Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
3019616_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13-05-2025
J nr.
2025 - 312
Akt-id
625354
Svar på ULØ alm. del
spm. 103
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 16. april 2025 stillet mig følgende
alm. del spørgsmål 103, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål 103:
I forbindelse med den politiske aftale ”Opfølgende aftale ifm. klimaaftale om grøn
strøm og varme 2022 og Rigsrevisionens beretning om tilsyn med aftaler i forsy-
ningssektoren, Gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder”, den 28. juni
2024, blev det besluttet, at der skulle kigges nærmere på, om forlængelsen af af-
skrivningsperioden for rørledninger giver anledning til en forlængelse af lånebe-
kendtgørelses maksimale løbetid på lån til den pågældende investering, så den
passer med afskrivningsperioden. Der er på den baggrund igangsat et arbejde
imellem Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriet. Vil ministeren på den baggrund oplyse:
1. Hvornår kommunale myndigheder kan forvente at få en afklaring af, om løbeti-
den på lånene kan forlænges?
2. Hvordan vil ministeren sikre, at der stilles nødvendig faglig viden til rådighed for
de mange frivillige arbejdsgrupper, der forsøger at implementere regeringens egne
målsætninger om omstilling i varmesektoren?
3. Der er stor forskel på, hvilken garantiprovision kommunerne kræver for at garan-
tere for lån til en vital samfundsopgave. Flere steder henholder kommunerne sig til,
at det ikke er lovligt at sætte garantiprovisionen under markedsvilkår, mens man
andre steder ikke tager samme standpunkt. Vil ministeren sikre, at der kommer
ensartede vilkår, eventuelt ved at sætte en statslig pulje af til samme formål? Når
regeringen selv har forpligtet kommunerne til at give borgerne information om en
mulig fjernvarmeløsning med kort varsel, er det vel ikke rimeligt, at usikre forhold i
kommunernes låneforpligtelser står i vejen for realiseringen?
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm., om den politiske aftale Opfølgende aftale ifm. klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 og Rigsrevisionens beretning om tilsyn med aftaler i forsyningssektoren, Gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder, den 28. juni 2024
3019616_0002.png
Svar
Ad 1) Løbetider på lån til rørledninger
Det er med
Opfølgende aftale ifm. klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 og
Rigsrevisionens beretning om tilsyn med aftaler i forsyningssektoren
(S, V, M, SF,
LA, K, EL, RV, RF, ALT) af 28. juni 2024 blevet besluttet at forlænge afskrivnings-
perioden på fjernvarmerør, så rørledninger fremover kan afskrives over 45 år i ste-
det for de på aftaletidspunktet gældende 30 år. Dette er implementeret i
bekendt-
gørelse nr. 1738 af 30/12/2024
(afskrivningsbekendtgørelsen). Det er korrekt, at
der er igangsat et arbejde imellem Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og In-
denrigs- og Sundhedsministeriet vedr. muligheden for forlængelse af lånebekendt-
gørelsens maksimale løbetid på lån til fjernvarmerørledninger.
Når det er en sag, der kræver nærmere undersøgelse, skyldes det blandt andet, at
løbetidsreglerne i lånebekendtgørelsen i udgangspunktet ikke er fastsat ud fra akti-
vers afskrivningsperiode. Løbetidsreglerne er bl.a. fastsat ud fra et hensyn om, at
fremtidige kommunalbestyrelsers råderum ikke i uhensigtsmæssigt omfang under-
gives finansielle bindinger og eventualforpligtigelser som følge af aftaler om fx lån,
garantier m.v. Hermed undgås, at finansielle dispositioner resulterer i en uhensigts-
mæssig omfordeling mellem generationer. Disse hensyn skal holdes op mod de
konkrete forhold i fjernvarmesektoren.
Der pågår fortsat et arbejde for at kunne tage stilling til, om forlængelsen af afskriv-
ningsperioden for rørledninger giver anledning til en forlængelse af lånebekendtgø-
relsens maksimale løbetid på lån til disse. Jeg forventer at kunne præsentere for-
ligskredsen for et oplæg senest i H2 2025.
Ad 2) Nødvendig viden til frivillige arbejdsgrupper
Med de frivillige arbejdsgrupper antages, at der henvises til lokale arbejdsgrupper,
der arbejder med udvikling og planlægning af vedvarende energiløsninger i lokal-
samfundet. Dette omfatter også lokale grønne varmeløsninger som fx termonet.
I forbindelse med finansloven 2022 blev der afsat en årlig pulje på 4 mio. kr. til
støtte af lokale energifællesskaber og lokal forankring af klimaomstilling, som ud-
møntes fra 2022 til 2025. Puljen støtter dels informationsprojekter, der bidrager til
udviklingen af vedvarende energiløsninger i lokalsamfundet, dels større projekter,
der gennemføres som inspirationseksempler med henblik på at øge viden om pro-
jekter, der kan etableres i samarbejde med et VE-fællesskab eller borgerenergifæl-
lesskab. De større projekter kan omfatte både el, varme og køling, hvor der bl.a.
kan søges tilskud til teknisk eller juridisk bistand. Man kan finde information om pul-
jen på Energistyrelsens hjemmeside
1
. Her kan der også findes et overblik over de
projekter, der har modtaget tilsagn om tilskud.
1
https://ens.dk/tilskud-og-puljer/tilskuds-stoetteordninger/tilskud-fra-puljen-til-lokale-energifa-
ellesskaber-og
Side
2/3
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm., om den politiske aftale Opfølgende aftale ifm. klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 og Rigsrevisionens beretning om tilsyn med aftaler i forsyningssektoren, Gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder, den 28. juni 2024
3019616_0003.png
Derudover kan man på SparEnergi.dk blandt andet finde information om fælles lo-
kale varmeløsninger, og hvordan man kommer godt i gang med at lave sådan en
løsning
2
. Det er også muligt på SparEnergi.dk at blive klogere på, hvordan et
A.M.B.A-selskab oprettes, som er den selskabsform, de fleste mindre fjernvarme-
selskaber benytter, og hvordan man kan håndtere dialogen med kommunen.
Ad 3) Garantiprovisioner på markedsmæssige vilkår
Energistyrelsen har oplyst, at styrelsen er opmærksom på, at der kan herske en vis
uklarhed omkring anvendelse af reglerne vedr. kommunernes fastsættelse af ga-
rantiprovision. Det kan i den sammenhæng oplyses, at Energistyrelsen i december
2023 har udgivet en vejledende udtalelse vedr. fastsættelse af garantiprovision ef-
ter varmeforsyningsloven. Vejledningen ligger tilgængelig på Energistyrelsens
hjemmeside
3
. Det bemærkes, at der i øjeblikket arbejdes på en revideret version af
vejledningen, hvor der bl.a. indgår en opdateret vurdering af spørgsmålet om fortje-
neste på opkrævning af garantiprovision. Det fremgår både af den vejledende udta-
lelse fra 2023 og af udkastet til den reviderede version, at garantiprovisionen skal
opkræves på markedsmæssige vilkår. Der har været dialog med relevante aktører
om vejledningen. Det er fortsat kommunens ansvar at fastsætte den konkrete ga-
rantiprovision.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
2
3
https://sparenergi.dk/privat/faelles-lokale-varmeloesninger
https://ens.dk/forsyning-og-forbrug/vejledende-beskrivelser-og-udtalelser-paa-varmeom-
raadet
Side
3/3