Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
3026202_0001.png
Samrådsspørgsmål H og I
Der er stillet to samrådsspørgsmål efter ønske fra Susie Jessen (DD) og Mads
Fuglede (DD).
H.
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at borgerne får en
reel og tidlig stemme i beslutningsprocessen, når energiprojekter i de så-
kaldte fremskyndelsesområder i stigende grad fremskyndes og sagsbehand-
lingen forenkles, herunder uddybe generelt, hvordan regeringen vil undgå,
at borgerinddragelse blot bliver en formel proces uden reel mulighed for at
påvirke udviklingen af vedvarende energi på land? Der henvises til Jyllands-
Postens artikel ”Nye solceller og vindmøller skal kunne rejses et til tre år
hurtigere end i dag” bragt den 25. marts 2025.
I.
Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete skridt regeringen vil tage for at
sikre, at lokale borgere reelt kan præge udviklingen af projekter, der har
stor betydning for deres nærområder, og vil ministeren desuden forholde
sig til, hvordan man vil undgå, at beboere i områder som Thyregod først
bliver involveret, når beslutninger reelt allerede er truffet og økonomiske
aftaler indgået, og hvordan vil ministeren forhindre, at områder med VE-
anlæg bliver affolket? Der henvises til Jyllands-Postens artikel ”Vindmøller
og solceller får Dorte Kristensen til at flytte – hun er betænkelig ved, at
grønne projekter skal speedes op” bragt den 25. marts 2025.
Klima-, energi- og forsyningsministeren besvarer spørgsmål H.
Ministeren for byer og landdistrikter besvarer spørgsmål I.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3026202_0002.png
[Samrådstale]
Det talte ord gælder.
Tak for det.
Og tak for samrådsspørgsmålet.
Jeg vil besvare det spørgsmål, der hedder spørgsmål I.
[Spørgsmål I – Lokal inddragelse i VE-projekter]
Det handler om, hvad regeringen vil gøre for, at lokale bor-
gere får mulighed for at præge VE-projekter i deres nær-
område.
I Danmark har vi en planlov, der sikrer, at der er offentlig-
hed om kommunalbestyrelsens vedtagelse af ny planlæg-
ning.
Det betyder blandt andet, at udkast til nye kommuneplan-
tillæg og lokalplaner med tilhørende miljøvurderinger skal i
mindst otte ugers offentlig høring.
Og der skal gå efterfølgende fire uger, efter høringen er af-
sluttet, til planen er vedtaget i byrådet, så der også er god
tid til at arbejde med de indkomne kommentarer.
Tit arrangerer kommunerne - nogle gange sammen med
opstillerne og nogle gange uden - debatter, høringer og
borgermøder for at orientere om planerne og lytte til bor-
gernes eventuelle forslag og indvendinger.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3026202_0003.png
Min opfattelse er, at de fleste kommuner godt ved, at en
grundig dialog med naboer og lokalsamfund er en forud-
sætning for at få bred politisk og folkelig opbakning til
energiprojekter.
Og regeringen er meget opmærksom på, at store VE-anlæg
påvirker de lokalsamfund, hvor de bliver placeret.
For uanset hvor man placerer nye solceller og nye land-
vindmøller, vil det påvirke lokalsamfund og naboer.
Ligesom det også påvirker lokalsamfund og naboer, hvis
man placerer store, nye produktionsfaciliteter, industri-
virksomheder, hotelbyggerier eller lignende.
Og det gør altid indtryk på mig at læse historier som den i
Jyllands-Posten, der henvises i samrådsspørgsmålet.
Oplevelsen af ikke at blive tilstrækkeligt inddraget i proces-
sen er ikke en god situation at stå i som borger.
Planlægning og opstilling af VE-anlæg sker som altoverve-
jende hovedregel med de enkelte kommuner som ansvar-
lig planmyndighed.
Og det er på mange måder sund fornuft, at de kommunale
politikere, som er tættere på konsekvenserne af beslutnin-
gerne, også træffer dem.
Statens rolle består i at fastsætte de overordnede rammer
for planlægningen af VE.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3026202_0004.png
Der gælder en række lovgivningsmæssige krav ved plan-
lægning og opstilling af VE-anlæg, som skal overholdes.
Et eksempel er afstandskravene fra vindmøller til bebo-
else. Her er der en regel om, at der ikke må gives tilladelse
efter planloven til vindmøller nærmere nabobeboelse end
fire gange møllens totalhøjde.
Et andet eksempel på det er solcellebekendtgørelsen, som
trådte i kraft den 1. juni sidste år.
Med solcellebekendtgørelsen har regeringen fastlagt en
række anbefalinger om afstand fra solcelleanlæg til bebo-
else og afskærmning af anlæggene for at mindske generne
for naboer til anlæggene.
Som eksemplerne illustrerer, er der er en række regler,
som skal være med til at mindske generne for borgere,
som bor i nærheden af VE-anlæg.
Og også når det gælder udpegningen af energiparker, er
der regler for at sikre lokal forankring.
Hvis et VE-projekt skal kunne udpeges som energipark, er
det et krav, at der er tilslutning fra kommunalbestyrelsen –
altså et lokalt ønske.
Efter udpegningen følger den lokale planlægning, hvor det
er kommunernes opgave at sørge for borgerinddragelse og
offentlighed om kommunalbestyrelsens beslutninger jf.
planloven.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3026202_0005.png
For kort at opsummere. Det er vigtigt, at både de lovgiv-
ningsmæssige krav tages nøje i betragtning, at offentlighe-
den og relevante myndigheder høres, og at der i forbin-
delse med de politiske beslutninger sker en omhyggelig af-
vejning af forskellige hensyn lokalt, og den afvejning fore-
tages bedst lokalt.
[Affolkning og kompensation]
Der spørges desuden til, hvad regeringen vil gøre for, at
områder med VE-anlæg ikke bliver affolket.
Helt grundlæggende vil jeg gerne slå fast, at Danmark skal
være et land, hvor man kan bo, leve og arbejde i hele lan-
det.
Og det er en dagsorden, som ikke alene handler om solcel-
ler og vindmøller, men som er meget større.
Det har selvstændig værdi for mig, og for regeringen, at
Danmark ikke bliver trukket i en skæv retning. Vores sam-
fund og vores land skal hænge sammen.
Vi vil ikke acceptere, at man kun oplever vækst og udvik-
ling omkring de store byer.
Vi er nødt til at gøre noget aktivt for, at Danmark kommer i
bedre geografisk balance.
Og vi er også nødt til at afbøde nogle af konsekvenserne af
de VE-anlæg, som i højere grad bliver bygget på landet end
i byen, fordi der i dag er en skæv fordeling.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3026202_0006.png
Regeringen har derfor taget en række initiativer til at kom-
pensere og tage hensyn til naboer og lokalsamfund i de
områder, hvor der opstilles VE-anlæg.
Blandt andet vil der som følge af Klimaaftalen fra 2023
komme til at gå ca. 2,5 mia. kr. til naboer og lokalsamfund
via VE-bonus og grøn pulje.
Opstillingen af VE er vigtig for at sikre adgangen til billig og
grøn strøm i fremtiden, men det er også vigtigt, at vi gør
det på en ordentlig og fornuftig måde, der særligt tager
hensyn til naboer og lokale i de områder, hvor anlæggene
skal stå.
Derudover arbejder regeringen løbende på at skabe bedre
vilkår for solceller på tage, hvor de er til gene for få og
gavn til mange.
Det kan blandt andet nævnes, at regeringen i år har frem-
sat lovforslag, der skal forbedre mulighed for leasing af sol-
celler på erhvervsbygninger – et lovforslag som Folketinget
netop har vedtaget.
Derudover skal en ny pulje til VE på etageboligejendomme
understøtte solceller på bynær bebyggelse – altså på tage i
byerne.
Endelig kan jeg nævne, at jeg vil tage initiativ til en æn-
dring af planloven, det er jeg blevet enig med planforligs-
kredsen om, der gør det muligt for kommunerne at stille
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 20. maj 2025 om energiprojekter i fremskyndelsesområder
3026202_0007.png
krav i en lokalplan om, at nye større erhvervs- og beboel-
sesbygninger skal være klar til fremtidig montering af sol-
celler på taget.
Så der kan komme flere solceller op på tagene, og dermed
reduceres behovet for at sætte solceller op andre steder.
Balancen skal være bedre end i dag, og det er vigtigt, at na-
boer og lokale bliver hørt og inddraget, når der planlægges
lokalt. Både for VE og for alle andre ting.
Tak for ordet.