Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
B 38 Bilag 2
Offentligt
3018010_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 38
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 6. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at forhindre, at udenlandske ægteskaber
mellem voksne og mindreårige anerkendes i Danmark
[af Mikkel Bjørn (DF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, LA, M, EL og ALT)
indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste)
behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DD og KF) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behand-
ling.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslutnings-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (N) vil redegøre for sin
stilling til beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne og Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes og Det Konservative Folkepar-
tis medlemmer af udvalget mener, at barnebrude er et al-
vorligt problem, som vi under ingen omstændigheder skal
acceptere i Danmark.
DD og KF mener, at det er dybt problematisk, at man kan
komme fra Mellemøsten til et lille land med ligestilling som
Danmark og som ung, tvangsgift kvinde opleve, at Danmark
– i stedet for at bryde dig fri fra din dobbelt så gamle
ægtemand – fastholder dig i et ægteskab, der aldrig har set
skyggen af, hvad vi i Danmark forstår ved et ægteskab.
Barnebrude hører ikke til i Danmark. Derfor er det også
vigtigt, at kongebrevene, som tidligere gjorde det muligt at
vie mindreårige i Danmark, blev afskaffet i 2017.
Trods forbuddet siden 2017 har medier afsløret, at hund-
redvis af ægteskaber med mindreårige er blevet anerkendt
i Danmark, selv om det kun burde ske i meget særlige til-
fælde (»Dokumenter afslører: Myndighederne har anerkendt
hundredvis af ægteskaber med børn under den seksuelle lav-
alder«, berlingske.dk, den 23. oktober 2024). Det er særlig
hovedrystende i situationer, hvor der er stor aldersforskel
mellem ægteparterne. Derfor er det afgørende, at der foreta-
ges en grundig undersøgelse af, hvordan myndighederne har
administreret og håndteret sager om mindreåriges ægteska-
ber både siden 1. februar 2017 og også før.
Desværre indgik regeringen sammen med SF, Enhedsli-
sten, Radikale Venstre og Alternativet en utilstrækkelig bar-
nebrudsundersøgelse i efteråret sidste år (»Aftale om under-
søgelse af ægteskaber med mindreårige er på plads«, Social-
og Boligministeriet, den 27. november 2024). Aftalen berø-
rer kun overfladen af problemet og stiller ikke de nødvendi-
ge spørgsmål om, hvordan vi er endt med en praksis, der har
muliggjort anerkendelsen af barnebrude i Danmark.
Ægteskaber med mindreårige indgået i udlandet er en
uskik. Derfor deler DD og KF hensigterne med dette be-
slutningsforslag, da myndighederne har anerkendt alt for
mange ægteskaber med mindreårige i Danmark, og der er
behov for, at myndighederne bliver set ordentligt efter i
sømmene. Men DD og KF mener samtidig, at der er nogle
udfordringer forbundet med den fremgangsmåde, som er
lagt frem i beslutningsforslaget.
For beslutningsforslaget vil i praksis betyde, at danske
myndigheder automatisk skal underkende ægteskaber, hvor
det ikke nødvendigvis er hensigtsmæssigt – eksempelvis
hvis et tysk ægtepar langt oppe i 60’erne er flyttet til Dan-
mark, efter de er blevet gift, men nu får deres ægteskab
DokumentId
Journalnummer
B 38 - 2024-25 - Bilag 2: Betænkning afgivet den 6. maj 2025
3018010_0002.png
2
underkendt af danske myndigheder, fordi kvinden var 17
år på vielsestidspunktet. Derfor mener DD og KF ikke, at
beslutningsforslaget har den rigtige vægtning, men vi støtter
hensigten med forslaget.
DD og KF stemmer gult til beslutningsforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7. november 2024
og var til 1. behandling den 1. april 2025. Beslutningsforsla-
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlæn-
dinge- og Intergrationsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Thomas Skriver Jensen (S) Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Gunvor Wibroe (S)
Malte Larsen (S) Anders Kronborg (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Hans Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (N)
Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF)
nfmd.
Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Mads Olsen (SF) Søren Søndergaard (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5