Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 109
Offentligt
3054134_0001.png
Færdigt brev
Til Ministeren for Landdistrikter
v. Ministeriets departement
Vedr. alvorlig sag om byggeri på Rømø, Tønder Kommune
opfordring til ministeriel og tværgående
myndighedsindgriben
Jeg henvender mig som bekymret borger og sommerhusejer på Rømø, hvor vi oplever et eskalerende pres
fra turisme og kommerciel udbygning i strid med naturbeskyttelse, borgerinddragelse og grundlæggende
retsprincipper.
Rømø er en ø på blot 14x 4 km med sårbar natur og omkring 557 fastboende indbyggere
hovedsageligt
ældre. Øen rummer allerede mere end 1.600 sommerhuse ud over et stort antal ferielejligheder, hoteller,
campingpladser og autocampere, som tilsammen bidrager til et anslået årligt antal overnatninger på 2-2,5
millioner overnatninger. Dette presser øens infrastruktur, natur og lokale sammenhængskraft.
På trods af denne belastning fremmer Tønder Kommune fortsat massiv udbygning
uden fornøden
hensyntagen til gældende lovgivning om lokalplaner, miljøvurderinger, partshøring og offentlighedens ret
til inddragelse.
Et konkret tilfælde rejser alvorlige spørgsmål om myndigheders praksis og behovet for ministeriel og
tværgående indgriben:
Byggeri i Kongsmark på Rømø
feriekompleks uden VVM, lokalplan eller partshøring
Sagen starter i midten af 2021,
hvor Tønder Kommune
hemmeligholder hele projektet for offentligheden
og undlader politisk inddragelse.
Den store byggegrund, hvor ferieanlægget i dag ligger, blev på dette
tidspunkt solgt af en konkurstruet privat ejer til projektets initiativtagere
til en meget lav pris (3,6 mio
kroner).
Det skete
uden at andre interesserede købere fik mulighed for at byde på grunden,
og uden at sælger blev
oplyst om, at Tønder Kommune havde ændret praksis og var
parat til at give byggetilladelse til et stort
ferieanlæg på arealet.
Faktisk havde kommunen ca.
et år forinden oplyst en anden lokal iværksætter, at der aldrig ville kunne
gives byggetilladelse på denne lokalitet.
Den massive ændring i praksis blev dog ikke meddelt offentligt
hvilket betød, at
kun projektets udvalgte investorer havde kendskab til mulighederne for byggeri,
og
dermed kunne sikre sig grunden til
underpris.
Tønder Kommune medvirkede dermed aktivt til, at sælgeren
reelt blev
snydt for en væsentlig merpris,
som en offentlig eller blot gennemsigtig proces kunne have
sikret.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 109: Kopi af brev fra Anette Brandt Schmidt til ministeren for byer og landdistrikter af 3/8-25 om byggeri på Rømø
3054134_0002.png
Som følge af hemmeligholdelsen var det kun de
udvalgte investorer, der fik adgang til informationer om,
at byggetilladelse var mulig
eller allerede givet
i et område, som ellers var kendt som ubebyggeligt.
Vi er flere borgere, der siden 2021 har forsøgt at finde ud af, hvad der er sket, og hvad vi som borgere
kan gøre.
Trods gentagne henvendelser til Tønder Kommune, Planstyrelsen, Fødevareklagenævnet og
øvrige myndigheder, er sagen stadig uafklaret. Derfor denne henvendelse til ministeren.
Kommunen har aktivt undgået fuld offentlighed, og har undervejs påtaget sig advokat- og rådgiverudgifter
for mindst 1,3 mio. kr. alene for at forklare eller retfærdiggøre sin medvirken i sagen for bl.a.
kommunalbestyrelsen
i stedet for at sikre gennemskuelighed og lovmedholdelighed.
Bekymrende forhold og mulige lovbrud
1.
Manglende VVM-screening
trods tidligere ophævelse
Kommunen afgjorde den 3. april 2025, at byggeriet ikke var VVM-pligtigt
på trods af at Miljø- og
Fødevareklagenævnet tidligere havde ophævet en lignende afgørelse i samme sag pga.
utilstrækkelig miljøscreening og manglende partshøring.
2.
Habitatdirektivet og den fredede strandtudse
Der er ikke foretaget en sagkyndig vurdering af forholdene for strandtudsen (Epidalea calamita),
som tidligere har været dokumenteret i området. Kun én visuel inspektion efter byggeriets
færdiggørelse foreligger (juni 2024). En grundvandssænkning, der blev foretaget uden forudgående
varsling af naboerne, kan have ødelagt paddehabitater.
3.
NOVANA og overvågning
En medarbejder fra Styrelsen for Grøn Arealovervågning har i sidste uge gjort opmærksom på, at
projektområdet muligvis kan henføres til det aktuelle NOVANA-overvågningsprogram. Jeg anmoder
om, at sagen vurderes i dette lys og, hvis relevant, inddrages i overvågningen.
4.
Omgåelse af sommerhusloven og momsfritagelse
Ifølge gældende regler skal der til et hotelhytteanlæg være tilknyttet restaurant på stedet. Der
eksisterer imidlertid ingen restaurant i dette projekt
og har aldrig gjort det. Der forefindes en
såkaldt hytte, der var projekteret som restaurant, men den anvendes i praksis som depot. Ikke
desto mindre udlejes boligerne via Novasol som almindelige sommerhuse. Planstyrelsen har afvist,
at der foreligger en overtrædelse mht bespisning
til trods for gentagne indrapporteringer af
uigendrivelige observationer på stedet. Hotelvirksomheden er forbundet med momspligt, og dette
rejser spørgsmål om ulovlig momsfritagelse
måske endda med (indirekte) hjælp fra Planstyrelsen
og selskabets advokat
og Tønder Kommune.
5.
Kritiske forhold i byggesagen
o
o
Byggeriet blev godkendt og igangsat uden lokalplan og uden politisk behandling.
13 store poolhuse udlejes kommercielt, men er registreret som enfamiliehuse
op til 25
personer pr. enhed. Lejeindtægten pr hus anslås til mellem 500.000-600.000 kr. årligt i ren
husleje. Dertil kommer betaling for forbrug af strøm og vand.
Arealangivelser er på foranledning af Tønder Kommune ændret i BBR fra fejlagtige 86m2
m² til 80 m² - og altså ikke de rigtige 88m2. Dette afspejler, at Tønder Kommune ikke
o
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 109: Kopi af brev fra Anette Brandt Schmidt til ministeren for byer og landdistrikter af 3/8-25 om byggeri på Rømø
3054134_0003.png
ønsker at tage konsekvensen af, at hytterne er registrerede som ejerlejligheder til
erhvervsmæssig udlejning.
o
o
o
o
Kommunen har afvist at anerkende dokumentation for jorddeponering.
Brand- og tilgængelighedskrav opfyldes ikke ifølge fagkyndige vurderinger.
Flere naboer har lidt værditab og har fremsat erstatningskrav.
Dags dato overholder byggeriet ikke gældende lokalplan (den, der blev vedtaget af Tønder
Kommune for at lovliggøre byggeriet) på flere væsentlige punkter bl.a. f.s.v. angår afstand
til skel, bygning af diger mod ydre skel og plantning af et 3-rækket læbælte. Tønder
Kommune har ikke givet dispensation.
En gammel hævnvunden kirkesti, en gammel kulturarv, er af projektmagerne fjernet ifm
byggeriet
o
Ejerstruktur, videresalg og omgåelse af sommerhusreglen
Det samlede projekt er gennemført via tre forskellige selskaber. Det selskab, som stod for projekteringen,
blev blot 14 dage efter vedtagelsen af lokalplanen i oktober 2022 solgt til et tysk selskab. Dette selskab har
siden ejet hotelhytterne og forsøgte for få år siden at sælge dem enkeltvis i Hamborg til ca. 3 mio. kr.
stykket. Salget blev dog trukket tilbage af uoplyste årsager.
Hotelhytterne er registreret som ejerlejligheder til erhvervsmæssig udlejning
hvorfor de kan erhverves af
eksempelvis tyske statsborgere, der efter fem års ejerskab vil kunne erhverve almindelige danske
sommerhuse. Dette vil i praksis kunne undergrave intentionen bag den danske sommerhusregel, som skal
beskytte kystområder mod spekulativt opkøb.
Samtidig bør bemærkes, at priserne på sommerhuse på Rømø er betydeligt lavere end på den tyske naboø
Sild og de andre tyske vadehavsøer.
Særligt bemærkes:
Med anslået 2-2,5 mio. overnatninger årligt på en lille ø med blot 557 fastboende borgere, er
kapaciteten og infrastrukturen massivt presset. Dette projekt alene har altså tilført flere turister
end hele øens indbyggertal.
Projektet er godkendt og gennemført, uden hensyn til at hytterne er registreret som ejerlejligheder
til erhvervsmæssig udlejning.
Tønder Kommune opdager først i april 2024, at hotelhytteprojektet er tysk-ejet, og at det allerede
14 dage efter vedtagelsen af lokalplanen i oktober 2022 var blevet solgt.
Tønder Kommune har givet byggetilladelser, før der forelå en lokalplan, og har tillige givet
ibrugtagningstilladelser til hele hotelprojektet, før det var færdigt. Faktisk var kun 14 hytter
færdige, da ibrugtagningstilladelsen blev givet til hele projektet. Det er sket uden, at Tønder
Kommune har sikret sig den nødvendige dokumentation af brandsikkerheden og tilgængeligheden.
Der foregår således udlejning af et potentielt brandfarligt byggeri til op mod hele 600 uskyldige
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 109: Kopi af brev fra Anette Brandt Schmidt til ministeren for byer og landdistrikter af 3/8-25 om byggeri på Rømø
3054134_0004.png
mennesker
udover dem, der bor naboer til projektet. Jeg må pointere, at vi her har udtalelse fra
en af Danmarks største eksperter på området.
Anmodning til ministeren
Jeg anmoder derfor om, at ministeren:
1. Iværksætter en tværgående undersøgelse af sagen, herunder om Tønder Kommunes praksis i
denne sag lever op til planlov, miljøvurderingslov, forvaltningsret og borgerinddragelse.
2. Lader afgørelsen om ikke-VVM underkaste en uvildig vurdering
med særligt henblik på
habitatdirektivet og nævnets tidligere kendelse.
3. Påser, at området inddrages i NOVANA-programmets overvågning.
4. Iværksætter biologisk og uvildig vurdering af strandtudsens potentielle levesteder samt effekten af
grundvandssænkningen.
5. Undersøger, om lignende projekter i Danmark er godkendt uden restaurant, og om dette kan føre
til systematisk moms- og skatteunddragelse.
6. Klargør, om en kommune kan tillade ferieanlæg af denne skala i kystnære zone som hele Rømø er
udpeget som uden lokalplan, VVM og offentlig høring.
7. Påser at brand- og handicapforholdene tilrettes efter lovgivningen på området
Denne henvendelse bygger på aktindsigt, samtaler med eksperter og oplysninger fra direkte involverede.
Der er således ikke tale om personlige holdninger, men om dokumenterbare forhold.
Kopi af brevet tilgår relevante styrelser, nævn og Folketingets udvalg
da sagen rejser principielle
spørgsmål om naturbeskyttelse, retsprincipper og borgernes retssikkerhed i planlægningen i Danmarks
landdistrikter.
Med venlig hilsen
Anette Brandt Schmidt
Degnetoftevej 17, 6760 Ribe
tlf 23606054, mail:
[email protected]
Sommerhus: Lakolk 223, Rømø
Martin Lund
Mensalgårdvej 36, 5260 Odense S
Sommerhus: Umanaksvej 12, Kongsmark, Rømø
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 109: Kopi af brev fra Anette Brandt Schmidt til ministeren for byer og landdistrikter af 3/8-25 om byggeri på Rømø
3054134_0005.png
Bjarne Madvig Christensen
Gesingvej 58, Skærbæk
Havnebyvej 88, Rømø
Svend Steensgaard Nielsen
Konkel 1, 6300 Graasten
Gl. Skolevej 17, Rømø
Til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg / Udvalget for Landdistrikter og Øer
Vedr. alvorlig sag om feriebyggeri på Rømø, Tønder Kommune
anmodning om politisk opmærksomhed
og undersøgelse
Vedlagt fremsendes en borgerhenvendelse vedrørende et omfattende feriebyggeri på Rømø, hvor Tønder
Kommune har tilladt opførelsen af et større ferieanlæg uden gældende lokalplan, uden VVM-screening og
uden offentlig partshøring.
Sagen rejser alvorlige spørgsmål om:
Omgåelse af miljø- og planlovgivningen
Manglende inddragelse af offentligheden og naboer
Potentiel tilsidesættelse af EU's habitatdirektiv
Udnyttelse af ejerstruktur til udenlandsk opkøb og mulig momsfritagelse
Underminering af den danske sommerhusregel
Manglende tilsyn og kontrol på tværs af myndigheder
Byggeriet, som er registreret som “enfamiliehuse”, udlejes kommercielt til op mod 25 personer pr. enhed
og er gennemført uden de nødvendige forundersøgelser, til trods for tidligere kendelser fra Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
Jeg anmoder udvalget om at tage sagen op til nærmere politisk behandling
og overveje, om der er behov
for lovændringer eller skærpet tilsyn i kystnære områder og turistbelastede landdistrikter.
Yderligere dokumentation kan fremlægges efter ønske.
Med venlig hilsen
Anette Brandt Schmidt, Degnetoftevej 17, 6760 Ribe, tlf. 23606054, mail
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 109: Kopi af brev fra Anette Brandt Schmidt til ministeren for byer og landdistrikter af 3/8-25 om byggeri på Rømø
Martin Lund, Mensalgårdvej 36, 5260 Odense S
Bjarne Madvig Christensen, Gesingvej 58, 6780 Skærbæk
Vedlagt:
Borgerhenvendelse vedr. feriebyggeri i Kongsmark, Rømø (2025)