Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
B 96 Bilag 17
Offentligt
3022375_0001.png
HVORDAN UNDGÅS
NIKOTINPOSER I NATUREN?
Miljø- og Ligestillingsministeriet
15. maj 2025
Vicedirektør
Nina Espegård Hassel
Miljøstyrelsen
B 96 - 2024-25 - Bilag 17: Præsentation fra mødet 15/5-25 om handlerum og tidsplan for henkastede nikotinposer, fra miljøministeren
3022375_0002.png
Dagsorden
Foreslåede løsninger
Oprydningsansvar
Pant
Bøder
2 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet
B 96 - 2024-25 - Bilag 17: Præsentation fra mødet 15/5-25 om handlerum og tidsplan for henkastede nikotinposer, fra miljøministeren
3022375_0003.png
Foreslåede løsninger
1. Oprydningsansvar
2. Pant
3. Bøder
3 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet
B 96 - 2024-25 - Bilag 17: Præsentation fra mødet 15/5-25 om handlerum og tidsplan for henkastede nikotinposer, fra miljøministeren
3022375_0004.png
1. Hvordan fungerer et oprydningsansvar?
Omkostningerne
fastlægges med
affaldsanalyser
4 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet
Producenterne
betaler for kommuner
og statens oprydning
B 96 - 2024-25 - Bilag 17: Præsentation fra mødet 15/5-25 om handlerum og tidsplan for henkastede nikotinposer, fra miljøministeren
3022375_0005.png
1. Hvilken forskel gør et oprydningsansvar?
Indfører ”forureneren betaler princippet”.
Færre poser i naturen, fordi der gives
penge til kommunernes oprydning.
Forebyggelse og oplysning gennem
kampagner.
Sikrer løbende viden om
Udvikling i henkastede mængder
Udvikling i omkostninger til
oprydning.
5 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet
B 96 - 2024-25 - Bilag 17: Præsentation fra mødet 15/5-25 om handlerum og tidsplan for henkastede nikotinposer, fra miljøministeren
3022375_0006.png
1. Tidsplan for et eventuelt oprydningsansvar for nikotinposer
Efterår 2025
Efterår 2026
Januar 2027
Januar 2028
Politisk aftale
Fremsættelse
Ikrafttrædelse
med midlertidige
data
Ændring af gebyr
pga. bedre data
Lovhjemmel kan ikke nås i 2025 – derfor er 2026 ikke muligt mht. ikrafttrædelse.
6 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet
B 96 - 2024-25 - Bilag 17: Præsentation fra mødet 15/5-25 om handlerum og tidsplan for henkastede nikotinposer, fra miljøministeren
3022375_0007.png
2. Pant på nikotinposer
Pant på nikotinposer forudsætter rammer, som
vi kender fra det eksisterende pantsystem. Det
vil kræve:
Et register hvor alle udbydere, butikker mv.
skal være registreret.
Et pantmærke så det kan kontrolleres, at
det er en nikotinpose og at den er solgt i
Danmark.
Et nationalt logistisk set-up som indsamler
og affaldsbehandler poserne.
En aktør der kan håndtere pantmidler,
logistik mm. a la Dansk Retursystem.
7 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet
B 96 - 2024-25 - Bilag 17: Præsentation fra mødet 15/5-25 om handlerum og tidsplan for henkastede nikotinposer, fra miljøministeren
3022375_0008.png
2. Pant på nikotinposer
En række udfordringer der vil skulle afdækkes:
Pantmærke skal trykkes på poserne - ingen
kendt teknologi der kan understøtte det.
Pantmærket kan indebære en
sundhedsrisiko, da det benyttes i munden via
posen.
Der findes ingen genanvendelsesmuligheder
for poserne, så de vil blive behandlet som
restaffald.
Risiko for spredning af affald, da
pantsamlede vil lede efter poserne.
Potentiel sundhedsrisiko ved at tilskynde
pantsamlere til at røre nikotinposer, som folk
har haft i munden.
8 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet
B 96 - 2024-25 - Bilag 17: Præsentation fra mødet 15/5-25 om handlerum og tidsplan for henkastede nikotinposer, fra miljøministeren
3022375_0009.png
3. Bøder
Vejledende bødeniveauer:
o
3.000 kr for private at henkaste affald på gaden
o
5.000 kr at smide affald i naturen.
Bødestørrelse fastsættes af domstole pba. af
rammer fastsat i Miljøbeskyttelsesloven.
Eksempler på bøder for relaterede forseelser:
o
1000 kr. - henkastning af knust flaske på
gaden
o
1000 kr. - flere stykker affald smidt ud af
sideruden på personbil
o
3000 kr. - tømt et askebæger på gaden
1
5
.
m
a
9 / Miljø- og Ligestillingsministeriet - Departementet