Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3048007_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 30. maj 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 395 (alm. del) efter ønske fra Hans Andersen (V) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 395:
Vil ministeren beskrive, hvordan Hjemrejsestyrelsen og relevante myndigheder
kontrollerer overholdelsen af opholds-, melde- og underretningspligten for bebo-
ere på udrejsecenter Kærshovedgård, og hvilke konsekvenser overtrædelse af plig-
terne har?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Hjemrejsestyrelsen, der har oplyst følgende:
”På
Udrejsecenter Kærshovedgård er der etableret et elektronisk ad-
gangs- og meldepligtssystem (AMS), hvortil beboernes biometriske ad-
gangskort benyttes. Derudover er der også personale til stede ved ind-
og udgang og ved meldepligt, der også kan foretage manuel kontrol.
Beboernes færden ved ind- og udgange af porten samt aflæggelse af
meldepligt bliver derfor registreret i myndighedernes systemer. For så
vidt angår underretningspligten modtager Hjemrejsestyrelsen også lo-
goplysninger om telefonopkald samt evt. oplysninger fra kriminalfor-
sorgen, da underretning kan gives fysisk til personalet på udrejsecen-
tret.
Data/oplysninger sendes til Hjemrejsestyrelsen til brug for styrelsens
kontrol af, om beboernes kontrolforpligtelser er overholdt.
Hjemrejsestyrelsen politianmelder udlændinge, der ikke overholder
deres kontrolforpligtelser. Det er herefter politi og anklagemyndighe-
den, der vurderer, om der er grundlag for en sigtelse.
Ud over anmeldelse for overtrædelse af kontrolforpligtelser vil Hjem-
rejsestyrelsen i forhold til de indkvarterede udlændinge, som optjener
Side
1/2
27. juni 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 8730
3209464
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om hvordan Hjemrejsestyrelsen og relevante myndigheder kontrollerer overholdelsen af opholds-, melde- og underretningspligten for beboere på udrejsecenter Kærshovedgård
kontante ydelser
dvs. domudviste udlændinge, som opfylder deres
hjemrejsekontrakt ved bl.a. at medvirke til deres hjemrejse, og udlæn-
dinge på tålt ophold
også træffe afgørelse om, at den pågældendes
modtagelse af kontante ydelser skal nedsættes som følge af den mang-
lende overholdelse af kontrolforpligtelserne.”
Konsekvenserne af overtrædelse af kontrolforpligtelserne afhænger af, hvilket kon-
trolregime den pågældende er omfattet af og antallet af overtrædelser.
Det er forudsat, at én overtrædelse svarer til én overtrædelse af meldepligten eller
underretningspligten eller én dags overtrædelse af opholdspligten. Hvis både op-
holds-, underretnings- og meldepligten overtrædes samme dag, svarer dette derfor
til tre overtrædelser.
Udlændinge omfattet af
det almindelige kontrolregime
(afviste asylansøgere m.fl.,
som ikke medvirker til udrejsen) kan straffes med bøde eller under skærpende om-
stændigheder med fængsel indtil 4 måneder.
Udlændinge omfattet af
det skærpede kontrolregime
(udlændinge udvist på grund
af kriminalitet, udlændinge på tålt ophold, fremmedkrigere, jf. udlændingelovens §
21 b, stk. 1, og udlændinge, der er administrativt udvist efter udlændingelovens §
25 om bl.a. fare for statens sikkerhed) kan straffes med fængsel indtil 2 år og under
særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 4 år.
Kaare Dybvad Bek
/
Christoffer Sylvest Buchhave
Side
2/2