Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3009224_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål M (alm. del) UUI
Hvornår:
22. april 2025
DET TALTE ORD GÆLDER
22. april 2025
Tekst:
Hvorfor tillader ministeren, at personer med dokumenterede
ekstremistiske holdninger, såsom Khalid Yasin og Abu Bilal,
frit kan missionere og prædike i Danmark til trods for tidli-
gere indrejseforbud og domme for hadprædiken? Khalid
Yasin har offentligt udtalt, at homoseksuelle bør straffes med
døden, og har spredt konspirationsteorier om terrorangre-
bene den 11. september 2001, mens Abu Bilal er dømt for at
opfordre til drab på jøder og har undervist i, at utroskab skal
straffes med piskeslag og stening. Hvordan kan ministeren
forsvare, at sådanne personer får adgang til Danmark og dan-
ske moskéer, og hvad vil ministeren konkret gøre for at for-
hindre, at radikale salafister og islamistiske prædikanter får
adgang til Danmark?
Sags nr.
Akt-id
2025 - 3451
3132281
Svar:
Først og fremmest tak til spørgeren for spørgsmålet.
Og tak til udvalget for at invitere mig her i dag.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-25, jf. samrådsspm. M
2
[Indledning]
Lad mig indledningsvist slå fast, at man i mine øjne
næppe finder en mere ussel beskæftigelse end at rende
rundt og sprede had i religionens navn.
For det er rystende, at rabiate imamer udnytter deres
autoritet til at sprede hadefulde budskaber og til at
modarbejde vores danske værdier.
Det er skadeligt for sammenhængskraften i vores sam-
fund, og den form for ekstremisme hører selvfølgelig
ikke hjemme i Danmark.
Og det tror jeg er en holdning, som jeg deler med
Dansk Folkeparti.
[De to imamer]
Spørgsmålet, som jeg skal besvare i dag, omhandler to
konkrete imamer.
Den første, Khalid Yasin, er en imam fra USA, som
tidligere har været optaget på den nationale sanktions-
liste - også kendt som hadprædikantlisten.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-25, jf. samrådsspm. M
3
Den anden, Abu Bilal, er en dansk statsborger, som i
2015 er idømt en bøde i Tyskland for - i en moské i
Berlin - at have opfordret til drab på zionistiske jøder.
[Imampakken fra 2016]
Navnlig Abu Bilal blev landskendt efter afsløringerne
i TV2-dokumentaren ”Moskeerne bag sløret” fra 2016.
Kort tid efter indgik den daværende Venstreregering
den såkaldte ”forkynderaftale” sammen med bl.a. mit
eget parti og Dansk Folkeparti. Aftalen blev udmøntet
i den såkaldte imampakke, der blandt andet indeholdt
en række lovændringer.
Et af elementerne, som blev indført i medfør af pakken,
var den nationale sanktionsliste mod religiøse forkyn-
dere, eller ”hadprædikantlisten”. Den giver navngivne
udlændinge indrejseforbud under henvisning til, at de
må anses for en trussel mod den offentlige orden i Dan-
mark. Det blev samtidig gjort strafbart at billige terror
og drab mv. som led i religiøs oplæring, som så rammer
de hadprædikanter, der opholder sig i landet.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-25, jf. samrådsspm. M
4
Imampakken indeholder altså vigtige redskaber til at
forhindre, at udenlandske hadprædikanter rejser ind i
landet samtidig med at den sikrer, at prædikanter her i
Danmark kan straffes for forrykte udtalelser.
[Ingen politisk indblanding ift. hadprædikantlisten]
I spørgsmålet læser jeg en vis bebrejdelse. At jeg som
minister ligefrem tillader, at der er rabiate forkyndere i
vores land.
Nu er det jo ikke mig, som minister, som af egen over-
bevisning eller mavefornemmelse kan sætte folk på
sanktionslisten, eller for den sags skyld pille dem af
igen.
Det er Udlændingestyrelsen, der administrerer sankti-
onslisten, og det er dermed styrelsen, der efter en kon-
kret vurdering træffer afgørelse om optagelse på listen.
Optagelsen på listen sker for en 2-årig periode, og Ud-
lændingestyrelsen skal derfor efter de 2 år vurdere, om
der stadig er grundlag for at nægte den pågældende ad-
gang til Danmark.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-25, jf. samrådsspm. M
5
Udlændingestyrelsen skal derudover af egen drift gen-
optage en sag, hvis styrelsen måtte blive opmærksom
på, at faktiske eller retlige forhold af betydning for sa-
gen har ændret sig væsentligt, ligesom styrelsen skal
genoptage sagen, hvis den pågældende udlænding an-
moder om det.
Det vil med andre ord sige, at Udlændingestyrelsen lø-
bende – og mindst hvert andet år – revurderer, om be-
tingelserne for udlændingens optagelse på sanktionsli-
sten fortsat er opfyldt.
Hvis betingelserne for at optage en udlænding på listen
fortsat er opfyldt, bliver den pågældende altså optaget
på ny. Omvendt tages den pågældende af listen, hvis
betingelserne for optagelse ikke længere er tilstede.
Det er sådan ordningen er skruet sammen. Og eftersom
Dansk Folkeparti selv har stemt for loven, hvori ord-
ningen tydeligt er beskrevet, kan dette næppe komme
som en overraskelse.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-25, jf. samrådsspm. M
6
Når det er sagt, så er det også vigtigt for mig at under-
strege, at jeg har fuld tiltro til Udlændingestyrelsen i
disse sager.
Og jeg ser ingen grund til at betvivle Udlændingesty-
relsens vurdering af, hvem der opfylder betingelserne
for at være på listen.
[Kriminalisering af ytringer efter straffeloven]
Som sagt indgik det også i imampakken at kriminali-
sere billigelse af en række strafbare handlinger som led
i religiøs oplæring. Dette blev udmøntet ved at indføre
§ 136, stk. 3, i straffeloven.
Igen, noget som Dansk Folkeparti har stemt for.
Og jeg tænker ikke, at der er behov for en længere re-
degørelse for, at det er politiet og anklagemyndighe-
den, som håndhæver straffelovens regler.
Og at det i sidste ende er domstolene, der træffer afgø-
relse om skyldsspørgsmålet.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-25, jf. samrådsspm. M
7
Jeg kan derfor finde det en anelse forfladigende for de-
batten, når det fremlægges, som om det er mig som mi-
nister, der holder hånden over disse hadprædikanter.
[Afslutning]
Men når alt kommer til alt, så står spørgeren og jeg i
bund og grund på samme side – vi skal sørge for at
fastholde presset mod hadprædikanter og mørke isla-
mistiske kræfter, som ønsker vores samfund det ondt.
Derfor er jeg også glad for, at den nationale sanktions-
listelisten fungerer. Der er i dag 18 hadprædikanter op-
ført på listen.
Men jeg tager meget gerne en debat om, hvordan vi får
bugt med hadprædikanter i vores samfund. Og jeg hil-
ser alle gode forslag velkommen.
Jeg håber dog også, at Dansk Folkeparti vil gå til de-
batten med vished om, at man selv har stemt for mange
af de ordninger, som vi sidder og taler om i dag. Så kan
vi forhåbentligt tage en snak, der ikke er helt så pole-
misk, som samrådsspørgsmålet ellers lægger op til.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-25, jf. samrådsspm. M
8
Tak for ordet.