Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
15. oktober 2025
Svar på Udlændinge- og Integrationsudvalgets spørgsmål nr. 445
(Alm. del) af 27. juni 2025 stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af analysen ”Økonomisk Analyse: Indvandreres netto-
bidrag til de offentlige finanser i 2019, Revideret udgave”, Finansministeriet, sep-
tember 2023, redegøre for, hvordan ikkevestlige indvandreres og efterkommeres
nettoudgift for de offentlige finanser i 2019 ville fordele sig på landets kommuner,
såfremt nettoudgiften blev ligeligt fordelt i forhold til kommunernes andel af ind-
vandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande, og oversende udvalget en sådan
oversigt? Der henvises til lignende oversigt vedr. udgifterne for 2017 i svar på FIU
alm. del
–
spm. 13 (folketingsåret 2020-21).”
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at Finansministeriet ikke er i besiddelse af et
datagrundlag, der kan anvendes til at foretage en retvisende kommunefordeling af
ikke-vestlige indvandrere og efterkommeres nettobidrag til de offentlige finanser.
Opgørelserne til svaret nedenfor er derfor at betragte som en hypotetisk bereg-
ning, hvor opgørelserne til svaret ikke afspejler Finansministeriets skøn for netto-
bidraget i de enkelte kommuner, men alene en opgørelse baseret på i de spørgs-
målet anførte forudsætninger.
Indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande var samlet set forbundet
med et negativt nettobidrag på ca. 27 mia. kr. i 2019 (2019-niveau). Nettobidrags-
opgørelsen er baseret på den offentlige sektors samlede indtægter og udgifter i et
givet år som opgjort i nationalregnskabet, hvilket fordeles på samtlige personer i
befolkningen i et givet år. Fordelingen beror som udgangspunkt på detaljerede re-
gisterdata. For indtægter og udgifter, der ikke umiddelbart kan individualiseres på
baggrund af registerdata, benyttes en række fordelingsnøgler,
jf. også Bilag 1 i Ind-
vandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2019, Revideret udgave
(Finansministeriet,
2023).
I beregningen af nettobidraget er der i forbindelse med individualiseringen af det
offentlige forbrug taget udgangspunkt i landsgennemsnitlige omkostninger på
baggrund af de samlede offentlige udgifter til sundhed, undervisning, daginstitu-
tion, hjemmehjælp og plejehjem mv. Det betyder bl.a., at de beregnede nettobi-
drag ikke afspejler den kommunale variation i servicestandarderne på de
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K