Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
3049595_0001.png
Institutions- og uddannelsesplan for implementering
af det nye kandidatlandskab
– Syddansk Universitet
Institutionsplanen dokumenterer Syddansk Universitets forventede implementering af det nye kandidatlandskab i 2028, som følger af
Aftale om ram-
merne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark
af 27. juni 2023.
_____________________________________________________________________
Institutionsplanen har til formål at konkretisere, hvordan universitetsreformen forventes at blive implementeret på universitetet i 2028. Institutionsplanen skal give
information om, hvilke kandidatuddannelser universitetet forventes at udbyde i 2028. Det er forventningen til institutionsplanen, at den følger anbefalingerne fra
dekangrupperne.
Institutionsplanen er opdelt i følgende afsnit:
Del 1: Overblik over nyt kandidatlandskab
Institutionens forventede implementering
Overvejelser vedrørende hvert hovedområde
Overvejelser om særlige hensyn i reformen
Del 2: Ændring af enkeltuddannelser (opdateres årligt)
Liste over eksisterende uddannelser, der forventes at blive ændret frem mod 2028
Liste over forventede ansøgninger om nye uddannelser frem mod 2028
1
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
Del 1: Overblik over nyt kandidatlandskab
1.
Syddansk Universitets forventede implementering
På Syddansk Universitet (SDU) har arbejdet med udviklingen af det fremtidige kandidatlandskab affødt en række principielle og konkrete drøftelser, der har lagt
fundamentet til overordnede indholdsmæssige principper og hensyn for den fortsatte udvikling og prioritering af den samlede uddannelsesportefølje på tværs af
universitetets campusser og fakulteter og i overensstemmelse med de politiske ambitioner og vedtagne rammer. Inden for disse rammer har SDU bl.a. taget et
organisatorisk hensyn omkring størst mulig enkelhed i arbejdet med udrulningen af kandidatreformen og i den fremtidige drift af den nye kandidatuddannelses-
portefølje. SDU lægger desuden vægt på, at kandidatlandskabet udvikles i tråd med universitetets målsætning om at uddanne efterspurgte og værdiskabende
dimittender, som i særlig grad understøtter behovene blandt aftagere i Region Syddanmark. I fordelingen af uddannelsespladser er der derfor lagt vægt på at
bevare kandidatuddannelser som 120 ECTS, når dette er en væsentlig forudsætning herfor. Det gælder fx, hvor dimittender står over for særligt specialiserede
arbejdskrav, hvor uddannelsesprofilen er tværfaglig, eller hvor uddannelsen er rettet mod studerende med en heterogen bacheloruddannelsesbaggrund.
SDU har som led i realiseringen af den tidligere reform
”Flere og bedre uddannelsesmuligheder i Danmark” etableret og planlagt
en række nye udbud uden for
Odense på linje med et politisk ønske om flere uddannelsestilbud uden for de største byer. Disse nye udbud er i langt overvejende grad kandidatuddannelser,
som vil udbydes fra
SDU’s campusser
i Esbjerg, Sønderborg, Kolding og Vejle, og som imødekommer regionale behov for uddannelser indenfor sundhedsområ-
det, STEM og særligt IT. SDU oplever i den forbindelse et betydeligt dilemma mellem de to reformer,
”Flere og bedre uddannelsesmuligheder i Danmark” og
”Reform af universitetsuddannelserne i Danmark”, da en række af
disse nye kandidatuddannelser kun i meget beskedent omfang er inkluderet i Uddannelses-
og Forskningsministeriets beregnede optag for 2032.
SDU står således i en situation, hvor efterlevelsen af den første reform udfordrer implementeringen af den næste og fører til afvigelser fra de estimerede sigtelinjer
og fordeling af omlægning til nye uddannelsestyper mellem hovedområder. Nyudvikling på særligt det tekniske og naturvidenskabelige hovedområde vil allerede
i 2028 føre til højere omlægningsandele end tilsigtet på alle hovedområder. Afvigelsen kan afhængig af det videre arbejde blive større end estimeret i institutions-
planen, ligesom afvigelsen vil vokse yderligere frem mod 2032, i takt med at uddannelsesudbuddene på særligt SDU Vejle indfases. Dette er selvsagt uhensigts-
mæssigt, ikke mindst i relation til uddannelsesbehovet på de øvrige hovedområder, og på sigt kan dette begrænse universitetets mulighed for at prioritere STEM-
området i en grad, der matcher den regionale efterspørgsel på dimittender.
SDU’s institutionsplan afspejler beslutninger om uddannelsesporteføljen,
som bl.a. er truffet pba. drøftelser og tilkendegivelser fra relevante aftagere og i samar-
bejde med de øvrige universiteter. Det endelige uddannelseslandskab i 2032 vil imidlertid afhænge af den videre implementering, hvor en række væsentlige
faktorer endnu er ukendte, herunder studerendes søgemønstre, udbuddet af stillinger til erhvervskandidater samt udviklingen i aftagerbehov i øvrigt. Det skal i
den sammenhæng bemærkes, at SDU’s institutionsplan
ikke tager stilling til brugen af kombinationsuddannelser
udover “1+2”.
Den evt. brug af uddannelsestypen
vil ligesom det nærmere uddannelsesindhold indgå i de videre drøftelser mellem fagmiljøer og aftagere.
For at opnå omlægning i
det omfang, som SDU’s regionale udviklingsplaner
frem mod 2032 tilsiger, er det nødvendigt at have opstart på omlagte og nye uddan-
nelser allerede i 2028. I den forbindelse har SDU et stort ønske om forinden at tilegne sig erfaringer med de nye uddannelsestyper. På det tekniske hovedområde
2
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049595_0003.png
ønsker SDU allerede fra 2026 at afprøve uddannelsesforløb efter
“1+2"-modellen,
og på det samfundsvidenskabelige hovedområde forventer SDU i 2026 at
udbyde en 75 ECTS cand.merc.-uddannelse i Sønderborg.
I tillæg til de uddannelsesudbud, som er beskrevet i nærværende institutionsplan, påtænker SDU at udvikle læringsforløb mhp. at kunne udstede 45 ECTS
tillægsbevis. Afhængig af fagområder og arbejdsmarkedsforhold kan det omfatte forløb mhp. dybdegående specialisering eller udvidelse af viden og kompetencer
på tværs af fagligheder.
Tabel 1
Overblik over forventede antal pladser og procentvis fordeling på de forskellige uddannelsestyper fordelt på hovedområde på Syddansk Universitet
Maksimal tilgang til ordinære kandidatuddannelser på 120 ECTS og
”1+2”-erhvervskandidatuddannelser
Ordinær 120 ECTS
”1+2”-erhvervskandidat
Antal
Humaniora
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Teknik
I alt
274
545
665
561
551
2.596
Pct.
72
78
70
79
78
75
Antal
0
0
0
0
138
138
Pct.
0
0
0
0
19
4
Forventet tilgang til øvrige erhvervskandidatuddannelser og
ordinære kandidatuddannelser på 75 ECTS
Øvrige erhvervskandidater
Ordinær 75 ECTS
Antal
25
46
80
127
0
278
Pct.
7
7
8
18
0
8
Antal
80
110
200
25
20
435
Pct.
21
16
21
4
3
13
Hovedområder
3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
2.
Overvejelser vedrørende hvert hovedområde
2.1. Humaniora
I udviklingen af uddannelsesporteføljen på det humanistiske hovedområde har SDU taget nødvendige hensyn til områdets høje antal gymnasiefag samt et væ-
sentligt antal eksisterende uddannelser, hvor studerende har en heterogen bachelorbaggrund. SDU prioriterer at arbejde med udbud af erhvervskandidatuddan-
nelser på uddannelsesområder med en væsentlig erhvervs- og/eller professionsretning og vil særligt på kommunikationsområdet styrke erhvervsretningen i
forbindelse med udviklingen af de nye uddannelsestilbud. Endelig har SDU vægtet regionale hensyn, idet SDU udbyder humanistiske kandidatuddannelser i både
Odense, Kolding og Sønderborg. Hensyn til det regionale uddannelsesudbud, og SDU’s tætte samarbejde med EuropaUniversität Flensburg,
har haft afgørende
indvirkning
på SDU’s beslutning om at bibeholde cand.merc.int.-uddannelsen
i Sønderborg som en ordinær kandidatuddannelse på 120 ECTS.
Ift. de konkrete planer om omlægning fremhæves følgende overvejelser og bemærkninger:
- Audiologi omlægges til en 75 ECTS-uddannelse efter tæt dialog og i forståelse med aftagerkredsen, som tilkendegiver vilje til at ansatte dimittender fra den
kortere uddannelse. I udviklingen af uddannelsen forudsættes det, at SDU kan udbyde et fagspecifikt tillægsmodul (45 ECTS) mhp. at imødekomme industriens
behov for specialiserede kompetencer.
-
Audiologopædi omlægges i begrænset omfang til 120 ECTS erhvervskandidatuddannelse ud fra SDU’s konkrete vurdering af de aftagermæssige
forhold.
- I omlægningen af Erhvervsøkonomi-erhvervssprog og kommunikationsuddannelserne inden for International virksomhedskommunikation ønsker SDU som
nævnt at styrke erhvervsretningen, herunder studerendes mulighed for virksomhedssamarbejde. 75 ECTS-uddannelserne udvikles derfor under hensyntagen til,
at studerende via valgfrihed i højere grad skal kunne fokusere deres uddannelse mod specialiserede arbejdsmarkedsbehov, idet SDU i dialogen med aftagere
oplever efterspørgsel efter et kommunikationsfagligt mere differentieret felt af dimittender.
- Pædagogik omlægges delvist til erhvervskandidat allerede fra optag 2025. Beslutningen skal ses i forlængelse af, at SDU i forvejen udbyder uddannelsen på
både hel- og deltid og til begge har en væsentlig søgning fra erhvervsaktive med behov for en specialiseret overbygning.
- Journalistik (cand.public.) omlægges fuldt til en 75 ECTS-uddannelse. Uddannelsen er i forvejen designet til at rumme forskellige og asynkrone læringsbehov
hos studerende i beskæftigelse, i relation til hvem SDU ser et væsentligt potentiale i det kortere format. Erfaringer med onlineformater og nanomoduler bringes i
spil i udviklingen af den nye uddannelse.
2.2. Naturvidenskab
I udviklingen af uddannelsesporteføljen på det naturvidenskabelige hovedområde har SDU taget hensyn til, at området rummer flere gymnasierettede fag, som
samtidig har en begrænset størrelse. SDU prioriterer i særlig grad at implementere nye uddannelsesformater på IT-området, hvor arbejdsmarkedsbehovet er stort
og varieret. I tillæg udvikles nye, relevante uddannelser inden for det biologiske område.
SDU’s beslutninger om den naturvidenskabelige uddannelsesportefølje
4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
er truffet under særligt
hensyn til SDU’s
forestående etablering af en campus i Vejle med fokus på IT-uddannelser og muligheden for at uddanne både danske
og internationale dimittender til beskæftigelse i regionen.
Ift. de konkrete planer om omlægning fremhæves følgende overvejelser og bemærkninger:
Anvendt matematik omlægges fuldt til en 75 ECTS-uddannelse. SDU
vurderer, at Anvendt matematik er den af SDU’s naturvidenskabelige uddannelser,
som har størst potentiale til fuld omlægning i tæt samarbejde med aftagere. SDU udbyder fortsat Matematik som 120 ECTS-uddannelse.
På SDU’s
naturvidenskabelige IT-uddannelser prioriteres en delvis omlægning på fire af uddannelserne med udbud af både 75 og 120 ECTS. Dette
begrundes
i SDU’s vurdering af det særligt store arbejdsmarkedsbehov
(se 3.2 om store uddannelser). I fastholdensen af datavidenskab på 120 ECTS
indgår hensyn til de studerendes heterogene bachelorbaggrund.
Klimatilpasning omlægges fra en akademisk overbygningsuddannelse til en 75 ECTS-uddannelse, idet uddannelsestypen udfases.
2.3. Samfundsvidenskab
I udviklingen af uddannelsesporteføljen på det samfundsvidenskabelige hovedområde har SDU taget hensyn til, at området indeholder flere meget store uddan-
nelser, som er uomgængelige pga. hovedområdets omlægningskrav, og hvor arbejdsmarkedsbehovene samtidig retfærdiggør en delvis omlægning. SDU har
valgt at koncentrere omlægningen på disse meget store uddannelser, bl.a. fordi det giver gode muligheder for at administrere porteføljen på området og justere
vægtningen mellem 120 ECTS- og 75 ECTS-pladser, efterhånden som vi opnår viden om bl.a. de studerendes søgemønstre.
Med omlægning af få, store uddannelser undlades bevidst omlægning på en række uddannelser, som er store på landsplan, men relativt små på SDU. SDU er
bekymret for en situation, hvor SDU pga. størrelsen og hensynet til en enkel drift omlægger fuldt, mens øvrige universiteter fastholder udbud af 120 ECTS. Det
vil indebære en markant risiko for, at bachelor-dimittender fra SDU søger kandidatuddannelser på andre universiteter, og dermed udfordre universitetets mulighed
for at understøtte det regionale arbejdsmarkeds efterspørgsel og på længere sigt også muligheden for at understøtte et geografisk balanceret uddannelsesudbud.
Hensynet til sidstnævnte vægter særlig tung på det samfundsvidenskabelige område, hvor SDU udbyder uddannelser på alle eksisterende campusser.
Endelig indeholder området et væsentligt antal uddannelser med tværfaglig uddannelsesprofil, som SDU generelt ønsker at friholde fra omlægning.
Ift. de konkrete planer om omlægning fremhæves følgende overvejelser og bemærkninger:
Både Erhvervsøkonomi (Cand.merc.) og Jura omlægges delvist. SDU vurderer, at der for begge uddannelser er aftagere til dimittender fra både den
kortere uddannelse med mulighed for senere efteruddannelse under beskæftigelse og den fagligt mere dybdegående toårige kandidatuddannelse. Se
desuden 3.2. om store uddannelser.
SDU udbyder i forvejen cand.merc.aud. som erhvervskandidatuddannelse.
5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
2.4. Sundhedsvidenskab
I udviklingen af uddannelsesporteføljen på det sundhedsvidenskabelige hovedområde har SDU lagt vægt på at fortsætte og udvide universitetets allerede tætte
samarbejde med partnerinstitutioner i sundhedsvæsenet om udbud af erhvervskandidatuddannelser. I omlægningen har SDU taget hensyn til, at området inde-
holder en række autorisationsgivende uddannelser, som ikke kan omlægges. Et væsentligt hensyn er desuden, at området indeholder flere små uddannelser,
som ikke desto mindre har en samfundsmæssig vigtig funktion, og som SDU er eneste udbyder af. Det har været en prioritet, at ingen af disse uddannelser
lukkes.
Ift. de konkrete planer om omlægning fremhæves følgende overvejelser og bemærkninger:
Public Health, der udbydes som engelsksproget i Esbjerg, omlægges delvist til 75 ECTS, idet det dansksprogede udbud af uddannelsen i Odense
fastholdes på 120 ECTS. Opdelingen i to uddannelseslængder er begrundet i et fortsat behov for en bred uddannelse, samtidig med at den kortere
uddannelse kan rettes mod mere specifikke arbejdsmarkedsfunktioner. Se i øvrigt 3.2 om store uddannelser.
Fysioterapi omlægges delvist til 75 ECTS mhp. at udbyde mere specialiserede toninger, herunder en profil i Sportsfysioterapi. Se også 3.2 om store
uddannelser.
Ergoterapi og Jordemodervidenskab omlægges fuldt til erhvervskandidat, Klinisk sygepleje og Sundhedsfaglig kandidatuddannelse omlægges delvist.
SDU udbyder i forvejen uddannelserne som erhvervskandidatuddannelser i veletablerede partnerskaber, der forventes at kunne udvides yderligere.
2.5. Teknik
Udviklingen af uddannelsesporteføljen på det tekniske hovedområde adskiller sig fra øvrige områder, idet SDU i udgangspunktet prioriterer at omlægge alle
universitetets civilingeniøringeniøruddannelser
delvist til “1+2”
kombinationsuddannelsen. Muligheden for et helt års fuldtidsstudier på lige vilkår med ordinære
kandidatuddannelser gør det efter universitetets vurdering oplagt at implementere uddannelsestypen bredt som en særligt attraktiv og erhvervsrettet studieform
på tværs af civilingeniøringeniøruddannelserne. Den endelige fordeling mellem områderne vil afhænge af mulighederne for virksomhedssamarbejder samt inte-
ressen fra studerende, som afdækkes i det videre udviklingsarbejde. SDU ønsker i den sammenhæng at etablere et pilotprojekt på en andel af uddannelserne
med opstart allerede i 2026.
Det bemærkes, at det ift.
SDU’s planer på det tekniske område udgør en begrænsning, at fordelingen af “1+2”-pladser
mellem institutionerne ikke tager hensyn
til den øgede tilgang til det tekniske område, som universitetet forudsætter på SDU Sønderborg og med oprettelsen af SDU Vejle. Et absolut loft sammenholdt
med forventet vækst på området vil medføre, at SDU kan udbyde en relativt
lavere andel af studiepladserne som “1+2”,
og at SDU derfor må udbyde erhvervs-
kandidatuddannelser eller andre kombinationsuddannelser på ingeniørområdet.
6
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3.
Overvejelser om særlige hensyn i reformen
3.1. Beslægtede uddannelser
SDU har deltaget i arbejdet med de øvrige universiteter, hvor dekangrupperne for hvert hovedområde har identificeret uddannelser, som er ens eller tæt
fagligt beslægtede på tværs af landet. Dekanerne har afgjort, hvorvidt uddannelser er beslægtede, på baggrund af en overordnet vurdering af uddan-
nelsernes faglige indhold og uddannelsernes arbejdsmarkedssigte. Der henvises til bilaget fra Kandidatudvalget om beslægtede uddannelser.
Dekanerne har drøftet, hvordan håndteringen af beslægtede uddannelser kan foregå ensartet. Dog anser universiteterne ikke, at det er nødvendigt at
koordinere, hvor man omlægger til 120 ECTS erhvervskandidatuddannelser, da det faglige indhold ikke bliver berørt ved omlægning til erhvervskandidat.
De fleste mindre, beslægtede uddannelser på fuld tid er ikke berørt af omlægning i ECTS-længde, men for de uddannelser, som måtte blive omlagt,
sker det i tæt koordination på tværs af landet.
Det skal fremhæves, at SDU på baggrund af koordinering i dekankredsen og dialog mellem de lokale faglige miljøer forventer, at Jura behandles
forskelligt på de udbydende universiteter. SDU planlægger en delvis omlægning til 75 ECTS (se også 3.2 om store uddannelser). SDU lægger vægt på,
at der er regionale forskelle i uddannelsens aftagersammensætning, og vurderer, at begge uddannelseslængder er relevante i Region Syddanmark.
3.2. Store uddannelser
SDU arbejder med omlægningsscenarier for store uddannelser, sådan at forholdet mellem forskellige uddannelsestyper på store uddannelser afspejler
aftagernes behov for kandidater med forskelligt kompetenceniveau samt regionale hensyn.
SDU planlægger at opdele følgende uddannelser i forskellige uddannelseslængder:
International virksomhedskommunikation (kommunikationsuddannelsesgruppen)
SDU planlægger at opdele kandidatuddannelsen i International virksomhedskommunikation i to længder. Efter dialog med uddannelsens aftagerpanel
vurderer SDU, at arbejdsmarkedet efterspørger et mere fagligt differentieret output af kommunikationsdimittender, og ønsker derfor at udbyde uddan-
nelsen som 75 ECTS med en højere grad af erhvervsretning og muligheden for et mere specialiseret fokus inden for fx sundhedskommunikation, digital
kommunikation eller sociale medier. SDU forventer at kunne tilbyde 45 ECTS tillægsmodul inden for tilsvarende specialiseringer. SDU planlægger fortsat
at udbyde en 120 ECTS erhvervskandidatuddannelse samt i begrænset omfang en ordinær 120 ECTS-uddannelse, hvor et projektorienteret forløb og
efterfølgende speciale i samarbejde med en virksomhed skal gøre uddannelsen særligt relevant ift. konkrete aftagere, herunder aftagere fra dele af
arbejdsmarkedet, som ikke er dækket af specialiseringsmulighederne på den kortere uddannelse. Herved differentieres det faglige output yderligere.
Endelig skal uddannelsen på 120 ECTS kunne tones i en mere teoretisk retning og føre studerende med forskningstalent frem mod et ph.d.-forløb.
SDU’s IT-uddannelser
7
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
Inden for gruppen af IT-uddannelser på det naturvidenskabelige hovedområde vurderer SDU, at kandidatuddannelserne i Datalogi og Artificial Intelli-
gence begge kan udbydes i to spor på hhv. 75 og 120 ECTS. Datalogi og Artificial Intelligence uddanner studerende til et arbejdsmarked med et kritisk
behov for et øget arbejdsudbud, som den kortere kandidatuddannelse understøtter. Den store efterspørgsel er allerede i dag medvirkende til et vist
kandidatfrafald på Datalogi, som
tilsvarende forventes på Artificial Intelligence. Det er derfor SDU’s vurdering, at den kortere 75 ECTS-uddannelse
vil
være attraktiv for både virksomheder og studerende, som ønsker at komme hurtigere ind på arbejdsmarkedet med attraktive muligheder for videreud-
dannelse. Samtidig er der et stort behov for dimittender med den faglige dybde fra 120 ECTS-uddannelsen mhp. at understøtte forskning og udvikling
hos aftagere samt et stort behov for dimittender til ph.d.-forløb.
Public Health og Folkesundhedsvidenskab
SDU planlægger at omlægge Public Health i Esbjerg delvist til 75 ECTS, mens Folkesundhedsvidenskab i Odense fastholdes som 120 ECTS. Der
lægges vægt på et fortsat behov for en 120 ECTS-uddannelse, som giver studerende en indgående forståelse af det faglige område, som bygger bro
mellem samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab. Samtidig ser SDU et potentiale for at udvikle kortere uddannelsesforløb med et mere afgrænset
fagligt sigte orienteret mod mere specifikke arbejdsmarkedsfunktioner.
Fysioterapi
SDU planlægger at opdele Fysioterapi i to længder. SDU ønsker fortsat at udbyde en 120 ECTS kandidatuddannelse med sigte på, at dimittender pba.
forskningsmetodisk kompetence og teoretisk indsigt rustes til at kvalitetssikre og udvikle fysioterapeutisk praksis. I den sammenhæng lægges vægt på
de studerendes praksisorienterede bachelorbaggrund. Samtidig har SDU afdækket et fagligt mere afgrænset uddannelsesbehov inden for specifikke
grene af faget og netop implementeret en toning i sportsfysioterapi på den eksisterende uddannelse. SDU ønsker derfor at udbyde en 75 ECTS-
uddannelse mhp. toning af uddannelsen mod mere specialiserede arbejdsmarkedsbehov.
Jura
SDU planlægger at opdele Jura i to uddannelseslængder, sådan at både uddannelsen i Esbjerg og uddannelsen i Odense omlægges delvist. Det anses
for oplagt, at der fortsat skal udbydes en 120 ECTS-uddannelse, og universitetet prioriterer af hensyn til det regionale arbejdsmarked, at uddannelsen
udbydes både i Odense og Esbjerg. SDU vurderer imidlertid, at en del af behovet for jurister kan imødekommes ved, at dimittender får ansættelse efter
en kortere juridisk kandidatuddannelse, og lægger i den sammenhæng særligt vægt på beskæftigede dimittenders mulighed for via tillægsmodul at
specialisere sig inden for det konkrete beskæftigelsesområde.
Erhvervsøkonomi (cand.merc.)
SDU planlægger at opdele Erhvervsøkonomi (cand.merc.) i to uddannelseslængder, sådan at uddannelsen omlægges delvist i Odense og Kolding og
fuldt i Esbjerg og Sønderborg. Dialog med konkrete aftagere underbygger, at en andel af arbejdsmarkedsbehovet kan imødekommes med den kortere
75 ECTS-uddannelse. SDU lægger vægt på, at kandidatuddannelsen i forvejen udbydes med en række forskellige faglige toninger, som målretter
uddannelsen mod forskellige dele af arbejdsmarkedet (fx Accounting and Finance, Human Resource Management og Sport and Event Management),
og at de konkrete toninger har forskelligt potentiale ift. omlægning til et kortere format. Den endelige fordeling af uddannelsens toningsmuligheder på
de to uddannelseslængder er endnu ikke fastlagt.
3.3. Gymnasierettede uddannelser
8
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049595_0009.png
SDU opsplitter som udgangspunkt ikke nuværende gymnasierettede kandidatuddannelser.
Dog planlægger SDU en opsplitning og delvis omlægning af Idræt og sundhed, så den ikke-gymnasierettede uddannelse udbydes som 75 ECTS. Denne
uddannelse er målrettet beskæftigelse på sundheds- og velfærdsområdet.
Tabel 2
Liste over gymnasierettede uddannelser på Syddansk Universitet
Uddannelsesnavn
Dansk, kand.2år
English, kand.2år
Filosofi, kand.2år
Historie, kand.2år
Medievidenskab, kand.2år
Oldtidskundskab, kand.2år
Religion studier/Religionsvidenskab, kand.2år
Tysk sprog, litteratur og kultur, kand.2år
Biology, kand.2år
Physics, kand.2år
Chemistry, kand.2år
Mathematics, kand.2år
Idræt/Idræt og sundhed, kand.2år
Samfundsfag, kand.2år
Hovedområde
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Humaniora
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Håndtering
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges ikke
Omlægges delvist
Omlægges ikke
75 ECTS
Uddannelsestype(r)
Bemærkning
3.4. Hensyn til små forskningsmiljøer
SDU har arbejdet ud fra en forventning om, at der kommer et velfungerende forskerspor til dimittender fra 75 ECTS-uddannelserne, så de har mulighed
for at indgå i et forskningsforberedende forløb og kan konkurrere med dimittender fra 120 ECTS-uddannelsen ved besættelse af ph.d.-stillinger.
I takt med fagområdernes udvikling er det naturligt, at nye forskningsområder opstår, mens andre bliver mindre relevante. Dermed kan ikke alle forsk-
ningsområder opretholdes i alle tider, men der er forskningsmiljøer, som er meget vigtige for vores samfund, og som fortsat skal kunne udvikle sig og
trives, selvom uddannelsesaktiviteten mindskes. Danske Universiteter har tidligere med Taskforce for fremtidens humaniora identificeret udfordringer
for små forskningsmiljøer, i forbindelse med at uddannelsesaktiviteten falder. Det skyldes, at forskningsmiljøernes finansiering er delvist bundet op på
uddannelsesaktivitet. Reformen udfordrer dette ifm. den yderligere dimensionering, og det er et relevant emne at arbejde videre med, som dog ikke
kan løses ifm. institutionsplanerne.
9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3.5. Geografiske hensyn
SDU har stor opmærksomhed på at bidrage til en regional balance med uddannelser af høj kvalitet uden for de store byer. SDU understøtter studerendes
muligheder for at tage en kandidatuddannelse i mange dele af Region Syddanmark ved hjælpe af en veletableret campusstruktur.
Med godkendelsen af otte nye IT- og STEM-uddannelser i Vejle har SDU nået en afgørende milepæl i etableringen af SDU Vejle, som vil tilbyde
uddannelser inden for AI, Datalogi, Software engineering og Spil- og interaktionsteknologi. Godkendelsen betyder, at SDU kan gå videre med planerne
om at optage de første bachelorstuderende i 2026 og de første kandidatstuderende i 2028.
Med SDU Vejle konsoliderer SDU sit engagement i Region Syddanmark og understøtter en regional udvikling, der går hånd i hånd med
SDU’s
ambitioner
om at levere uddannelser og forskning af højeste kvalitet. Samtidig ser SDU en naturlig sammenhæng mellem etableringen af SDU Vejle og
SDU’s
eksisterende campusser i regionen. SDU bygger videre på det netværk, som allerede eksisterer, og skaber en stærk akse, der forbinder forskning,
uddannelse og erhvervsliv på tværs af regionen
SDU ønsker i den sammenhæng at gentage, at universitetet oplever et væsentligt modsætningsforhold mellem hensynet til regional uddannelsesudvik-
ling og den konkrete fastsættelse af loftet for 120 ECTS-uddannelser, idet
SDU’s
planlagte etablering af nye, attraktive kandidatuddannelsesmuligheder
uden for Odense nødvendiggør en øget omlægning af den eksisterende uddannelsesportefølje.
10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049595_0011.png
Del 2: Ændring af enkeltuddannelser
4.
Liste over eksisterende kandidatuddannelser, der forventer at blive ændret frem mod 2028
Tabel 3
Liste over eksisterende kandidatuddannelsesudbud, der forventes at blive ændret i 2028 på Syddansk Universitet
Hovedområde
Humaniora
Audiologi, kand.2år
Audiologopædi, kand.2år
Erhvervsøkonomi og erhvervssprog, kand.2år
International virksomhedskommunikation, kand.2år
Pædagogik, kand.2år
Journalistik, kand.2år
Naturvidenskab
Applied Mathematics, kand.2år
Artificial Intelligence, kand.2år (OD)
Artificial Intelligence, kand.2år (VEJ)
Computer Science, kand.2år (OD)
Computer Science, kand.2år (VEJ)
Datavidenskab, kand.2år
Idræt/Idræt og sundhed, kand.2år
Klimatilpasning, AO
Samfundsvidenskab
Economics and Business administration, kand.2år (OD)
Economics and Business administration, kand.2år (KOL)
Economics and Business administration, kand.2år (ESB)
Economics and Business administration, kand.2år (SØ)
Jura, kand.2år (OD)
Jura, kand.2år (ESB)
Revision, kand.2år
Omlægges delvist - 75 ECTS
Omlægges delvist - 75 ECTS
Fuld omlægning - 75 ECTS
Fuld omlægning - 75 ECTS
Omlægges delvist - 75 ECTS
Omlægges delvist - 75 ECTS
Omlægges delvist - EKA
Fuld omlægning - 75 ECTS
Omlægges delvist - 75 ECTS og EKA
Omlægges delvist - 75 ECTS og EKA
Omlægges delvist - 75 ECTS og EKA
Omlægges delvist - 75 ECTS og EKA
Omlægges delvist - EKA
Omlægges delvist - 75 ECTS
Fuld omlægning - 75 ECTS
Udbydes i dag som AO
Fuld omlægning - 75 ECTS
Omlægges delvist - EKA
Fuld omlægning - 75 ECTS
Omlægges delvist - 75 ECTS og EKA
Omlægges delvist - EKA
Fuld omlægning - 75 ECTS
Uddannelsesnavn
Ændring
Bemærkning
11
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049595_0012.png
Sundhedsvidenskab
Public Health, kand.2år
Ergoterapi, kand.2år
Fysioterapi, kand.2år
Jordemodervidenskab, kand.2år
Klinisk sygepleje, kand.2år
Sundhedsfaglig kandidatuddannelse, kand.2år
Teknik
Information Technology in IT, Communication and Organi-
sation, kand.2år
Bygningsteknik, civilingeniør 2år
Electronics, civilingeniør 2år (OD)
Energisystemer, civilingeniør 2år
Physics and Technology (SDU, Odense), civilingeniør 2år
Interactive Technology Engineering, civilingeniør 2år
Chemistry and Biotechnology, civilingeniør 2år
Mekanik, civilingeniør 2år
Environmental engineering, civilingeniør 2år
Operations Management, civilingeniør 2år
Product Development and Innovation, civilingeniør 2år
Robotics, civilingeniør 2år
Sundheds- og velfærdsteknologi (teknisk videnskab), civil-
ingeniør 2år
Electronics, civilingeniør 2år (SØ)
Engineering, Innovation and Business, civilingeniør 2år
Mechanical Engineering, civilingeniør 2år
Mechatronics, civilingeniør 2år
Physics and Technology, civilingeniør 2år (SØ)
Software Engineering, civilingeniør 2år (OD)
Software Engineering, civilingeniør 2år (VEJ)
Software Engineering, civilingeniør 2år (SØ)
Supply Chain Digitalisation, civilingeniør 2år
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Omlægges delvist -
“1+2”
Fuld omlægning - 75 ECTS
Omlægges delvist - 75 ECTS
Fuld omlægning - EKA
Fuld omlægning - 75 ECTS og EKA
Fuld omlægning - EKA
Omlægges delvist - EKA
Omlægges delvist - EKA
12
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm., om institutionsplanerne for universiteternes sektordimensionering og fremtidige kandidatlandskab
3049595_0013.png
5.
Liste over forventede ansøgninger om nye kandidatuddannelser frem mod 2028
Tabel 4
Liste over nye kandidatuddannelsesudbud, der forventes ansøgt om frem mod 2028 på Syddansk Universitet
Hovedområde
Forventet uddannelsesnavn
Uddannelses-
type for ny
uddannelse
Humaniora
Bæredygtig omstilling
Sociale medier
Erasmus Mundis in Nordic Area Studies
75 ECTS
75 ECTS
120 ECTS
Odense
Kolding
Odense
2028
2028
2026
EM Design Measure ansøg-
ning indsendt. Afventer svar
fra EU
Kulturarvsforvaltning, -udvikling og -le-
delse
Anvendt kognitionsvidenskab
Naturvidenskab
Nature Restoration
Life Science
Sundhedsvidenskab
Sundhedsøkonomi
Teknik
Energy Systems and Energy Informatics
”1+2”
Sønderborg
2026
75 ECTS
Odense
2025
75 ECTS
75 ECTS
Odense
Odense
2027
2027
75 ECTS
Odense
2028
75 ECTS
Odense
2028
Udbudssted
Forventet ansøgningstidspunkt
Bemærkning
13