Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
3073000_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 24. september 2025 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 197
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 24. september 2025
om udenlandske studerende på RUC, jf. UFU alm. del - samrådsspørgsmål L-P?
Svar
Som svar på alm. del spørgsmål 197 fremsendes hermed mit talepapir fra åbent
samråd i UFU d. 24. september 2025 om udenlandske studerende på RUC, jf.
UFU alm. del - samrådsspørgsmål L-P.
29. september 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
600732
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 1/5
OFFENTLIG
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. september 2025 om udenlandske studerende på RUC
3073000_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål
Spørgsmålene er stillet af Sandra Elisabeth Skalvig (LA), Malene Harpsøe (DD),
Lise Bertelsen (KF) og Mikkel Bjørn (DF).
Samrådsspørgsmål L
Mener ministeren, at det er acceptabelt at forringe det faglige niveau på Ros-
kilde Universitet ud fra økonomiske hensyn?
Samrådsspørgsmål M
Vil ministeren redegøre for, hvornår ministeren blev orienteret om Roskilde Uni-
versitets økonomiske handleplan, og mener ministeren, at ministeren er blevet
orienteret rettidigt herom? Der henvises til artiklen »RUCs økonomi skulle red-
des af tredjeverdensborgere: Advarede selv mod betydelige faglige udfordrin-
ger« bragt på berlingske.dk den 7. september 2025.
Samrådsspørgsmål N
Mener ministeren, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har gjort nok for at
sikre, at optaget af udenlandske studerende på Roskilde Universitet ikke går ud
over det faglige niveau på uddannelserne?
Samrådsspørgsmål O
Mener ministeren, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen burde have råbt vagt i
gevær, da styrelsen blev præsenteret for de faglige udfordringer med de uden-
landske studerende på Roskilde Universitet? Der henvises til artiklen »RUCs øko-
nomi skulle reddes af tredjeverdensborgere: Advarede selv mod betydelige faglige
udfordringer« bragt på berlingske.dk den 7. september 2025.
Samrådsspørgsmål P
Vil ministeren drage konsekvenser overfor Roskilde Universitet og Uddannel-
ses- og Forskningsstyrelsen i forbindelse med sagen, hvor Roskilde Universitet
orienterede styrelsen om, at optaget af udenlandske studerende ville gå ud over
det faglige niveau på universitetet? Der henvises til artiklen »RUCs økonomi
skulle reddes af tredjeverdensborgere: Advarede selv mod betydelige faglige
udfordringer« bragt på berlingske.dk den 7. september 2025.
Side 2/5
OFFENTLIG
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. september 2025 om udenlandske studerende på RUC
3073000_0003.png
Svar
Tak for det, og tak for at vi mødes igen i folketinget og diskuterer denne her sag.
Og tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet.
[Universiteternes ansvar]
For at starte med det første, så er det selvfølgelig ikke på nogen måde acceptabelt
af økonomiske årsager at spekulere i at optage udenlandske studerende, som
ikke har de faglige forudsætninger for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Det er universiteterne, som har ansvaret for optagelsen af ansøgerne til deres ud-
dannelser. Det er universiteterne, som foretager vurderingen af, om ansøgerne
har de nødvendige kvalifikationer for at blive optaget på uddannelserne. Det inde-
bærer blandt andet at fastsætte de relevante faglige adgangskrav. Og det er selv-
følgelig min forventning, at universiteterne lever op til det ansvar.
Senest har vi i regeringen også som følge af denne her sag præsenteret en række
nye tiltag, som blandt andet skal give universiteterne endnu bedre muligheder for
at fastsætte relevante adgangskrav, fange og sanktionere snyd og kontrollere for,
om de studerende, der optages, rent faktisk studerer.
Det er min forventning, at de tiltag effektivt vil dæmme op for de problemer, som
der har været med studerende fra tredjelande, herunder også fra Bangladesh.
[RUC’s økonomiske handleplan]
Så spørges der til Roskilde Universitets økonomiske handleplan.
Den har jeg ikke haft kendskab til, før jeg bliver bedt om at kommentere den i
pressen i august 2025
altså august i år. Uddannelses- og Forskningsministeriet
er på det her tidspunkt ikke i besiddelse af handleplanen, og derfor ser jeg den
heller ikke forud for pressehenvendelsen.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen anmoder herefter RUC om at se den om-
talte handleplan.
Det er helt normalt, at hverken jeg, som minister, eller styrelsen, som myndighed,
forelægges den slags planer.
Roskilde Universitet er en selvejende institution, og det er universitetets besty-
relse, som i samspil med universitetets daglige ledelse, er ansvarlig for universite-
tets økonomi. Det var derfor bestyrelsen for Roskilde Universitet, som i april 2023
godkendte den handlingsplan, som skulle genoprette RUC’s økonomi.
Så spørges der til konsekvenser for relevante aktører i denne her sag.
Den tidligere bestyrelsesformand for Roskilde Universitet træder tilbage, og jeg
har også noteret mig, at Roskilde Universitet anerkender den kritik, som der har
været af universitetets optag af studerende fra Bangladesh, som ikke har det
Side 3/5
OFFENTLIG
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. september 2025 om udenlandske studerende på RUC
3073000_0004.png
faglige niveau, som det kræver, at studere på et universitet i Danmark. Og derfor
er det også klogt, at universitetet nu har taget handling og besluttet at lukke den
uddannelse, som har en meget høj andel af studerende fra Bangladesh.
[Uddannelses- og Forskningsstyrelsens rolle]
Der spørges også til, om jeg mener, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har
gjort nok for at sikre, at optaget af udenlandske studerende på Roskilde Universi-
tet ikke går ud over det faglige niveau på uddannelserne.
Jeg kan i hvert fald konstatere, at styrelsen har været i arbejdstøjet for at hjælpe
Roskilde Universitet og de øvrige universiteter.
Siden efteråret 2022, hvor Uddannelses- og Forskningsstyrelsen fik den første
henvendelse om et stigende antal af ansøgninger fra personer fra Bangladesh,
har styrelsen løbende været i dialog med universiteterne omkring deres optagel-
sesprocedurer.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har vejledt om både niveauvurdering af an-
søgernes uddannelser, validering af uddannelsesdokumenternes ægthed og mu-
ligheden for at fastsætte yderligere adgangskrav.
Så er der holdt en stribe møder med Roskilde Universitet, hvor emnet er blevet
drøftet, og hvor det er blevet indskærpet, at universiteterne er forpligtigede til at
fastsætte adgangskrav, så de alene optager kvalificerede studerende. Og jeg sy-
nes jo også, at det er fair at sige, at de bestræbelser også har haft en effekt. Nem-
lig den, at hvis man tager specifikt Roskilde Universitet, så viser de foreløbige tal,
vi har fået for optaget i år, et fald i antallet af optagne studerende fra Bangladesh
på næsten 40 pct. Så det har sådan set haft en effekt.
Så spørges, der om jeg mener, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen burde
have råbt vagt i gevær? Og for eksempel fortalt mig om problemerne.
Ja, det mener jeg, at styrelsen burde. Fordi det er sådan, at for at kunne handle på
et problem er det selvfølgelig en forudsætning, at man kender til det problem. Jeg
har også gjort det klar for Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, at de burde have
informeret mig om de udfordringer, universiteterne oplever med studerende fra
Bangladesh, da styrelsen blev gjort opmærksom på dem. Så der også politisk
kunne være blevet handlet på det tidligere.
Jeg er ikke i tvivl om, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har taget deres op-
gave på sig for at løse de konkrete problemer. Når styrelsen er blevet kontaktet af
et universitet, er de jo gået i dialog med det pågældende universitet for at hjælpe.
Mit fokus er nu på at få løst problemerne. Og det er derfor regeringen har præsen-
teret en række initiativer, som skal forhindre misbrug af studieopholdsreglerne.
Det bliver markant sværere for borgere fra tredjelande, f.eks. Bangladesh og Ne-
pal, men også andre lande, at blive optaget på danske universiteter, hvis de ikke
Side 4/5
OFFENTLIG
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. september 2025 om udenlandske studerende på RUC
3073000_0005.png
har det rette akademiske niveau. Vi skærper kravene for optagelse og styrker kon-
trollen med udenlandske uddannelsesdokumenter.
Så indfører vi et nyt studieaktivitetskrav, så studerende, som i praksis ikke følger
deres studie, bliver udskrevet af deres studie og dermed sendt hurtigere hjem. Og
studerende fra tredjelande skal fremover betale en større del af deres betaling for
deres uddannelse allerede i forbindelse med studiestart.
På Udlændinge- og Integrationsministerens område fjerner vi muligheden for, at
studerende kan medbringe deres familiemedlemmer og vi forkorter jobsøgnings-
opholdet efter endt uddannelse. I dag får studerende automatisk et 3-årigt jobsøg-
ningsophold, efter de har afsluttet deres uddannelse her i landet. Fremover forkor-
tes den periode til et år.
Og Nationalt ID-Center skal fremover som noget nyt kunne bistå universiteterne i
deres kontrol af udlændinges uddannelsesdokumenter, og de skal gennemgå alle-
rede meddelte studieopholdstilladelser for borgere fra Bangladesh og Nepal mhp.
at vurdere, om opholdstilladelser er meddelt på baggrund af falske dokumenter.
Og endeligt så iværksætter vi på uddannelsesområdet en ny, systematisk monito-
rering af studerende fra tredjelande, så vi fremover tidligere vil kunne se og følge
udviklingen i optaget til de videregående uddannelser. Både jeg og uddannelses-
og forskningsstyrelsen kommer således til at følge udviklingen tæt, så vi ikke en-
der i den samme situation igen.
Tak.
Side 5/5
OFFENTLIG