Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2993438_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. H - K
Hvornår:
19. marts 2025, kl. 16.15
DET TALTE ORD GÆLDER
11. marts 2025
Tekst:
Spørgsmål H
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet, herunder Hjemrejsestyrelsen, ikke fri-
hedsberøver og udsender lndra Lal Sapkota, som reglerne
foreskriver, eventuelt med bistand fra politiet?
Sags nr.
2025 - 1225
Spørgsmål I
Vil ministeren i forlængelse af foregående samrådsspørgs-
mål forklare retsvirkningerne af en udvisning? Herunder
specifikt hvorvidt MitlD, opholdskort, sundhedskort, fø-
rerret/kørekort, rejsekort, bankkonti, betalingskort mv.
spærres for den pågældende.
Spørgsmål J
Vil ministeren samtidig forholde sig til de aspekter, der er
afdækket i Viborg Stifts Folkeblad om sagen vedr. lndra
Lal Sapokta, herunder hvordan det har kunnet lade sig
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/3-25, jf. samrådsspm. H-K
2993438_0002.png
2
gøre for en person uden lovligt ophold i Danmark at drive
både et succesfuldt tolkefirma og et ejendomsselskab,
samt hvordan myndighedernes kontrol har kunnet fejle i
denne grad?
Spørgsmål K
Deler ministeren bekymringen for, hvor mange personer,
der fejlagtigt antages at være udrejst af Danmark, men
som i realiteten opholder sig her ulovligt under lignende
forhold?
Tale:
Tak for ordet og for at indkalde mig i dag.
Inden jeg går i gang, er det vigtigt for mig at understrege,
at jeg af principielle grunde er meget tilbageholdende med
at udtale mig om konkrete sager i et åbent samråd.
Viborg Stifts Folkeblad dækkede også sagen for et år si-
den, da den pågældende udlænding blev dømt og udvist.
Der stillede Mikkel Bjørn flere spørgsmål til sagen, som
mit ministerium besvarede, og hvori der er redegjort for
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/3-25, jf. samrådsspm. H-K
2993438_0003.png
3
sagen. Jeg kan derfor starte med at henvise til de over-
sendte fortrolige besvarelser af UUI (alm. del) spm. 309
og 220, hvor spørgeren kan læse svaret på flere af de
spørgsmål, han nu har stillet.
Jeg vil derfor tilgå besvarelsen af dette samråd på et gene-
relt plan. Men jeg skal være helt ærlig:
Den sag, som er nævnt i artiklerne, er alvorlig. Og
om-
fattende svindel forarger mig både som minister og som
borger i Danmark.
Det er vigtigt for mig at understrege, at en storsvindlende
udlænding, som er her ulovligt, selvfølgelig bør sendes ud
af landet hurtigst muligt.
Og heldigvis er Hjemrejsestyrelsen generelt effektiv til at
udsende udlændinge uden lovligt ophold. I forhold til den
konkrete sag må jeg som nævnt henvise spørgeren til de
fortrolige besvarelser fra sidste år, hvor han kan læse sva-
ret.
Helt generelt er vi i Danmark dygtige til at få folk, der ikke
har ret til at være her, sendt ud af landet. Det er et område,
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/3-25, jf. samrådsspm. H-K
4
hvor mange andre EU-lande gerne vil lade sig inspirere af
os. Det er rigtig positivt.
En del af den danske succes handler om at gøre det så
svært som muligt for udlændinge uden lovligt ophold at
blive i Danmark og opretholde en normal tilværelse.
Regeringen ønsker at føre en stram, ansvarlig og konse-
kvent udlændingepolitik. Udlændinge uden lovligt ophold
har pligt til at udrejse. Det er derfor helt afgørende, at ud-
lændinge, som opholder sig ulovligt i Danmark, forhin-
dres i at tage del i det danske samfund.
Som jeg på baggrund af en konkret sag orienterede Folke-
tinget om i oktober 2023, så ser vi på behovet for justerin-
ger i adgangen til og kontrollen med offentlige tilbud, bl.a.
i kontrollen med visse sociale ydelser. Og derfor er mit
ministerium sammen med andre ministerier i gang med at
se på, hvordan vi så effektivt som muligt afskærer udlæn-
dinge med ulovligt ophold i Danmark fra adgang til visse
offentlige tilbud, som det har vist sig, at de kan have ad-
gang til. Der skal ikke herske tvivl om, at det skal være så
svært som overhovedet muligt at være udlænding uden
lovligt ophold i Danmark.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/3-25, jf. samrådsspm. H-K
5
[Vedr. frihedsberøvelse frem til udsendelse - spørgsmål
H]
Spørgeren har spurgt ind til, hvorfor myndighederne ikke
frihedsberøver og udsender den konkrete udlænding, som
reglerne foreskriver, eventuelt med bistand fra politiet. Jeg
er som nævnt meget tilbageholdende med at udtale mig
om konkrete sager i et åbent samråd.
I forhold til den konkrete udlændings aktuelle opholds-
sted, kan jeg igen henvise til de tidligere fremsendte skrift-
lige fortrolige besvarelser, som jeg også nævnte indled-
ningsvist.
Jeg kan generelt oplyse, at Hjemrejsestyrelsen gør deres
yderste for at sikre, at udlændinge uden lovligt ophold bli-
ver udsendt af Danmark hurtigst muligt.
Administrativ frihedsberøvelse er ikke en straf, men et ju-
ridisk værktøj, der skal tages i brug i det omfang, det kan
lade sig gøre.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/3-25, jf. samrådsspm. H-K
2993438_0006.png
6
Udlændinge i udsendelsesposition kan frihedsberøves ad-
ministrativt og varetægtsfængsles, når betingelserne er
opfyldt. Det indebærer også en løbende vurdering af den
pågældendes situation og adfærd, og hvornår frihedsberø-
velse er proportionalt og nødvendigt. Det er domstolene,
der i sidste ende tager stilling til, om betingelserne er op-
fyldt.
Men udlændinge uden lovligt ophold kan ikke frihedsbe-
røves alene af den årsag, at de ikke er udrejst.
[Vedr. retsvirkningerne ved udvisning - spørgsmål I]
Spørgeren har yderligere spurgt ind til, om jeg vil forklare
retsvirkningerne af en udvisning.
En udlænding, der udvises ved dom, mister retten til at
være i Danmark. Det betyder, at udlændingens opholds-
grundlag i Danmark bortfalder. Det betyder også, at ud-
lændingen skal udrejse af Danmark.
Det registreres i Kriminalregisteret og udlændingemyn-
dighedernes systemer, når en udlænding domsudvises.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/3-25, jf. samrådsspm. H-K
7
Har udlændingen et opholdskort, bør det selvsagt spærres
i SIS - i praksis betyder det, at det efterlyses - da et op-
holdskort ellers uberettiget vil kunne bruges til at give det
indtryk, at den pågældende har lovligt ophold i Danmark.
I forbindelse med forberedelsen af dette samråd har det
dog vist sig, at udvisningsdømtes opholdskort ikke bliver
spærret ved udvisningen.
Det er selvfølgelig ikke holdbart. Jeg har derfor i mandags
bedt udlændingemyndighederne om omgående at iværk-
sætte en fast og systematisk praksis på området, så krimi-
nelle udlændinges opholdskort spærres i SIS, når der er
afsagt en udvisningsdom.
Jeg synes, det er uforståeligt, at udlændingemyndighe-
derne ikke af egen drift har iværksat det på et tidligere
tidspunkt.
Heldigvis fremgår udvisningen af Kriminalregisteret og
udlændingemyndighedernes systemer, så det er ikke me-
get, man reelt vil kunne bruge opholdskortet til i Danmark,
når man er domsudvist.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/3-25, jf. samrådsspm. H-K
2993438_0008.png
8
De øvrige konkrete områder, der spørges til, herunder
sundhedskort, førerretten/kørekort og MitID, hører
ikke
under mit ministerium. Jeg kan heller ikke udtale mig om
de private aktørers retningslinjer i forhold til f.eks. rejse-
kort, bankkonti, betalingskort mv.
[Vedr. hvordan det har kunnet lade sig gøre for en person
uden lovligt ophold i Danmark at drive både et succesfuldt
tolkefirma og et ejendomsselskab, samt hvordan myndig-
hedernes kontrol har kunnet fejle i denne grad? Spørgs-
mål J]
Den situation som har givet anledning til dette samråd dre-
jer sig umiddelbart om en udlænding uden lovligt ophold,
som har anvendt andre personers legitimationsoplysnin-
ger. Oplysninger som vedkommende har anvendt til at
begå svindel og for at unddrage sig politiets og andre myn-
digheders kontrol.
Udlændinge, der omgår reglerne ved at benytte
andre per-
soners
legitimation til at oprette og drive en virksomhed i
landet, er en sag for domstolene.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/3-25, jf. samrådsspm. H-K
9
Det forarger mig, at der er udlændinge uden lovligt op-
hold, der begår kriminalitet i Danmark. Det er forkasteligt,
og det skal aldrig accepteres i et retssamfund som vores.
Derfor har vi også stort fokus på at få udsendt udvisnings-
dømte.
[Vedr. vurdering af om udlændinge reelt er udrejst –
spørgsmål K]
Jeg vil gerne slå fast, at udlændinge uden lovligt ophold
er uønskede og skal udrejse af Danmark. Det har de pligt
til, og det synes jeg, at de skal gøre så hurtigt som overho-
vedet muligt.
Udlændinge uden lovligt ophold har dog ikke pligt til at
underrette myndighederne om, at de er udrejst af Danmark
og heller ikke om, hvilket land de er rejst til. Når en ud-
lænding udebliver fra et udrejsecenter, kan det derfor skyl-
des, at den pågældende er udrejst af landet, uden at vi ved
det.
Der er formentlig også nogle udlændinge uden lovligt op-
hold, der udebliver fra det udrejsecenter, hvor de er pålagt
kontrolforpligtelse, som fortsat opholder sig her i landet.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/3-25, jf. samrådsspm. H-K
10
Og det er selvfølgelig helt uacceptabelt, at der på den
måde er nogen, der går under jorden og lykkes med at leve
et illegalt liv i Danmark i en periode, selvom de ikke har
ret til at være her.
Det er selvsagt et stort problem. Og man kan spørge sig
selv: Gør vi i dag nok for at undersøge, om udlændinge,
der er forsvundet fra et udrejsecenter, slipper afsted med
at blive i Danmark?
Ministeriet overvejer løbende, om der kan skrues på de
værktøjer, som myndighederne har for at kontrollere og
sanktionere de udlændinge i udsendelsesposition, der ikke
overholder de forpligtelser, de er pålagt. Og som forsvin-
der.
Med oprettelsen af Hjemrejsestyrelsen er der blevet skabt
et mere målrettet og effektivt system, som sikrer bedre ko-
ordinering og en stærkere håndhævelse af regler på udsen-
delsesområdet.
For vi skal i videst muligt omfang undgå, at udlændinge
uden lovligt ophold forsvinder ud i det ukendte og risike-
rer at opholde sig ulovligt i Danmark.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/3-25, jf. samrådsspm. H-K
11
Det er også min opfattelse, at det generelt går godt med
hjemrejseindsatsen, og myndighederne fortsætter natur-
ligvis deres store indsats med at få udsendt så mange som
muligt. Hvis udlændinge uden lovligt ophold vælger at ud-
rejse frivilligt uden myndighedernes bistand, er det kun
positivt. Det afgørende er naturligvis, at de rent faktisk
forlader Danmark.
Tak for ordet.