Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
3033225_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. januar 2025 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 67
Vil ministeren oversende en skematisk oversigt over de elementer af fremdriftsre-
formen, der stadig er gældende, samt en beregning af de økonomiske konsekven-
ser hvis de pågældende elementer bliver annulleret?
Svar
Det er i svaret antaget, at der med 'fremdriftsreformen' henvises til de første fire
initiativer i
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse
af 2013, dvs. at:
1. SU begrænses til normeret tid ved studiestart mere end 2 år efter ad-
gangsgivende eksamen.
2. Øgede krav til studerende om fremdrift på studierne på de videregående
uddannelser.
3. Nye rammer på de videregående uddannelser, der støtter en aktiv studie-
gennemførelse.
4. Øgede krav til universiteter om at nedbringe den gennemsnitlige studietid
med 4,3 måneder frem mod 2020, herunder gennem justering af universi-
teternes uddannelsesbevilling.
Dertil indeholdt den politiske aftale en række andre initiativer på de videregående
uddannelser og på ungdomsuddannelserne, herunder enkelte initiativer, som på
samme måde som ovenstående fire initiativer på aftaletidspunktet blev vurderet at
have virkning på fremdriften blandt studerende.
Der er udarbejdet en skematisk oversigt over de af initiativerne, som stadig er
gældende,
jf. tabel 1.
I det følgende gennemgås virkningen ved at annullere initia-
tiverne på hhv. de videregående uddannelser og ungdomsuddannelserne særskilt.
Initiativer på det videregående uddannelsesområde
De fire ovenfor nævnte initiativer skal ses i sammenhæng. Særligt fremgår det af
aftaleteksten, at initiativ 4 vedr. justering af universiteternes uddannelsesbevilling,
der skulle være med til at give universiteterne en økonomisk tilskyndelse til at ned-
bringe den gennemsnitlige studietid med 4,3 måneder, skulle ses i sammenhæng
2. juni 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
552306
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om en skematisk oversigt over de elementer af fremdriftsreformen, der stadig er gældende, samt en beregning af de økonomiske konsekvenser hvis de pågældende elementer bliver annulleret
3033225_0002.png
med de nye instrumenter (initiativ 1-3), som universiteterne fik ved samme lejlig-
hed. Der er derfor ikke skønnet over den økonomiske virkning af at annullere de
fire initiativer særskilt, ligesom det heller ikke blev gjort på aftaletidspunktet, jf.
også svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 247 (Alm. del 2021-2022).
Det vurderes med betydelig usikkerhed, at en samlet annullering af de fire ovenfor
nævnte initiativer i fremdriftsreformen vil være forbundet med en varig merudgift
på i størrelsesordenen 1,5 mia. kr. efter skat og tilbageløb (2025-pl),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Gældende initiativer i
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for studie-
gennemførelse
og varig merudgift ved annullering efter skat og tilbageløb
Initiativ
Videregående uddannelser
1. SU begrænses til normeret tid ved studiestart mere
end 2 år efter adgangsgivende eksamen
2. Øgede krav til studerende om fremdrift på studierne
på de videregående uddannelser
3. Nye rammer for studerende på de videregående ud-
dannelser, der støtter en aktiv studiegennemførelse
4. Øgede krav til universiteterne om forbedringer i stu-
dietiden
5. Bonusordning til studerende, der fuldfører på under
normeret studietid
Ungdomsuddannelser
6. Målretning af SU til gymnasiale suppleringskurser
7. Højest fem ungdomsuddannelser med SU
Anm.:
Gældende
Gældende
100 mio. kr.
200 mio. kr.*
Gældende
Status
Varig merudgift ved
annullering (mio. kr.)
Gældende
1.500 mio. kr.
Gældende
Delvis gældende
Gældende
0,6 mio. kr.
Kilde:
Afrundet til nærmeste hundrede mio. kr. (med undtagelse af bonusordning). Merudgifterne er
opgjort efter skat, tilbageløb og adfærd samt beregnet med udgangspunkt i samme bereg-
ningsgrundlag, som da reformen blev vedtaget med undtagelse af bonusordningen, der er
opgjort efter skat og tilbageløb pba. konkrete direkte udgifter forbundet med ordningen i 2023.
* Der er set bort fra eventuelle afledte effekter i kontanthjælpssystemet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Det bemærkes, at virkningerne overvejende er beregnet med udgangspunkt i
samme beregningsgrundlag, som da reformen blev vedtaget, jf. også svar
på Fi-
nansudvalgets spørgsmål nr. 247 (Alm. del 2021-2022),
hvor der ligeledes spør-
ges til en tilbagerulning af fremdriftsreformen.
1
Der tages således ikke højde for øvrige politiske beslutninger og den generelle ud-
vikling i aktivitetsgrundlaget på de forskellige uddannelsesområder mv., som kan
1
Dog er opgørelsen opdateret, så arbejdsudbudsvirkningerne opdeles på strukturel be-
skæftigelse og strukturel ledighed, ligesom virkningen på den offentlige saldo er opdateret,
jf. Faktaark vedr. Opdaterede skøn på arbejdsudbud og virkning på den offentlige saldo i
Forberedt på fremtiden I.
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om en skematisk oversigt over de elementer af fremdriftsreformen, der stadig er gældende, samt en beregning af de økonomiske konsekvenser hvis de pågældende elementer bliver annulleret
3033225_0003.png
have indflydelse på vurderingen af udgifterne ved en annullering af initiativerne.
2
F.eks. vil en annullering af de fire initiativer ovenfor have krydseffekter til reform af
SU-systemet på de videregående uddannelser, som blev vedtaget i juni 2024, og
Aftale om et nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
fra 2017.
Betydningen heraf kan illustreres med et eksempel: Ved en annullering af ovenfor
nævnte initiativ 1 er det ikke umiddelbart muligt at ”gå tilbage” til før fremdriftsre-
formen,
uden
samtidig at annullere SU-reformen. Det skal ses i lyset af, at SU-re-
formen bl.a. begrænser SU til normeret studietid og reducerer den overordnede
klipramme fra 70 SU-klip til 58 SU-klip for alle studerende, på nær studerende, der
modtager enligt forsørgertillæg eller SU-handicaptillæg. En annullering af SU-re-
formen vil isoleret set være forbundet med merudgifter på 1,7 mia. kr. (2025-pl)
fuldt indfaset.
Foruden de ovenfor nævnte initiativer 1-4 kan bonusordningen fra
Aftale om re-
form af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse
af 2013 være forbun-
det med fremdriftsvirkninger. Ordningen betyder, at der udbetales en kontant bo-
nus til studerende, som færdiggør uddannelsen på mindre end normeret studietid.
Den direkte udgift til bonusordningen er i 2023 ca. 1,1 mio. kr. (2025-pl). En tilba-
gerulning vil ved uændret adfærd medføre en mindreudgift på ca. 0,6 mio. kr. efter
skat og tilbageløb (2025-pl).
Initiativer på ungdomsuddannelsesområdet
I
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse
af 2013
indgik to initiativer, som blev forudsat at være forbundet med fremdrift på ung-
domsuddannelserne,
jf. tabel 1.
Det første initiativ,
Målretning af SU på gymnasiale suppleringskurser (GSK),
be-
grænser SU til kursister, der vælger kort supplering på 3-6 uger, samt til kursister
på hf- og gymnasiale enkeltfag, som ikke har en gymnasial uddannelse. Annulle-
ring af dette initiativ skønnes med betydelig usikkerhed at medføre varige merud-
gifter i omegnen af 0,1 mia. kr. (2025-pl) efter skat, tilbageløb og adfærd. Det an-
det initiativ,
Højest fem ungdomsuddannelser med SU,
begrænser SU til maksi-
malt fem påbegyndte ungdomsuddannelser. Annullering af dette initiativ skønnes
med betydelig usikkerhed at medføre varige merudgifter i omegnen af 0,2 mia. kr.
efter skat, tilbageløb og adfærd. Virkningerne er beregnet med udgangspunkt i
samme beregningsgrundlag, som da reformen blev vedtaget.
Endelig bemærkes det, at
Aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet gymna-
sieuddannelse
af februar 2025 ændrer uddannelseslandskabet på ungdomsud-
dannelserne, hvilket yderligere vanskeliggør vurderingen af de varige udgifter for-
bundet med en annullering af initiativerne.
2
Fsva. aktivitetsgrundlaget bemærkes det, at bestanden af studerende på de videregående
uddannelser er nogenlunde uforandret fra 2012 til 2024.
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om en skematisk oversigt over de elementer af fremdriftsreformen, der stadig er gældende, samt en beregning af de økonomiske konsekvenser hvis de pågældende elementer bliver annulleret
3033225_0004.png
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 4/4