Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3069615_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. september 2025
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Jeppe Bjerring Eriksen
2025-09904
3821247
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål U
fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Samrådsspørgsmål U:
Hvad mener ministeren om, at Imam Ali Moskeen – trods veldokumenterede
forbindelser til det iranske præstestyre, herunder milliondonationer
kanaliseret via den iranske ambassade, en ledelse med mangeårig
tilknytning til samme ambassade og ekspertvurderinger om, at moskeen
fungerer som propagandacentral for det iranske regime – fortsat får lov til
at operere i Danmark, og vil ministeren tage initiativ til at lukke moskeen af
hensyn til rigets sikkerhed og for at forhindre fjendtlige fremmede staters
indflydelse på dansk jord?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om justitsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Danskernes sikkerhed har allerhøjeste prioritet, og både
i regeringen og i myndighederne generelt er der et stort
fokus på efterretningsaktiviteter fra fremmede stater.
Det er helt uacceptabelt, hvis fremmede stater bruger
trossamfund i Danmark til at sprede propaganda og til at
promovere et verdenssyn, som er undergravende for
vores demokrati og retsstat.
Derfor
er
truslen
fra
fremmede
staters
efterretningsvirksomhed også noget, vi ser på med
største alvor. Det gælder både i regeringen og hos
myndighederne.
[Iransk indflydelse i Danmark]
Generelt vil jeg i forhold til eventuel iransk aktivitet i
Danmark
også
understrege,
(PET)
følger
at
Politiets
i
Efterretningstjeneste
udviklingen
trusselsbilledet nøje og overvejer, hvad det giver
Side 2/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om justitsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
anledning til. Generelt har iranske aktiviteter en skærpet
operativ opmærksomhed.
PET vurderer, at iranske efterretningstjenester udøver
efterretningsaktiviteter mod regimemodstandere blandt
iranere, der bor i Europa, herunder i Danmark.
Og at truslen ikke kun udgår fra de iranske
efterretningstjenester, men også fra andre aktører, der på
den ene eller anden måde har forbindelse til
efterretningstjenesterne.
Vi så eksempelvis i juni måned, at Østjyllands Politi i
samarbejde med PET anholdt en herboende mand i
Aarhus-området
anmodning
fra
de
tyske
myndigheder. Den anholdte var af de tyske myndigheder
mistænkt for på vegne af en iransk efterretningstjeneste
at have udført efterretningsaktivitet med det formål at
indsamle og videregive information til de iranske
myndigheder.
PET er samtidig generelt opmærksom på truslen fra
fremmede
staters
efterretningsaktiviteter
samt
indoktrinering og radikalisering udgående fra religiøse
Side 3/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om justitsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
og kulturelle institutioner, hvor der foregår aktiviteter af
social og religiøs karakter.
Jeg vil også gerne understrege, at i Danmark gælder
dansk lov. Hvis man ønsker eksempelvis islamisk lov,
kan man passende flytte til et islamisk land.
[Imam Ali Moskeen]
Og lad mig så vende mig mod den moske, der spørges til
i samrådsspørgsmålet.
Som I ved, kan jeg ikke i dette forum komme nærmere
ind på, hvilke oplysninger vores efterretningstjenester
eventuelt måtte være i besiddelse af, og hvad der
eventuelt måtte være af igangværende efterforskning.
Men der har som bekendt været en række historier i
medierne om Imam Ali Moskeen, det bagvedliggende
trossamfund og tilknytningen til Iran.
De oplysninger, som er kommet frem i mediedækningen
af moskeen, giver anledning til at stille det helt
berettigede spørgsmål: Om Imam Ali Moskeen og det
bagvedliggende trossamfund har alle de forkerte
forbindelser.
Side 4/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om justitsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
Og det er også derfor, at jeg og resten af regeringen tager
den her sag meget seriøst.
[Lukning af Imam Ali Moskeen]
Der bliver i samrådsspørgsmålet spurgt til, om jeg vil
tage initiativ til at ”lukke” moskeen.
En ”lukning” af moskeen i den her forbindelse vil skulle
ske ved en opløsning af foreningen bag Imam Ali
Moskeen og eventuelt et foreløbigt administrativt forbud
mod foreningen.
Min personlige holdning er, at har en moske forbindelser
til det iranske præstestyre og ønsker at modarbejde
demokratiske værdier, så har en sådan moske ikke noget
at gøre i Danmark.
Men når det er sagt, er det naturligvis vigtigt at
understrege, at en forening kun kan opløses, hvis de
retlige betingelser efter grundloven herfor er opfyldt. Det
indebærer også, at der skal være et tilstrækkeligt
bevismæssigt grundlag.
Foreningsfriheden er en grundlæggende rettighed i vores
demokrati. Det følger da også af grundlovens § 78, at
Side 5/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om justitsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at danne
foreninger i ethvert lovligt øjemed.
Bestemmelsen indebærer grundlæggende, at der skal
være tale om en forening i grundlovens forstand, og
denne forening skal have et ulovligt formål for at kunne
opløses.
Det er ikke i den forbindelse afgørende, hvad foreningen
har som erklæret formål. Vurderingen beror på
foreningens faktiske virksomhed.
Enkeltstående strafbare handlinger begået af foreningen
kan normalt ikke begrunde, at dens formål anses som
ulovligt, ligesom strafbare forhold begået af foreningens
medlemmer ikke i sig selv kan indebære, at foreningen
har et ulovligt formål.
Opløsning
af
en
forening
vil
derimod
efter
omstændighederne kunne ske, hvis der er begået
strafbare forhold som almindeligt led i foreningens
virksomhed – også selv om foreningen tillige har et
lovligt formål. Karakteren og grovheden af de strafbare
forhold, herunder om de udgør en fare for andre
personers liv eller helbred, vil kunne indgå i vurderingen.
Side 6/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om justitsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
Der er ud fra de nuværende oplysninger om foreningen
bag Imam Ali Moskeen ikke grundlag for at antage, at
foreningen foretager sig noget, der giver grundlag for at
indlede en opløsningssag. Der ses ikke at være
domfældelser knyttet til foreningen.
Det er derfor på nuværende tidspunkt vurderingen, at der
ikke er grundlag for at indlede en opløsningssag.
Men jeg vil gerne understrege, at jeg har en klar
forventning om, at de relevante myndigheder generelt
følger situationen meget nøje og griber ind, hvis de måtte
blive bekendt med lovovertrædelser.
Jeg skal for god ordens skyld bemærke, at Imam Ali
Moskeen – også kendt som Dansk Shiamuslimsk
Trossamfund – er et anerkendt trossamfund efter lov om
trossamfund uden for folkekirken. Reglerne for
anerkendelse af trossamfund og tilbagekaldelse af
anerkendelse reguleres i denne lov, som hører under by-
, land- og kirkeministerens ressort.
[Mulige øvrige initiativer]
Side 7/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om justitsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
Afslutningsvis vil jeg fremhæve, at regeringen er meget
villig til at se nærmere på, om der er behov for nye tiltag.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, vil regeringen
bl.a. bekæmpe parallelsamfund og negativ social kontrol,
ligesom regeringen i det hele taget arbejder for at styrke
dansk sikkerhed.
Regeringen er i færd med at se nærmere på, hvordan vi
sætter ind yderligere over for disse problemstillinger. Vi
vil bl.a. kriminalisere selvbestaltede mæglingsråd. Vi vil
ikke acceptere, at eksempelvis imamer udnytter deres
position til at sætte sig for bordenden og gøre sig til
dommer over lov og ret.
Og der er også iværksat initiativer på by-, land- og
kirkeministerens
og
udlændinge-
og
integrationsministerens område.
Jeg vil som sagt hellere end gerne give myndighederne
de nødvendige værktøjer, og derfor undrer det mig også,
når politikere fra blå blok – samtidig med deres
udmeldinger om Imam Ali Moskeen – er meget kritiske
over
for
at
give
Politiets
Efterretningstjeneste
tidssvarende arbejdsredskaber med PET-lovforslaget.
Side 8/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om justitsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
Redskaber, som blandt andet vil gøre, at PET mere
effektivt vil kunne opspore og modvirke fremmede
staters efterretningsvirksomhed mod Danmark.
Det handler om respekt for vores grundlæggende værdier
og om at forsvare os selv og vores demokrati mod mørke
kræfter.
Tak for ordet.
Side 9/9