Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
3074220_0001.png
Notat om
”Alt
om Autocamperens” henvendelse
om autocamperturisme
I dette notat refereres kort de hovedsynspunkter, som fremgår af
”Alt
om Auto-
camperens” henvendelse om autocamperturisme af 6. august 2025 til ministe-
ren for byer og landdistrikter, og herefter følger Plan- og Landdistriktsstyrel-
sens bemærkninger hertil.
Nuværende udfordringer
”Alt
om Autocamperen” nævner, at autocampere i dag reguleres som camping-
vogne og telte, selv når de kortvarigt opholder sig på P-pladser eller havneare-
aler i 1-3 dage.
Desuden nævnes en række udfordringer, blandt andet, at campingbranchen
misvisende kalder det konkurrenceforvridning, når kommuner og havne tilby-
der enkle og ubemandede stellpladser til autocampere. Det
opfattes af ”Alt om
Autocamperen” som
misvisende, fordi stellpladser tilbyder et helt andet pro-
dukt end campingpladser (korttidsophold uden faciliteter til børn, telte m.v.)
Endelig nævnes, at der kan være EU-retlige aspekter ift. at indføre foranstalt-
ninger, der begrænser den frie bevægelighed af varer og tjenesteydelser, hvis
der indføres restriktioner for autocamperes overnatning i deres biler. Der hen-
vises til EUF-traktatens artikel 34 og 56.
Styrelsens bemærkninger
Arbejdsgruppen på campingområdet har til dels berørt og behandlet de udfor-
dringer, som nævnes i henvendelsen.
Arbejdsgruppen er bredt sammensat af repræsentanter fra interesseorganisa-
tioner på campingområdet, brugergrupper, herunder autocamperinteressenter
som AutoCamperRådet, Danmarks Frie Autocampere og Danmarks Camping
Union. Desuden har grønne organisationer samt KL haft repræsentanter i ar-
bejdsgruppen.
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
www.plst.dk
Telefon 3330 7010
e-mail [email protected]
Sagsnr.
2025 - 3533
Doknr.
269272
Dato.
23.09.25
1
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om at få tilsendt ministerens svar til brevet fra John Ipsen, om at autocampere kræver klar og særskilt regulering, jf. ULØ alm. del - bilag 110
3074220_0002.png
I forhold til synspunktet om, at autocampere reguleres som telte og camping-
vogne, men ikke bør være omfattet af campingreglementets regler, kan styrel-
sen oplyse, at reguleringen af campingpladser i dag tager udgangspunkt i føl-
gende definition i campingreglementet:
”Ved
campingpladser forstås arealer, som erhvervsmæssigt eller for et længere
tidsrum end seks uger årligt udlejes eller fremlejes til dag- og natophold i cam-
pingenheder.”
Autocampere opfattes i den sammenhæng som en campingenhed på linje med
campingvogne og andre transportable konstruktioner, f.eks. campingbiler og
lignende.
Hvis der i dag foregår erhvervsmæssig udlejning eller fremleje af et areal til dag-
og natophold i campingenheder, f.eks. autocampere, vil udlejningen være om-
fattet af campingreglementet.
At der er forskel på parkeringspladser og campingpladser er nærmere beskre-
vet i et vejledningsnotat af 17. juni 2024, som en tværministeriel arbejdsgruppe
har udarbejdet:
Vejledningsnotat om autocampere.
Det fremgår af notatet, at autocampere på parkeringspladser ikke opfattes eller
reguleres som telte, men som andre biler, herunder biler med campingvogne,
der også kan parkere på parkeringsarealer.
Til synspunktet om, at campingpladser er ét produkt, der er kendetegnet ved,
at der findes faciliteter til børn og med adgang for både telte og campingvogne,
eller at der er krav om, at der skal være campinghytter på en campingplads, kan
styrelsen anføre, at dette ikke er korrekt.
Styrelsen kan oplyse, at campingreglementet i vid udstrækning er en rammere-
gulering, der giver den enkelte campingpladsejer eller -forpagter mulighed for
at ansøge om - og kommunen hjemmel til at meddele - en konkret udlejnings-
tilladelse til en konkret campingplads.
En campingplads er ikke et ensartet produkt. Derimod er der i dag mange for-
skellige typer campingpladser, lige fra mindre pladser alene til overnatning i
telte på små øer, til mellemstore pladser med få campinghytter og plads til
mange telte og campingvogne, til helt store pladser med flere campinghytter,
glampingtelte og plads til telte, campingvogne og autocampere. Endelig er der
også i dag et par nyere campingpladser, der alene modtager autocampere og
disse pladser er indrettet til netop autocamperturisters behov.
2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om at få tilsendt ministerens svar til brevet fra John Ipsen, om at autocampere kræver klar og særskilt regulering, jf. ULØ alm. del - bilag 110
3074220_0003.png
I forhold til synspunktet om, at campingbranchen misvisende kalder det kon-
kurrenceforvridning, når kommuner og havne tilbyder arealer til dag- og na-
tophold til autocampere, kan styrelsen oplyse, at arbejdsgruppen på camping-
området har drøftet synspunkter fra både campingbranchen, brugergrupper og
lystbådehavnes side, og har desuden drøftet muligheder for tydeligere regler og
mere vejledning på området.
I forhold til synspunktet om EU-retlige aspekter er styrelsen opmærksom på
disse, og hvis der et politisk ønske om at arbejde videre med en ny regulering
af autocamperpladser, vil denne blive udformet, således at den ikke er i strid
med EU-retlige regler.
Hvad autocamperturismen har brug for
”Alt
for Autocamperen” har anført, at der brug for en særskilt regulering for
stellpladser, national vejledning til kommunerne, anerkendelse af autocampere
som en selvstændig kategori, og stop for at indføre minicampingpladser til au-
tocampere.
Styrelsens bemærkninger
Det kan oplyses, at arbejdsgruppen på campingområdet blandt andet har haft
drøftelser om at indføre en differentieret regulering af såkaldte stellpladser/au-
tocamperpladser og en udbygget vejledning til kommuner og turismeaktører
m.m.
Arbejdsgruppen forventer at kunne afrapportere til ministeren for byer og
landdistrikter i løbet af efteråret 2025.
3