Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
3059975_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. august 2025 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen (KF) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 130
Hvordan ser ministeren på den uhensigtsmæssige konsekvens af uddannelsesre-
formen, som nu betyder, at der optages for få på STEM-uddannelserne i forhold til
efterspørgslen fra erhvervslivet, når det med reformen var hensigten, at optaget
skulle tilpasses i henhold til efterspørgslen fra erhvervslivet? Der henvises til artik-
len » DI: Uklogt, at mange unge afvises på uddannelser med gode jobudsigter«,
danskindustri.dk, den 27. juli 2025.
Svar
Jeg kan ikke genkende det billede, der tegnes i artiklen. Optaget på de STEM-ud-
dannelser, som ikke er ledighedsdimensioneret, dvs. uden ledighedsudfordringer,
er i år 1 pct. højere sammenlignet med sidste år, og der er mange ledige pladser
på STEM-uddannelser flere steder i landet.
Når der i år er optaget færre på civilingeniøruddannelserne skyldes det i høj grad,
at søgningen til uddannelserne er faldet, og i mindre grad en stigning i antallet af
afviste kvalificerede ansøgere. Optaget er faldet med 9 pct., svarende til 313 op-
tagne, i sammenligning med sidste år. Antallet af kvalificerede afviste er dog kun
71 personer højere end sidste år.
Der er generelt en stigning i antallet af afviste kvalificerede ansøgere til STEM-ud-
dannelser, som ikke er ledighedsbaseret dimensioneret, på ca. 200 sammenlignet
med sidste år, men de afviste kvalificerede ansøgere har mulighed for at søge ind
på ledige pladser på STEM-uddannelser i efteroptagelsen. Det er dermed for tid-
ligt at gøre endelig status over, hvor mange studerende, der starter på en uddan-
nelse indenfor STEM-området i 2025.
Det er tilsvarende for tidligt at gøre status for initiativet vedr. sektordimensionering
fra
Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i Danmark (uni-
versitetsreformen). Sektordimensioneringen indebærer, at universiteterne skal re-
ducere tilgangen til de akademiske bacheloruddannelser med 10 pct. i 2025 i sam-
menligning med den gennemsnitlige tilgang i perioden 2018-2022. Formålet med
sektordimensioneringen er at skabe en bedre balance i optaget af studerende til
29. august 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
591245
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministerens vurdering af for få optagelser på STEM-uddannelser trods erhvervslivets efterspørgsel
3059975_0002.png
de videregående uddannelser med henblik på, at flere i fremtiden søger mod
nogle af de professions- og erhvervsrettede uddannelser, hvor vi mangler hænder,
f.eks. indenfor de store velfærdsprofessioner.
Der er i reformen forskellige tiltag, som skal understøtte, at sektordimensionerin-
gen implementeres i overensstemmelse med samfundets behov og efterspørgslen
på arbejdsmarkedet. Sektordimensioneringen er f.eks. hovedsageligt fordelt mel-
lem universiteterne på baggrund af dimittendledighed, så universiteter med en høj
gennemsnitlig dimittendledighed i udgangspunktet skal reducere tilgangen mere
end universiteterne med en lav gennemsnitlig dimittendledighed.
Derudover er sektordimensioneringen fastsat som en samlet maksimal tilgang for
de akademiske bacheloruddannelser på hvert universitet. Det giver universiteterne
mulighed for selv at implementere sektordimensioneringen på egne uddannelser.
Universiteterne kan f.eks. vælge at udbyde flere pladser på uddannelser, som i høj
grad efterspørges på arbejdsmarkedet og færre på uddannelser, der i mindre grad
efterspørges på arbejdsmarkedet.
Der kan først gøres endelig status for sektordimensioneringen for 2025 i foråret
2026, hvor der foreligger endelige data for tilgangen til de videregående uddannel-
ser i 2025. Det bemærkes, at eftersom tilgangstallene kan være påvirket af mange
forskellige faktorer, vil ændringer heri imidlertid ikke kunne fortolkes som den iso-
lerede effekt af sektordimensioneringen.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2