Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3057086_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. juni 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 437 (Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 437:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 341 redegøre for anven-
delsen af den såkaldte smykkelov i praksis, herunder redegøre for, hvor mange kon-
tanter og aktiver myndighederne har taget i opbevaring og beslaglagt, og i hvilket
omfang dette har dækket forsørgelsesudgifter, samt for om der er behov for at
skærpe reglerne, således at kontanter og værdier ikke må overstige 1.000 kroner
eller 5.000 kroner, og at der kommer et generelt forbud mod udvalgte dyre tøjmær-
ker som bl.a. Hugo Boss, Yves Saint Laurent og andre mærkevarer, der kan krænke
danskernes retsfølelse, når de besiddes af udlændinge uden opholdsgrundlag, som
er offentligt indkvarteret og forsørget?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen kan oplyse, at sager efter udlændingelovens § 40, stk.
9, 2. pkt., oftest oprettes på baggrund af indstilling fra politiet. Derudover
opretter Udlændingestyrelsen sager af egen drift i de tilfælde, hvor styrelsen
bliver bekendt med, at en udlænding, der er under styrelsens forsørgelse,
kan være i besiddelse af tilstrækkelige midler til at forsørge sig selv. Sidst-
nævnte kan fx gøre sig gældende, hvor en udlænding selv oplyser at være i
besiddelse af kontantbeløb eller aktiver, hvis værdi overstiger 10.000 kr. Det
vil typisk ske i forbindelse med en asylsamtale med Udlændingestyrelsen. Sa-
gerne kan også oprettes af egen drift på baggrund af orientering fra eksterne
parter, fx indkvarteringsoperatører, Kriminalforsorgen eller lignende.
Kontantbeløb eller aktiver, hvis værdi overstiger 10.000 kr., tages i bevaring
enten på baggrund af udlændingens skriftlige samtykke eller ved politiets
tvangsmæssige beslaglæggelse. Udlændingen vejledes i forbindelse med en
Side
1/3
20. august 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 10784
3231024
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om smykkelovens anvendelse, beslaglæggelser og behov for skærpede regler
3057086_0002.png
tvangsmæssig beslaglæggelse om muligheden for at få beslaglæggelsens gyl-
dighed forelagt for retten.
Udlændingestyrelsen har i perioden 1. januar 2016 til 30. juni 2025 afsluttet
194 sager om vurdering af tilstrækkelige midler. Heraf har Udlændingestyrel-
sen truffet afgørelse om at anvende midler, beslaglagt efter udlændingelo-
vens § 40, stk. 9, 2. pkt., i i alt 29 sager. Samlet udgør værdien af de 29 sager
i alt 383.651,43 kr., som er blevet anvendt til at dække udgifter til udlændin-
ges forsørgelse.
Tidsmæssigt er afgørelserne fordelt på følgende måde:
2017
2022
2023
2024
2025
I alt
Antal afgjorte sager
6
5
9
1
8
29
Der er ikke truffet afgørelse om at anvende midler, beslaglagt efter udlæn-
dingelovens § 40, stk. 9, 2. pkt., i årene 2016 og 2018-2021. Der er flere årsa-
ger til, at der er behandlet et større antal sager, som ikke har resulteret i en
afgørelse om at anvende det beslaglagte beløb til udlændingens forsørgelse.
Typisk har dette skyldes, at udlændingen, efter midlerne er beslaglagt, er
udeblevet fra sit indkvarteringssted, og det derfor ikke har været muligt at
oplyse sagen tilstrækkeligt til at træffe afgørelse, at et aktiv er blevet vurde-
ret til at have en værdi under 10.000 kr. efter det er taget i bevaring, eller at
det har vist sig, at udlændingen ikke var omfattet af den relevante person-
gruppe.
Opgørelserne for 2016-2024 er endelige, mens opgørelsen for 2025 er fore-
løbig og er opgjort på baggrund af registreringer i udlændingemyndigheder-
nes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 30. juni 2025.
Det bemærkes, at den samlede værdi anvendt til udlændinges forsørgelse på
baggrund af beslaglæggelse efter § 40, stk. 9, 2. pkt., er opgjort manuelt,
samt at der kan være tale om kontantbeløb i udenlandsk valuta, hvis kurs-
værdi kan variere fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse til tids-
punktet for omvekslingen til DKK.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikker-
hed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget som et journa-
liserings- og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt
statistiksystem.”
2.
Alle udlændinge, der har tilstrækkelige midler, skal selvfølgelig som det altover-
vejende udgangspunkt selv betale for deres ophold her i Danmark og for nødven-
dige sundhedsmæssige ydelser.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om smykkelovens anvendelse, beslaglæggelser og behov for skærpede regler
Det krænker også min retsfølelse at se en udlænding, der ikke har ret til at være i
Danmark, iført dyrt mærkevaretøj, når det danske samfund betaler for vedkom-
mendes ophold i Danmark.
Det er derfor vigtigt, at udlændingemyndighederne sikrer, at der sker beslaglæg-
gelse i alle de tilfælde, hvor det er muligt. Det, har jeg tiltro til, sker.
Aktiver og kontanter med en værdi på under 10.000 kr. og aktiver med en særlig
personlig betydning for den pågældende kan dog ikke tages i bevaring eller beslag-
lægges. For mig at se, handler det også om, at reglerne skal sikre en balance i, hvor
mange ressourcer myndighederne bruger på at tage genstande i bevaring eller fo-
retage tvangsmæssig beslaglæggelse heraf. Jeg ser derfor på nuværende tidspunkt
ikke grund til at ændre beløbsgrænsen eller indføre et forbud mod mærkevaretøj.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
3/3