Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
3041043_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2300
Doknr.
14590915
Dato
16-06-2025
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 8. april 2025 stillet
følgende spørgsmål nr. 100 (alm. del) til social- og boligministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 100:
Vil ministeren redegøre for omfanget af – og de statslige omkostninger til – en
varig støtteordning mhp. oprettelsen og driften af herberger og sociale
væresteder i danske ø- og landdistriktskommuner?
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at tilbud efter servicelovens § 110 (herberger
m.v.) er målrettet personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller
ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har et akut behov for botilbud og for
tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Finansieringen af herberger m.v. efter servicelovens § 110 er reguleret i
bekendtgørelse nr. 348 af 4. april 2024 om finansiering af visse ydelser og
tilbud efter lov om social service og barnets lov samt betaling for unges ophold
i Kriminalforsorgens institutioner. Det fremgår heraf, at herberget skal fastsætte
en takst (pris), som opkræves af den kommune, som er handlekommune, for
den enkelte borger, som har ophold på herberget. For herberger gælder det, at
taksten er fast, og kommunen således ikke kan forhandle en anden pris.
Taksten for herberger skal indberettes på Tilbudsportalen, lige som der skal
indberettes revisionspåtegning af taksterne.
Som beregningsgrundlag for taksten for et herberg anvendes de samlede
langsigtede gennemsnitsindtægter og -omkostninger ved drift af herberget.
Herberger i tyndere befolkede områder får dermed i lighed med herberger i
byerne dækket deres omkostninger til drift af herberget ved takstbetaling fra
handlekommunerne for de borgere, der har ophold på herberget.
Staten refunderer 50 pct. af kommunernes udgifter til borgeres ophold i tilbud
efter servicelovens § 110 i 120 dage pr. løbende år fra datoen for første
indskrivning på tilbuddet. Fra d. 1. april 2026 vil refusionsperioden på
herbergsområdet være 90 dage pr. løbende år.
Jeg kan tilsvarende oplyse, at det er muligt at drive åbne og uvisiterede sociale
tilbud efter servicelovens § 79, som er generelle tilbud med aktiverende og
forebyggende sigte. Åbne sociale tilbud som fx sociale caféer, væresteder og
1
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af – og de statslige omkostninger til – en varig støtteordning mhp. oprettelsen og driften af herberger og sociale væresteder i danske ø- og landdistriktskommuner
3041043_0002.png
natherberger er lavtærskelstilbud, der er beregnet til udsatte borgere, som kan
have behov for et sted at være enten i dag-, aften- eller nattetimerne. Sådanne
tilbud kræver ikke forudgående kommunal visitation.
Åbne sociale tilbud efter servicelovens § 79 kan modtage driftstilskud eller
anden finansiering fra kommunen. Det er også muligt for private at drive åbne
sociale tilbud uden formelt ophæng i serviceloven og dermed uden kommunal
finansiering.
I forhold til en varig statslig støtteordning mhp. oprettelsen og driften af
herberger og sociale væresteder i danske ø- og landdistriktskommuner
bemærkes det, at det ikke fremgår af spørgsmålet, hvad en støtteordning skal
kunne. Det er således uklart, om spørgeren fx ønsker etablering af flere
pladser på herberger og væresteder beliggende i ø- og landdistriktskommuner,
eller øget statslig medfinansiering af eksisterende pladser. Omkostningerne til
en støtteordning vil således afhænge af den konkrete model.
I forhold til en varig statslig støtteordning mhp. oprettelsen og driften af
herberger og sociale væresteder i danske ø- og landdistriktskommuner
bemærkes det videre, at en sådan støtteordning vil skulle vurderes i lyset af
statsstøttereglerne og reglerne om ligebehandling. En sådan vurdering vil
ligeledes bero på den konkrete støtteordning.
Afslutningsvis bemærkes det, at der på hjemløshedsområdet er indført en
omlægning af indsatsen mod hjemløshed, som trådte i kraft d. 1. oktober 2023.
Omlægningen har til formål at reducere antallet af borgere i hjemløshed
markant og gøre op med langvarig hjemløshed. Omlægningen understøtter
brugen af Housing First-tilgangen, så herberger i højere grad fungere som akut
midlertidigt ophold i overgangen til egen bolig. I Housing First-tilgangen tilbydes
borgere fra start en varig boligløsning i kombination med en individuelt
tilrettelagt bostøtte. Det følger samtidig, at i takt med, at omlægningen af
indsatsen mod hjemløshed skal reducere antallet af hjemløse i Danmark, skal
kapaciteten på landets herberger løbende tilpasses, så den svarer til behovet
og omfatter tilbud, der svarer til målgruppens behov.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2