Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3038977_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. juni 2025
Stats- og
Menneskeretskontoret
Josefine Fibiger
Bundesen
2025-06361
3733573
Besvarelse af spørgsmål nr. 374 (Alm. del) fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 374 (Alm. del), som
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til
justitsministeren den 15. maj 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Brigitte Klintskov Jerkel (KF).
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm., om Strasbourg-domstolens udvikling i aktivistisk retning kan være i strid med de forudsætninger, Danmark tiltrådte konventionen under i 1953
3038977_0002.png
Spørgsmål nr. 374 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg:
”Hvordan forholder ministeren sig til det synspunkt, at
Strasbourg-domstolens udvikling i aktivistisk retning kan være
i strid med de forudsætninger, Danmark tiltrådte konventionen
under i 1953?”
Svar
:
1.
Der kan henvises til betænkning nr. 1220/1991 om Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention og dansk ret, side 19-21, hvoraf følgende
om
Danmarks
ratifikation
af
Den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) fremgår:
”3.2. Den europæiske Menneskerettighedskonvention.
3.2.1. Tilblivelse.
I henhold til kongelig resolution af 31. marts 1953 ratificerede
Danmark den 13. april 1953 Den europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMK), efter at Rigsdagen ved
beslutning af 20. marts 1953 havde meddelt sit samtykke.
Danmark deponerede sit ratifikationsinstrument hos
Europarådets generalsekretær i Strasbourg den 13. april 1953.
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget til
rigsdagsbeslutningen (Rigsdagstidende, Tillæg A, I, 1952-53,
sp. 3131-3135), at Europarådets rådgivende Forsamling i
september 1949 havde vedtaget en henstilling til
Ministerkomiteen om snarest muligt at lade udarbejde et udkast
til en konvention mellem Rådets medlemmer til beskyttelse af
menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder.
Ministerkomiteen
henviste
sagen
til
en
embedsmandskonference, der afgav betænkning den 19. juni
1950 med et konventionsudkast.
Udkastet blev efter yderligere behandling forelagt Den
rådgivende Forsamling, der tilsluttede sig udkastet med nogle
ændringer.
Ministerkomiteen accepterede på sin 6. samling den 3.-4.
november 1950 i Rom 2 af Forsamlingens ændringsforslag og
nedsatte et ekspertudvalg til gennemgang af de øvrige
ændringsforslag med henblik på eventuelt senere at optage disse
i en tillægsprotokol.
Side 2/6
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm., om Strasbourg-domstolens udvikling i aktivistisk retning kan være i strid med de forudsætninger, Danmark tiltrådte konventionen under i 1953
Medlemsstaternes repræsentanter undertegnede
konventionen den 4. november 1950.
herefter
Samtidig med sin ratifikation afgav den danske regering
følgende erklæringer:
1. Danmarks anerkendelse for et tidsrum af 2 år af
Menneskerettighedskommissionens kompetence til at modtage
andragender fra enhver person, enhver ikke-guvernemental
organisation eller gruppe af enkeltpersoner, der hævder at være
blevet krænket i de ved konventionen anerkendte rettigheder, jf.
art. 25.
2. Danmarks anerkendelse for et tidsrum af 2 år af Domstolens
kompetence som bindende ipso facto og uden særlig
overenskomst, jf. art. 46.
3. Konventionens og tillægsprotokollens og i forbindelse
hermed den under pkt. 1 nævnte erklærings udstrækning til
Grønland, jf. konventionens art. 63 og tillægsprotokollens art. 4.
Konventionen er bekendtgjort ved bekendtgørelse nr. 20 af 11.
juni 1953 (Lovtidende C, 1953, side 167-209), jf. bilag 1 til
betænkningen.
Danmark har senest ved erklæringer af 22. marts 1982 og 18.
februar 1987 til Europarådets generalsekretær for et tidsrum af i
alt 10 år fra den 6. april 1982 at regne forlænget gyldigheden af
tidligere afgivne erklæringer i henhold til konventionens art. 25
og 46, samt art. 6 (2) i den nedenfor under pkt. 3.6. nævnte 4.
tillægsprotokol til konventionen. Forlængelsen er bekendtgjort
ved Udenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 17 af 17. februar
1989 (Lovtidende C, 1989, s. 43). I forbindelse med
ratifikationen af den nedenfor under pkt. 3.9. omtalte
tillægsprotokol nr. 7 afgav Danmark endvidere erklæring i
henhold til denne tillægsprotokols art. 7, stk. 2, om, at man fra
dansk side anerkender den individuelle klageadgang, og
Domstolens kompetence med hensyn til protokollens art. 1-5.
Anerkendelsen blev ikke gjort tidsbegrænset. Erklæringen
bekendtgjordes samtidig med tillægsprotokollen ved
Udenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 41 af 7. april 1989
(Lovtidende C, 1989, s. 82-89).”
Derudover fremgår følgende af betænkning nr. 1220/1991, side 25-26, om
indholdet af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention på tidspunktet
for Danmarks ratifikation:
Side 3/6
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm., om Strasbourg-domstolens udvikling i aktivistisk retning kan være i strid med de forudsætninger, Danmark tiltrådte konventionen under i 1953
”Afsnit II. der udelukkende består af art. 19, omhandler
oprettelsen af Den europæiske Menneskerettighedskommission
og Den europæiske Menneskerettighedsdomstol for at sikre
opfyldelsen af de pligter, som medlemsstaterne har påtaget sig i
medfør af konventionen.
Afsnit IV (art. 38-56)
Menneskerettighedsdomstol.
[…]
Ifølge art. 45 har Domstolen kompetence til at behandle alle
sager vedrørende fortolkning og anvendelse af EMK, som
indbringes for den af Kommissionen eller en deltagerstat.
Ifølge art. 49 afgør den selv tvistigheder om sin kompetence, og
ifølge art. 55 fastsætter den selv sin forretningsorden og sine
procedureregler. Domstolen har dog kun kompetence til at
afsige domme, der er bindende for en deltagerstat, såfremt den
pågældende stat i medfør af art. 46 har afgivet en erklæring om,
at den anerkender Domstolens kompetence som bindende ipso
facto og uden særlig overenskomst.
Danmark har senest i 1987 afgivet en sådan erklæring, der i
overensstemmelse med de tidligere afgivne danske erklæringer
er gældende for 5 år ad gangen.”
Som det fremgår af det anførte ovenfor, blev Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol (EMD) oprettet ved den daværende artikel 19 i
EMRK, og det var efter den daværende artikel 45 i EMRK forudsat, at EMD
havde kompetence til at fortolke konventionen. Som det videre fremgår, har
Danmark i 1982 og 1987 afgivet erklæringer om Danmarks anerkendelse af
EMD’s kompetence i medfør af den daværende artikel 46 i EMRK.
Danmark ratificerede desuden den 18. juli 1996 den 11. tillægsprotokol til
EMRK, som indebar en grundlæggende reform af klagesystemet. Danmark
– og de øvrige ratificerende medlemsstater – anerkendte i den forbindelse
EMD’s kompetence til at behandle individuelle klager og mellemstatslige
sager. Efter tillægsprotokollens ikrafttrædelse var der derfor ikke længere
behov for særskilt at anerkende EMD’s kompetence gennem erklæringer fra
medlemsstaterne.
Det bemærkes, at EMD i dom af 25. april 1978 i sagen Tyrer mod
Storbritannien, præmis 31, fastslog, at konventionen er et levende
instrument, der skal fortolkes i lyset af de aktuelle forhold. Danmark har
vedrører
Den
europæiske
Side 4/6
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm., om Strasbourg-domstolens udvikling i aktivistisk retning kan være i strid med de forudsætninger, Danmark tiltrådte konventionen under i 1953
som nævnt ovenfor i 1982 og 1987 – og således efter afsigelsen af den
nævnte dom fra EMD – afgivet erklæringer om Danmarks anerkendelse af
EMD’s kompetence.
2.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, vil
regeringen arbejde for at styrke det regelbaserede internationale samfund og
derfor fastholde Danmarks medlemskab af de internationale konventioner.
Som et lille land har Danmark en selvstændig national interesse i, at det
regelbaserede internationale samfund fungerer.
Det ændrer imidlertid ikke på, at der også findes uhensigtsmæssigheder ved
dele af konventionerne og fortolkningen af dem, f.eks. i forhold til
mulighederne for at udvise kriminelle udlændinge. Vi skal derfor være klar
til at udfordre og afsøge de rammer, som konventionerne sætter op.
For konventionerne er ikke hævet over debat. De er udtryk for politiske
forhandlinger og kompromisser. Det er regeringens ønske, at der er en åben
dialog om konventionerne.
Danmark skal fortsætte med at påvirke fortolkningen af konventionerne. Vi
skal bruge de politiske og juridiske værktøjer, som vi har. For
udvisningsområdet betyder det, at vi følger nøje med i, om København-
erklæringen fra 2018 har den ønskede effekt på udvisningssager ved Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Regeringen har desuden stort fokus på vigtigheden af staternes skønsmargin
ved en åben dialog med medlemsstaterne og Menneskerettighedsdomstolen
om fortolkningen af konventionen.
Regeringen forsøger endvidere at påvirke Menneskerettighedsdomstolens
fortolkning af EMRK ved at afgive indlæg i forbindelse med andre landes
sager, når disse har væsentlig betydning for Danmark og er rejst ved
Menneskerettighedsdomstolens Storkammer.
Det er også bl.a. i det lys og som opfølgning på København-erklæringen, at
regeringen pr. 1. april 2025 har igangsat en grundig juridisk udredning af
Danmarks forpligtelser og muligheder i forbindelse med EMRK og
afgørelser fra EMD. Derudover har regeringen udnævnt en ambassadør, der
skal sikre, at Danmark engagerer sig i arbejdet med konventionerne,
herunder hvordan de anvendes og fortolkes.
Side 5/6
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm., om Strasbourg-domstolens udvikling i aktivistisk retning kan være i strid med de forudsætninger, Danmark tiltrådte konventionen under i 1953
Der kan endvidere henvises til det åbne brev, som statsministeren og den
italienske premierminister har offentliggjort sammen med Belgien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Tjekkiet og Østrig. Regeringen ønsker således at
igangsætte en europæisk debat om EMD’s fortolkning af EMRK i relation
til udlændingeområdet.
Side 6/6