Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
3025599_0001.png
Samråd i Folketingets udvalg for Landdistrikter og Øer
d. 20. maj 2025 vedr. borgerinddragelse i
fremskyndelsesområder og generelt
Center
Center for el, vand og VE på
land
Kontor
Kontor for sol, landvind og
vand
Dato
20-05-2025
J nr.
2025 - 1579
Akt-id
616292
Samrådsspørgsmål H
I Folketingets udvalg for Landdistrikter og Øer har Susie
Jessen (DD) og Mads Fuglede (DD) stillet ministeren
følgende samrådsspørgsmål H:
Samrådsspørgsmål H:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at
borgerne får en reel og tidlig stemme i
beslutningsprocessen, når energiprojekter i de såkaldte
fremskyndelsesområder i stigende grad fremskyndes og
sagsbehandlingen forenkles, herunder uddybe generelt,
hvordan regeringen vil undgå, at borgerinddragelse blot
bliver en formel proces uden reel mulighed for at påvirke
udviklingen af vedvarende energi på land?
Der henvises til Jyllands-Postens artikel ”Nye
solceller og
vindmøller skal kunne rejses et til tre år hurtigere end i dag”
bragt den 25. marts 2025.?”
Det talte ord gælder.
/ JULDA
Side 1/7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3025599_0002.png
Ministerens svartale:
Tak for det og tak for spørgsmålet. Og velkommen
til dem der på digitalt.
Dagens tema er fremskyndelsesområder, og lad
mig som det første slå fast, at det her nye redskab
fra EU ikke kommer til at ændre på, at kommunerne
skal inddrage borgere, når der opstilles vedvarende
energi.
Borgerne vil fortsat have mulighed for at give deres
mening til kende, hvorefter kommunen foretager en
afvejning af de forskellige ønsker.
Når der åbenbart er tvivl på området, finder jeg det
relevant med en kort gennemgang af, hvad et
fremskyndelsesområde er, hvorfor vi har brug for
dem, og hvordan borgerne fortsat bliver hørt.
[Hvad er et fremskyndelsesområde?]
Et fremskyndelsesområde er ifølge EU-reglerne et
område, hvor myndighederne kan følge en simplere
proces end hidtil, når der skal tildeles en
miljøgodkendelse.
Der skelnes mellem fremskyndelsesområder til
vedvarende energi og fremskyndelsesområder til
udbygning af elnettet.
Ud fra samrådsspørgsmålet opfatter jeg, at
spørgeren er mest optaget af
fremskyndelsesområder til vedvarende energi –
Side 2/7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3025599_0003.png
også kaldet VE-fremskyndelsesområder – og det er
derfor dem, jeg vil fokusere på.
I VE-fremskyndelsesområder kan projekter
undtages for miljøkonsekvensvurdering -en såkaldt
VVM - og habitatvurdering.
Det skal dog understreges, at et område kun kan
udpeges til VE-fremskyndelsesområde, hvor der
ikke er særlige natur- og miljøværdier.
Derudover udpeges områder kun til VE-
fremskyndelsesområde, hvis:
VE-opstillerne ønsker det,
kommunen vurderer, at det er muligt
og hvis kommunen i øvrigt ønsker at
planlægge VE på det konkrete område.
Der vil også fortsat skulle udføres en vurdering af
miljøet på strategisk niveau - en såkaldt strategisk
miljøvurdering - en SMV.
[Hvorfor har vi brug for
fremskyndelsesområder?]
De nye regler om fremskyndelsesområder har helt
grundlæggende til formål at sætte mere fart på
udbygningen af både vedvarende energi og elnet.
Det er både EU og regeringens holdning, at vi skal
have mere vedvarende energi, og at vi skal fjerne
unødvendige barrierer.
Side 3/7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3025599_0004.png
En bred kreds af partier står også bag flere aftaler
om udbygningen af mere vedvarende energi på
land, herunder aftalen om at sikre rammevilkår der
kan muliggøre en firedobling af elproduktionen fra
sol og vind på land. Aftalen er fra 2022 og
målsætningen er for 2030.
Desuden er vi forpligtet af EU til at implementere
reglerne om VE-fremskyndelsesområder.
Og det bakkes heldigvis også op af et meget bredt
flertal i Folketinget.
Vi har brug for mere grøn strøm, så Danmarks
elforbrug kan blive grønt.
Og tak for aftalen i går, hvor også
Danmarksdemokraterne var med, om havvind. Og
målet er selvfølgelig at gøre os energiuafhængige
af energiimport blandt andet fra Rusland.
Vedvarende energi på land er både billigst og
hurtigst. Og det skal udnytte.
Det er dog vigtigt, at vi holder fast i den
grundlæggende rollefordeling, når vi udbygger.
Det er kommunerne, der bestemmer både
om
og
hvor,
der skal placeres vedvarende energi på land.
Og det er godt, for de kender lokalområderne bedst.
Vi skal ikke sidde herinde på Christiansborg og
sætte krydser på et kort. Og vi skal heller ikke
Side 4/7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3025599_0005.png
stoppe de kommuner, som ser en fordel i at sætte
vedvarende energi op.
[Offentligheden og borgerne inddrages]
En del af kommunernes rolle er at inddrage
borgerne. Det sker allerede i dag, og den pligt
ændrer sig ikke, når der er tale om et VE-
fremskyndelsesområde.
Borgerne inddrages blandt andet på følgende tre
måder:
For det første sendes lokalplanen og den
strategiske miljøvurdering som udgangspunkt i
offentlig høring i minimum 8 uger.
For det andet sendes planen for
fremskyndelsesområder og miljøvurderingen heraf
også i høring. Det skal være i minimum 4 uger.
For det tredje skal opstiller holde et offentligt møde
om projektet, hvor også Energistyrelsen fortæller
om VE-ordninger, der sikrer gevinster til naboer og
lokalsamfund.
Derudover er der også en række andre processer,
som afhænger af det konkrete projekt, hvor
borgerne også har mulighed for at ytre sig. Og på
toppen af det er der selvfølgelig forskellige måder at
håndtere det på i kommunerne hvor de lægger
yderligere lag på.
Side 5/7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3025599_0006.png
Der er altså tale om en omfattende proces, hvor
kommunen tager grundigt stilling til høringssvarene
– input fra borgerne.
Borgere, der er imod et projekt, ja de får ikke altid
medhold, men de har mulighed for at ytre sig og
gøre deres holdning til kende i den demokratiske
proces der foregår lokalt.
[VE-ordningerne kompenserer naboer og
lokalsamfund]
I de tilfælde hvor kommunerne beslutter at
godkende en ansøgning, vil det i de fleste tilfælde
påvirke nogle borgere.
Det er netop derfor, vi har fire forholdsvis unikke
kompensationsordninger på området.
Mig bekendt er det ikke noget, vi har på andre
områder, fx landbruget spreder gylle eller der
bygges motorveje, som også kan skabe lokale
gener.
Sidste år øgede vi endda betalingen til grøn pulje
og VE-bonus til naboerne med hhv. 150 og 50 pct.,
så naboer og lokalsamfund får en større del af
gevinsten af udbygningen på land.
[Lokal inddragelse og forankring er vigtigt]
Med den grønne omstilling vil flere komme til at se
vindmøller og solceller fra deres hjem. Også folk,
som ikke ønsker dem, og det skal vi tage alvorligt.
Side 6/7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3025599_0007.png
Den grønne omstilling skal ske ansvarligt og i
balance mellem fremdrift og folkelig opbakning. Der
skal lyttes til naboer, eksperter og virksomheder for
at finde de balancer.
Det er derfor også godt, at vi har en række
lovpligtige krav, der sikrer offentlig inddragelse i
planlægningen af projekter.
Og så mener jeg, at det er væsentligt at huske på,
at der findes masser af borgere i landdistrikterne,
som ønsker mere grøn energi.
For et par uger siden var jeg med til at indvie en ny
vindmøllepark i Bjørnstrup i Vesthimmerland
Kommune.
Her stillede en gruppe borgere sig frem i grønne t-
shirts med en vindmølle på og et stort ”ja tak”.
De var glade for den udvikling, som følger med
vindmøllerne.
De får blandt andet et nyt omklædningsrum til
fodboldbanen, et aktivitetsrum til områdets
pensionister.
Og for mig er det et godt eksempel på, at
vedvarende energi kan bidrage til en positiv
udvikling i hele Danmark.
Tak for ordet.
Side 7/7