Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3014544_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. marts 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 273 (alm. del) efter ønske fra Kim Edberg Andersen (DD) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 273:
Vil ministeren redegøre for, hvilken straf der gælder for udlændinge, der er blevet
udvist af Danmark ved dom, er formelt udrejst, men efterfølgende vender tilbage
til Danmark på trods af udvisningsdommen? Vil ministeren desuden redegøre for,
hvilken straf der gælder for udlændinge, der er blevet udvist ved dom, men ikke er
udrejst
og kun formodes at være udrejst, fordi de ikke har overholdt deres kon-
trolforpligtelser på Kærshovedgård
og som efterfølgende dukker op igen i Dan-
mark på trods af en udvisningsdom?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der
spørges til konsekvenserne af en udvisning ved dom i en situation, hvor 1) en ud-
lænding, der er udrejst med bistand fra myndighederne, på ny indrejser i Danmark,
og hvor 2) en udlænding, der er pålagt kontrolforpligtelser i form af melde-, op-
holds- og evt. underretningspligt, som er forsvundet fra Udrejsecenter Kærshoved-
gård og er skønnet udrejst, antræffes i Danmark.
Det bemærkes indledningsvist, at et indrejseforbud for en udvisningsdømt udlæn-
ding vil blive aktiveret, uanset om udlændingen udsendes af Hjemrejsestyrelsen,
om udrejsen sker frivilligt, eller om udlændingen af udlændingemyndighederne er
skønnet at være udrejst af landet.
2.
Udvises en udlænding ved dom i medfør af bl.a. udlændingelovens §§ 22-24 for
et kriminelt forhold, meddeles den pågældende et indrejseforbud til Danmark med
virkning fra udrejsen eller udsendelsen af Danmark. Indrejseforbuddets varighed
fastsættes som udgangspunkt i medfør af udlændingelovens § 32, stk. 4, og afhæn-
ger bl.a. af længden af den idømte fængselsstraf.
Udlændingemyndighederne indberetter en udlænding, der ikke er statsborger i et
Schengenland eller et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union, som uønsket til
Side
1/3
5. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 5289
3162550
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om, hvilken straf der gælder for udlændinge, der er blevet udvist af Danmark ved dom, er formelt udrejst, men efterfølgende vender tilbage til Danmark på trods af udvisningsdommen
Schengeninformationssystemet (SIS), hvis udlændingen er udvist af landet i medfør
af §§ 22-24 for en lovovertrædelse med en strafferamme på mindst et år og er
meddelt et indrejseforbud for mindst 6 år, jf. udlændingelovens § 58 g, stk. 1, nr. 1.
Indberetningen får virkning i SIS, så snart den domsudviste tredjelandsstatsborger
har forladt medlemsstaternes område, eller der er tydelige tegn på, at tredjelands-
statsborgeren har forladt medlemsstaternes område, jf. SIS-grænseforvaltningsfor-
ordningens artikel 24, stk. 3.
Indberetningen som uønsket i SIS sker med henblik på at forhindre, at tredjelands-
statsborgeren genindrejser eller tager ophold på medlemsstaternes område, her-
under Danmark.
3.
Domsudviste udlændinge, der ikke umiddelbart kan udsendes, pålægges i ud-
gangspunktet kontrolforpligtelser i form af melde-, opholds- og underretningspligt
for at sikre deres tilstedeværelse og for at motivere dem til at udrejse.
Hvis en udlænding er udeblevet fra sit indkvarteringssted, mens Hjemrejsestyrelsen
behandler udsendelsessagen, anmoder Hjemrejsestyrelsen politiet om at efterlyse
den pågældende i Kriminalregisteret ved at nedsætte et såkaldt spærrekort på den
pågældende udlænding.
Hjemrejsestyrelsen foretager i dag senest efter 3 år og i visse tilfælde tidligere på
eget initiativ en revurdering af det nedsatte spærrekort i form af en række kontrol-
undersøgelser med henblik på at vurdere, om der er indikationer på, at udlændin-
gen opholder sig her i landet. Hvis udlændingen på den baggrund skønnes udrejst
af Danmark, anmoder Hjemrejsestyrelsen som udgangspunkt politiet om at op-
hæve spærrekortet. Herefter registreres udlændingen som udrejst af Danmark, og
indrejseforbuddet aktiveres i Kriminalregisteret, såfremt betingelserne herfor er
oplyst.
Hvis spærrekort relaterer sig til udlændinge på tålt ophold eller til visse udvisnings-
dømte udlændinge, forlænges spærrekortet, medmindre der foreligger konkrete
oplysninger om, at udlændingen er udrejst. Disse udlændinge vil således ikke blive
registreret som udrejst, uden at Hjemrejsestyrelsen har konkrete oplysninger om
deres udrejse.
4.
Udlændingelovens § 28 fastlægger reglerne for, hvornår en udlænding kan afvi-
ses ved indrejsen til Danmark fra et land, der ikke er tilsluttet Schengenkonventio-
nen.
Ved indrejse fra et land, der ikke er tilsluttet Schengenkonventionen, kan en udlæn-
ding, der ikke har opholdstilladelse eller har fået udstedt registreringsbevis eller
opholdskort her i landet, og en nordisk statsborger, som ikke har fast bopæl her i
landet, afvises ved indrejsen til Danmark, hvis visse betingelser er opfyldt, jf. ud-
lændingelovens § 28, stk. 1, nr. 1-7. Der vil bl.a. kunne ske afvisning, hvis udlændin-
gen har indrejseforbud og ikke har fået udstedt et visum.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om, hvilken straf der gælder for udlændinge, der er blevet udvist af Danmark ved dom, er formelt udrejst, men efterfølgende vender tilbage til Danmark på trods af udvisningsdommen
5.
Det følger af udlændingelovens § 59 b, stk. 1, bl.a., at en udlænding, der indrejser
i strid med et indrejseforbud, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år, jf. dog stk.
2.
Det følger af bestemmelsens stk. 2 bl.a., at en udlænding, som er udvist ved dom
med et indrejseforbud i forbindelse med en straf af mindst 3 måneders ubetinget
fængsel, og som indrejser i strid med indrejseforbuddet, skal straffes med mindst 1
års fængsel til indtil 3 års fængsel. Straffen skal normalt fastsættes som en ubetin-
get fængselsstraf.
I forbindelse med en straf for overtrædelse af udlændingelovens § 59 b kan udlæn-
dingen udvises på ny, jf. udlændingelovens § 24, nr. 2, hvoraf det følger bl.a., at
udlændinge, der ikke har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 5 år,
kan udvises ved idømmelse af fængselsstraf, uanset straffens længde. Udvises ud-
lændingen på ny, jf. § 26, stk. 2, meddeles der et nyt indrejseforbud. Indrejsefor-
buddets varighed vil skulle fastsættes på baggrund af den idømte fængselsstraf, jf.
udlændingelovens § 32, stk. 4.
6.
Jeg er tilfreds med, at reglerne allerede i dag er sådan, at et aktiveret indrejse-
forbud håndhæves konsekvent, uanset om en domsudvist udlænding er udsendt af
myndighederne, udrejst frivilligt, konstateret eller skønnet udrejst på baggrund af
Hjemrejsestyrelsens kontrolundersøgelser.
En udlænding, der forsøger at indrejse eller indrejser i Danmark i strid med et med-
delt indrejseforbud, skal naturligvis straffes. Det er der også hjemmel til i udlæn-
dingeloven. Overtrædelse af et indrejseforbud medfører retlige konsekvenser, her-
under ubetinget fængselsstraf og evt. en ny udvisning og indrejseforbud.
Kaare Dybvad Bek
/
Christoffer Sylvest Buchhave
Side
3/3