Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3021825_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål N og O
(alm. del) UUI
Hvornår:
13. maj 2025 kl. 13.15
DET TALTE ORD GÆLDER
15. maj 2025
Tekst:
Samrådsspørgsmål N:
”Ekstra Bladet har i en række artikler vist, at udenlandske
arbejdere, som er kommet til Danmark via fasttrackord-
ningen, systematisk er blevet afpresset for store dele af de-
res løn og tvunget til at bo under kummerlige forhold. Se
f.eks. artiklerne »Afsløring: Efterforsker svindel på Novo-
byggeri«, ekstrabladet.dk, den 5. marts 2025, og »Knok-
lede på Novo: Lænset for millioner«, ekstrabladet.dk, den
15. marts 2025. Hvordan vil ministeren sikre, at fasttrack-
ordningen ikke misbruges til at udnytte udenlandsk ar-
bejdskraft i strid med danske løn- og arbejdsvilkår?”
Sags nr.
Akt-id
2025 - 5073
3159420
Samrådsspørgsmål O:
”Flere myndigheder, herunder politiet, Skattestyrelsen og
Center mod Menneskehandel, er involveret i efterforsk-
ningen af muligt misbrug af fasttrackordningen, f.eks. på
Novo-byggeriet i Kalundborg. Har ministeren planer om
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 13/5-25, jf. samrådsspm. N-O
2
at iværksætte konkrete initiativer, f.eks. skærpet kontrol
og ændringer i lovgivningen om fasttrackordningen, så
det f.eks. bliver sværere at blive certificeret, eller så virk-
somheder eventuelt fjernes fra ordningen, når de under-
søges af myndighederne, for at forhindre lignende sager i
fremtiden?”
[Indledning]
Tak for spørgsmålene.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg tager
stærkt afstand fra arbejdsgivere, der ikke overhol-
der reglerne i forhold til udenlandske arbejdsta-
gere i Danmark.
Udenlandske arbejdstagere, der udfører arbejde i
Danmark, skal selvfølgelig arbejde under ord-
nede forhold. Det er derfor også en grundlæg-
gende betingelse for at opnå opholds- og arbejds-
tilladelse med henblik på beskæftigelse i Dan-
mark, at udlændingen er tilbudt job på sædvanlige
danske løn- og ansættelsesvilkår.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 13/5-25, jf. samrådsspm. N-O
3021825_0003.png
3
De artikler, spørgeren henviser til, omhandler
udenlandske arbejdstagere i bygge- og anlægs-
branchen, der udnyttes på en måde, som ingen
steder hører hjemme.
Det er ikke i orden, hvis udenlandske arbejdsta-
gere skal arbejde 60 timer på en uge uden at blive
kompenseret herfor.
Det er heller ikke i orden, hvis udenlandske ar-
bejdstagere
tvinges
til at tilbagebetale løn til de-
res arbejdsgiver til dækning af bolig og transport
til overpriser.
Udlændinge, der arbejder i Danmark, skal be-
handles ordentligt.
[Fast track-ordningen og kontrol af ordningen]
I medierne har der i den seneste tid været fokus på
brug af fast track-ordningen i bygge- og anlægs-
branchen.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 13/5-25, jf. samrådsspm. N-O
3021825_0004.png
4
Det er også fast track-ordningen, som spørgeren
henviser til i samrådsrådsspørgsmålene.
Jeg vil derfor gerne gøre det klart, at fast track-ord-
ningen først og fremmest adskiller sig fra de øvrige
erhvervsordninger ved, at udlændinge, der bliver
ansat i certificerede virksomheder,
har den fordel,
at de kan begynde at arbejde, allerede mens deres
sag behandles i SIRI, og altså inden der er truffet
afgørelse.
Men det betyder
ikke,
at udlændinge på fast track-
ordningen er fritaget fra kravet om opholds- og ar-
bejdstilladelse, eller at der ikke er krav om, at an-
sættelsen skal ske på sædvanlige løn- og ansættel-
sesvilkår. Her gælder fuldstændig det samme, som
på de øvrige erhvervsordninger.
Det er klart, at den fordel, der ligger i, at en virk-
somhed kan rekruttere arbejdskraft med hurtig job-
start er udtryk for en
tillid til, at
den virksomhed,
der er blevet certificeret også lever op til sit ansvar
og overholder de betingelser, der gælder for certifi-
ceringen.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 13/5-25, jf. samrådsspm. N-O
5
En af certificeringsbetingelserne er jo netop, at virk-
somheden enten skal være omfattet af en kollektiv
overenskomst eller afgive en tro og love erklæring
om, at ansættelser i virksomheden sker på sædvan-
lige vilkår. Og den betingelse skal sammen med en
række øvrige certificeringsbetingelser bidrage til at
sikre, at udenlandske arbejdstagere bliver ansat på
ordentlige vilkår.
Men en fast track-certificering er
ikke i sig selv
en
garanti mod fusk og snyd. Og der vil desværre nok
altid være arbejdsgivere, som ønsker at snyde, lige-
som der desværre også er arbejdstagere, der med
åbne øjne accepterer dårlige løn- og ansættelsesvil-
kår.
Og uanset hvor meget man ønsker det, så tror jeg
ikke, at der kan laves et fuldstændigt værn mod fusk
og snyd. Men vi gør, hvad vi kan. Allerede i dag er
det sådan, at SIRI kan meddele afslag på opholds-
og arbejdstilladelse, hvis der er en vis formodning
for, at det ansættelsestilbud, der danner grundlag for
ansøgningen om opholdstilladelse, ikke er reelt.
Men der skal være noget, der får alarmklokkerne til
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 13/5-25, jf. samrådsspm. N-O
6
at ringe. Og det kan være vanskeligt, hvis alt på pa-
piret ser rigtigt ud.
Vi har heldigvis en aktiv fagbevægelse, der bidrager
til at sikre, at dårlige sager kommer frem i lyset samt
en myndighedskontrol, som vi løbende har skruet
op for.
SIRI fører
løbende kontrol
med såvel de udlæn-
dinge, der har opholdstilladelse efter fast track-ord-
ningen, som de virksomheder, der er certificeret til
at bruge ordningen.
Ligesom udenlandske arbejdstagere på de øvrige er-
hvervsordninger kontrolleres udenlandske arbejds-
tagere på fast track-ordningen løbende. Der er ikke
mindre kontrol, bare fordi arbejdstageren er ansat i
en fast track-certificeret virksomhed.
SIRI vurderer også løbende om der på baggrund af
indkomne oplysninger, fra f.eks. politiet, skal ske
inddragelse
af certificeringen, fordi betingelserne
ikke længere er opfyldt.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 13/5-25, jf. samrådsspm. N-O
7
Hvis en fast track-certificeret virksomhed får ind-
draget sin certificering, skal SIRI samtidig træffe
afgørelse om, at virksomheden skal
udelukkes
fra
at gøre brug af fast track-ordningen i et år.
I 2024 hævede SIRI desuden antallet af stikprøver
af certificerede virksomheder fra 30 til 50 årligt.
[Skærpet kontrol med bygge-og anlægsbranchen]
Herudover har SIRI specifikt skærpet kontrolind-
satsen i forhold til bygge-og anlægsbranchen.
Den øgede kontrolindsats består bl.a. i, at SIRI
har
afholdt interviews
med bl.a. udlændinge an-
sat i udvalgte virksomheder i branchen for at af-
klare, om de oplyste løn- og ansættelsesvilkår i
ansættelseskontrakterne er overholdt, tjekke de-
res lønsedler mv.
SIRI har desuden
i sin sagsbehandling
en særlig
opmærksomhed på nye aktører og større projekter
indenfor bygge- og anlægsbranchen og udtager
løbende udenlandske arbejdstagere til interview
på stikprøvebasis.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 13/5-25, jf. samrådsspm. N-O
3021825_0008.png
8
SIRI har også særligt fokus på bygge- og anlægs-
branchen i sine
udgående kontrolbesøg,
hvor
SIRI arbejder tæt sammen med andre myndighe-
der Politiet, Arbejdstilsynet mv.
Jeg er
altid
lydhør, hvis SIRI efterspørger nye
kontrolredskaber. Men på nuværende tidspunkt
mener jeg, at styrelsen – også i kraft af styrelsens
tætte samarbejde med andre myndigheder – har
de nødvendige redskaber til at føre en effektiv
kontrol af ordningen.
[Afrunding]
Til sidst vil jeg gerne understrege, at udlændinge-
myndighederne kan føre kontrol med mange ting,
både i forbindelse med sagsbehandlingen og ved
den efterfølgende kontrol. Men det er ikke muligt
for myndighederne at opdage alt det, der foregår
bag murene, hvis ingen råber op.
Jeg vil derfor opfordre til, at arbejdstagere, der bli-
ver udnyttet af deres arbejdsgiver, underretter myn-
dighederne eller fagforeningen, så der kan tages
hånd om situationen.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 13/5-25, jf. samrådsspm. N-O
9
Jeg anerkender, at det kan være svært, hvis man er
bange for at miste sin opholdstilladelse. Men reg-
lerne giver faktisk mulighed for, at en udlænding
kan skifte job
og få en ny opholdstilladelse. En po-
litianmeldelse af ulovligt arbejde er derfor ikke ens-
betydende med, at man ikke kan blive i Danmark.
Der er kun en vej frem, og det er at komme over på
en ordentlig arbejdsplads. Og her vil jeg gerne un-
derstrege, at der jo også ligger et stort ansvar hos
arbejdsgiverorganisationerne
for at understøtte
deres medlemmer i at leve op til deres ansvar.
Tak for ordet.