Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3059105_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
27. august 2025
2025-3407
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Udlændinge- og Integrationsudvalget har i brev af 15. juli 2025 stil-
let mig følgende spørgsmål (UUI alm. del), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udval-
get (MFU) Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 469:
Spørgeren er af en borger blevet gjort opmærksom på udbredt og
systematisk diskrimination mod danske chauffører i dele af Flext-
rafik-branchen, hvor kørselskontorer drevet af andengenerations-
indvandrere ifølge henvendelsen aktivt fravælger danske ansøgere
til fordel for personer med indvandrerbaggrund
alene med den
begrundelse, at de er ”muslimer”. Samtidig påstås
det, at mange af
chaufførerne ikke taler forståeligt dansk, og at deres kvalifikationer
og arbejdstilladelser hverken er i orden eller kontrolleres, hvilket
er i strid med gældende regler. Vil ministeren undersøge de påstå-
ede forhold?
Svar:
Det er kommunerne og regionernes ansvar at prioritere og yde til-
skud til flextrafikken og at bestille flextrafik hos de regionale trafik-
selskaber i relevant omfang. Det er dermed trafikselskabernes an-
svar at administrere flextrafikken, herunder planlægge, tilrette-
lægge og udbyde kørslerne, kontraktstyre samt stå for administra-
tionen af de mange forskellige transporttilbud. Vognmanden kan
have ansatte chauffører, som udfører kørslen.
Trafikselskaberne hyrer således via udbud private vognmænd til at
udføre kørslen. Trafikselskaberne er i den forbindelse ansvarlige
for at håndhæve deres kontrakter.
Jeg har forelagt de omtalte påstande for Nordjyllands Trafiksel-
skab, Movia, Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus. Ingen af trafikselska-
berne oplyser at have kendskab til påstande om, at kørselskontorer
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 469: MFU spm. om ministeren vil undersøge de påståede forhold om systematisk diskrimination mod danske chauffører i dele af Flextrafik-branchen
3059105_0002.png
Side 2/3
udøver aktiv forskelsbehandling, eller at chauffører ikke har de
rette kvalifikationer og arbejdstilladelser.
Trafikselskaberne har endvidere oplyst, at de nødvendige tilladel-
ser og dokumenterede kvalifikationer er indarbejdet i kontrakterne
mellem trafikselskaberne og leverandører af flextrafik.
Det er ved ansættelser leverandørernes ansvar, at overholde gæl-
dende lovgivning. Den enkelte leverandør er derfor ansvarlig for, at
der kun anvendes medarbejdere med gyldig arbejds- og opholdstil-
ladelse.
Jeg har også forelagt påstandene for Færdselsstyrelsen, der har op-
lyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Kørselskontorer
er i lighed med andre erhvervsdrivende underlagt
gældende regler om forbud mod forskelsbehandling ved ansæt-
telse. Disse regler hører imidlertid under Beskæftigelsesministeri-
ets ressortområde, hvorved dette ministerium er rette myndighed
for en vurdering af spørgsmålet.
Færdselsstyrelsen er opmærksom på problematikken vedrørende
chaufførers danskkundskaber og kan oplyse, at det er et grundlæg-
gende krav for optagelse på et godkendt kvalifikationskursus, at
ansøger har dokumentation for danskkundskaber, der mindst sva-
rer til niveauet for Prøve i Dansk 2.
Som udgangspunkt foretager skolerne, på grundlag af Færdselssty-
relsens skriftlige vejledning, en vurdering af, om ansøger lever op
til kravene. Hvis ansøger søger optagelse på grundlag af dokumen-
tation for en prøve, der ikke fremgår af vejledningens liste over til-
strækkelige kurser, vurderer styrelsen, om dokumentationen er til-
strækkelig.
Opfyldelse af sprogkravet skal som udgangspunkt dokumenteres
med bevis for, at ansøger har bestået Prøve i Dansk 2 eller Folke-
skolens afgangsprøve i dansk. Anden dokumentation kan godken-
des, hvis den viser, at ansøger kan dansk på et niveau, der svarer til
eller overstiger niveauet, der kræves for at bestå Prøve i Dansk 2.
Færdselsstyrelsen kan i ganske særlige tilfælde give dispensation
fra kravet om dokumentation for sprogkundskaber, hvis ansøger
under en samtale med en ansat i Færdselsstyrelsen viser, at denne
kan kommunikere enkelt og tydeligt på dansk i almindelige hver-
dagssituationer. Under samtalen skal ansøger også løse enkelte
skriftlige opgaver på dansk.”
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 469: MFU spm. om ministeren vil undersøge de påståede forhold om systematisk diskrimination mod danske chauffører i dele af Flextrafik-branchen
3059105_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen