Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Kommunal og regional finansiering
Sagsbeh.: Jonas Falslev Jensen
Sagsnr.: 2025 - 5140
Dok. nr.: 339098
Dato: 23-05-2025
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
28. maj 2025 kl. 12, Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Taletid: ca. 10 minutter
Antal ord: 1025, max 1300
Samrådstale
Samrådsspørgsmål J
Vil
ministeren kommentere artiklerne ”Varsler kæmpe prisstigninger: Borgere
frygter dødsspiral” og ”Landmænd i opråb:
-
Kommunen sabler os ned” bragt hhv.
den 8. april og den 9. april på folketidende.dk/lolland, om Lolland Kommunes
forslag til nye prisstigninger til færgebilletter til Fejø, Femø, Askø og kommentere
på, hvordan ministeren mener, at de nye tiltag vil flugte med intentionerne bag
landevejsprincippet?
Samrådsspørgsmål K
Lolland Kommunes forslag om nye prisstigninger til færgebilletter til Fejø, Femø,
Askø har fremkaldt protester fra øboere og landmænd på øerne, som frygter en
affolkning af øerne og økonomisk pres.
Prisstigningerne kommer oven i en ny færgestrategi, hvor tre øer nu deles om to
færger, hvor det ene færgeleje er blevet rykket til Kragenæs, hvilket har skabt
udfordringer for Askø og hvor beredskabsfærgen ikke længere er der og derfor
skaber store udfordringer, hvis en færge ikke er i drift. Disse problematikker har
gentagne gange været på dagsordenen, uden at der er udsigt til en holdbar
løsning. Hvad er ministerens holdning til denne udvikling, og hvilke konkrete tiltag
vil ministeren tage for at sikre, at færgedriften forbliver økonomisk overkommelig
og bæredygtig for borgerne på de små øer i Lolland Kommune?
Samrådsspørgsmål L
Vil ministeren forholde sig til, om de mange begrænsninger fra Lolland Kommune
ift. færgedriften til de små øer giver anledning til at mene, at kommunen
forsømmer at leve op til de forpligtigelser, de som kommune har over for beboerne
på Femø, Fejø og Askø?
Der henvises til artiklerne bragt på tv2east.dk/lolland: ”Færre færgeafgange til øer
presser landmænd”, den 15. august 2023, ”Øboere laver underskriftindsamling for
at bevare færgerute”, den 5. februar 2025 og ”Færge har kostet flere millioner
- nu
skal den
skrottes”, den 23. marts 2025.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
Tak for ordet og for spørgsmålene.
Det skal være muligt at bo og arbejde i hele landet. Og
færgeruterne til og fra vores småøer er centrale for
befolkning og erhverv på småøerne.
Der er på den baggrund afsat 51 millioner kroner ekstra
årligt i 2024-2027 til at billiggøre færgetaksterne i 21
kommuner, herunder også Lolland Kommune.
Det samlede tilskud til nedsættelse af færgetakster for
passagerer udgør dermed ca. 150 millioner kroner,
hvilket svarer til et såkaldt fuldt landevejsprincip i alle
årets 52 uger.
***
Side 2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
Øer er forskellige, og lige så forskellige vores øer er
lige så forskellige er de lokale behov og præferencer.
Med kommunale færgeruter er det netop muligt lokalt at
tilrettelægge færgedriften, så der kan tages højde for det
inden for kommunens prioritering af den samlede
økonomi.
Det er en af styrkerne ved det kommunale selvstyre.
***
Side 3
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
Det kan selvfølgelig give anledning til lokal debat.
Blandt andet når noget står til at blive lavet om med fx
indkøb af nye færger eller ændring af afgange og
billetstruktur.
Sådan som vi også kender det fra andre kommunale
opgaver.
Spørgsmål J-L handler om den lokale debat,
i forbindelse med, at Lolland Kommune har oplyst om
planlagte ændringer på færgeruterne til Fejø, Femø og
Askø.
Jeg har før besvaret spørgsmål fra udvalget om dette
emne.
Jeg vil gøre mit bedste for også at besvare spørgsmålene
her i dag, men det vil være med nogle gentagelser fra
tidligere svar.
***
Side 4
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
[Spørgsmål J]
Med baggrund i en række artikler spørges til, hvordan
Lolland Kommunes færgeplaner vil flugte med
intentionerne bag
”landevejsprincippet”.
Som jeg også har oplyst i tidligere svar, er det Lolland
Kommune, der grundlæggende har ansvaret for opgaven
med at tilrettelægge færgedriften for Askø, Fejø og
Femø.
Jeg kan som minister derfor ikke gå ind i de overvejelser,
der måtte være om færgeløsninger i Lolland Kommune.
Det er kommunalbestyrelsens ansvar at prioritere
færgedriften inden for kommunens samlede økonomi og
under inddragelse af og hensyntagen til lokale forhold.
***
Side 5
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
Det kommunale tilskuds- og udligningssystem har til
formål at understøtte, at kommunerne har økonomi til at
løse deres opgaver, under hensyntagen til forskelle i
udgiftsbehov og vilkår.
Konkret til opgaven med drift af en række færgeruter i
Danmark, ydes der også øremærkede tilskud til
kommunerne, til at nedsætte færgetaksterne på en række
kommunale ø-ruter [og enkelte private ø-ruter efter aftale
med kommunen].
Efter udligningslovens § 21 a ydes tilskud til lavere
takster for godstransport og efter § 21 b for
passagerbefordring.
I alt modtager 21 kommuner tilskud til nedsættelse af
færgetakster, fordelt på 33 ruter. Og kommunerne skal
hvert år redegøre for, at disse tilskud er anvendt til
formålet.
***
Side 6
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
Vilkår, størrelse og fordeling af tilskuddene er baseret på
tidligere undersøgelser og brede politiske aftaler om bl.a.
implementering af et landevejsprincip for de kommunale
færger.
I de politiske aftaler bag færgetilskuddene har det ikke
været forudsat, at der fra statsligt hold skulle stilles krav
til fastsættelse af den enkelte billetpris, på et bestemt
niveau.
Da passagertilskuddet blev indført i 2016 fremgik det
også af lovbemærkningerne, at takstnedsættelsen skulle
ske med udgangspunkt i billetstrukturen for den enkelte
færgerute, og at beslutningen om fordeling af tilskud på
de forskellige billettyper skulle træffes lokalt.
Kommunerne kan vælge at fordele tilskuddet ud fra et
gennemsnit på alle billetter - men de kan også beslutte, at
fokusere mere på nogle billetter.
Side 7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
Der kan fx være et ønske om at undgå for meget
biltrafik, og at man derfor vælger at målrette tilskuddet
mod cyklister og gående.
Det er derfor op til Lolland Kommune at fastlægge
antallet af afgange og billetstruktur.
Det er videre op til kommunen, i hvilket omfang der
prioriteres af kommunens generelle midler til opgaven.
***
Side 8
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
Når færgedriften er tilrettelagt med lokal forankring og
lokalt ansvar og styring, så er det ud fra idéen om, at man
bedst tilgodeser de lokale ønsker ved lokal styring af
færgedriften.
Derfor ærgrer det mig også at høre om de udfordringer
øboerne og landmændene ser i forhold til
færgebetjeningen for Fejø, Femø og Askø.
Jeg håber, at både de og Lolland Kommune vil bestræbe
sig på at mødes omkring holdbare løsninger,
så færgedriften kan være rentabel og øerne attraktive for
øboere, turisme og erhverv.
***
Side 9
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
[Spørgsmål K]
Til spørgsmålet til Lolland Kommunes færgestrategi og
ændring af færgelejet for Askø-ruten samt
beredskabsfærge kan jeg oplyse, at ministeriet har fået
oplyst af Lolland Kommune, at flytning af færgelejet er
sket fra marts.
Bekendtgørelserne om nedsættelse af færgetakster for
passagerer og gods vil blive opdateret, så denne rute
fremgår.
Beslutning om placering af færgelejer, beredskabsfærger
mv. sker bedst lokalt. Det er her behov og præferencer
bedst kan balanceres op imod andre hensyn, som blandt
andet økonomi.
***
Side 10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
Der spørges også ind til, hvilke tiltag jeg som minister,
vil tage for, at færgedriften forbliver økonomisk
overkommelig for borgerne på øerne.
Her vil jeg vende tilbage til den finansiering, som
kommunerne - herunder Lolland Kommune - modtager.
Ud over indtægter fra skatter, bloktilskud og udligning
modtager Lolland Kommune bl.a. 23,5 millioner i ø-
tilskud efter udligningslovens § 20. Dette tilskud er
begrundet i merudgifter til øer, herunder færgedrift.
Dertil modtager kommunen efter § 21 a og 21 b samlet
7,2 millioner kroner målrettet til lavere færgetakster.
Lolland Kommune modtager i øvrigt også et særtilskud
efter § 16 på 210 millioner kroner i 2025, udover det
generelle tilskud i tilskuds- og udligningssystemet.
Det er op til kommunen at prioritere den samlede
opgaveløsning inden for den samlede økonomi.
***
Side 11
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
[Spørgsmål L]
Der spørges også til, om Lolland Kommune forsømmer
sine forpligtelser over for borgere og erhvervsdrivende
på Femø, Fejø og Askø.
Som jeg allerede har været inde på, kan jeg ikke gå
konkret ind i Lolland Kommunes drift af færgerne, da
det er et kommunalt ansvar.
Jeg kan ærgre mig over, at der tilsyneladende er en
dialog, der er gået skævt mellem Lolland Kommune og
de øboere og landmænd, der er så kritiske, som der gives
udtryk for i de artikler, som spørgsmålene henviser til.
Opgaven ligger lokalt forankret, og det er her, der er
viden om mulige løsninger. Så igen vil jeg blot udtrykke
det ønske, at parterne rækker ud og søger en konstruktiv
dialog med hinanden.
***
Side 12
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. maj 2025 om færgedrift og prisstigninger
Jeg takker for ordet og ser frem til at besvare jeres
spørgsmål.
***
Side 13