Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3052969_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. marts 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 254 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 254:
Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 19. marts 2025 redegøre for, hvad en
udlænding, der har fået spærret sit opholdskort, men som stadig er i besiddelse af
det fysiske kort, helt konkret vil kunne bruge det til? Kan vedkommende f.eks. få
udbetalt ydelser fra kommunen eller på anden måde bruge det fysiske kort?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt oplyse, at et opholdskort
ikke i sig selv medfører nogen rettigheder, men alene udgør dokumentation for, at
udlændingen er meddelt opholdstilladelse i Danmark, og at udlændingen derfor har
ret til ophold og eventuelt at arbejde i Danmark.
Et gyldigt opholdskort kan f.eks. anvendes af en tredjelandsstatsborger til
i kom-
bination med et nationalitetspas
at dokumentere sin ret til at rejse frit i Schen-
genområdet i en periode på op til 90 dage inden for en periode på 180 dage.
Det er ikke muligt at give en udtømmende beskrivelse af, hvilke former for misbrug
et spærret opholdskort helt konkret kan bruges til, idet opholdskortet benyttes på
tværs af flere ministerområder. En tredjelandsstatsborgers mulighed for uberetti-
get at opnå rettigheder ved at bruge et spærret opholdskort afhænger bl.a. af de
relevante myndigheders praksis for at foretage kontrol af opholdsstatus på anden
vis.
Oplysninger om, at et opholdskort er blevet spærret, vil således være tilgængelige
for bl.a. politiet i Danmark og/eller grænsemyndighederne i andre Schengenlande.
Det afhænger dermed af grænsemyndighedernes praksis i det enkelte Schengen-
land, hvorvidt en tredjelandsstatsborger, som fortsat er i besiddelse af det fysiske
opholdskort, uberettiget kan benytte opholdskortet til (bl.a.) at rejse i Schengen-
området.
Side
1/2
22. juli 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 4929
3157458
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om, hvad en udlænding, der har fået spærret sit opholdskort, men som stadig er i besiddelse af det fysiske kort, helt konkret vil kunne bruge det til
2.
Jeg vil gerne slå fast, at udlændinge uden lovligt ophold er uønskede og skal ud-
rejse af Danmark. Det er der nogle udlændinge, der ikke respekterer, og de vælger
alligevel at blive her i landet, selvom de er uønskede. Dertil har det vist sig, at ud-
lændinge uden lovligt ophold har haft adgang til flere offentlige velfærdsydelser.
Det går ikke
det er en grundsten i vores udlændingepolitik, at udlændinge uden
lovligt ophold ikke skal tage del i det danske samfund.
Regeringen vil derfor gøre det sværere at modtage offentlige tilbud, hvis man ikke
opholder sig lovligt i Danmark. Der vil blive fremsat forslag til lovændringer, som
forventes at træde i kraft ved årsskiftet. Loven vil herudover indeholde en ændring
af CPR-loven med henblik på at lette de relevante myndigheders adgang til oplys-
ninger om opholdsstatus for udlændinge, der i dag er bopælsregistreret i CPR.
En løsning i CPR, hvor udlændingemyndighederne udsteder valide data, forventes
at kunne være implementeret ultimo 2028. Indtil da vil der blive indført midlerti-
dige løsninger til at understøtte, at udlændinge kan blive afskåret fra at modtage
offentlige velfærdsydelser, som de ikke er berettiget til.
Jeg skal i øvrigt meget beklage den sene besvarelse af spørgsmålet.
Kaare Dybvad Bek
/
Karina Viskum Lisberg
Side
2/2