Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3057088_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. juni 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 441 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 441:
Vil ministeren redegøre for, hvilke integrationsindsatser der er lovpligtige for kom-
munerne, samt oplyse hvilke udgifter kommunerne har til disse indsatser i 2025 og
de efterfølgende år? Vil ministeren desuden oplyse, hvor stor en procentandel af
de lovpligtige integrationsindsatser, som det vurderes ikke bliver gennemført af de
udlændinge, som er omfattet af indsatserne?
Svar:
1.
Det skal indledningsvist bemærkes, at det i svaret lægges til grund, at der med
spørgsmålet menes lovpligtige integrationsindsatser i medfør af integrationsloven.
Efter integrationsloven har kommunerne det overordnede ansvar for integrationen
af nyankomne udlændinge i Danmark. På den baggrund skal kommunerne boligpla-
cere nyankomne flygtninge og tilbyde nyankomne flygtninge og familiesammen-
førte udlændinge et introduktionsprogram, som for ydelsesmodtagere består af en
arbejdspligt, jf. dog nedenfor om udlændinge, der er fordrevet fra Ukraine. Arbejds-
pligten medfører, at udlændingen som udgangspunkt skal deltage i 37 timers ind-
sats om ugen bestående af danskuddannelse og beskæftigelsesrettede tilbud i form
af bl.a. virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og nytteindsats.
Udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til per-
soner, der er fordrevet fra Ukraine (særloven), er dog ikke omfattet af arbejdsplig-
ten, men af de tidligere gældende regler i integrationsloven, hvorefter kommu-
nerne skal tilbyde nyankomne et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et
introduktionsprogram, som består af danskuddannelse og beskæftigelsesrettede
tilbud i form af bl.a. virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud samt vejledning
og opkvalificering.
20. august 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 10843
3231553
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om hvilke integrationsindsatser der er lovpligtige for kommunerne, samt oplyse hvilke udgifter kommunerne har til disse indsatser i 2025 og de efterfølgende år
3057088_0002.png
Kommunerne kan som udgangspunkt sanktionere udlændinge, som uden rimelig
grund udebliver fra eller afviser et tilbud som led i indsatsen i programmet, herun-
der i arbejdspligten.
Flygtninge og familiesammenførte, som ikke er i beskæftigelse og ikke er beretti-
gede til ydelse, skal som led i deres program have tilbud om danskuddannelse. De
har desuden som udgangspunkt ret til at deltage i beskæftigelsesrettede tilbud, hvis
tilbuddet kan antages at ville forbedre den pågældendes beskæftigelsesmulighe-
der. Flygtninge og familiesammenførte, som er i beskæftigelse og ikke modtager
ydelse, skal alene have tilbud om danskuddannelse.
Programmets indhold skal fastlægges i en kontrakt, som beskriver udlændingens
beskæftigelses- eller uddannelsesmål. Kontrakten indgås mellem kommunen og
udlændingen, og kommunen skal løbende følge op på kontrakten, indtil udlændin-
gen har opfyldt de mål, der er fastsat heri.
Formålet med integrationsindsatsen er at sikre, at nyankomne udlændinge hurtigst
muligt bliver selvforsørgende, så de aktivt kan deltage i og bidrage til det danske
samfund på lige fod med øvrige borgere.
Visse indvandrere, f.eks. udenlandske arbejdstagere og deres medfølgende ægte-
fæller, internationale studerende og au pairs, modtager en mindre intensiv integra-
tionsindsats i kommunerne i form af et introduktionsforløb. Introduktionsforløbet
består af danskuddannelse samt beskæftigelsesrettede tilbud, hvis den pågæl-
dende er berettiget til og ønsker at modtage sådanne tilbud.
2.
Udgifterne til de lovpligtige aktive tilbud under introduktionsprogram- og forløb
afholdes af de individuelle kommuner, og staten yder efterfølgende 50 pct. refusion
af de samlede udgifter. Det er ikke muligt for ministeriet at oplyse om de forven-
tede kommunale udgifter forbundet med aktive tilbud under introduktionspro-
gram- og forløb til udlændinge i 2025 og frem, men det kan oplyses, at der på fi-
nansloven for finansåret 2025 er indarbejdet bevilling til håndtering af lovpligtige
integrationsudgifter,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Bevilling ifm. introduktionsprogram- og forløb på finansloven for finansåret 2025 samt løntilskud
2025
Mio. kr. (2025-pl)
Bevilling forbundet med intro-
duktionsprogram- og forløb*
295,5
126,7**
88,6
78,4
2026
2027
2028
Kilde: Finanslov for finansåret 2025 (FL25) og Aktstykke nr. 207 (2024-2025).
Anm.: *Det bemærkes hertil, at kommunerne hjemtager disse midler ved 50 pct. refusion af de samlede
registrerede udgifter. Midlerne ovenfor består af bevilling under § 14.71.02.
Aktive tilbud og danskuddannelse
til udlændinge under introduktionsforløbet
og § 14.71.03.
Aktive tilbud og danskuddannelse til udlændinge under program.
Det bemærkes hertil, at der af aktstykke nr. 207 om tekniske korrektioner som følge af kongelig resolution
af 17. april 2024 er allokeret 14,0 mio. kr. i 2025 til håndtering af udgifter under § 14.71.30. Løntilskud
for udlændinge. Korrektionen for 2026 og frem vil blive indarbejdet på forslag til finanslov for 2026. Det
bemærkes desuden, at der for disse bevillinger er tale om lovbundne bevillinger, hvilket betyder, at de
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om hvilke integrationsindsatser der er lovpligtige for kommunerne, samt oplyse hvilke udgifter kommunerne har til disse indsatser i 2025 og de efterfølgende år
realiserede kommunale udgifter dækkes centralt, og at det endelige beløb således både kan være højere
eller lavere end den afsatte bevilling i 2025.
**Opholdsgrundlaget for fordrevne fra Ukraine under loven om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine udløber pba. sidste forlængelse efter marts 2026, hvorefter udgiftsniveauet
falder.
3.
Det er kommunernes ansvar at sikre, at de lovpligtige integrationsindsatser
iværksættes og gennemføres. Udlændinge- og Integrationsministeriet følger lø-
bende blandt andet op på, om nyankomne udlændinge, der er omfattet af integra-
tionslovens program, kommer i beskæftigelse og består en danskprøve. Det sker
gennem integrationsbarometeret (integrationsbarometer.dk).
Det fremgår af integrationsbarometeret, at 41 pct. af 21-66-årige flygtninge og fa-
miliesammenførte til flygtninge med 3 års ophold i Danmark var i lønmodtagerbe-
skæftigelse i 1. kvartal 2025. Det fremgår endvidere, at 53 pct. af voksne flygtninge
og familiesammenførte på ydelse og omfattet af integrationslovens program, be-
stod en danskprøve inden 5 år fra påbegyndelse af danskuddannelse i 2024.
Desuden fremgår det af integrationsbarometeret, at 59 pct. af 18-66-årige personer
med opholdstilladelse efter særloven om fordrevne fra Ukraine var i lønmodtager-
beskæftigelse i maj 2025. Det er ikke muligt at opgøre, hvor stor en del af de for-
drevne fra Ukraine der har bestået en danskprøve inden 5 år fra påbegyndelse af
danskuddannelse, da denne persongruppe endnu ikke har afsluttet den 5-årige ret
til danskuddannelse.
Kaare Dybvad Bek
/
Nikolaj Høst
Side
3/3