Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3075364_0001.png
Bilag 1
Oversigt over love på Udlændinge- og Integrationsministeriets område
omfattet af revisionsbestemmelser, solnedgangsklausuler m.v.
1. Området for bortfald
Lov nr. 176 af 24. februar 2015 om ændring af lov om pas til danske statsborgere
m.v., udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod rekruttering til
væbnede konflikter i udlandet m.v.)
Det fremgår af de almindelige bemærkninger blandt andet, at lovens bestemmelser
på pas- og udlændingeområdet skal undergå evaluering, og at en sådan evaluering
vil blive oversendt til Folketinget inden udgangen af 2017, jf. Folketingstidende
2014-15 (1. samling), tillæg A, L 99 som fremsat, side 7. Ved brev af 3. januar 2018
blev Folketinget orienteret om, at evalueringen på udlændingeområdet forvente-
des gennemført medio 2019 samtidig med Justitsministeriets evaluering på pasom-
rådet, jf. 2017-18, Bilag 128 (alm. del) fra Retsudvalget. Justitsministeriet over-
sendte den 21. november 2019 Rapport om erfaringer med pasinddragelse mv. til
Folketinget, hvor erfaringerne på udlændingeområdet ikke fremgik
jf. 2019-20, Bi-
lag 98 (alm. del) fra Retsudvalget.
Ved en fejl påbegyndte Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke samtidig arbej-
det med en evaluering af bestemmelserne på udlændingeområdet.
Ved besvarelsen af spørgsmål nr. 180 (alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsud-
valget af 27. januar 2024 blev Folketinget orienteret om, at Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet ville påbegynde arbejdet med evalueringen på udlændingeom-
rådet, og at evalueringen forventedes oversendt til Folketinget i indeværende fol-
ketingsår. Ved brev af 11. februar 2025 blev Folketinget orienteret om, at arbejdet
med evalueringen fortsat ikke var afsluttet, idet evalueringen kræver koordination
mellem flere myndigheder, jf. 2024-25, Bilag 58 (alm. del) fra Udlændinge- og Inte-
grationsudvalget. Det blev samtidig oplyst, at evalueringen forventedes oversendt
til Folketinget i folketingsåret 2024-2025.
3. oktober 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 15570
3300159
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
3075364_0002.png
Det har ikke været muligt for Udlændinge- og Integrationsministeriet at afslutte ar-
bejdet med evalueringen, idet der udestår bidrag fra Justitsministeriet. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet forventer at oversende evalueringen til Folketin-
get snarest efter modtagelse af bidraget fra Justitsministeriet.
2. Området for flygtninge og fordrevne
Lov nr. 1191 af 8. juni 2021 om ændring af udlændingeloven og hjemrejseloven
(Indførelse af mulighed for overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og
eventuel efterfølgende beskyttelse i tredjelande)
Det fremgår af lovens § 3, stk. 2, som senest ændret ved lov nr. 893 af 21. juni 2022
om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven, retsplejeloven og for-
skellige andre love, at udlændinge- og integrationsministeren fremsætter forslag
om revision af loven, hvis loven ikke inden udgangen af 2022 er trådt i kraft.
Revisionen bliver imidlertid ikke aktualiseret, idet revisionsbestemmelsen blev op-
hævet ved lov nr. 488 af 13. maj 2023 om ændring af forskellige ændringslove på
Udlændinge- og Integrationsministeriets område (Revision af loven om indførelse
af mulighed for overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og eventuel efter-
følgende beskyttelse i tredjelande).
Lov nr. 2055 af 16. november 2021 om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Loven udmønter den politiske aftale af 11. august 2021
Nye støttetiltag for truede
afghanske lokalansatte med dansk tilknytning
mellem den daværende regering (So-
cialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Kristendemokraterne og Alternativet.
Det fremgår af lovens § 28, som ændret ved lov nr. 1334 af 25. november 2023 om
ændring lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bi-
stået danske myndigheder m.v. (Forlængelse af Afghanistanloven), at loven ophæ-
ves den 1. december 2025 (solnedgangsklausul).
Lov nr. 324 af 16. marts 2022 om lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine
Det fremgår af lovens § 3, stk. 1 og 2, som ændret ved lov nr. 1309 af 30. november
2024 om lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), at
opholdstilladelser efter denne lov kan tidsbegrænses eller forlænges til den 17.
marts 2026.
Det følger af lovens § 3, stk. 3, 1. pkt., som også ændret ved lov nr. 1309 af 30.
november 2024, at udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte regler om
at forlænge tidsbegrænsningen efter stk. 1 og 2. Det forudsættes i den forbindelse,
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
3075364_0003.png
at forlængelsen som udgangspunktet vil være med ét år af gangen, og at den kon-
krete forlængelse i vidt omfang vil afhænge af, hvilken beslutning der træffes af EU
om opholdsgrundlaget for fordrevne fra Ukraine.
Ved bekendtgørelse nr. 1095 af 10. september 2025, der blev sat i kraft den 15.
september 2025 af udlændinge- og integrationsministeren, er bestemmelsen se-
nest blevet aktualiseret, hvorved en opholdstilladelse meddelt efter loven kan for-
længes til den 17. marts 2027.
3. Området for international arbejdskraft og medborgerskab
Lov nr. 333 af 28. marts 2023 om ændring af udlændingeloven (Styrket internati-
onal rekruttering)
Loven udmønter den del af regeringsgrundlaget
Ansvar for Danmark
fra den 14.
december 2022, hvorefter regeringen vil gøre aftalen om styrket international re-
kruttering permanent. Aftalen om styrket international rekruttering blev indgået
den 29. juni 2022 mellem den tidligere regering (Socialdemokratiet) og Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance og Kristendemokraterne.
For så vidt angår indførelsen af en supplerende beløbsordning med en beløbs-
grænse på 375.000 kr. fremgår det af lovbemærkningerne, at udlændinge- og inte-
grationsministeren vil inddrage de partier, der har stemt for lovforslaget, i en kom-
mende evaluering af ordningen, ligesom ministeren vil inddrage partierne i en drøf-
telse af ordningen, hvis antallet af beskæftigede efter ordningen og det tilsvarende
fast track-spor nærmer sig 15.000, jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg
A, L 46 som fremsat, side 7. Det fremgår endvidere, at evalueringen vil kunne tæn-
kes sammen med tidspunktet for, at antallet af beskæftigede efter ordningen og
det tilsvarende fast track-spor nærmer sig 15.000 beskæftigede.
Lov nr. 1799 af 28. december 2023 om ændring af lov om integrationsgrundud-
dannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
Loven udmønter Trepartsaftalen
Videreførelse og udvidelse af integrationsgrund-
uddannelse (igu) mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter
offentliggjort den
22. september 2023.
Det følger af trepartsaftalen, at regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige
om, at der i 2. halvår 2026 udarbejdes en evaluering blandt andet med fokus på
danskkundskaber og den branchefordelte udvikling, herunder de fagspecifikke ret-
ninger. Evalueringen drøftes med parterne senest i 2. halvår 2026, med henblik på
en eventuel justering af ordningen efter 2027. Evalueringen skal blandt andet be-
lyse, hvilken betydning dansk-sproglige kompetencer har for muligheden for at
overgå til ordinært arbejde eller kompetencegivende uddannelse efter et afsluttet
igu-forløb. Evalueringen skal desuden konkret belyse, i hvilket omfang de styrkede
dansktiltag i ordningen har den ønskede virkning, herunder i forskellige brancher
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
3075364_0004.png
og virksomheder af forskellig størrelse. Evalueringen skal desuden belyse udfordrin-
gerne med frafald samt arbejdsmarkedstilknytning efter endt forløb.
Endelig skal evalueringen inddrage relevant viden fra den tværministerielle arbejds-
gruppe, der nedsættes i forlængelse af
Trepartsaftale om langsigtede investeringer
i voksen-, efter- og videreuddannelse
af 12. september 2023, og som skal afdække
udfordringerne ved de nuværende danskundervisningstilbud på tværs af Børne- og
Undervisningsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriets ressort. Det
følger endvidere af trepartsaftalen, at regeringen og arbejdsmarkedets parter er
enige om, at der kvartalsvis udarbejdes en opgørelse over antal igu-forløb og bran-
chefordeling fordelt på måneder, som deles med parterne. Som led i den kvartals-
vise monitorering opgøres ligeledes, hvilket forsørgelsesgrundlag flygtninge og fa-
miliesammenførte har, når de kommer ind i igu-ordningen, herunder specifikt hvil-
ken ydelse, de kommer fra, såfremt de kommer fra en indkomsterstattende ydelse.
Lov nr. 1654 af 30. december 2024 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som
ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet)
Loven udmønter
Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontant-
hjælpssystemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne og Dansk
Folkeparti den 13. oktober 2023.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende 2024-25, til-
læg A, L 12 som fremsat, side 28, at arbejdspligten skal undergå evaluering, samt at
aftalepartierne får en status for implementering af arbejdspligten 18 måneder efter
fuld implementering, dvs. medio 2027.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at de konkrete rammer for evalueringen af
arbejdspligten vil blive forelagt aftalepartierne i en særskilt proces i forlængelse af
arbejdspligtens ikrafttrædelse. Status på implementering og den samlede evalue-
ring vil på datasiden tage afsæt i de monitoreringsdata, der er tilgængelige for op-
gørelsen af arbejdspligten. Der lægges også op til, at der i den samlede evaluering
vil indgå en undersøgelse af kommunernes implementering. Det kan eksempelvis
via en sagsgennemgang i en fokusrevision belyses, i hvilket omfang borgeren er i
beskæftigelse, og hvilke tilbud borgeren deltager i, herunder tilbud der ikke er givet
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationsloven. En sagsgennem-
gang kan også indgå som led i evalueringen af arbejdspligten.
Evalueringen af arbejdspligten vil skulle ske i samarbejde mellem Beskæftigelses-
ministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Side
4/4