-
der betingelserne for at blive anerkendt som flygtninge, afskæres fra at indrejse og
dermed for muligheden for at indgive en ansøgning om asyl. Det bemærkes i tillæg
hertil, at Danmark efter Dublinforordningen også er forpligtet til at tage imod og
behandle asylansøgninger, jf. ovenfor.
Dertil kommer, at forslaget umiddelbart
vil være i strid med EMRK’s diskriminati-
onsforbud for så vidt angår udlændinge, der ønsker at udøve en af konventionens
eller tillægsprotokollernes rettigheder, f.eks. retten til privat- og familieliv, fordi for-
slaget umiddelbart vurderes at ville udgøre usaglig forskelsbehandling af udlæn-
dinge fra de i forslaget beskrevne lande. Dette skyldes, at forskelsbehandlingen
alene begrundes med de pågældendes nationalitet.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
3/3