Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3018143_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. marts 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 277 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 277:
Vil ministeren kommentere Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols afvis-
ning af at genoptage sagen Sharafane mod Danmark og dermed domstolens stad-
fæstelse af, at europæiske lande ikke længere har ret til at udvise selv de mest hård-
kogte forbrydere fra tredjelande for bestandig?
Svar:
1.
Jeg er ærgerlig over, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol ikke har
godkendt regeringens anmodning om indbringelse af sagen
Sharafane mod Dan-
mark
for Storkammeret. Samtidig glæder jeg mig over, at udvisningen i to øvrige
sager, der er forsøgt indbragt for Storkammeret af de respektive klagere, hhv.
Al-
Habeeb
mod Danmark
og
Savuran mod Danmark,
nu endelig står ved magt.
Når regeringen ser uhensigtsmæssigheder ved fortolkningen af Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, vil regeringen afsøge og udfordre rammerne af
den. Det har regeringen også forsøgt ved at anmode om at få dommen i sagen
Sha-
rafane mod Danmark
indbragt for Menneskerettighedsdomstolens Storkammer.
2.
For at undgå, at danske domstole afholder sig fra at udvise kriminelle udlændinge
på grund af dommen i sagen
Sharafane mod Danmark,
blev der allerede før afslaget
på anmodningen om Storkammerbehandling indsat en ny bestemmelse i visumbe-
kendtgørelsen. Ændringen trådte i kraft den 1. januar 2025.
Efter bestemmelsen kan der meddeles visum til en udlænding, der er født og op-
vokset her i landet eller kommet hertil som ganske ung, og som er omfattet af vi-
sumhovedgruppe 5 i bilag 2, hvis udlændingens tidsbegrænsede indrejseforbud, jf.
udlændingelovens § 32, stk. 5, nr. 1, er udløbet, og udlændingens ret til privatliv i
medfør af Danmarks internationale forpligtelser vil blive krænket, hvis der ikke ud-
stedes visum.
Side
1/2
9. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 5204
3161323
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 277: MFU spm. om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols afvisning af at genoptage sagen Sharafane mod Danmark
3018143_0002.png
I forlængelse heraf kan jeg nævne, at ændringen af visumbekendtgørelsen allerede
er blevet anvendt i retspraksis. Vestre Landsret og Højesteret stadfæstede hen-
holdsvis den 14. januar 2025 og den 18. marts 2025 to domme om udvisning med
et tidsbegrænset indrejseforbud med henvisning til bl.a. den nye bestemmelse i vi-
sumbekendtgørelsen.
3.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols fuldbyrdelsesafdeling varetager
opfølgningen på domme, hvor Menneskerettighedsdomstolen har statueret kræn-
kelse. Regeringen har som udgangspunkt seks måneder, fra dommen bliver endelig,
til at udarbejde en handlingsplan til Europarådets Ministerkomité som opfølgning
på dommen.
Den 17. marts 2025 traf Menneskerettighedsdomstolens Storkammerpanel afgø-
relse om, at sagen
Sharafane mod Danmark
ikke bør indbringes til behandling for
Storkammeret, hvormed dommen af 12. november 2024 blev endelig.
Regeringen skal således senest den 17. september 2025 udarbejde en handleplan
som opfølgning. Det kan oplyses, at dommen ikke giver anledning til at ændre ud-
lændingelovens bestemmelser om udvisning.
4.
Siden 2022 har Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol kommunikeret i alt
25 sager om udvisning af kriminelle udlændinge til Danmark. Domstolen har afgjort
21 af disse sager, og kun dømt Danmark i fem af dem. De øvrige sager har Domsto-
len afvist, afsluttet grundet klagerens forhold eller afsagt dom om, at de nationale
domstoles udvisning ikke har været i strid med Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention.
5.
Som et lille land har Danmark en selvstændig national interesse i, at det regelba-
serede internationale samfund fungerer. Det ændrer ikke på, at der også findes
uhensigtsmæssigheder ved dele af konventionerne, f.eks. i forhold til mulighederne
for at udvise kriminelle udlændinge. Vi skal derfor være klar til at udfordre og afsøge
de rammer, som konventionerne sætter op.
Det er også baggrunden for, at regeringen i overensstemmelse med regerings-
grundlaget har udnævnt en konventionsambassadør samt igangsat en grundig juri-
disk udredning af Danmarks forpligtelser og muligheder i forbindelse med Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonvention og afgørelser fra Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
2/2