Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3013787_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. marts 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 263 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 263:
Vil ministeren redegøre for, hvilke kontrolmekanismer der eksisterer for at sikre, at
udenlandske studerende faktisk følger deres uddannelse og ikke misbruger deres
studieopholdstilladelse til reelt at arbejde, og har ministeren undersøgt, om der fo-
rekommer systematisk overtrædelse af arbejdstilladelsens begrænsninger?
Svar:
Hvis en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med henblik på at deltage i en
uddannelse ved en uddannelsesinstitution i Danmark, ikke er studieaktiv i relation
til den uddannelse, som danner grundlag for udlændingens opholdstilladelse, er
uddannelsesinstitutionen forpligtet til uden udlændingens samtykke at videregive
skriftlig oplysning herom til Styrelsen for International Rekruttering og Integration
(SIRI), jf. udlændingelovens § 44 d, stk. 1.
SIRI har oplyst til Udlændinge- og Integrationsministeriet, at tilsvarende gæl-
der, hvis den studerende melder sig ud af studiet, går på barselsorlov eller an-
den orlov.
Endvidere har SIRI oplyst, at styrelsen, i forbindelse med behandlingen af en
ansøgning om opholdstilladelse som studerende i Danmark, altid foretager en
konkret og individuel vurdering af, om formålet med ansøgningen er at studere
eller opnå et længerevarende ophold i Danmark.
Studieopholdsbekendtgørelsens § 9, stk. 1, nr. 1-5, indeholder en formod-
ningsregel, hvorefter SIRI meddeler afslag på en studieopholdstilladelse, hvis
der er en vis formodning for, at udlændingens intention ikke er at studere i
Danmark. Ved vurderingen heraf kan der bl.a. indgå oplysninger om udlændin-
gens uddannelsesmæssige baggrund, udlændingens tidligere ansøgninger om
ophold i Danmark eller i det øvrige Schengen-område (navnlig ansøgninger om
asyl eller ansøgninger om familiesammenføring med herboende personer), om
Side
1/3
2. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Arbejdskraft og EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 4979
3158170
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om, hvilke kontrolmekanismer der eksisterer for at sikre, at udenlandske studerende faktisk følger deres uddannelse og ikke misbruger deres studieopholdstilladelse til reelt at arbejde
udlændingen tidligere har haft opholdstilladelse som studerende og har gen-
nemført det tidligere uddannelsesforløb, tidligere har fået inddraget en stu-
dieopholdstilladelse eller fået afslag på en ansøgning om forlængelse, ligesom
der kan lægges vægt på den uddannelsesinstitution, der søges om ophold ved,
herunder om der tidligere har været problemer med opholdstilladelser til
udenlandske studerende på den pågældende uddannelsesinstitution, f.eks.
fordi en betydelig andel af uddannelsesinstitutionens udenlandske elever er
forsvundet eller på anden måde har misbrugt opholdstilladelsen.
SIRI har desuden oplyst, at styrelsen løbende kontrollerer, om udenlandske
studerende overholder betingelserne for deres begrænsede arbejdstilladelse
(med mulighed for arbejde op til 90 timer om måneden) ved hjælp af regel-
mæssige registersamkøringer, hvor oplysninger fra SIRI's sagsbehandlingssy-
stem samkøres med oplysninger fra SKAT's eIndkomst-system. Hvis det på bag-
grund af indberetningerne fra arbejdsgiver(e) til SKAT vurderes, at en uden-
landsk studerende har arbejdet i strid med betingelserne for den pågældendes
arbejdstilladelse, oprettes der en kontrolsag med henblik på at give udlændin-
gen en advarsel eller inddrage udlændingens opholdstilladelse, afhængigt af
omfanget af det ulovlige arbejde.
Såfremt det vurderes, at der er arbejdet ulovligt i ikke betydeligt omfang, med-
deles udlændingen et varsel, som har en gyldighed på 2 år. Vurderes det der-
imod, at der er arbejdet ulovligt i betydeligt omfang, inddrages udlændingens
opholdstilladelse som studerende som udgangspunkt, hvis udlændingen er
idømt en bøde herfor, eller hvis udlændingen over for SIRI har erkendt at have
arbejdet ulovligt.
SIRI har hertil oplyst, at alle overtrædelser anmeldes til politiet, medmindre
der er tale om ulovligt arbejde af bagatelagtig karakter.
Endelig har SIRI oplyst til Udlændinge- og Integrationsministeriet, at styrelsen
deltager i det tværgående myndighedssamarbejde mod social dumping med
Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og politiet, hvor der kan være udlændinge
med opholdstilladelse som studerende.
Ifølge SIRI kan der fra de eksisterende kontrolmekanismer udledes tendenser
og mønstre for overtrædelse af den begrænsede arbejdstilladelse for stude-
rende. Myndighederne er således løbende opmærksomme på eventuelle
trends og misbrugsmønstre, der kan være med til at afdække mulige systema-
tiske overtrædelser af opholdstilladelsens betingelser.
Hertil kan det nævnes, at SIRI i 2024 skærpede kontrollen af udenlandske stu-
derende med optagelse på visse uddannelser.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om, hvilke kontrolmekanismer der eksisterer for at sikre, at udenlandske studerende faktisk følger deres uddannelse og ikke misbruger deres studieopholdstilladelse til reelt at arbejde
Kaare Dybvad Bek
/
Charlotte Barslev
Side
3/3