Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Kommunal og regional finansiering
Sagsbeh.: Jonas Falslev Jensen
Sagsnr.: 2025 - 5140
Dok. nr.: 339098
Dato: 13-05-2025
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
28. maj 2025 kl. 13, Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Taletid: ca. 15 minutter
Antal ord: 1145, max 1300
Samrådstale
Samrådsspørgsmål M
Vil ministeren give sin vurdering af, om § 20 tilskud til kommuner med mindre øer
og § 21 a og b tilskuddene til nedsættelse af færgetakster i kommunerne på hhv.
passager- og færgeområdet anvendes efter hensigten?
Samrådsspørgsmål N
Kan ministeren bekræfte, at landevejsprincippet er gennemført fra statens side, og
at pengene hertil, som besluttet og gennemført i finanslovene, sendes til
kommunerne, således at kommunerne har mulighed for at realisere
landevejsprincippet i praksis, samt at ansvaret herfor ligger hos kommunerne?
Samrådsspørgsmål O
Hvilke udfordringer ser ministeren ift. færgedriften til de danske småøer indenfor
ministerens ansvarsområde, og hvilke muligheder vurderer ministeren kan
afhjælpe dem?
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
Vi går nu over til de tre spørgsmål M, N og O, som har
en mere generel karakter.
Tak også for de spørgsmål.
***
Side 2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
Lad mig derfor starte med at sige, at jeg synes vi skal
være forsigtige med at løfte en lokal kritik eller debat i
en enkelt kommune op som et generelt problem.
Det er generelt mit indtryk, at kommunerne tager deres
opgaver alvorligt - også færgedrift. For ø-færgerne er
vigtige for bosætning og erhverv lokalt.
***
Side 3
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
[Spørgsmål M]
Der spørges til en vurdering af, om tilskuddene til
kommuner med mindre øer efter udligningslovens § 20
og tilskuddene til nedsættelse af færgetakster i
kommunerne efter § 21 a og b anvendes efter hensigten.
Lad mig starte med tilskuddene til nedsættelse af
færgetakster.
I 2025 yder Indenrigs- og Sundhedsministeriet et samlet
tilskud på ca. 200 millioner kroner til nedsættelse af
færgetakster for passagerer, biler og godstransport.
Formålet med ordningerne efter udligningslovens § 21 a
og 21 b, er gennem tilskud til kommunerne til
nedsættelse af færgetakster, at understøtte bosætning,
turisme og erhvervsudvikling i de danske øsamfund.
***
Side 4
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
Kommuner, der modtager tilskud efter § 21 a, skal hvert
år indberette en redegørelse til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. Her skal kommunerne redegøre for,
at midlerne er anvendt til at nedsætte færgetakster for
godstransport til og fra øer og for evt. uforbrugte midler.
For dette tilskud gælder en grænse (på 80 pct.) for, hvor
meget taksterne kan nedsættes på godstransport. Og
uforbrugte tilskudsmidler et år kan anvendes til at
nedsætte færgetakster (også for passagerer) i det
efterfølgende år.
Det skal sikre, at tilskudsmidler kommer ud at arbejde og
ikke går tabt, selvom de af den ene eller anden grund
ikke er anvendt i indeværende år.
***
Side 5
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
På samme måde skal kommuner, der modtager tilskud til
nedsættelse af færgetakster for passager efter § 21 b,
redegøre for, at dette tilskud er anvendt til formålet.
Her gælder også, at uforbrugte tilskudsmidler kan
anvendes til at nedsætte færgetakster for passagerer det
efterfølgende år.
For begge færgetilskud gælder, at kommunerne i
redegørelserne over for ministeriet har bekræftet at
tilskuddene anvendes til formålet.
***
Side 6
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
Indenrigs- og Sundhedsministeriet yder også generel
finansiering til kommunerne gennem tilskuds- og
udligningssystemet, og herunder et særligt tilskud til
kommuner med mindre øer efter udligningslovens § 20.
§ 20- tilskuddet er begrundet i de særlige udgifter, der er
forbundet med at have en eller flere mindre øer som en
del af kommunen, herunder til færgedrift.
Tilskuddet udgør samlet 135,6 mio. kr. for 2025.
***
Side 7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
For kommuner med mindre øer, der modtager tilskud
efter § 20, følger det af en bekendtgørelse, at kommunen
skal redegøre for en mindre del af tilskuddet. Det
omhandler kommunens andel af en forhøjelse af
tilskuddet fra og med tilskudsåret 2014, som skal
anvendes på færgeområdet [ca. 17 mio. kr. i 2025].
Da det er et generelt tilskud begrundet i merudgifter til
øer, er der herudover ikke en opfølgning på kommuners
anvendelse af tilskuddet.
Det er kommunen, der vurderer, hvordan tilskuddet
nærmere prioriteres til at dække merudgifter til fx
hjemmehjælp, skole eller ekstra færgeafgange ift. øerne.
Det skal også fremhæves, at kommuner herudover kan
prioritere fra øvrige generelle indtægter fra skatter og
tilskuds- og udligningssystemet til bl.a. at dække udgifter
til kommunale færger.
***
Side 8
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
[Spørgsmål N]
Jeg vil nu gå videre til spørgsmålet om, hvorvidt
landevejsprincippet er gennemført fra statens side.
Landevejsprincippet indebærer som bekendt, at prisen
for at sejle med færge er den samme som at køre den
samme afstand på landevej.
For kommunerne er tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet (§ 21 b) fastsat, så
kommunerne har mulighed for at nedsætte taksterne
svarende til et landevejsprincip i 46 af årets 52 uger.
Altså hele året undtagen 6 uger, som svarer til
højsæsonen for turisme i sommerperioden.
Med finansloven for 2024 er afsat yderligere 51
millioner kroner til nedsættelse af færgetakster for
passagerer med henblik på et fuldt landevejsprincip i
2024-2027.
***
Side 9
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
Vilkår, størrelse og fordeling af færgetilskud er baseret
på flere politiske aftaler gennem tiden.
Udmøntningen af de ekstra 51 millioner fra 2024-2027
følger således også disse aftaler.
Da passagertilskuddet blev indført i 2016 fremgik det af
lovbemærkningerne, at takstnedsættelsen skulle ske med
udgangspunkt i billetstrukturen for den enkelte
færgerute, og at beslutningen om fordeling af tilskud på
de forskellige billettyper skulle træffes lokalt.
Det er kommunerne, der står for den nærmere
udmøntning af tilskuddene, herunder den nærmere
tilrettelæggelse af billetstruktur mv.
De enkelte kommuner og øer har forskellige behov og
præferencer, som det skal være muligt for kommunerne
at tage hensyn til i den nærmere udmøntning af
færgetilskuddene.
***
Side 10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i 2022 gennemført
en evaluering af færgetilskudsordningerne, hvor der er
fulgt op på, om ordningerne levede op til formålet.
Evalueringen tager udgangspunkt i ordningernes tre
overordnede formål:
1) At styrke bosætningen på øerne
2) Fremme turisme og
3) Understøtte erhvervsudviklingen på øerne.
Evalueringen viser, at ordningerne har levet op til disse
formål og således har understøttet udviklingen på øerne.
***
Side 11
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
Eksempelvis fortæller flere kommuner, at tilskuddene
har haft en positiv eller neutral effekt på bosætning
enten ved at fastholde beboere eller tiltrække nye.
Antallet af passagerer er ifølge evalueringen steget med
27 pct. fra 2016 til 2021
svarende til 1,3 millioner flere
passagerer årligt.
Der har også været vækst i turisme og en positiv effekt
for erhvervslivet.
Det ses afspejlet i øget godstransport. Tilskuddet har
således imødegået højere omkostninger ved fragt til og
fra øerne og dermed styrket virksomhedernes
konkurrenceevne.
Flere kommuner har til evalueringen også rapporteret, at
lokale virksomheder er udvidet pga. godstilskuddet.
***
Side 12
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
[Spørgsmål O]
Der spørges endelig til, hvilke udfordringer jeg ser ift.
færgedriften til de danske småøer inden for mit
ansvarsområde.
Jeg kan starte med to mindre punkter vedrørende
færgetilskud, som føromtalte evaluering pegede på, og
som vi har arbejdet med.
For det første var tilskudsordninger blevet komplekse og
administrativt tunge
både for kommuner og operatører.
For det andet oplevede nogle øer begrænset fleksibilitet i
brugen af tilskuddene, for eksempel på grund af regler
om perioder og takststruktur.
***
Side 13
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
Derfor indførte vi fra regnskabsåret 2024 en forenkling
af reglerne, så administrationen blev lettere og lokal
tilpasning blev nemmere.
Vi har med indfasningen af det fulde landevejsprincip fra
2024 også gjort det mere fleksibelt at anvende tilskuddet
og sikret, at det kan bruges hele året.
***
Side 14
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om udfordringer med færgedriften
Selvom kommunernes opgaveløsning understøttes
økonomisk, er det ikke en let opgave at balancere
økonomi og serviceniveau.
Det gælder på flere områder, som kommunerne løser, og
det gælder også på færgeområdet. Hvert opgaveområde
har sine egne udfordringer og kræver prioritering.
Øerne er forskellige, og udviklingen kan føre til ændrede
behov lokalt ift. færgedriften. Vi må også anerkende, at
det lokalt er forbundet med store og svære beslutninger,
når der skal investeres i nye færger.
Tak for ordet
jeg ser frem til jeres spørgsmål.
***
Side 15