Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3063696_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. juli 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 473 (Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 473:
Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang det danske udlændingesystem er ble-
vet udnyttet af personer, der
som det for nylig er afsløret i Storbritannien
ved
hjælp af falske dokumenter og visumsvindel formår at få ophold og rettigheder i
Danmark? Hvilke initiativer har ministeren taget for at afdække og imødegå denne
form for organiseret indvandrerkriminalitet, og har myndighederne haft kendskab
til netværk i eksempelvis Pakistan, der tilbyder sådanne ydelser målrettet mod Dan-
mark? Der henvises til artiklen »»Systemet er i stykker«
visumkonsulenter får im-
migranter ind i vestlige lande på falske papirer«, offentliggjort i Berlingske den 22.
juli 2025.
Svar:
1.
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at det er meget vigtigt for mig, at både
udlændingesystemet og det danske samfund skærmes mod udlændinge, som øn-
sker at indrejse og opholde sig her i landet ulovligt. Sådanne udlændinge skal stilles
til ansvar, og jeg tager kontrolindsatsen på udlændingeområdet meget alvorligt.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at udlændingemyndighederne generelt er op-
mærksomme på, at visse udlændinge anskaffer sig falske dokumenter og indgiver
ukorrekte og svigagtige oplysninger i forsøget på at skaffe sig adgang her til landet.
2.
Der tages flere steder i lovgivningen højde for risikoen for svindel. Der kan f.eks.
henvises til udlændingelovens § 59, som sanktionerer bl.a. en udlændings afgivelse
af bevidst urigtige oplysninger til at skaffe sig adgang til landet gennem paskontrol
eller til at skaffe sig visum, pas eller anden rejselegitimation eller opholdstilladelse.
Bestemmelsen gør det endvidere strafbart forsætligt at bistå en udlænding med
ulovligt at indrejse eller opholde sig her i landet.
4. september 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 13349
3264351
Side
1/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, i hvilket omfang det danske udlændingesystem er blevet udnyttet af personer, der – som det for nylig er afsløret i Storbritannien – ved hjælp af falske dokumenter og visumsvindel formår at få ophold og rettigheder i Danmark
3063696_0002.png
Derudover følger det af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 1, at en opholdstilladelse
altid kan inddrages, hvis opholdstilladelsen er opnået ved svig. Efter udlændingelo-
vens § 27, stk. 4, anses ophold her i landet på baggrund af en opholdstilladelse, der
er opnået ved svig, ikke for lovligt.
Det fremgår herudover bl.a. af visumbekendtgørelsens § 8, stk. 2, nr. 1, at der med-
deles afslag på en visumansøgning, hvis udlændingen fremlægger et falsk eller for-
falsket rejsedokument.
3.
I 2018 oprettedes Nationalt ID-Center (NIDC) for netop at sikre et kvalitetsmæs-
sigt og ressourcemæssigt løft af kontrolindsatsen på udlændingeområdet.
Centret yder på ekspertniveau bl.a. rådgivning og bistand til offentlige myndigheder
i forhold til spørgsmål om fastlæggelse og kontrol af udlændinges identitet, herun-
der foretagelse af ægthedsvurderinger. Derudover indsamler, bearbejder og for-
midler centret viden om trends, erfaringer og risikovurderinger inden for identitets-
misbrug og vurderer og indstiller, hvorvidt andre landes pas og øvrig rejselegitima-
tion kan accepteres som gyldige til indrejse i Danmark.
4.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet er der endvidere indhentet bidrag fra Ud-
lændingestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Udlændingestyrelsen (US) har oplyst følgende:
”US
har i årene 2020-2025 truffet følgende antal afgørelser på området fordelt
på henholdsvis asyl
1
, familiesammenføring
2
, visum
3
og øvrige
45
:
Tabel 1. Antal afslag pr. år i perioden 2020-2025 som følge af falske doku-
menter eller svigagtige/ukorrekte oplysninger.
1
Opgørelsen for asyl er foreløbig og er opgjort på baggrund af registreringer i udlændingemyndighe-
dernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 7. august 2025 med efterfølgende manuelle rettelser.
2
Opgørelsen for familiesammenføring og visum er foreløbig og er opgjort på baggrund af registrerin-
ger i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 5. august 2025 med efter-
følgende manuelle rettelser.
3
Ibid.
4
Kategorien ”øvrige”
indeholder sager, som enten omhandler ansøgning om opholdstilladelse i med-
før af udlændingelovens § 9 c, stk. 1 (ganske særlige grunde), § 9 c, stk. 2 (udsendelseshindret), og §
9 c, stk. 3, nr. 2 (uledsagede mindreårige). Det bemærkes, at ved lov nr. 1700 af 30. december 2024
ophørte § 9 c, stk. 2, og § 9 c, stk. 3, nr. 2 blev ændret til § 9 c, stk. 2, nr. 2. Da der ikke er truffet
afgørelser om inddragelse eller nægtelse af forlængelse efter lovændringen, er der henvist til de da-
gældende bestemmelser. Der kan kun trækkes statistik på antallet af afgørelser om inddragelse og
nægtelse af forlængelse med svig som begrundelse i hhv. inddragelses- og forlængelsessager.
5
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da det elektroniske
sagsbehandlingssystem er opbygget som et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke som et
egentligt statistiksystem.
Side
2/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, i hvilket omfang det danske udlændingesystem er blevet udnyttet af personer, der – som det for nylig er afsløret i Storbritannien – ved hjælp af falske dokumenter og visumsvindel formår at få ophold og rettigheder i Danmark
3063696_0003.png
Asyl
67
2020
2021
2022
2023
2024
2025
I alt
-
-
-
-
-
-
-
Familiesammenfø-
ring
0
15
2
1
4
1
23
Visum
107
263
753
1.257
1.610
1.147
5.137
Øv-
rige
8
-
-
-
-
-
-
-
I alt
107
278
755
1.258
1.614
1.148
5.160
Tabel 2. Antal afgørelser om inddragelse eller nægtelse af forlængelse (INAF)
pr. år i perioden 2020-2025 som følge af hhv. falske dokumenter og svigag-
tige/ukorrekte oplysninger.
Asyl
9
Familiesammenføring Visum
Øvrige I alt
2020
2021
2022
2023
2024
2025
I alt
18
57
20
10
9
7
121
1
1
0
0
0
1
3
2
1
34
6
6
4
53
5
1
3
0
0
0
9
25
61
57
16
15
12
186
Vurderingen i sager om asyl
For at afdække og imødegå misbrug, herunder organiseret dokumentfalsk, har
US etableret en række procedurer mhp. vurdering af dokumenternes ægthed.
I inddragelsessager samt sager vedr. nægtelse af forlængelse kan styrelsen ind-
kalde udlændingen til en uddybende samtale ved mistanke om afgivelse af
urigtige oplysninger eller fremlæggelse af falske eller forfalskede dokumenter.
US har endvidere et samarbejde med NIDC, som bl.a. kan screene indkomne
dokumenter og anbefale yderligere undersøgelser. Derudover kan US i tilfælde
6
Inkl. sager, hvori der søges om opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til perso-
ner, der er fordrevet fra Ukraine.
7
Generelt i forhold til asylsager kan der kun trækkes statistik på antallet af afgørelser om inddragelse
og nægtelse af forlængelse med svig som begrundelse i hhv. inddragelsessager og forlængelsessager.
Der kan dog ikke uden en manuel gennemgang af alle sagerne oplyses, hvorfor der blev lagt til grund,
at der er tale om svig. Ved øvrige asylsager bliver det ikke anført i Udlændingestyrelsens sagssystem,
hvorvidt der meddeles afslag på en ansøgning om opholdstilladelse grundet ansøgeren har givet ukor-
rekte oplysninger eller fremlagt falske eller forfalskede dokumenter. Det vil således kræve en manuel
gennemgang af alle sager, hvor der er meddelt afslag på opholdstilladelse for at kunne konstatere,
hvorvidt det er lagt til grund, at ansøgeren har givet ukorrekte oplysninger mv. Der henvises således
til tabel 2.
8
Ibid.
9
Inkl. sager, hvori der søges om opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til perso-
ner, der er fordrevet fra Ukraine.
Side
3/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, i hvilket omfang det danske udlændingesystem er blevet udnyttet af personer, der – som det for nylig er afsløret i Storbritannien – ved hjælp af falske dokumenter og visumsvindel formår at få ophold og rettigheder i Danmark
af, at der fx i forbindelse med en samtale opstår begrundet tvivl om et doku-
ments ægthed, anmode NIDC om en faglig vurdering.
Tillige kan der under forudsætning af ansøgerens samtykke foranstaltes en ve-
rifikation gennem Udenrigsministeriet, hvor dokumentet vurderes via en sik-
ker kilde i det relevante land. Såfremt det ikke er muligt at verificere dokumen-
tet ad denne vej, anvendes alternative metoder, eks. indhentelse af landespe-
cifikke baggrundsoplysninger om forekomsten og udbredelsen af falske doku-
menter samt tilgængeligheden af sådanne.
Vurderingen i sager om familiesammenføring
I forbindelse med behandlingen af familiesammenføringssager vurderes alle
fremlagte dokumenter i hver enkelt sag i relation til tilgængelige baggrunds-
oplysninger. Såfremt der opstår tvivl om et dokuments ægthed, vil det blive
sendt til NIDC til nærmere undersøgelse. Vurderer NIDC, at et dokument ikke
er ægte, kan det ikke lægges til grund, og der vil blive givet afslag.
US ser ikke særlige tendenser ift. falske dokumenter, og det er forholdsvis sjæl-
dent, at der i familiesammenføringssager meddeles afslag med henvisning til
falske dokumenter.
Vurderingen i sager om visum
Visummyndighederne har generelt stort fokus på at sikre, at de rigtige medde-
les visum og at få afdækket sager, hvor der afgives urigtige oplysninger eller
fremlægges falske eller forfalskede dokumenter.
Visummyndighederne oplever til tider forskellige trends ift. at opnå visum. US
kan ikke oplyse om konkrete situationer, hvor et visum er opnået på falsk
grundlag og herefter anvendt til at opnå ophold og andre rettigheder i Dan-
mark, men det kan ikke udelukkes, at dette sker. Udlændingemyndighederne
bliver til tider bekendt med, at et visum har været anvendt til at indrejse i
Schengenlandene, hvorefter visumindehaveren har søgt asyl, eller et visum
har været anvendt til indrejse i Danmark, også visum udstedt af andre Schen-
genlande, og hvor visumindehaveren arbejder ulovligt i Danmark. I disse til-
fælde vil visummet kunne konkluderes at være blevet opnået på falsk grund-
lag, men dette indebærer ikke nødvendigvis, at den pågældende vil opnå op-
hold og andre rettigheder i Danmark.
Tallene vedrørende visum omhandler afgørelser, hvor de urigtige oplysninger
spænder vidt, fra visumansøgere, der urigtigt måtte oplyse, at de ønsker at
rejse til Danmark, men har et andet land som hoveddestination, til sager, hvor
der er fremlagt eksempelvis falsk bankdokumentation, falske ansættelses-
breve, forfalskede billeder, falske eller forfalskede pas etc. Den reelle afslags-
grund spænder således vidt.
US’ initiativer mod misbrug af dokumenter og svig med oplysninger
Side
4/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, i hvilket omfang det danske udlændingesystem er blevet udnyttet af personer, der – som det for nylig er afsløret i Storbritannien – ved hjælp af falske dokumenter og visumsvindel formår at få ophold og rettigheder i Danmark
US arbejder aktivt med at modvirke svig og misbrug for at opnå fx asyl i Dan-
mark. US har bl.a. en central koordineret kontrol- og sikkerhedsindsats med
det formål at modvirke misbrug og bidrage til samfundssikkerheden. Til brug
herfor indsamler US løbende informationer om trends og tendenser, deltager
i internationale projekter, og implementerer tekniske løsninger, der alt sam-
men skal modvirke misbrug og svig.
Indsamlingen af informationer sker via nationale og internationale netværk.
US er fx medlem af NIDC’s nationale ID-netværk, hvor misbrugstrends udveks-
les mellem relevante myndigheder.
I EU-sammenhænge deltager US aktuelt i en fælles europæisk analyse i Frontex
om visum, der er opnået på svigagtigt grundlag, og som efterfølgende misbru-
ges til bl.a. at søge asyl. En del af analysens formål er at øge viden om og hand-
lemuligheder for at imødegå risici for denne type af misbrug. Samarbejdet for-
ventes at bidrage til at understøtte en målrettet tilgang til at identificere og
imødegå svig og dokumentmisbrug.
Endelig arbejdes der på tekniske løsninger, der skal modvirke svig og misbrug.
Der er fx implementeret et elektronisk Biometrisammenligningssystem, som
kan afsløre, hvis udlændingen allerede er oprettet med en anden identitet. US
er desuden ved at implementere en række Schengenretsakter, som vil styrke
særligt identitetsfastlæggelse og kontrol af lovligt ophold.”
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har oplyst følgende:
”Når
SIRI oplever tendenser med urigtige oplysninger/dokumenter eller svig
inden for specifikke nationaliteter eller opholdsordninger, vil SIRI typisk igang-
sætte en skærpet kontrolindsats. Som en del af sagsbehandlingen vurderer
SIRI blandt andet om de dokumenter og oplysninger, der er indgivet sammen
med en ansøgning om opholdstilladelse, er ægte. SIRI har forskellige redskaber
til at vurdere ægthed af oplysninger og dokumenter. SIRI kan f.eks. forsøge at
verificere oplysninger via de danske repræsentationer i ansøgers hjemland.
Mhp. at styrke samarbejdet med ambassaderne og deres kontrolmuligheder
har SIRI udsendt en attache, som dækker hele Asien. SIRI kan endvidere sende
dokumenter til ægthedsvurdering hos NIDC.
Såfremt det konstateres, at der er afgivet urigtige oplysninger eller fremlagt
falske dokumenter til en ansøgning, kan SIRI give afslag på ansøgningen om
opholdstilladelse. Dette kan føre til en indberetning i Schengen Information
System (SIS).
I perioden 2020-2025
er der givet 549 afslag som følge af ”urigtige oplysninger
eller dokumenter” og svig, jf. tabel 1.
Side
5/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, i hvilket omfang det danske udlændingesystem er blevet udnyttet af personer, der – som det for nylig er afsløret i Storbritannien – ved hjælp af falske dokumenter og visumsvindel formår at få ophold og rettigheder i Danmark
3063696_0006.png
Tabel 1. Afslag på førstegangsansøgning på baggrund af urigtige oplysninger
eller dokumenter og svig i perioden 2020-2025
10
.
Erhvervsområdet Studieområdet EU-området
I alt
2020
2021
2022
2023
2024
2025
11
I alt
52
33
25
60
66
65
301
21
32
55
83
18
14
223
2
3
1
1
3
15
25
75
68
81
144
87
94
549
Tabel 2 viser tilsvarende antal inddragelser på baggrund af svig i perioden
2020-2025.
Tabel 2. Inddragelse på baggrund af svig i perioden 2020-2025
12
.
Erhvervsområdet Studieområdet
EU-områ-
det
13
2020
23
1
0
2021
2022
2023
2024
2025
14
I alt
15
3
2
2
0
45
3
10
1
3
0
18
0
0
0
0
0
0
I alt
24
18
13
3
5
0
63
Tabel 3 indeholder en opgørelse over antal forlængelsesansøgninger, hvor der
er givet afslag pba.
”urigtige oplysninger eller dokumenter” og svig i perioden
2020-2025.
10
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesy-
stemerne er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksy-
stemer. Det bemærkes, at der er tale om antal ansøgninger og ikke personer. Det betyder, at den
samme person kan indgå flere gange over tid i forbindelse med en ny ansøgning.
11
Tallene for 2025 er opgjort den 27. juli 2025.
12
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesy-
stemerne er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksy-
stemer. Det bemærkes, at der er tale om antal inddragelser og ikke personer. Det betyder, at samme
person kan have fået inddraget flere tilladelser over tid og i den forbindelse vil indgå flere gange i
opgørelsen.
13
Inden for EU-området meddeles der ophør og ikke inddragelse, hvis betingelserne for opholds-
grundlaget ikke har været til stede. Af de tilfælde, hvor der er meddelt ophør, er det ikke muligt at se,
hvorvidt det er på baggrund af urigtige oplysninger/dokumenter, svig eller andre forhold.
14
Tallene for 2025 er opgjort den 27. juli 2025.
Side
6/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, i hvilket omfang det danske udlændingesystem er blevet udnyttet af personer, der – som det for nylig er afsløret i Storbritannien – ved hjælp af falske dokumenter og visumsvindel formår at få ophold og rettigheder i Danmark
3063696_0007.png
Tabel 3. Afslag på forlængelsesansøgning på baggrund af urigtige oplysninger
eller dokumenter og svig i perioden 2020-2025
15
.
Erhvervsområdet Studieområdet EU-området
I alt
2020
2021
2022
2023
2024
2025
16
I alt
3
3
2
5
0
6
19
0
4
1
6
0
0
11
0
0
3
1
0
0
4
3
7
6
12
0
6
34
Tendens inden for falske ansættelseskontrakter
SIRI har oplevet en stigende tendens til, at der indgives ansøgninger om op-
holds- og arbejdstilladelse på grundlag af ansættelseskontrakter, som SIRI har
mistanke om, er falske. Ansøgningerne er typisk udfyldt mangelfuldt med spar-
somme oplysninger, og ansøgningerne opfylder ikke de grundlæggende betin-
gelser for, at SIRI kan tage dem under behandling. Ansøgningerne er derfor
blevet afvist at blive behandlet grundet enten manglende gebyrbetaling eller
manglende onlineansøgning.
Indsats på studieområdet vedr. ansøgninger fra bangladeshiske statsborgere
SIRI har de seneste fem år oplevet en stigning i antallet af ansøgninger fra
bangladeshiske og nepalesiske statsborgere, der søger om opholdstilladelse
som studerende ved danske universiteter. Som led i en risikoopmærksom sags-
behandling har SIRI løbende gennemført særlige kontrolindsatser og herunder
gennemført interviews af kandidater og stikprøvekontroller. Det bemærkes, at
det er uddannelsesinstitutionerne, der vurderer, om ansøgere opfylder betin-
gelserne for optagelse. SIRIs kontrolindsats kommer således i tillæg til den ind-
sats, som universiteterne
er forpligtet til at gennemføre.”
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
15
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesy-
stemerne er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksy-
stemer. Det bemærkes, at der er tale om antal ansøgninger og ikke personer. Det betyder, at den
samme person kan indgå flere gange over tid i forbindelse med en ny ansøgning.
16
Tallene for 2025 er opgjort den 27. juli 2025.
Side
7/7