Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3081181_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
15. oktober 2025
Svar på Udlændinge- og Integrationsudvalgets spørgsmål nr. 445
(Alm. del) af 27. juni 2025 stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af analysen ”Økonomisk Analyse: Indvandreres netto-
bidrag til de offentlige finanser i 2019, Revideret udgave”, Finansministeriet, sep-
tember 2023, redegøre for, hvordan ikkevestlige indvandreres og efterkommeres
nettoudgift for de offentlige finanser i 2019 ville fordele sig på landets kommuner,
såfremt nettoudgiften blev ligeligt fordelt i forhold til kommunernes andel af ind-
vandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande, og oversende udvalget en sådan
oversigt? Der henvises til lignende oversigt vedr. udgifterne for 2017 i svar på FIU
alm. del
spm. 13 (folketingsåret 2020-21).”
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at Finansministeriet ikke er i besiddelse af et
datagrundlag, der kan anvendes til at foretage en retvisende kommunefordeling af
ikke-vestlige indvandrere og efterkommeres nettobidrag til de offentlige finanser.
Opgørelserne til svaret nedenfor er derfor at betragte som en hypotetisk bereg-
ning, hvor opgørelserne til svaret ikke afspejler Finansministeriets skøn for netto-
bidraget i de enkelte kommuner, men alene en opgørelse baseret på i de spørgs-
målet anførte forudsætninger.
Indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande var samlet set forbundet
med et negativt nettobidrag på ca. 27 mia. kr. i 2019 (2019-niveau). Nettobidrags-
opgørelsen er baseret på den offentlige sektors samlede indtægter og udgifter i et
givet år som opgjort i nationalregnskabet, hvilket fordeles på samtlige personer i
befolkningen i et givet år. Fordelingen beror som udgangspunkt på detaljerede re-
gisterdata. For indtægter og udgifter, der ikke umiddelbart kan individualiseres på
baggrund af registerdata, benyttes en række fordelingsnøgler,
jf. også Bilag 1 i Ind-
vandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2019, Revideret udgave
(Finansministeriet,
2023).
I beregningen af nettobidraget er der i forbindelse med individualiseringen af det
offentlige forbrug taget udgangspunkt i landsgennemsnitlige omkostninger på
baggrund af de samlede offentlige udgifter til sundhed, undervisning, daginstitu-
tion, hjemmehjælp og plejehjem mv. Det betyder bl.a., at de beregnede nettobi-
drag ikke afspejler den kommunale variation i servicestandarderne på de
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om ministerens redegørelse om fordeling af ikkevestlige indvandreres nettoudgift på kommuner i 2019
3081181_0002.png
Side 2 af 3
velfærdsområder, der er forankret i kommunerne, herunder fx folkeskole, børne-
pasning og ældrepleje. Med den nuværende opgørelsesmetode er det derfor som
nævnt ikke muligt at belyse de kommunale forskelle i nettobidraget for forskellige
befolkningsgrupper.
Et regneeksempel, hvor det samlede nettobidrag fra ikke-vestlige indvandrere og
efterkommere fordeles i forhold til kommunernes andel af det samlede antal ind-
vandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande, giver dermed
ikke
et retvisende
billede af det faktiske kommunefordelte nettobidrag fra denne gruppe. Hertil
kommer forskelle i bl.a. tilknytning til arbejdsmarkedet og aldersfordeling mv. i
forhold til nettobidrag for den enkelte. Opgørelsen, hvor det samlede nettobidrag
til ikke-vestlige indvandrere i 2019 på ca. -27 mia. kr. fordeles efter andelen af ind-
vandrere og efterkommere i de enkelte kommuner, fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1
Nettobidrag i 2019 for ikke-vestlige indvandrere og efterkommere fordelt efter andel i kommunerne
Andel ikke-vestlige
indvandrere og
efterkommere
Pct.
København
Aarhus
Odense
Aalborg
Høje-Taastrup
Gladsaxe
Frederiksberg
Brøndby
Vejle
Hvidovre
Esbjerg
Kolding
Ishøj
Slagelse
Horsens
Albertslund
Rødovre
Gentofte
Ballerup
Herning
Roskilde
Randers
Sønderborg
Greve
Helsingør
Næstved
18,80
8,06
4,79
2,97
2,30
2,13
2,12
1,92
1,86
1,64
1,56
1,53
1,52
1,43
1,42
1,36
1,30
1,28
1,26
1,22
1,20
1,15
1,15
1,12
1,11
1,05
Andel ikke-vestlige
indvandrere og
Nettobidrag
efterkommere
Mio. kr.
Pct.
(2019-niveau)
0,87
0,85
0,84
0,84
0,83
0,81
0,74
0,72
0,70
0,68
0,65
0,64
0,64
0,64
0,62
0,60
0,56
0,55
0,55
0,51
0,50
0,49
0,46
0,45
0,45
0,41
-235
-230
-227
-226
-224
-219
-201
-193
-188
-182
-176
-173
-172
-172
-168
-162
-150
-149
-148
-137
-136
-132
-125
-121
-121
-110
Kommune
Nettobidrag
Mio. kr.
(2019-niveau)
Kommune
-5.076 Herlev
-2.176 Fredericia
-1.293 Furesø
-801 Rudersdal
-622 Hillerød
-575 Tårnby
-572 Glostrup
-518 Vallensbæk
-501 Aabenraa
-443 Holstebro
-422 Haderslev
-414 Ringsted
-412 Hjørring
-386 Guldborgsund
-382 Svendborg
-367 Ikast-Brande
-351 Skanderborg
-346 Egedal
-339 Ringkøbing-Skjern
-330 Kalundborg
-323 Frederikshavn
-311 Frederikssund
-311 Lolland
-303 Varde
-301 Vejen
-282 Skive
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om ministerens redegørelse om fordeling af ikkevestlige indvandreres nettoudgift på kommuner i 2019
3081181_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2 (fortsat)
Nettobidrag i 2019 for ikke-vestlige indvandrere og efterkommere fordelt efter andel i kommunerne
Andel ikke-vestlige
indvandrere og
efterkommere
Pct.
Lyngby-Taarbæk
Viborg
Køge
Holbæk
Fredensborg
Silkeborg
Thisted
Billund
Tønder
Hedensted
Gribskov
Middelfart
Syddjurs
Brønderslev
Vesthimmer-
lands
Hørsholm
Norddjurs
Faxe
Allerød
Bornholm
Assens
Jammerbugt
Solrød
1,04
1,02
1,02
0,96
0,95
0,93
0,36
0,35
0,35
0,35
0,35
0,34
0,33
0,32
0,32
0,31
0,30
0,30
0,30
0,28
0,26
0,26
0,26
Andel ikke-vestlige
indvandrere og
efterkommere
Pct.
0,40
0,39
0,38
0,38
0,38
0,37
0,25
0,25
0,23
0,23
0,23
0,23
0,21
0,21
0,17
0,16
0,14
0,12
0,09
0,03
0,02
0,02
0,00
Kommune
Nettobidrag
Mio. kr.
(2019-niveau)
Kommune
Nettobidrag
Mio. kr.
(2019-niveau)
-109
-104
-104
-102
-101
-100
-67
-67
-63
-62
-62
-61
-56
-56
-47
-42
-38
-32
-23
-9
-6
-5
-1
-281 Halsnæs
-276 Faaborg-Midtfyn
-276 Nyborg
-261 Favrskov
-257 Mariagerfjord
-251 Vordingborg
-98 Sorø
-95 Odsherred
-94 Nordfyns
-94 Struer
-93 Lejre
-92 Kerteminde
-89 Odder
-87 Rebild
-87 Stevns
-83 Morsø
-82 Lemvig
-82 Dragør
-82 Langeland
-76 Ærø
-71 Fanø
-71 Samsø
-70 Læsø
Anm.: I beregningerne er det samlede nettobidrag på ca. -27 mia. kr. i 2019 (2019-niveau) for ikke-vestlige
indvandrere beregningsteknisk fordelt efter andelen af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
bosiddende i de enkelte kommuner ultimo 2019. Christiansø er udeladt i beregningerne. Afrundet til
nærmest mio. kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af
Økonomisk Analyse: Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2019
revideret version (september 2023), Finansministeriet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister