Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3055497_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. juni 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 422 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 422:
Vil ministeren oplyse, hvor længe Udlændingenævnet har haft praksis for at give
opholdstilladelse med henvisning til ”ganske særlige grunde”, jf. udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, hvornår praksisændringen er indført og med hvilken begrundelse? Vil
ministeren videre oplyse, hvilken praksis der gjaldt før, om der har været enighed i
Udlændingenævnet om denne praksis, og, hvis ikke, hvad mindretallets opfattelse
i så fald har været?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet bidrag fra Udlændingenævnet, der har oplyst følgende:
”Efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, kan der
efter ansøgning gives opholdstil-
ladelse til en udlænding, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til fa-
miliens enhed og, hvis udlændingen er under 18 år, hensynet til barnets tarv,
taler derfor.
Udlændingenævnet har siden nævnets oprettelse den 1. januar 2013 haft kom-
petence til at behandle klager over Udlændingestyrelsens afgørelser om afslag
på opholdstilladelse på baggrund af ganske særlige grunde efter udlændingelo-
vens § 9 c, stk. 1. Når der ikke er er en herboende reference, og ansøgeren derfor
søger alene under henvisning til sine egne forhold, herunder tilknytningen til
Danmark, omtales dette ifølge praksis som en immigrationssag, som behandles
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1.
Udlændingenævnets praksis vedrørende immigrationssager efter udlændinge-
lovens § 9 c, stk. 1, er en videreførelse af den praksis, der er beskrevet i ”Notat
om praksis for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk.
1 (ganske særlige grunde)” af 6. juni 2008 udarbejdet af det daværende
Side
1/2
13. august 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 10105
3223861
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om hvor længe Udlændingenævnet har haft praksis for at give opholdstilladelse med henvisning til ganske særlige grunde
3055497_0002.png
Ministerium for Flygtninge, Indvandrere og Integration, som er oversendt til Fol-
ketinget som UUI (alm. del) Bilag 134, 2. samling, 2007/2008.
Udlændingenævnet inddrager ved vurderingen af en klage i sådanne sager end-
videre Danmarks internationale forpligtelser, herunder især Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention,
FN’s Børnekonvention og FN’s Handicapkon-
vention.
Udlændingenævnet udgiver hvert år en beretning, hvor bl.a. dele af nævnets
praksis bliver beskrevet. Udlændingenævnet har beskrevet nævnets praksis
vedrørende meddelelse af opholdstilladelse i immigrationssager efter udlæn-
dingelovens § 9 c, stk. 1, i beretningen for 2015 i afsnit 3.1.4, for 2016 i afsnit
3.1.4, for 2017 i afsnit 3.3.4, for 2018 i afsnit 3.4., for 2019 i afsnit 3.8, for 2020
i afsnit 3.8 og for 2021 i afsnit 3.8. Udlændingenævnets beretninger kan findes
på nævnets hjemmeside
www.udln.dk
under punktet ”Publikationer og nota-
ter”.
Udlændingenævnet behandler hver enkelt sag på baggrund af en helt konkret
og individuel vurdering af sagens samlede omstændigheder.”
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det bl.a. fremgår af af-
snit 3.4 i ”Notat om praksis for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 9 c, stk. 1 (ganske særlige grunde)” af 6. juni 2008, at ”der kan gives op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, under henvisning til længden
og karakteren af ansøgerens ophold i Danmark. Der lægges ved vurderingen vægt
på længden af ansøgerens ophold, herunder om opholdet har været på baggrund
af et egentlig opholdsgrundlag, processuelt ophold eller ulovligt ophold. Det be-
mærkes i den forbindelse, at et langvarigt ulovligt ophold ikke i sig selv kan føre til
meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1.”
Kaare Dybvad Bek
/
Karina Viskum Lisberg
Side
2/2