Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3069454_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af UUI alm. del – samråds-
spm. R-T
Hvornår:
16. september 2025 kl. 13.00
DET TALTE ORD GÆLDER
16. september 2025
Tekst:
Samrådsspørgsmål R:
[Besvares af UIM og UFM]
”Mener regeringen, at der er en udfordring med antallet
af udenlandske studerende fra tredjelande, der i disse år
kommer til Danmark?”
Sags nr.
Akt-id
2025 - 12042
3245408
Samrådsspørgsmål S:
[Besvares af UIM]
”Hvordan sikrer ministeren, at udenlandske studerende
kan sendes hjem igen, når de er færdige med deres studie,
eller hvis de ikke er studieaktive?”
Samrådsspørgsmål T:
[Besvares af UFM]
”Hvordan sikrer ministeren, at udenlandske studerende
fra tredjelande rent faktisk studerer, mens de er i Dan-
mark?”
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om udlændinge- og integrationsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
2
[Indledning]
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare under et.
[Spørgsmål R]
Jeg vil gerne starte med at understrege, at når man som
udlænding kommer til Danmark for at studere, skal ho-
vedformålet naturligvis være at studere.
Desværre har vi set, at udenlandske studerende på visse
uddannelser, har misbrugt studieopholdsreglerne til at få
adgang til det danske arbejdsmarked udenom vores er-
hvervsordninger.
Derfor strammede vi i maj opholdsreglerne, således at
udenlandske studerende på de ikke-statsligt godkendte vi-
deregående uddannelser ikke længere kan meddeles ar-
bejdstilladelse, jobsøgningsophold eller opholdstilladelse
til deres medfølgende familie.
Så regeringen har allerede strammet betydeligt op på stu-
dieområdet.
Så når vi ser en markant stigning i antallet af udenlandske
studerende fra eksempelvis Bangladesh og Nepal, og der
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om udlændinge- og integrationsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
3
samtidig rejses tvivl om deres faglige og sproglige kvali-
fikationer, er det klart, at alarmklokkerne ringer.
Læg hertil, at langt over halvdelen af de studerende fra
Bangladesh og Nepal tager deres familie med til Danmark.
Det har vi ikke tidligere set i så høj en grad.
Det kan hænge sammen med, at medfølgende familiemed-
lemmer til en udenlandsk studerende, fra det øjeblik de
meddeles opholdstilladelse, kan tage arbejde uden at
skulle søge arbejdstilladelse hertil, og uden at der stilles
krav til lønniveau eller arbejdsvilkår.
Som studerende må man også arbejde. Dog mere begræn-
set, nemlig op mod 90 timer om måneden og ubegrænset
i feriemånederne, juni, juli og august. Lidt simplificeret
kan man sige, at man får to arbejdstilladelser på en studie-
tilladelse
Og langt størstedelen af de studerende fra Bangladesh og
Nepal arbejder. Det samme gør deres medfølgende ægte-
fæller.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om udlændinge- og integrationsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
4
Det lugter af, at fordi man ikke kan komme ind på en er-
hvervsordning, så indskriver man sig i stedet på den bil-
ligste universitetsuddannelse for at få adgang til det dan-
ske arbejdsmarked.
For mig at se viser uddannelses- og forskningsministeriets
undersøgelse af stigningen i antallet af studerende på vi-
deregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal også
med al tydelighed, at det betyder noget for valget af ud-
dannelsesland, at man kan tage medfølgende ægtefæller
og børn med på gunstige vilkår.
Har vi som politikere været for naive? Det ved jeg ikke.
Jeg havde måske håbet, at uddannelsesinstitutionerne
bredt set i højere grad havde været deres samfundsansvar
bevidst. Men det er klart, at det er en udvikling, som er
gået hurtigt, og som der nu skal gøres noget ved.
Derfor er jeg - sammen med uddannelses- og forsknings-
ministeren – i fuld gang med at se på de mulige tiltag, der
bl.a. kan understøtte, at studieopholdsordningen ikke bru-
ges til lavtlønnet arbejdsmigration.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om udlændinge- og integrationsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
5
Og det vil i den sammenhæng være et naturligt udgangs-
punkt at se på (nogle af) de ændringer af studieopholds-
reglerne, som vi foretog før sommerferien på de ikke-
statsligt godkendte uddannelser.
Herunder især muligheden for at tage medfølgende fami-
liemedlemmer med, når man skal studere i Danmark.
[Spørgsmål S]
Det leder mig over til spørgsmålet om, hvordan vi sikrer,
at tredjelandsstatsborgere, der er kommet til landet som
udenlandske studerende, rejser hjem igen, når de ikke læn-
gere har ret til at opholde sig i Danmark.
For der skal ikke herske nogen tvivl om, at udlændinge,
der ikke har lovligt ophold i Danmark, skal rejse hjem hur-
tigst muligt.
Det gælder selvfølgelig også for udlændinge, der oprinde-
ligt er rejst lovligt ind i landet med en gyldig opholdstilla-
delse i hånden.
En udlænding, der har fået fastsat en udrejsefrist – f.eks.
fordi den pågældende har fået sin studieopholdstilladelse
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om udlændinge- og integrationsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
6
inddraget – vil være omfattet af Hjemrejsestyrelsens sy-
stematiske udrejsekontrol. Det betyder, at styrelsen kon-
trollerer, om udlændingen fortsat opholder sig i Danmark,
hvis det efter udløbet af udrejsefristen
ikke
er registreret i
Schengeninformationssystemet (SIS), at udlændingen er
udrejst ved EU’s ydre grænse.
Hvis det som led i en udrejsekontrol viser sig, at udlæn-
dingen ikke har levet op til sin pligt til at udrejse, og der-
med opholder sig ulovligt i landet, vil Hjemrejsestyrelsen
påbegynde en udsendelsessag.
Hvis udlændingen medvirker til sin udrejse, vil Hjemrej-
sestyrelsen sammen med udlændingen gøre, hvad der skal
til for at få gennemført udrejsen. Det kan fx være at skaffe
de nødvendige rejsedokumenter.
Hvis udlændingen ikke medvirker til sin udrejse, vil
Hjemrejsestyrelsen kunne iværksætte en række tiltag for
at sikre, at udrejsen gennemføres – fx ved at pålægge op-
holdspligt og meldepligt.
Når det kommer til mulighederne for konkret at udsende
udlændinge uden lovligt ophold til Bangladesh og Nepal,
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om udlændinge- og integrationsministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra samrådet d. 16/9-25
7
har Hjemrejsestyrelsen oplyst, at der generelt er et velfun-
gerende samarbejde om udsendelse med de to lande.
Det er formentlig også medvirkende til, at vi umiddelbart
ser et meget lavt antal udenlandske studerende fra lande
som Bangladesh og Nepal, som ikke udrejser ved udløbet
af deres opholdstilladelse.
Pr. 31. juli 2025 var der således i alt for begge lande kun
ca. 5 verserende udsendelsessager til Nepal og Bangla-
desh.
Det glæder mig, at langt de fleste udrejser i overensstem-
melse med deres pligt hertil. Sådan skal det selvfølgelig
også være.