Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
B 162
Offentligt
3031904_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Miljø- og Fødevareudvalget har ved brev af 20. maj 2025 (MOF B 162 spm. 8)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan man som forvaltningsmyndighed i dag
drager (eller bør drage) skellet mellem jordforbedring og deponi f.eks. ved
terrænregulering?”
Svar:
Som oplyst i min besvarelse af spørgsmål 7 til B 162, er det sådan, at
terrænregulering, der er nødvendig for forbedring af den landbrugsmæssige
drift, ikke kræver landzonetilladelse. Det kan f.eks. være til udjævning af visse
skråninger på en mark.
Hvis terrænreguleringen rækker ud over, hvad der er nødvendigt for
forbedring af den landbrugsmæssige drift, skal der derimod søges om
landzonetilladelse hos kommunen.
Det fremgår af Planklagenævnets praksis, at det i tvivlstilfælde er lodsejeren,
der skal sandsynliggøre over for kommunen, at terrænreguleringen ikke
overstiger det nødvendige for forbedring af den landbrugsmæssige drift. Det er
i kommunens samlede bedømmelse sagligt at lægge vægt på den ansøgte
mængde jord, ændringer af aktuelle terrænhøjder og varigheden af
jordarbejdet.
Det vurderes ikke umiddelbart muligt at opstille faste kriterier for f.eks.
mængden af jord i forhold til arealet, tykkelsen af det påførte lag eller
varigheden af arbejdet. Kommunen skal altid foretage en konkret vurdering af
den ønskede terrænregulering, der tager udgangspunkt i den konkrete
ejendoms aktuelle beskaffenhed i henseende til dyrkning af afgrøder.
Planklagenævnet har i en række orienteringer om nævnets praksis redegjort
for, hvordan det skal vurderes, om der er tale om terrænregulering, der er
nødvendig for forbedring af den landbrugsmæssige drift.
Thomas Danielsen
/ Lise Marie Buhl
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 497517
Dato: 28. maj 2025