Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3059035_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. juni 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 431 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 431:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del
spm. 343, hvoraf det fremgår,
at Kriminalforsorgen som indkvarteringsoperatør for Udrejsecenter Kærshoved-
gård har fastsat en husorden, der udleveres til udlændinge ved indflytning på ud-
rejsecenteret såvel som til besøgende, bekræfte, at § 14 i lov om røgfri miljøer blev
ophævet ved lov nr. 1726 af 27. december 2016 om ændring af lov om røgfri miljøer
og lov om fuldbyrdelse af straf m.v., der trådte i kraft den 1. april 2017, hvorefter
der ikke længere findes hjemmel i rygeloven til, at den indsatte i Kriminalforsorgens
institutioner selv kan bestemme, om der må ryges i den pågældendes opholdsrum?
Svar:
Til brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om et
bidrag fra Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet. Udlændingestyrelsen har op-
lyst følgende:
”Ansvars-
og opgavefordelingen i forhold til driften af Udrejsecenter
Kærshovedgård er reguleret i en samarbejdsaftale mellem Udlændinge-
styrelsen og Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvarte-
ringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, og
har således det overordnede ansvar for indkvarteringsområdet samt an-
svaret for bl.a. at specificere de ønskede ydelser, tilvejebringe økonomi
og føre tilsyn.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har det ledelsesmæssige ansvar for
den daglige drift af bl.a. Udrejsecenter Kærshovedgård. I den forbindelse
skal kriminalforsorgen bl.a. påse, at lovgivning og retningslinjer overhol-
des på udrejsecentrene.”
Side
1/2
27. august 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 10996
3257347
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm. om hjemmel til rygeregler i Kriminalforsorgens institutioner efter ændring af lov om røgfri miljøer
Justitsministeriet har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
kan oplyse, at § 14 i lov om røgfrie miljøer (rygeloven)
blev ophævet ved lov nr. 1726 af 27. december 2016. Herefter er det ikke
længere tilladt for indsatte at ryge i eget opholdsrum eller i besøgsrum
omfattet af bestemmelsen. Bestemmelsen omfattede kriminalforsor-
gens institutioner, dvs. fængsler, arresthuse og pensioner, jf. Folketings-
tidende 2006- 07, tillæg A, side 6813. Da Udrejsecenter Kærshovedgård
imidlertid ikke er et fængsel, arresthus eller en pension, var udrejsecen-
teret således ikke omfattet af den tidligere gældende § 14
Udrejsecenter Kærshovedgård er derimod omfattet af rygelovens § 11.
Det fremgår af § 11, stk. 1, at på plejehjem, døgninstitutioner, botilbud
og lignende institutioner kan den enkelte beboer beslutte, om der må
ryges eller anvendes opvarmede tobaksvarer eller elektroniske cigaretter
med eller uden nikotin i det værelse eller den bolig, der tjener som den
pågældendes private hjem. Det er Justitsministeriets vurdering, at en
ændring af de nuværende retningslinjer for rygning på Udrejsecenter
Kærshovedgård vil forudsætte en ændring af rygelovens § 11.”
Kaare Dybvad Bek
/
Andreas Dinesen
Side
2/2